דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קניתם חשמלית? שימו לב: מכוניות חשמליות מאבדות ערך מהר יותר

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • צלילה חדה: חשמליות משומשות איבדו בממוצע 29% מערכן בשנה
  • לשם השוואה, כוניות מונעות בנזין ודיזל איבדו רק 6% מהשווי
  • באירופה המצב דומה, אך לא קיצוני עד כדי כך
רכבי טסלה

החשמליות בצלילה: לפני שנה בלבד עמד מחירה של מכונית חשמלית משומשת בארה"ב על 40 אלף דולר בממוצע, בעוד מכונית עם מנוע בנזין נמכרה במחיר ממוצע של 33 אלף דולר. אך כעת מתהפכות היוצרות. החשמליות נמכרות במחיר ממוצע של 28 אלף דולר, צלילה חדה לעומת המחיר הממוצע בעבר, בעוד שמחיר מכונית בנזין יורד רק במעט ל-31 אלף דולר. כך עולה ממחקר שנערך על-ידי iSeeCars, חברה העוסקת בניתוחי מידע בשוק הרכב האמריקאי.

לדברי עורכי המחקר, ירידת הערך המהירה של המכוניות החשמליות נובעת מגידול מהיר בהיצע החשמליות המשומשות בשוק, גידול שנבע מעליה במכירות החשמליות החדשות בשנתיים האחרונות, לצד ירידה בביקוש הכללי וכן צמצום אינטנסיבי של צי החשמליות, בכמה מחברות ההשכרה הגדולות בארה"ב.

במחקר נדגמו 2.2 מיליון עסקאות שבוצעו בשוק המשומשות, ונכללו בו מכוניות בנות שנה עד חמש שנים בלבד, כאלה שיוצרו לפחות בארבע שנים מתוך התקופה האמורה ושנמכרו בכמויות משמעותיות.

היורדות הגדולות: בצמרת רשימת "מאבדות הערך" נמצאת יגואר I פייס, עם ירידת ערך של 30% בשנה - נזכיר בהקשר זה כי היא הושקה במחיר גבוה ובאותו זמן כמעט ללא מתחרים, בעוד שכיום יש אינספור רכבי פנאי-יוקרה חשמליים. את שני המקומות הבאים תופסות שברולט בולט ויונדאי קונה EV, עם ירידת ערך של 28% ו-26% בהתאמה - שתי מכוניות שעבורן פורסמו קריאות נרחבות לתיקון מחשש להתלקחות.

קיה נירו EV, ניסאן ליף וטסלה מודל 3 ממשיכות את הרשימה עם אובדן ערך של 24-25%, בעוד מודל X ומודל S איבדו 16-19%.

בנוסף, המחקר ערך השוואה ישירה בין דגמי טסלה לאלו של ב.מ.וו, הנחשבים למתחרים ישירים בשוק האמריקאי. לפי המחקר, טסלה מודל 3 משומשת נמכרה לפני שנה ב-37 אלף דולר בממוצע, לעומת 34 אלף דולר לב.מ.וו סדרה 3. כעת נמכרת הטסלה ב-28 אלף דולר בלבד, לעומת 34 אלף דולר לסדאן מגרמניה.

בגזרת רכבי הפנאי, מחירה של טסלה מודל Y ירד בתוך שנה מ-39.4 ל-34.7 אלף דולר, בעוד ב.מ.וו X3 המתחרה איבדה רק 500 דולר מערכה באותה התקופה, ונמכרת כעת במחיר דומה לזה של החשמלית האמריקאית.

מה אנחנו חושבים: הנתונים שהוצגו במחקר מעניינים, אבל המסקנות שלהם רחוקות מלחרוץ את דינן של המכוניות החשמליות. ומכמה סיבות. ראשית, השוק האמריקאי עדיין לא מציג את רמת ההשלמה עם מהפיכת החשמליות, בדומה לאירופה, ולא מחקה את קצב החדירה המוכר מסין וישראל. לכן, חשמליות שם - למעט קליפורניה - עדיין נתפסות בדרך כלל כקוריוז, ולא כדגמי מיינסטרים. שנית, המהלך של אילון מאסק להוזלת מחירי הטסלות החדשות השפיע ישירות על מחירי המשומשות, ללא קשר לביקוש האמיתי עבורן.

חשוב מכל, צריך לזכור ששוק החשמליות המשומשות - וזה נכון גם לישראל - נמצא במקום אחר מזה של החשמליות החדשות. זאת מכיוון שהדגמים הנפוצים בו הם ברובם דגמים בוסריים, כאלה שסבלו ממחלות ילדות ומתקלות שונות, תומחרו באופן יקר מדי כשהיו חדשים או פשוט הציעו טווח נסיעה נמוך משמעותית מהחשמליות החדשות שנמכרות באולמות התצוגה כיום.

וזה תקף גם לישראל: מבט מהיר בלוחות המכירה יוכל ללמד על ירידת הערך החזקה שספגו החשמליות הראשונות שהגיעו ארצה, בהן דגמים כמו MG ZS, ניסאן ליף או GAC GE3. עבור דגמים מודרניים ואיכותיים יותר שנמכרים כיום באולמות התצוגה, המצב בשוק היד השניה אחר לגמרי.

למאמר זה התפרסמו 24 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה