- במה נהגנו: מיני קאנטרימן
- מתחרים: ב.מ.וו iX1, וולוו EX40, מרצדס EQA
- מתי אצלנו: חציון שני 2024
- מחיר משוער: החל מ-350 אלף שקל
- בעד: מרחב פנימי, הנדסת אנוש
- נגד: טווח נסיעה, מראה
בגדול: מיני כבר מזמן לא ממש מיני. לא אותה עירונית בסיסית וצנועת מידות שהייתה גרסת המקור פורצת הדרך של אלק איסיגוניס. מאז עבר המותג לשליטת ב.מ.וו, הפך למשפחה גדולה עם מגוון דגמים וגרסאות. והקאנטרימן הוא דוגמה מצויינת לכך, דגם שבדור השלישי לחייו צמח לממדי ענק יחסיים, עם בסיס הגלגלים ארוך כמעט כמו מיני מקורית משנות ה-60 מפגוש לפגוש.
הקאנטרימן הכניס את מיני עוד ב-2010 לקטגוריית הפנאי, עם חמש דלתות ושימושיות משפחתית, אלטרנטיבה אופנתית למתחרים גרמניים מבית אודי (Q3), מרצדס (GLA) וב.מ.וו עצמה עם ה-X1.
ובהתאם לרוח התקופה, הוא גם היה לדגם השני הכי נמכר שלה, אחרי גרסת שלוש הדלתות. ואם כבר מיני בענייני עדכנות, כעת בדור חדש ושלישי בשושלת הוא עובר לחשמל מחד, אבל לא מתנתק לגמרי מהבנזין כדי שיתאים לשיווק משני צדי האטלנטי.
עיצוב ותא נוסעים: למרות הממדים שגדלו, הזהות המשפחתית ברורה. גם אם יחידות תאורה זוויתיות יותר מלפנים והדגשת-יתר של אלמנטי פנאי דוגמת פסי גגון ומגני פלסטיק שחור סביב למרכב. אבל משום מה, התוצאה מגושמת ובולבוסית מדי, רחוקה שנות אור מהקומפקטיות שובת העין של המקור. זה לא מפריע לו להיות עדיף מבחינה אווירודינמית עם מקדם גרר טוב משמעותית - 0.26 במקום 0.31.
סביבת הנהג כוללת מסך מגע עגול במרכז הקונסולה, הומאז' ללוח המחוונים האנלוגי של המיני המקורית שהתנוסס באמצע עשרות שנים לפני שטסלה - שהפכה את זה לאופנה - הייתה אפילו בתכנון. מסך ה-20 ס"מ (קוטר) נראה גדול יותר משטחו האמיתי ("12.3) והוא חד, מהיר תגובה ומציע שמונה תצוגות מתחלפות עם אייקונים גדולים ותפעול נוח.
תצוגת נתונים עלית שמוקרנת על חלונית משלה מהווה תחליף מסוים ללוח מחוונים מקובל מאחורי ההגה. דיפונים מאריגי בד במגוון צבעים מוסיפים שאר רוח והתוצאה כאן ללא ספק מרשימה.
בהשוואה לקאנטרימן היוצא, הממדים כמובן גדלו משמעותית. עוד 14.5 ס"מ לאורך (444.5 ס"מ), עוד 8 ס"מ לגובה (163.5 ס"מ) ועוד 2 ס"מ לרוחב ולבסיס הגלגלים (184 ס"מ ו-269 ס"מ בהתאמה). בהתאם, מרחב המחיה טוב משמעותית לנוסעים מאחור שמוצאים עצמם יושבים גבוה וזוכים לשדה ראיה טוב מהמקובל.
תא המטען גדל ב-10 ליטר (460 ליטר) אך סף ההטענה גבוה יחסית וחבל שכך. בשונה מהמקובל בחשמליות מודרניות, אין תא מטען מלפנים.
מערכות הבטיחות מתקדמות בהרבה מאלו שהוצעו בו בעבר, לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב (התרעה בדגם היוצא), בקרת שיוט אדפטיבית (מבוססת גם על רדאר לעומת מצלמה בלבד בעבר), והתרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי. במפתיע, חלקן מוצע כאופציה ולא כציוד תקני ולכן לא ברור אילו מהן יגיעו ארצה.
מנוע וביצועים: בדומה לגישה של בעלת הבית הגרמנית, גם קאנטרימן יוצע עם אפשרות בחירה בין מנועי בנזין, דיזל וחשמל, אבל בינתיים ללא גרסה היברידית-נטענת שהייתה פופולרית בדגם היוצא. הגרסה החשמלית תוצע עם אפשרות בחירה עם מנוע בודד מלפנים (204 כ"ס) או שני מנועים חשמליים, הנעה כפולה ו-313 כ"ס כמו ברכב המבחן.
הביצועים? טובים מאוד ולא חסר כוח בשום צורה ובשום שלב. ועדיין, 5.6 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש הם 0.8 שניות פחות מוולוו EX40 למשל.
עבור הבלימה הרגנרטיבית בחרה מיני בשעטנז. יש מצב B בבורר ההילוכים להגברת עוצמת הבלימה, אך הוא אינו מאפשר נהיגה בעזרת דוושה אחת בלבד. יש גם שלוש דרגות בלימה בעוצמה שונה שניתן לבחור דרך המסך, סידור שאינו חביב עלינו ובבירור פחות נוח ממנופי שליטה מאחורי ההגה. יש גם מצב אוטומטי המתאים את הרגנרציה לתנאי ומשתמשי הדרך באמצעות נתונים מהרדאר וממערכת הניווט, שפועל בצורה טובה, גם אם לא מושלמת.
סוללה בקיבולת של 66.5 קוט"ש מאפשרת 432 ק"מ בין טעינות, נתון שאינו יוצא דופן ביחס למתחרים ותיקים, אך לבדיקה שלו נמתין למבחן בתנאים מקומיים. טעינה מהירה (130 קילוואט) תאפשר מילוי מ-10% ל-80% ב-29 דקות.
נוחות והתנהגות: כבסיס משמשת פלטפורמת FAAR המיועדת לדגמי הנעה קדמית של ב.מ.וו ואמורה לאכלס את כל סוגי מערכות הנעה. רכב המבחן צויד בבולמי זעזועים אדפטיבים ולכן נוחות הנסיעה טובה למדי, בעיקר במהירות גבוהה, והיא הייתה טובה עוד יותר אם מיני הייתה מוותרת על חישוקי "20 ענקיים וחתך צמיגים נמוך שאינו משרת הרבה מעבר לפוזה. בידוד רעשי דרך טוב, אבל רעשי רוח בולטים כבר ממהירות תלת-ספרתית.
היכולת הדינמית גבוהה עם תחושה נמרצת בהרבה בהתחשב בממדים שגדלו ומשקל עצמי גבוה מ-2 טונות. זוויות הגלגול מרוסנות היטב, ההיגוי חד ומדויק והאחיזה המתקבלת מצמיגי פירלי P-זירו גבוהה למדי. גם לדוושת הבלם תחושה טבעית בהרבה מהמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
סיכום: הקאנטרימן החדש מצליח לשמור על זהותו וייחודו תוך שהוא מרשים יותר מקודמו, בין היתר עם סביבת נהג מקורית ופניה לקהל 'משפחתי' יותר, הודות לממדים גדולים משמעותית. וכל זאת (גם) עם מערכת הנעה חשמלית שמשלבת אותו באחת הקטגוריות החשובות של הרכב היוקרתי.
אבל כל אלה לא מגיעים ללא תג מחיר, ובמקרה של הגרסה החשמלית הוא יעמוד על יותר מ-300 אלף שקלים כבר בגרסת הפתיחה הבסיסית. והמחיר הזה מציב אותו מול דגמים חשמליים מצוינים כמו אודי Q4 וג'נסיס GV60. ומולם ההתמודדות צפויה להיות מאתגרת במיוחד.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 66.5 קוט"ש
- הספק / מומנט: 313 כ"ס / 50.4 קג"מ
- הנעה: כפולה
- אורך: 444.5 ס"מ
- רוחב: 184.3 ס"מ
- גובה: 163.5 ס"מ
- בסיס גלגלים: 269.2 ס"מ
- נפח תא מטען: 460 ליטר
- משקל: 2,075 ק"ג
- 100-0 קמ"ש: 5.6 שניות
- מהירות מרבית: 180 קמ"ש
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): 5 כוכבים
- מחיר משוער: החל מ-350 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת מיני