דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נדלקה לי נורה ברכב: המדריך המלא לנורות אזהרה

Getting your Trinity Audio player ready...

באופן כוללני מאוד, אפשר לחלק את נוריות האזהרה לארבע קטגוריות של צבעים: נוריות ירוקות, נוריות כתומות וצהובות, נוריות אדומות ונורית כחולה.

הבשורות הטובות הן שכל עוד הנורית שנדלקה אינה אדומה - סביר להניח שאין לפנינו תקלה חמורה ומיידית, בדרך כלל אפשר יהיה להמשיך לנסוע, אך לעתים יהיה צורך להגיע בהקדם למוסך כדי לתקן.

הנוריות הירוקות

מבשרות לנו על פעולה של מערכות במכונית. אורות הדרך דולקים, למשל, או מערכת בקרת השיוט מופעלת.

אורות חניה דולקים

אורות חניה דולקים - הדלקתם את אורות החניה, נורות קטנות בקדמת הרכב ותאורה אדומה בחלקו האחורי.

נורת אורות דרך
אורות הדרך דולקים - הדלקתם את האורות או שחיישן האורות דאג לכך במקומכם.

אורות ערפל קדמיים דולקים
אורות ערפל דולקים - פנסי הערפל הקדמיים דולקים.

נוריות איתות דולקות

נוריות האיתות דולקות - כשמפעילים את האיתות באופן רגיל, נדלק רק חץ ירוק אחד בכיוון הפניה. לעתים נדלקות כל הנורות, אם ארבעת הוינקרים מופעלים - אז נדלקת גם נורית אורות האזהרה האדומה שעל הדשבורד. אם נורות האיתות דולקות בקצב מהיר מהרגיל, כנראה שנורה אחת נשרפה.

נורת בקרת שיוט
מערכת בקרת השיוט מוכנה לפעולה - ניתן לכוון את הקרוז קונטרול למהירות הרצויה ולהשתמש במערכת, להוסיף מהירות או להפחית וגם להשהות את פעולתה.

לחץ על דוושת הבלם
לחץ על דוושת הבלם - לעתים נדרשת לחיצה כזו על מנת להתניע את המכונית או כדי להעביר את תיבת ההילוכים ממצב חניה (פארקינג) למצב נסיעה (דרייב).

מערכת עצור וסע פעילה
מערכת עצור וסע - כאשר מערכת ה-Stop & Start פעילה והמנוע נכבה בזמן עצירה, תידלק לרוב נורה ירוקה בלוח המחוונים.

נורת מגביל מהירות
מגביל מהירות - הפעלתם את מגביל המהירות ברכב. לחיצה על דוושת ההאצה לא תגרום לצבירת מהירות מעבר לרף שנקבע. במקרי חירום לחיצה חזקה על הדוושה תאפשר חריגה מהמהירות שנקבעה.

נורת חיישן גשם
חיישן גשם - חיישן הגשם פעיל. כעת בכל זיהוי של טיפות על השמשה הקדמית יופעלו המגבים באופן אוטומטי. בהתאם לכמות הגשם ומהירות הנסיעה גם תשתנה באופן אוטומטי מהירות המגבים. יש לכבות את המערכת במידה ואתם נכנסים למכונת שטיפה.

נורת מצב חיסכון ECO
מצב חיסכון - מצב חיסכון בדלק פעיל. המשמעות לרוב היא שינוי בתגובות דוושת ההאצה ושינוי בתגובת תיבת ההילוכים אשר תעדיף להעביר להילוך הגבוה ביותר האפשרי, כל זאת לטובת חיסכון בדלק.

מערכת סטייה מנתיב פעילה
סטייה מנתיב - מערכת סטייה מנתיב פעילה ומזהה את גבולות הנתיב. ברוב דגמי הרכב המערכת פעילה רק ממהירות של 50-65 קמ"ש ומעלה. בחלק מכלי הרכב המערכת תתריע בצפצוף על סטייה מנתיב הנסיעה, ואילו בדגמים אחרים היא תסיט את ההגה על מנת לשמור את הרכב בתוך הנתיב.

בקרת ירידה במדרון

בקרת ירידה במורד - כאשר תופעל מערכת סיוע לירידה במדרון (Hill Descent Control או Downhill Assist Control) תידלק נורה זו בלוח המחוונים. מערכת זו שולטת בבלמים ובסל"ד המנוע ומסייעת לרכב ולנהג בעת ירידה במורד תלול תוך שהיא שומרת על מהירות נמוכה וקבועה.

הנוריות הכתומות והצהובות

מהוות את מרבית הדיווחים. הידלקות של אחת כזו משמעותה, לרוב, כי נדרשת התערבות או תשומת לב של הנהג בשל משהו שאינו לגמרי כשורה: רמת הדלק נמוכה, למשל, מערכת בקרת היציבות הופעלה או שאורות הערפל האחוריים דולקים, וחשוב לזכור לכבות אותם עם שוך הערפל.

נורת בדוק מנוע
נורת בדוק מנוע או צ'ק אנג'ין (Check Engine) - משמעותה כי ישנה תקלה כלשהי במנוע או במערכת הפליטה. אין צורך לעצור מיד בצד, אך יש לברר את מקור התקלה וייתכן כי נדרש תיקון במוסך.

נורת דלק
מפלס הדלק נמוך - כדאי לתדלק את המכונית ללא דיחוי. מעל או לצד המשאבה המאוירת מופיע לעתים חץ, ימינה או שמאלה. החץ מציין את הצד ברכב שבו ממוקם פתח התדלוק.

אור ערפל אחורי
אור ערפל אחורי פועל - חשוב לכבות את פנסי הערפל האחוריים בסיום הצורך המיידי, מאחר וכאשר הראות טובה הם עלולים לסנוור את הנוסעים מאחור.

נורת לחץ אוויר בצמיגים

מערכת ניטור לחץ האוויר בצמיגים (TPMS) – נורה עם סימן קריאה צהוב או כתום מסמנת כי ייתכן ולחץ האוויר באחד או יותר מהצמיגים אינו תקין. ייתכן גם כי מערכת הניטור עצמה תקולה. ברכבים מסויימים ישנה אפילו התראה לירידת לחץ האוויר בצמיג ספציפי. לאחר הניפוח יש לחפש את כפתור האיפוס (SET) וללחוץ עליו לחיצה ממושכת עד להיכבות הנורה. נציין גם כי את לחץ האוויר המומלץ על ידי יצרן הרכב ניתן למצוא על גבי מדבקה בתחתית הקורה האמצעית כאשר פותחים את דלת הנהג (לעיתים המדבקה נמצאת גם על הדלת עצמה או בדלתית מיכל הדלק).

נורת רפידות בלם
רפידות בלם - הרפידות עשויות להיות שחוקות. חשוב לבדוק את מערכת הבלמים בהקדם.

נורת מפשיר אדים אחורי
מפשיר האדים האחורי - המפשיר מופעל. יש להפסיק את הפעולה כשהאדים אינם נוכחים עוד, אם כי בלא מעט רכבים מודרנים למפשיר האחורי יש טיימר פנימי.

נורת מפשיר אדים קדמי
מפשיר האדים הקדמי - המפשיר מופעל. בלחיצה על כפתור מפשיר האדים הקדמי בבקרת האקלים, תיפתח הסירקולציה החיצונית והאוורור יעבור אוטומטית לעוצמה המירבית. מומלץ להפסיק את הפעולה כשהאדים אינם נוכחים עוד.

נורה חיצונית שרופה
נורה חיצונית שרופה - נא להחליף בהקדם, חשוב לראות ולהיראות.

נורת מחממי מצתים

מחממי מצתים אינם תקינים - מצתי הלהט קיימים במנועי דיזל. תקלה כזו עשויה לפגוע בהתנעה תקינה.

נורת מפלס שמן מנוע נמוך
מפלס שמן מנוע נמוך - נא להוסיף שמן תקני ולהעלות את המפלס לרמה הנכונה.

נורת נוזל שמשות נמוך
מפלס נוזל שמשות נמוך - חסרים מים בשפריצרים. יש למלא במים, רצוי עם סבון, כדי לאפשר ניקוי יעיל של השמשה. אל דאגה, נוזל השמשות יגיע גם לשמשה האחורית.

נורת כרית אוויר
כרית אוויר אינה מופעלת - עקב תקלה או עקב השבתה מכוונת מצד הנהג.

נורת חגורת בטיחות
חגורת בטיחות - תקלה במערכת חגורות הבטיחות או שיש לחגור חגורה.

נורת בקרת יציבות ESP
מערכת בקרת יציבות מופעלת - הנורית מהבהבת במקרה של החלקה והפעלה אקטיבית של המערכת. נורה כתומה יציבה תסמן כי יש תקלה אפשרית במערכת או שאינה מופעלת. לעיתים תידלק נורית עם הכיתוב OFF בתחתית. במידה והמערכת אינה מופעלת, בדקו קודם כל האם לחצתם בטעות על כפתור עם סמל דומה, או עם כיתוב ESP OFF, שמנתק את המערכת. אם לחיצה על הכפתור לא מחזירה את המערכת לפעולה, גשו למוסך לבדיקה.

נורת מצבר או אלטרנטור
תקלה אפשרית במערכת הטעינה או האלטרנטור - ייתכן כי המכונית לא תוכל להמשיך לנסוע עקב תקלה חשמלית, כגון מצבר שהתרוקן.

מערכת עצור וסע
מערכת "עצור וסע" - כאשר המערכת תקינה אך המנוע אינו נכבה (בהתאם לחישובי מחשב הרכב) תידלק נורה כתומה ובחלק מהרכבים הנורה הירוקה פשוט תהבהב. המשמעות היא שהמערכת תקינה אך מחשב הרכב לא מצא לנכון לכבות את המנוע. גם כאשר מכבים את המערכת מכפתור ייעודי תידלק הנורה, לעיתים בתוספת הכיתוב OFF.

מערכת סטייה מנתיב

סטייה מנתיב - מערכת סטייה מנתיב פעילה ומתבצעת חריגה מהנתיב (לעיתים הנורה גם תהבהב). אפשרות שניה היא שהמערכת פעילה אך אינה מזהה את גבולות הנתיב.

התרעת התנגשות
התרעת התנגשות - נורה זו תידלק או תהבהב בעת התרעת התקרבות ותתקבל התרעה קולית.

נורת תוסף אוראה
תוסף אוראה / adblue - כחלק מתקנות זיהום האוויר, רכבי דיזל מוסיפים למערכת הדלק תוסף אוראה אשר מסייע בצמצום פליטת המזהמים. כאשר יש מחסור בנוזל תידלק המנורה.

נורת מפתח
מפתח חכם לא זוהה - נורה זו תידלק כאשר המפתח החכם לא מזוהה בסביבת הנהג או כאשר המערכת אינה מזהה את האימובילייזר המובנה במפתח הרגיל. ברכבים מסויימים תתקבל גם התרעה קולית מחוץ לרכב. ישנן מספר צורות שונות לנורה, אך כולן כוללות מפתח.

נורת תקלת הגה
הגה כוח - תקלה במערכת ההיגוי או מחסור בנוזל הגה כוח (ברכבים בעלי תגבור הידראולי). יש לגשת למוסך באופן מידי.

תקלת ממיר קטליטי או נורת מסנן חלקיקים
ממיר קטליטי / מסנן חלקיקים - הממיר הקטליטי אחראי על צמצום פליטת המזהמים ויתכן כי הוא אינו פועל כשורה. הדבר עלול להוות בעיה בעת מעבר מבחן הרישוי השנתי.

התרעת טיפול שגרתי
טיפול שגרתי - נורה בצורת מפתח שבדי או מברג זו מסמלת כי הטיפול השנתי מתקרב. לרוב תופיע בצירוף מספר הקילומטרים שנותרו עד לטיפול וברכבים מסויימים אף יופיע תאריך היעד. במידה ועברתם את מועד הטיפול (או במידה שכחו לאפס את המונה במוסך) המפתח יהבהב וחריגת הקילומטרים תופיע גם כן.

נורת בולמים אדפטיביים

בולמים אדפטיבים - תקלה במערכת בולמי הזעזועים האדפטיביים. יש לגשת למוסך לאבחון התקלה.

נורת אזהרת קרח
אזהרת קרח - נורה זו תופיע לרוב כאשר הטמפרטורה החיצונית נמוכה מ-5 מעלות, על-פי חיישני הרכב. מטרתה אזהרה מהצטברות קרח על הכביש וכמובן סכנת החלקה. בחלק מהרכבים תופיע הנורה עם פתית שלג בלבד ובנוסף גם מערכת בקרת היציבות האלקטרונית תפעל בהתאם לתנאים החדשים.

הנוריות האדומות

אם אחת מאלה נדלקת, צריכה להידלק אצלנו נורה אדומה… המשמעות היא כי נדרשת התערבות מיידית או שישנה תקלה שמחייבת את הפסקת הנסיעה ועלייה לגרר. אחת הדלתות פתוחה, למשל, או חגורת בטיחות שלא נחגרה או שלחץ השמן במנוע נמוך ואסור להמשיך אף מטר מיותר עם המנוע פועל.

נורת חום מנוע

חום מנוע – המנוע חם מידי ויתכן כי גם נוזל הקירור. יתכן שחסרים נוזלי קירור וייתכן שהמנוע התחמם מדי בלי קשר לזה. חשוב לעצור ולבדוק מיד את מפלס נוזל הקירור. חשוב לשים לב כי המנוע רותח ופתיחת מכסה הרדיאטור עלולה לגרור כוויות ופציעות לא פשוטות. לכן מומלץ קודם לבדוק את מפלס נוזל הקירור במיכל העיבוי.

נורת לחץ שמן

לחץ שמן נמוך - תקלה חמורה במנוע. עצור מיד בצד הדרך, כבה את המנוע וגרור את המכונית למוסך.

אורות אזהרה

אורות אזהרה - נוריות האזהרה או חירום מהבהבות בכל ארבע פינות הרכב. ברכבים מסויימים הנורה תידלק באופן אוטומטי בעת בלימה חזקה או בלימת חירום.

נורת תקלת חשמל

תקלת חשמל חמורה - אין אפשרות להמשיך לנסוע

נורת בלמים

מערכת הבלמים - יש צורך בפעולה מיידית, שלוש אפשרויות: 1. בלם היד אינו מורד; 2. מפלס נוזל הבלמים נמוך מדי, חובה למלא מיד או לתקן את התקלה במערכת; 3. תקלה במערכת ה-ABS, תופיע ביחד עם הנורית הבאה:

נורת ABS

מערכת ABS - המערכת למניעת נעילת גלגלים אינה תקינה. הנורה תופיע ביחד עם הנורה הקודמת

נורת חום בלמים

מערכת הבלימה חמה מדי - נא לעצור מיד בצד ולהניח למערכת הבלמים להצטנן. זאת במידה ולא דאגנו לקרר את הברקסים לאחר נהיגה דינאמית ולכן מומלץ לעצור בצד ולא להסתכן באיבוד הבלמים לגמרי.

נורת דלת פתוחה

דלת פתוחה - נא לסגור כדי להמשיך לנסוע בבטחה. ברכבים מודרנים יתכן ויהיה סימון לדלת ספציפית כמו גם לתא המטען.

נורת חום גיר

טמפרטורת תיבת ההילוכים האוטומטית - חובה לצנן את המערכת. נוסף על כך, ייתכן שיש בה תקלה.

נורת מסנן סולר

מסנן סולר - נורה זו דולקת כאשר נכנסו מים למערכת הדלק של הרכב, מה שעלול לגרום לנזק משמעותי ויש לגשת אל המוסך בהקדם.

הנוריות הכחולות

לרוב ישנה רק נורית כחולה אחת והיא זו שמציינת כי האורות הגבוהים מופעלים. הנורית הבולטת הזו תזכיר לנו שלא לנסוע כך ללא הפסקה, לטובת הנהגים האחרים על הכביש, תודה לאל. לעתים נדירות מציע עולם המכוניות נוריות כחולות נוספות, כמו טמפרטורת מים תקינה או נמוכה מדי.

אור גבוה

אור גבוה - האור מופעל. נא לכבות עם הופעת הולך רגל, מכונית או כל עובר דרך אחר הנמצא ממול, וזאת כדי למנוע סנוורו. ברכבים בעלי מערכת מעבר אוטומטי לאורות גבוהים יופיע הכיתוב AUTO בתחתית.

מנוע קר

מנוע קר - לעתים מופיעה הנורה הזו כדי לציין שהמנוע ומי הקירור עדיין לא הגיעו לטמפרטורת עבודה אופטימלית.

מערכת ראיית לילה

ישנן גם נורות ללא צבע מיוחד, כמו למשל נורת מערכת ראיית הלילה המסמנת לנו שהמערכת פעילה.

התרעת עייפות
או התרעת עייפות שלעיתים תבוא בצורת התרעה קולית וכתובה ולעיתים בציור של ספל קפה.


נוריות ייעודיות לרכב חשמלי


נורת אזהרת שירות - רכב חשמלי

אזהרת שירות – נורת ה"בדוק מנוע" (Check Engine) של הרכבים החשמליים. בדומה למנועי הבעירה הפנימית גם היא נכבית כ-3 שניות לאחר ההנעה. במידה והיא לא נכבית או שהיא נדלקת במהלך נסיעה, המשמעות היא כי ישנה בעיה במערכת הבקרה החשמלית של הרכב או בחיישנים השונים ולכן יש לגשת אל המוסך לבדיקה.

נורת אזהרת מצב סוללה - רכב חשמלי

אזהרת מצב סוללה – תפקידה זהה לנורית מפלס דלק נמוך ברכבי בעירה פנימית. צבעה צהוב כתום והיא מסמלת לנו לעצור לטעינה בהקדם. נורית דומה בתוספת מד-חום תצביע על סוללה חמה או קרה מידי.

נורת אזהרת לנפילת חשמל - רכב חשמלי

אזהרה לנפילת חשמל – זה השלב הבא לאחר שנדלקה נורית אזהרת מצב הסוללה. כאשר נורת ה"צב" דולקת באופן קבוע המשמעות היא שאספקת החשמל של הרכב מוגבלת לטובת בטיחות הרכב והסוללה. בנוסף תוגבל מהירות הרכב ויתכן כי גם פעולתה של מערכת המיזוג תוגבל.

הנורית תידלק מכמה סיבות – כאשר מתח הסוללה ירד מתחת לרמה מסוימת אז ככל הנראה גם חיווי מד המרחק יראה 0, טמפרטורת המנוע או הסוללה גבוהה או נמוכה מידי, כאשר יש בעיה במערכת הקירור, או כל תקלה שעלולה לפגועה בנסיעה רגילה.

נורת אזהרת בלימה ריגנרטיבית - רכב חשמלי

אזהרת בלימה רגנרטיבית – נורית כתומה זו תידלק כאשר מערכת הבלימה הריגנרטיבית אינה פועלת כראוי. כאשר ישנה גם בעיה בבלמים הרגילים תידלק במקביל נורה דומה בצבע אדום.

נורת תקלה במערכת הכוח - רכב חשמלי

תקלה במערכת הכוח – כשמה, ישנה תקלה במנוע החשמלי ויש לגשת אל מרכז השירות.

נורת נהיגה בדוושה אחת - רכב חשמלי

נהיגה בדוושה אחת – נורית זו אינה נורית תקלה והיא תופיע לרוב בצבע ירוק עם הכיתוב i-Pedal או e-Pedal, בהתאם ליצרנים השונים. נורית זו דולקת כאשר עוברים לנהיגה בדוושה אחת המאפשרת לנו על-ידי מינון הלחיצה על דוושת ההאצה להאט את הרכב, לרוב עד כדי עצירה מלאה.

נורת מחוון טעינה - רכב חשמלי

נורית מחוון טעינה – נורית זו דולקת בזמן טעינה ולמעשה מעדכנת אותנו מה מצב הטעינה. אם היא אדומה, הסוללה בטעינה. יתכן כי ברכבים שונים בזמן טעינה הנורה תהבהב למשל. אם היא ירוקה, הטעינה הסתיימה.

נוריות חיווי בשקע הטעינה - רכב חשמלי

נוריות חיווי בשקע הטעינה – שמתם לב לנורית שליד שקע הטעינה של הרכב? תאורה לבנה היא בעצם סוג של תאורת גישה אל שקע הטעינה, תאורה ירוקה מהבהבת משמעותה שהרכב נמצא בטעינה ואילו תאורה ירוקה קבועה משמעותה שהטעינה הגיעה לסיומה. תאורה כחולה מסמנת כי הרכב מחובר לטעינה אך הטעינה מושהית – למשל כאשר אתם מכוונים את הרכב לשעת תחילת טעינה מאוחרת יותר. ולסיום, תאורה אדומה משמעותה תקלת חיבור ויש לנסות שוב. במידה והתקלה חוזרת על עצמה, כמובן שיש לפנות אל המוסך.

***

מגוון הנורות רחב כמגוון המהנדסים במרתפי הפיתוח, למרות שחלק מהן חייבות לעמוד בתקנים אחידים. לעתים התראה אחת (למשל, נורות ערפל קדמיות מופעלות) תופיע ככתומה במכונית אחת וכירוקה באחרת. לעתים אותה בשורה מוצגת באופן מעט שונה בדגמים שמקורם בארה"ב, אירופה או שווקים אחרים, ורוחב ואורך היריעה אינם מאפשרים לנו לרדת עד לאחרונת הנורות עלי אספלט. הנורות שהופיעו כאן מייצגות את עיקרן של ההופעות על צג לוח המחוונים שלנו.

הבהרה: מערכת iCar מדגישה כי האמור בכתבה הינו למידע כללי בלבד.

למאמר זה התפרסמו 16 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה