דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

זיקר X (מבחן דרכים) - מנת-יתר טכנולוגית

עם כל הכבוד להצלחה המסחרית המרשימה של ג'ילי גיאומטרי C, ליכולת הדינמיות המרשימה של פולסטאר 2, לעיצוב המקורי של לינק אנד קו 01 ולחביבות המושכת של סמארט, זיקר הוא כנראה המותג היותר מעניין שמנחיתה כאן קבוצת ג'ילי הסינית. מסיבה אחת מרכזית: הוא זה שמוגדר על ידי הסינים כ'טכנולוגי והיוקרתי' בחבורה, מותג שבאמצעותו מעוניין הקונצרן לקבל הכרה אמיתית בשוק הרכב החשמלי האירופי.

ואחרי שפגשנו את ה-001 היקרה (שבקרוב תזכה לעדכון), הגיע הזמן לנהוג גם בזיקר X - מי שצפוי להיות הפופולרי מהשניים. רכב פנאי חשמלי-קומפקטי שנושא תג מחיר יקר יותר ממתחרים ישירים ורבי-מכר מבית BYD וג'ילי, עם הילה שיווקית של בשורה טכנולוגית וקריצה לעולמות היוקרה.

סיכום: זיקר X ללא ספק מתבלט בקרב עדר הסיניות שנחת כאן בשנתיים האחרונות. עם מראה מקורי ותא נוסעים איכותי, מפרט אבזור עשיר וסוללת מערכות בטיחות ראויה. וכן, הוא אכן מרשים טכנולוגית עם מולטימדיה עשירה ומציג מקוריות עם תפעול מערכות ייחודי.

  • מתחרות ישירות: BYD אטו 3, סמארט 1, ג'יפ אוונג'ר, קיה נירו
  • מחיר: 185 אלף שקל
  • טוב: אבזור, מערכות בטיחות, מראה
  • בסדר: ביצועים, טווח
  • טעון שיפור: נוחות נסיעה, מושב אחורי, תא מטען, הנדסת אנוש
  • ציון: 7

הבעיה היא שרמת הביצוע אינה משביעת רצון. המולטימדיה מסורבלת לתפעול וכוללת גימיקים מיותרים, הנדסת האנוש מתחכמת בכוח ושלא לצורך, איכות הנסיעה והיכולת הדינמית לא משכנעות ואילו הביצועים וטווח הנסיעה רחוקים מההבטחות. בנוסף, המושב האחורי ותא המטען מבהירים כי ה-X לא יתאים למשפחות שזקוקות למרחב מחיה נדיב. כל אלה לצד תג מחיר גבוה יחסית, מצמצמים למדי את קהל הלקוחות הפוטנציאלי.

בשורה התחתונה, הסינים שוב מתעסקים בטפל ומזניחים את העיקר. וחבל, כי כבר פגשנו לא מעט דגמים - כולל בקונצרן ג'ילי - שמוכיחים כי הפוטנציאל קיים, אלא שכאן הוא לא ממומש. כן, חובבי טכנולוגיה וייחודיות יראו ב-X מוצר מושך, השאר פחות.

איך נראה: מהנקודות היותר חזקות של ה-X. המראה ייחודי עם שפע של קווים זוויתיים, חרטום ואחוריים יוצאי דופן וצללית מעניינת. איפור כמו-שטח בדמות קשתות בתי גלגלים שחורות וחצאיות צד תואמות נראה לנו מיותר, אך הוא משתלב במפתיע היטב, וכך גם שילוב הצבעים הנאה ברכב המבחן.

אהבנו את שם המותג בכיתוב מואר על דלת תא המטען וגם את תצוגת סטטוס הטעינה שמוקרנת על משקוף דלת הנהג, פחות את ידיות הדלתות ששוקעות פנימה במקום להישלף החוצה כמקובל. סידור מבלבל שלא תמיד עובד כראוי ודוגמה ראשונה לניסיון מיותר למקוריות.

סביבת הנהג מרשימה לא פחות עם צמד מסכים ושני מתגים פיזיים בלבד על גלגל ההגה. בין הנהג לנוסע יש תאי אחסון אבל גם חלל ריק גדול שמשפר את תחושת המרחב. איכות החומרים - גבוהה.

למסך המרכזי ("14.6) רזולוציה גבוהה והוא תומך - באופן לא שכיח אצל הסיניות - באופן מלא בקישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי אלחוטית. לוח מחוונים דיגיטלי צנוע ("8.8) ותצוגה עילית מצוינת משלימים מערך מידע חזותי מרשים.

אהבנו את התאורה הפנימית ברכב שמאפשרת בחירה בין גוון לבן-קר לצהוב-חם, וגם את "מצב מנוחה" שבלחיצת כפתור משכיב את המושב באופן חלקי, מעמעם את התאורה ומשמיע מוזיקת רקע מרגיעה - לטובת המתנה בזמן טעינה.

נציין לטובה גם את מצלמות התיעוד המובנות עם חריץ להוספת כרטיס זיכרון, את המצב שמאפשר להשאיר חיית מחמד ברכב, פונקציית V2L שמאפשרת לספק חשמל למכשירים חיצוניים, וכיס אחסון וטעינה אלחוטית נוח למכשיר הסלולרי במסעד היד בין המושבים.

ועכשיו לביקורת. למשל שורת חיקויי טסלה הארוכה, שבמסגרתה בחרה זיקר בפתרונות תפעול משונים ומסורבלים: למשל הסתמכות נרחבת מדי על מסך המגע אפילו לטובת הדלקת אורות ראשיים, בחירת מצב נהיגה, כיוון מראות ופתחי מיזוג. את בקרת השיוט האדפטיבית (שמשום מה פועלת עד 130 קמ"ש בלבד) מפעילים - כמו בטסלה - באמצעות לחיצה כפולה על מנוף בורר ההילוכים.

לגג השמש הגדול אין כיסוי הצללה ואין תא כפפות. ולא, רמקולים חיצוניים שמשמיעים יללות חתול, צהלות של סוס או קריאות לעבר הולכי רגל במעבר חציה, אינם תחליף ראוי לכך. והם גם פועלים רק כשהרכב במצב חניה (P).

על מופע האורות הילדותי אין טעם להרחיב, אבל שווה להזכיר את מתג פתיחת הדלת החשמלי והלא נוח, את מתגי החלונות שפועלים בכיוון הפוך למקובל, את מדחס המזגן שמתנתק בכל הפעלה של הרכב ואת אפשרות התפעול באמצעות מחוות יד.  פיצ'ר מוצלח, אם רק היה עובד. וגם מערכות הבטיחות המקיפות, שמבטיחות בהחלט על הנייר, בפועל הופכות חיש קל למטרידות.

תנוחת הנהיגה אינה מהטובות, בעיקר עקב מושב קצר מדי אך גם חוסר היכולת להרים אותו ובכל זאת לשמור על זווית ראויה עם המסעד. במקרים מסוימים התגלה מסך המידע המרכזי כמוצב יותר מדי לשמאל, ובשל כך חלקו השמאלי הוסתר על ידי ההגה. הראות טובה קדימה ולצדדים, פחות לאחור.

במושב האחורי ייהנו שני נוסעים ממרווח טוב לרגליים ולראש, וגם מפתחי מיזוג ושקעי USB לטעינה. אך גם כאן, בסיס המושב קצר, הרצפה גבוהה ואינה שטוחה (למרות פלטפורמה חשמלית-ייעודית) והמושב האמצעי קטן ובולט לפנים.

תא המטען צנוע יחסית עם נפח של 362 ליטרים בלבד, ובאופן מפתיע המדף הקשיח המכסה אינו מחובר לדלת תא המטען. מלפנים יש חלל אחסון זעיר נוסף בנפח 15 ליטרים.

מפרט האבזור כולל בנוסף גם מושבים דמויי עור עם כוונון חשמלי, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען, גלגל הגה מחומם, מצלמות היקפיות ומערכת לחניה אוטומטית.

מפרט עזרי הבטיחות כולל בין היתר בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, התרעת רכב חולף בפתיחת דלת, ניטור שטחים מתים ומערכת להתרעה מפני שכחת ילדים מאחור, הכוללת הפעלת מיזוג במקרה של שכחה, התרעה קולית חיצונית לסביבה ובעתיד גם שליחת התרעה באמצעות אפליקציה ייעודית.

איך נוסע: אל המבחן התייצבה הזיקר X בגרסת בסיס, עם מנוע חשמלי בודד מאחור בהספק של 272 כ"ס והבטחה לתאוצה של 5.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. אלא שבפועל התחושות ליניאריות יותר ומעט עצלות ביחס למובטח, גם כאשר בוחרים במצב התאוצה הנמרץ ביותר. זו אינה מכונית חלשה כלל ועיקר, אבל מי שמצפה לכוח חשמלי מתפרץ או לביצועים מסעירים, צפוי להתאכזב.

בלימה רגנרטיבית מתאפשרת בשתי רמות עוצמה הנשלטות מהמסך (לצערנו), אך גם העוצמתית שבהן לא מאפשרת נהיגה "בדוושה אחת". נהיגה מאוד נינוחה היא שם המשחק, ולא ניתן לסמוך על הרגנרציה שתעשה את עבודת ההאטה בכל מצב.

סוללת 66 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה של 445 ק"מ, אך בפועל השגנו טווח של 355 ק"מ בלבד. קצב טעינה מהירה של 150 קילוואט אמור לאפשר את מילוי הסוללות מ-10% ל-80% בתוך קצת פחות מחצי שעה, אלא שבשתי עמדות שונות לא הצלחנו לקבל קצב טעינה גבוה מ-80 קילוואט. תקלה מקרית? ייתכן.

אבל האכזבה הגדולה באמת נשמרה לנוחות הנסיעה והיכולת הדינמית. אנשי זיקר בחרו בכיול מתלים רך יחסית, בחירה מעט מפתיעה ברכב שאמור לספק ביצועים מרשימים. אבל לכך הם שידכו שיכוך מאוד לא משכנע, והתוצאה בהתאם.

חסרונו של ריסון מספק מוביל לנוחות נסיעה לא אחידה. במהירות נמוכה, פגמי כביש קלים שלא מאתגרים את המתלה, נספגים באופן סביר. כל מה שמעבר לכך נתקל בהתנהלות רחוקה מלהשביע רצון. החל במהירות גבוהה מזחילה ועד נהיגה על כבישים שאינם סלולים באופן ראוי במהירות בינעירונית. הקופצנות מיותרת ואף מעייפת.

שלא במפתיע, גם היכולת הדינמית לא יוצאת נשכרת מהבחירה הזו של מהנדסי זיקר. הנעה אחורית וחלוקת משקל טובה מביאות עימן תגובות ראויות מהשלדה, אבל המתלים הרכים והשיכוך הלא מספק גורמים לרכינה משמעותית של המרכב בפניות, גם במהירויות נינוחות. ניסיון לדחוף את הרכב להתנהלות ספורטיבית ייענה בחוסר רצון בולט, עם בעיית עקיבה של הציר האחורי עקב קופצנות-יתר.

  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 66 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 272 כ"ס / 35 קג"מ
  • הנעה: אחורית
  • אורך: 443.2 ס"מ
  • רוחב: 183.6 ס"מ
  • גובה: 156.6 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 275 ס"מ
  • משקל: 1,855 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי / קדמי: 362 ליטר / 15 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 5.6 שניות
  • מהירות מרבית: 180 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 185 אלף שקל

למאמר זה התפרסמו 43 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

לייעוץ מקצועי חינם:צרו עימנו קשר בוואטסאפ צרו עימנו קשר בטלפון 074-799-1900

מתחמי תוכן

  • ליסינג במקום לרכוש רכב, אפשר פשוט לעשות ליסינג. מה זה אומר אייקון ליסינג
  • ביטוח רכב כל מה שחשוב לדעת על ביטוח רכב. המלצות, טיפים ומדריכים אייקון ביטוח רכב
  • מימון לרכב רכישת רכב בתשלומים, מתי זה משתלם ומה חשוב לדעת אייקון מימון לרכב
  • רכב יד שניה כל מה שצריך לדעת ברכישת רכב משומש וממה צריך להזהר אייקון רכב יד שניה
  • טרייד אין מפתח תמורת מפתח: לשלם רק את ההפרש לרכב חדש יותר אייקון טרייד אין
  • בחר רכב
לפי דגם
או לפי קטגוריה
לייעוץ מקצועי חינם:צרו עימנו קשר בוואטסאפ צרו עימנו קשר בטלפון 074-799-1900
חזור למעלה