בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

סיאט איביזה (1.0 ידני) - מבחן רכב

סיאט איביזה


הגרסה הזולה ביותר של סיאט איביזה מתייצבת למבחן. מה מרוויחים בויתור על תיבת הילוכים אוטומטית? האם המחיר מוצדק?



כתב וצילם: יתיר דוידוביץ

כביש צר וחשוך בשעת לילה מאוחרת. מסוג הכבישים שעקיפה בהם צריכה להיגמר מהר, כמה שיותר מהר. שני הילוכים למטה, דוושת התאוצה נמעכת והסיאט מאותת ויוצאת לעקיפה. "חתיכת מנוע חזק יש לה", אומר בהערכה הטרמפיסט שהצטרף לנסיעה. התשובה מפתיעה אותו. "זאת הגרסה הכי חלשה של האיביזה", אני עונה.
 
סיאט איביזה מוצעת בשתי גרסאות ידניות הנמצאות בשני קצוות ההיצע. היקרה והחזקה (עם מנוע טורבו בנפח 1.5 ליטר) נבחנה אצלנו בעבר. עכשיו הגיע תורה של הזולה והחלשה לעמוד למבחן, וכמו שאתם מבינים מהפסקה הראשונה - כוח הוא עניין יחסי. 
 

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סיאט איביזה


סיאט איביזה, 1.0 ליטר, טורבו בנזין, ידנית, 95 כ"ס, 79,900 שקל
יתרונות
חסרונות
נוחות נסיעה
עיצוב תא נוסעים
יחידת הנעה
איכות חומרים
מרווח פנימי
  מסך מולטימדיה

סיאט איביזה

האם מחיר של 80 אלף שקל (נכון לאוקטובר 2018) יכול למשוך קהל צעיר שמחפש סופר-מיני זולה? את זה בדיוק יצאנו לבדוק. על הדרך יצא לנו לפגוש, בפעם הראשונה בישראל, את מנוע ה-95 כ"ס של קונצרן פולקסווגן בשידוך לתיבה ידנית. 
 


עיצוב

סיאט איביזה זוכה לעיצוב מרשים מהבית. נקודת הפתיחה של רכב המבחן מוצלחת. למרות טאסות פלסטיק פשוטות המורכבות על חישוקי 15 אינצ', הפתיעו אותנו כמה אנשים שונים שבאו להתעניין ברכב ולהביע את דעתם על העיצוב של האיביזה. אנחנו פחות חיבבנו את צבעו האפור של הרכב אבל כנראה שלרבים אחרים הוא פחות הפריע. 
 
לקטנוניים שבינינו נציין את העובדה שאין ברכב פנסי ערפל של ממש, שאורות היום (DRL) הם לא LED, אין ממש פתחי אגזוז מאחור והמכ"ם ששומר עליכם מתאונה ממוקם נמוך ונראה כאילו תלו אותו שם ברגע האחרון. בנוסף, כל צבע שאינו לבן דורש תשלום נוסף.

סיאט איביזה
 

תא הנוסעים

האיביזה ללא ספק מכוונת לצעירים. זה מוזכר בפרסומות, בעיצוב ובהתבטאויות שונות של אנשי החברה. אבל אז נכנסים לגרסת ה-Reference ורואים שחור בעיניים. לא במובן של משהו איום ונורא, חלילה. זו פשוט מכונית שחורה לגמרי. בנוסף לעובדה שאין ברכב אפילו פרט קטנטן שאינו נצבע בשחור, בבדיקת איכות החומרים מצאנו ורק פלסטיק שחור ומחוספס. כזה שלא נעים לגעת בו. חלק מהפלסטיקים גם מרגישים חלולים.

איכות ההרכבה, מצד שני, מצויינת. 
 
תנוחת הישיבה, בדומה לאיביזות אחרות, אחלה לגמרי. בדומה לסופר-מיני אחרות היא נמוכה אבל לא נמוכה מדי. שדה הראיה טוב מאוד ויחד עם הגה בעל טווח תנועה גדול במיוחד, מציאת תנוחת ישיבה טובה היא עניין די פשוט. כאן צריך להתייחס גם לקלאצ'. המהלך שלו קצר יחסית והוא ממוקם גבוה כך שהוא לא דורש ישיבה קרובה מדי כדי ללחוץ אותו. 

סיאט איביזה
 
המרווח לנהג ולנוסע טוב מאוד. המושב האחורי מספק מרווח טוב מאוד לשני מבוגרים, אפילו אם מדובר באנשים שהתברכו בגובה רב. העניין עם המושב האחורי, ממש כמו עם כל שאר הרכב, הוא שמדובר במקום כהה למדי ובכל מקום שבו תיגעו תחושו פלסטיק פשוט, מחוספס ונוקשה. 
 
תא המטען ממשיך באותה מגמה. אין כאן רצפה כפולה, אך שטח האחסון מעולה בהתחשב בעובדה שמדובר במכונית סופר-מיני. אבל הגימור, גם כאן, מאכזב. בד פשוט שבקושי מצליח לכסות את המתכת שבתחתית התא. 
 
האבזור של איביזה הפשוטה ביותר, סביר בלבד. במרכז הקונסולה שוכן מסך מולטימדיה קטן, 5 אינצ'. הגרפיקות במסך ברזולוציה נמוכה והאפשרויות שהוא טומן בחובו לא מגוונות. דיבורית בלוטות', חיבורים להתקנים נישאים וזהו. בשאר האיביזות המסך גדול יותר והגרפיקה משמעותית יותר טובה. 
 
פרטי אבזור נוספים ברכב היו חיישני אורות, חיישני חנייה ובקרת שיוט רגילה. מבחינת הבטיחות יש כאן מערכת לבלימה אוטונומית. לא מדובר באבזור מרשים במיוחד, אבל הוא לא הפשוט ביותר בקבוצה. 

סיאט איביזה
 

נוחות נסיעה

האיביזה הוכיחה במבחנים קודמים איכויות גבוהות בסעיף הנוחות. לגרסת הרפרנס, בדומה לגרסת ה"סטייל", יש חישוקים בקוטר 15 אינץ'. המשמעות היא דופן צמיג גבוה יותר שסופג מהמורות טוב יותר. כך, למרות כיול מתלים לא רך במיוחד, האיביזה מצליחה לשמור על נוחות נסיעה די גבוהה בתוך העיר. ברור שפה ושם מהמורות ממש קשות יפריעו, אך אלו יהיו היוצאות מהכלל. 
 
במהירויות גבוהות, הריסון מונע תנודות מיותרות ונוחות הנסיעה גבוהה מאוד. למרבה הצער בידוד הרעשים לא טוב כמו בגרסאות אחרות בהן התנסינו בעבר. על משטחים לא איכותיים עולה רעש רב מהצמיגים, ובמהירות גבוהה ישנם גם רעשי רוח (פחות מציקים). לא מדובר במכונית הכי רועשת בסביבה, אבל טיפה יותר בידוד היה בהחלט יכול להוסיף לחויית הנסיעה.

סיאט איביזה
 

מנוע ותיבת הילוכים

כמו שציינו בהתחלה, האיביזה התייצבה למבחן עם המנוע החלש בהיצע. מדובר במנוע בנפח ליטר אחד בלבד עם 95 כוחות סוס. לגרסאות האוטומטיות, דרך אגב, משודכת גרסה מחוזקת של המנוע עם 115 כוחות סוס.

גם נתון המומנט פחות גבוה – 17.8 ב-2,000 סל"ד. ותכל'ס, זה כל לך לא מורגש. למרות שהמנוע לכאורה, נחות משמעותית, ביום יום למנוע הזה פשוט יש את כל מה שצריך כדי להניע את האיביזה בקצב שהוא יותר ממשביע רצון. 
 
בתחילת הנסיעה ועד שמגיעים ל-1,800 סל"ד בערך הוא מרגיש מעט אנמי, אך אז מגדש הטורבו נכנס לפעולה והרכב מתחיל למשוך ולמשוך. המנוע מאוד רספונסיבי ולעזרתו מגיעה תיבת ההילוכים. עליה שווה להתעכב. 
 
בפעם הקודמת שפגשנו את האיביזה עם גיר ידני (בגרסת ה-Evo) זה היה עם מנוע חזק בהרבה אך עם תיבת הילוכים בה ההילוכים ארוכים מדי, כאלו שיצרו בורות עמוקים בין ההילוכים ואילצו להחליף אותם תכופות כדי לשמור על קצב קבוע. את אותה עלייה ארוכה ומפרכת מהבקעה לגב ההר עשינו גם עם הגרסה הידנית החלשה. הפלא ופלא, היא הרגישה חזקה כמעט באותה מידה, למרות היעדרם של 55 סוסים מהאורווה. מסתבר שלמרות ששני ההילוכים הראשונים מאוד ארוכים, הבאים אחריהם קרובים יותר וממלאים את הבורות האפשריים בניהם. כך האיביזה שמרה על קצב אחיד בהילוך רביעי כמעט לאורך כל העלייה. 

סיאט איביזה
 
חייבים לציין בהקשר הזה שני דברים. הגרסה החזקה עדיין חזקה משמעותית, פשוט שילוב המנוע והתיבה שלה פחות מוצלח. שנית, לאיביזה החזקה יש הילוך נוסף, שישי, ביחס לגרסת המבחן, כך שבמהירויות ממש גבוהות, כאלו שכמובן לא נסענו בהן, יש יתרון משמעותי לגרסה החזקה. 
 
ושוב, חוזרים למכונית המבחן שלנו. המבחן הספציפי היה תובעני והאיביזה הקטנה נדרשה לשעות ארוכות של נסיעה פרברית איטית, מרומזרת ומעצבנת, עם מזגן שפועל בכל הכוח כדי לקרר אותה. למרות התנאים הקשים צריכת הדלק הייתה פנומנאלית: 14.6 ק"מ לליטר במתווה פרברי ועירוני וכ-18 ק"מ לליטר בנהיגה בין-עירונית בתנאים משתנים. 

סיאט איביזה
 

התנהגות כביש

למרות המוצא הלטיני הטמפרמנטי וההיסטוריה ה"חמה" של הדגם, הגרסה הזאת של האיביזה היא לא מכונית שתגרום לכם להחסיר פעימה בנהיגה ספורטיבית. 
 
הבעיה העיקרית היא ההגה. הוא ישיר מדי וחסר שטח מת במרכז. צריך להיות עירניים בכביש מהיר כי כל נגיעה בהגה משפיעה על המיקום של הרכב בנתיב. מעבר לזה, השלדה עצמה מגיבה היטב להעברות משקל והאחיזה האבסולוטית גבוהה. השילוב עם ההגה לא מוצלח גם בפניות. התגובה המהירה שלו יחד עם תגובת השלדה המיידית גורמת למכונית לפנות בצורה חדה מהמתוכנן. כשיש תקשורת וניתן להבין לאן הרכב יגיע – זה נפלא. כשאין – זה קצת מייגע. 
 
מצד שני, האחיזה המעולה מבטיחה נסיעה חסרת דאגות ושקט נפשי למי שמחפש רק נהיגה שלווה ומשפחתית. 

סיאט איביזה
 

סיכום

הגרסה הזולה ביותר של האיביזה מציעה חבילה מצויינת. המרווח לארבעה מעולה, תא המטען מרשים בגודלו, צריכת הדלק פנומנאלית והנוחות לא רעה בכלל. על פניו, מדובר בעסקה מאוד משתלמת. באותו מחיר תוכלו לקנות מכונית מיני אוטומטית, למשל קיה פיקנטו או יונדאי i10. האבזור של המיני לא יהיה טוב בהרבה בדרך כלל, צריכת הדלק תהיה בדרך כלל פחות טובה והמרווח של האיביזה עדיף משמעותית. 
אבל האיביזה נמצאת על טווח מחיר גבולי למדי - בתוספת של עשרת אלפים שקל בסך הכל תוכלו לשדרג לגרסה האוטומטית. 
 
המכונית עצמה תתאים אם כך לקהל מאוד ספציפי שירצה ליהנות מתיבה ידנית. בישראל מדובר בקהל קטן מאוד, כמעט שולי. לאותם אנשים שמחפשים סופר-מיני ידנית האיביזה היא בהחלט פתרון נפלא, אבל מרבית הלקוחות ימשיכו כנראה לבחור בגרסה האוטומטית.

לדגמי סיאט בישראל - סיאט
 
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. ושוב פעם   ושוב פעם במבחן על רכב עם תיבת הילוכים ידנית לא התי...

ידיד,18.10.2018

2. 80000  80000 איביזה גיר רגיל מנוע 1.0 אתם שפויים ???????

מאיר,19.10.2018

3. פעם האיביזה היתה מכונית זולה  היום ב- 80K מקבלים רכב ידני, מופשט לחלוטין.

שי,20.10.2018

4. סיאט בדעיכה  סיאט היתה נמכרת במחיר סביר בעבר היום מחירים יק...

,20.10.2018

5. סיאט בדעיכה  סיאט היתה נמכרת במחיר סביר בעבר היום מחירים יק...

,20.10.2018

6. לאחר הגעת פורד פיאסטה 1.0 ידנית מתבקש  מבחן השוואתי לידניות הקטנות בעלות מנועי טורבו: איב...

אזרח שומר חוק,23.10.2018
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים