דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ראשי תיבות של מערכות בטיחות: מה הם אומרים?

Getting your Trinity Audio player ready...

"הרדיאטור נפל לתוך הקרבורטור, עשה סבטוחה שלמה מכל הפלאגים. אין מה לעשות חביבי, אתה צריך להשאיר את האוטו בשמש חצי שעה ואז הרדיאטור יעלה בחזרה" (ח. חנוכה). פעם באמת היינו צריכים להבין מושגים מכאניים ברכב, זה היה אפילו חלק ממבחן התיאוריה, אבל מאז השתנו פני הדברים ועולם הרכב הפך טכנולוגי יותר ויותר ובתחום הבטיחות צצים מושגים חדשים מדי יום.

אחרי המדריך לנורות אזהרה ברכב, החלטנו לעשות קצת סדר בתחום מערכות הבטיחות השונות. שנתחיל?

ABS – Anti-lock Braking System

מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה. המערכת מאפשרת להמשיך לנווט את הרכב גם בעת בלימה חזקה וזאת מאחר והיא אינה נועלת את הגלגלים בבלימה ומאפשרת להם להמשיך להסתובב ולשפר את האחיזה ואת ההיגוי.

ACC – Adaptive Cruise Control

את בקרת השיוט רובנו מכירים: זוהי מערכת המאפשרת לנו להמשיך לנסוע במהירות קבועה ללא לחיצה על דוושת ההאצה. בקרת השיוט האדפטיבית, בסיוע חיישנים שונים (מצלמה, לייזר או רדאר) מסוגלת בנוסף לכך גם להאט את הרכב בהתאם למהירות הנסיעה של הרכב שלפנים ולהאיץ חזרה במידה והרכב מפנה את הנתיב או האיץ בעצמו. בחלק מהמקרים בקרת השיוט האדפטיבית יודעת גם לאפשר זחילה אוטונומית בפקקים.

AEB – Autonomous Emergency Braking

בלימת חירום אוטונומית, היא מערכת המנטרת את השטח שלפני הרכב באמצעות מצלמה או רדאר. במידה והרכב מתקרב לרכב אחר באופן מסוכן והנהג אינו בולם (בכלל או מספיק) היא מבצעת בלימת חירום. מערכות מודרניות יותר יודעות גם לזהות רכב דו-גלגלי והולכי רגל. בנוסף לכך, ישנן מערכות מתקדמות המסוגלות לבצע התערבות בהיגוי לטובת התחמקות. מערכות אלו פועלות במהירויות שונות, חלקן רק במהירות עירונית וחלקן גם במהירות בין-עירונית.

המערכת מוכרת גם כ-AEBS – Advanced Emergency Braking System / CAS – Collision Avoidance System / CMS – Collision Mitigation System.

בלימת חירום אוטונומית

AFL – Adaptive Front Light

מעבר אוטומטי לאורות גבוהים או מערכת נגד סנוור רכבים. מערכת זו מסוגלת לבצע מעבר אוטומטי בין אורות הדרך (אור גבוה) ואורות המעבר (אור נמוך) ולמנוע את סנוור הרכבים הבאים ממול ולהמשיך להאיר את הדרך בצורה אופטימלית. מערכות מתקדמות עושות שימוש בתאורת מטריקס-לד ומסוגלות לכבות לדים ספציפיים כך שאיזור התאורה שאינו מסנוור ימשיך להאיר בעוצמה מירבית.

מוכרת גם כ-HBA – High Beam Assist.

מעבר אוטומטי לאורות גבוהים

ATC – Active Traction control

בקרת אחיזה אקטיבית היא מערכת השולטת בעוצמת הבלימה של כל גלגל בנפרד (בלימה סלקטיבית) בתנאי אחיזה וחיכוך משתנים. המערכת מפעילה בלימה מדודה על הגלגל המחליק ומאפשרת לו להחזיר אחיזה ובמקביל הכוח נשמר בגלגל בעל האחיזה הגבוהה יותר. המערכת מדמה את פעולתו של דיפרנציאל מוגבל החלקה.

בקרת אחיזה

AWD – All Wheel Drive

הנעה לכל הגלגלים היא אחת מתצורות ההנעה המעבירה את הכוח אל כל הגלגלים, כלומר - הנעת 4X4. ישנן מערכות המעבירות את הכוח באופן קבוע או חלקי ולעיתים מתייחסים ל-AWD כמערכת המעבירה כוח שווה אל שני הסרנים, לעומת 4WD המעבירה את הכוח לכל גלגל בהתאם לתנאי הדרך.

הנעה כפולה

BSW – Blind Spot Warning

התרעת רכב בשטח מת. מערכת זו עושה שימוש במצלמות צד (אשר לרוב מוטמעות בתוך מראות הצד) לניטור השטחים שבצידי הרכב ומתריעה לנהג (על-ידי הבהוב, צליל או רטט בהגה) אודות רכבים הנמצאים בשטח שאינו גלוי לנהג. מערכות מתקדמות אף עושות מסוגלות לשלוט בהיגוי על-מנת למנוע מעבר נתיב ופגיעה ברכב.

מוכרת גם כ-BLIS – Blind spot Information System / BSM – Blind Spot Monitoring / BSD – Blind Spot Detection.

התרעת רכב בשטח מת

DAC – Downhill Assist Control

בקרת ירידה במדרון היא מערכת הנמצאת לרוב ברכבי פנאי ושטח. מערכת זו מונעת בולמת את הרכב בעת גלישה במדרון, שומרת על קצב איטי וקבוע ומונעת מהגלגלים להינעל בזמן בלימה בירידה במדרון ובכך מונעת מהרכב כולו להחליק. מערכות מסוג זה שולטות בעוצמת לחץ נוזל הבלמים ומערכת ה-ABS.

מוכרת גם כ-HDC – Hill Descent Control.

DRL – Day Running Light

הדלקת אורות ביום משפרת את נראות הרכב, אך לא תמיד אנו צריכים להדליק את אורות המעבר. תאורת היום בעצם מאפשרת לנו להיראות גם בתנאי תאורה טובים והיא הפכה נפוצה יותר ויותר בעשור האחרון. תחילה היו אלה פנסי הערפל שדלקו בעוצמה נמוכה באופן קבוע ואט אט תאורת היום קיבלה נורות לד מרשימות ומעוצבות. שימו לב - הדלקת ה-DRL לא פוטרת מחובת הדלקת אורות ביום בחורף, שכן היא אינה מדליקה את התאורה מאחור.

תאורת יום DRL

EBA – Emergency Brake Assist

מערכת סיוע בלימה בזמן חירום היא מערכת המזהה כי מתבצעת בלימה חזקה והורדת מהירות בולטת ומסייעת לנהג על ידי הגברת עוצמת הבלימה במערכת הבלמים. למרות השם שכולל גם "בלימה" וגם "חירום" וגם שילוש האותיות הדומה, אל תתבלבלו, לא מדובר במערכת AEB - בלימת חירום אוטונומית.

EBD – Electronic Brake Distribution

מערכת חלוקת הבלימה מנתבת את כוח הבלימה בין הגלגלים השונים בהתאם לתנאי הדרך, מהירות, עומס, וכיוון הנסיעה, ופעולת בשיתוף מערכת ה-ABS וה-ESP. בעשותה כך המערכת יוצרת האטה שווה בין כל פינות הרכב לשם יכולת שליטה טובה יותר.

מוכרת גם כ-EBFD – Electronic Brake force distribution.

ESP – Electronic Stability Program

מערכת בקרת יציבות. זוהי אחת המערכות המשמעותיות ביותר בעולם הרכב ויעילותה בצמצום תאונות הוכחה מעל לכל ספק. מערכת זו מסייעת בתיקון שני מצבי קיצון - תת היגוי והיגוי יתר. המערכת משקללת את נתוני המהירות של כל גלגל, זווית הפניית ההגה, סבסוב הרכב (סיבוב ציר), ומבצעת תיקונים המבוססים לרוב על בלימה או הורדת מהירות. במצב של תת היגוי, כאשר הרכב מרחיב את זווית הפניה, המערכת תבלום את הגלגל האחורי-פנימי (ביחס לסיבוב). במצב של היגוי יתר, כאשר הרכב מהדק את את זווית הפניה מעבר לרצוי, המערכת תבלום את הגלגל הקדמי-חיצוני (ביחס לסיבוב).

מוכרת גם כ-ESC – Electronic Stability Contron  / DSC – Dynamic Stability Control / VSA – Vehicle Stability Assist / VSC – Vehicle Stability Control / VDC – Vehicle Dynamic Control.

ESP

EuroNCAP – European New Car Assessment Program

איגוד הבטיחות האירופאי הוא ארגון בלתי תלוי המנהל את "תוכנית הערכת רכבים חדשים" מאז דצמבר 1996. דירוג הכוכבים הוא הדירוג המפורסם והמוכר של האיגוד ואילו 5 כוכבים הם הציון המקסימאלי אליו שואפים כל היצרנים. במשך השנים הוסיף הארגון עוד ועוד פרמטרים ואף החמיר את המבחנים אותם הם מבצע לרכבים השונים - כך שרכבים שזכו ב-5 כוכבים בשנת 2008 לא בהכרח ישיגו ציון זה ב-2018.

Euro NCAP

FCW – Forward Collision Warning

התרעת התנגשות מלפנים היא מערכת חשובה ללא ספק שמגבירה את תשומת הלב לקראת התקרבות מסוכנת לרכב שלפנים. המערכות הללו עושות שימוש לרוב במצלמה קדמית ורובן מסוגלות לזהות גם רכבים דו-גלגליים והולכי רגל, וישנן כאלו שיודעות לזהות גם חיות. זוהי מערכת פשוטה יחסית וניתן להתקין אותה גם ברכבים ישנים (למשל, מערכות התרעה של מובילאיי).

HAC – Hill-start Assist Control

מערכת עזר לנסיעה בעלייה. מערכת זו קיימת בעיקר ברכבי שטח וגם ברכבים כבדים והיא מסייעת לרכב לצלוח עליה ללא איבוד אחיזה והחלקה. למערכת זו מספר חיישנים (לא כולם קיימים בכל המערכות) כגון חיישן זווית הרכב, משקל, זיהוי התדרדרות לאחור והיא משפיעה על דוושת ההאצה, הבלמים והמומנט. המערכת מסייעת בשיפור האחיזה ומצמצמת החלקת הרכב.

HUD – Head Up Display

תצוגה עילית מקרינה את נתוני הנסיעה על גבי השמשה הקדמית או על מסך שקוף המתרומם מעל לוח השעונים. כך הנהג יכול לשמור מבט לפנים ואינו צריך להוריד עיניים מהדרך. בתצוגה העילית מוקרנים לרוב נתוני הנסיעה כגון מהירות ובקרת שיוט, אך יש כאלו משוכללות יותר היודעות להקרין את מד הסל"ד, תחנות הרדיו ועוד.

תצוגה עילית

IIHS – Insurance Insitute Highway Safety

המכון האמריקאי לבטיחות בדרכים הוא מוסד ללא כוונות רווח שהוקם בשנת 1959 על-ידי איגוד חברות ביטוח הרכב. בדומה ל-Euro NCAP מטרתו היא לצמצם את תאונות הדרכים, הנפגעים והנזק לרכוש ואף עריכת מחקרים שונים בתחום הבטיחות. גם ה-IIHS מדרג את הרכבים השונים אך בצורת הערכה מ"ירוד" דרך "גבולי" ו"מתקבל" ועד "טוב".

IIHS

LDW – Lane Departure Warning 

מערכת התרעת סטייה מנתיב סורקת את נתיב הנסיעה באמצעות מצלמה, מזהה את השוליים ו/או את הקו המפריד ומתריעה לנהג אודות סטייה מהנתיב. זוהי מערכת פשוטה יחסית וניתן להתקין אותה גם ברכבים בהם היא אינה אבזור תקני. בנוסף לכך ישנן מערכות (מקוריות) בעלות יכולת היגוי אקטיבי המסוגלות לשמור את הרכב בתוך הנתיב ואף לבלום במידת הצורך. גרסאות בעלות היגוי אקטיבי לרוב יענו לשם LDA – Lane Departure Assist או LKAS – Lane keeping Assist.

התרעת סטייה מנתיב

LSD – Limited Slip Differential

דיפרנציאל הוא חלק מכאני ברכב המותקן על אחד הצירים (בהתאם לסוג ההנעה, קדמית או אחורית) המאפשר לכל גלגל מניע להסתובב במהירות שונה בסיבוב (לאור הפרש המרחק שעובר הגלגל הפנימי ולחיצוני), אך הם יקבלו מומנט זהה. דיפרנציאל מוגבל החלקה מותקן לרוב ברכבים ספורטיביים והוא מאפשר להגביל את המומנט המועבר לגלגל מסויים ולסייע בזמן פניות. ישנם כמה סוגי דיפרנציאלים מוגבלי החלקה – חלקם אלקטרוניים וחלקם מכאניים בעלי מצמד או מסוג "טורסן".

PDC – Park Distance Control

מערכת זו ידועה יותר בשם "חיישני חניה". מערכת פשוטה העושה שימוש בחיישני אולטרא-קוליים המזהים את המרחק מחפץ מסוים או מכל גורם אחר. החיישנים מותקנים לרוב מאחור אך יש כאלו קדמיים וגם בצידי הרכב. החיווי לנהג יכול להיות קולי או גם ויזואלי וישנן מערכות אקטיביות המסוגלות לבלום את הרכב לפני הפגיעה.

חיישני חניה

SRS – Supplementary Restraint System

אם אי פעם תהיתם מה פירוש האותיות SRS על גבי הקורה הקדמית או האמצעית ברככבם, הפירוש פשוט מאוד – מדובר בכרית אוויר. כרית האוויר ברכבים נרשמה כפטנט כבר ב-1951, בתחילת שנות ה-80 היא הייתה רק אחת מהאופציות במרצדס S קלאס ורק בשנות ה-90 היא הפכה לאביזר נפוץ. כריות האוויר ברכבים הותקנו בטבור ההגה ובהמשך הגיעו גם אל הנוסע. לאחר מכן פגשנו את כריות הצד, הוילון, כריות לברכי הנהג, הנוסע ולצידי היושבים מאחור ואפילו כאלה שמתנפחות מתוך חגורות הבטיחות או על מכסה המנוע להגנה על הולכי הרגל.

כריות אוויר

TCS – Traction Control System

מערכת בקרת המשיכה מתוכננת למנוע איבוד אחיזה. היא נכנסת לפעולה כאשר עוצמת המצערת אינה תואמת את עוצמת המומנט מהמנוע ומשתמשת בחיישן מהירות סיבוב הגלגל של מערכת ה-ABS. המערכת פועלת בכמה דרכים, כגון הפעלת בלימה על גלגל אחד או יותר, הפחתה או עצירה של רצף הניצוצות בצילינדר אחד או יותר, הפחת הזרמת דלק לצילינדר אחד או יותר, סגירת המצערת (במצערות אלקטרוניות), וברכבים בעלי מגדש טורבו סלונואיד הגדישה מופעל כך שיפחית את הגדישה וכתוצאה מכך את כוח המנוע.

מוכרת גם כ-ASR – Anti-Slip Regulation.

TPMS – Tire Pressure Monitoring System

מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים. מערכת זו פועלת בשני דרכים – האחת, על-ידי שימוש בחיישני מערכת ה-ABS וה-ESP לטובת שקלול זווית הצמיג, קוטרו וקצב הסיבוב. השניה עושה שימוש בחיישן ספציפי המותקן בכל צמיג אשר מודד את לחץ האוויר בכל צמיג. לחץ אוויר תקין בצמיגים משפיע על יכולת הבלימה והאצה, אחיזה, צריכת דלק ושחיקת הצמיג עצמו – מה שמסביר את חשיבותה של המערכת.

לחץ אוויר

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה