דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

האיום המפתיע על סטלנטיס: ממשלת איטליה, ועדי עובדים וחשמל

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • באיטליה טוענים להטעיה, אפליה לרעה ולהשתלטות צרפתית
  • סטלנטיס מנסה להרגיע עם תוכניות עתידיות על אדמת איטליה
  • אין לנו ספק שהמילה האחרונה עדיין לא נאמרה
דגל איטליה על פיאט 600 וטופולינו

מאבק על הדגל: זו הופכת להיות פארסה מביכה, מהמוזרות והבלתי צפויות בתעשיית הרכב בעשורים האחרונים. קונצרן הרכב הענק סטלנטיס, שנוצר מאיחוד בין פיאט-קרייזלר (FCA) לפיג'ו-סיטרואן (PSA) וכולל כך סוללה של 14 מותגים מאלפא רומיאו ועד ראם, מג'יפ ועד אופל, מוצא עצמו בקרב רווי יצרים והפתעות עם ממשלת איטליה.

לקרב הזה בסיס פיננסי (איך לא), פועל יוצא של ניגוד אינטרסים מובנה בין האיטלקים המעוניינים להרוויח כמה שיותר מייצור מכוניות, לבין הנהלת הקונצרן שמעוניינת לחסוך. בין היתר על ידי מעבר לייצור במדינות עם כוח עבודה זול יותר.

בנוסף, משפחת אנייאלי (Agnelli), בעלת השליטה בפיאט, הלינה פומבית על חוסר הוגנות בחלוקה המשאבים, הייצור והשיווק שבין דגמי סטלנטיס המגיעים מצרפת, לעומת אלה המגיעים מאיטליה. הטענה הייתה כי הצרפתים "מייבשים" בכוונה את תעשיית הרכב האיטלקית לקראת השתלטות מלאה.

סטלנטיס והעומד בראשה, קרלוס טווארס, טענו מנגד שהייצור נחלק בהתאם למדיניות סדורה כשדגמי יוקרה ודגמים יקרים יותר ייוצרו בצרפת ואיטליה, ואילו דגמים פשוטים וזולים יותר ייוצרו במקומות אחרים.

עוד ציין טווארס כי "איטליה משקיעה הכי פחות כסף בתמיכה ברכב החשמלי ביחס לשאר מדינות אירופה הגדולות". בכך האשים בעצם את הממשל האיטלקי בבעיות ממנה סובלת פיאט בשוק היקר לה ביותר. ומילים אלה עשו רעש, הרבה ממנו.

אבל האיטלקים לא פראיירים. מי שהצליחו לסחוט בעבר מ-GM הגדולה מיליארדים על הזכות לבטל איחוד אפשרי, עברו להלחם בדרכים פחות קונוונציונליות. למשל, איסור על שימוש בשם אלפא רומיאו מילאנו לדגם החדש והמאוד חשוב של אלפא, עקב חוק שכמעט ולא מיושם ואוסר לשווק באיטליה מוצרים שמתחזים לאיטלקים אך מיוצרים בחו"ל (פולין).

זה המשיך בהחרמה של יותר מ-130 פיאט 'טופולינו' על-ידי משטרת איטליה, כיוון שהיא נשאה דגל איטליה (על הדלתות) בזמן שיוצרה במרוקו. זה לא עצר כאן, שכן סטלנטיס נאלצה להסיר את דגל איטליה מהפגוש האחורי של פיאט 600, שמיוצרת בפולין.

בסטלנטיס טענו כי ארץ הייצור של ה-600 תמיד היה פולין, אך מתוך רצון "לשקיפות והגינות מלאה ומוחלטת לגבי מקום ההרכבה ולמנוע אי-הבנות בהקשר זה", היא מסירה את הדגל מהפגוש האחורי של המכונית. ככה זה כשאתה מגלה לפתע שלא תוכל לשווק מכונית סופר חשובה דווקא במדינה בה היא צפויה להפוך ללהיט.

מה אנחנו חושבים: ממשלת איטליה נמצאת תחת לחץ של ארגוני עובדים לנוכח הירידה בתפוקה מפעלי פיאט באיטליה והחשש מפני פיטורי עובדים, מכאן שהמאבק "על הבית" מובן. מנגד, סטלנטיס מנסה (לרוב) להרגיע את המצב, והציגה מחדש תוכניות לפיהן המפעלים באיטליה יוסבו לייצור דגמים אחרים, בדגש על אלה הגדולים של אלפא ואף של מותגים אחרים בקבוצה, כמו DS ואופל. פעולה שגררה ביקורת מצד איגודי העובדים ופוליטיקאים מצרפת וגרמניה, אבל זה כבר נושא לסיפור אחר.

כיפופי הידיים האלה לא רק שלא עוזרים לאף צד, הם מחלישים את הקבוצה כולה שנאלצת להתמודד עם שוק שלא ברור אם הולך אול-אין לחשמל או דורך במקום. שוק שמתמודד עם האטה בארה"ב, ומאבקי כוח פנימיים. לא ברור לאן כל זה הולך.

למאמר זה התפרסמו 9 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה