דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תחבורה ואיכות הסביבה

Getting your Trinity Audio player ready...

המכונית שחררה את האדם מתלות בגוף. היא שינתה את תפיסת המרחק והמרחב שלנו ונעשתה מובנת מאליה וחיונית. הזכות לנוע באופן חופשי במכונית פרטית נתפסת כזכות אזרחית בסיסית וכיסוד של אורח החיים המודרני. כל כך טוב ונוח לנסוע במכונית, עד שהמחיר שהיא גובה נדחק שנים מסדר היום הציבורי. אבל בסופו של דבר באה שעת חשבון; הנזק המצטבר של השימוש במכונית הגיע לשיאים שכאלה, שאיש בעולם אינו יכול עוד להתעלם ממנו

מכונית מימן מתוצרת ג'נרל מוטורס

מכונית מימן מתוצרת ג'נרל מוטורס / צילום: יצרן

הולכת ומתבררת מידת הקטלניות של זיהום האוויר שגורמת המכונית, זיהום שפוגע בעיקר בתושבי הערים. כן מסתבר שלתנועה במכונית הפרטית יש עוד השפעות הרסניות: היא מעודדת את הווצרות הפרברים ומפוררת את מרכזי הערים, ובאופן עקיף תורמת לתופעת הניכור העירוני המפורסם. נראה כי בלב העיר רכב על ארבע גלגלים הוא פשוט דבר גדול מדי ומזיק מכדי לשמש כל אדם בנפרד, ולכן, ברחבי העולם, מתגברת מגמה של צמצום תנועת מכוניות במרכזי הערים. הפתרונות המקובלים כוללים פיתוח חלופות מושכות של תחבורה ציבורית לבאים מחוץ לעיר, עירוב מסחר ומגורים על מנת לצמצם את המרחקים, עידוד תנועה ברגל ורכיבה על אופניים, וגם הגבלות על תנועה וחניה של רכב פרטי.

להבדיל מהמגמה השלטת בעולם, המתרכזת במציאת פתרונות לתנועה בתוך הערים, בישראל הבשורה האקולוגית בתחום התחבורה הגיעה קודם כל אל הרכבת, המותאמת לתנועה בין ערים. לאחר שנשלמה המהפכה בתנועת הרכבות הבינעירוניות, מגיעה אל ישראל הרכבת הקלה שתחצה את הערים בכמה נתיבים ראשיים. אולי בעתיד נזכה לראות שיפור גם בתחום המוזנח של הסעת אוטובוסים ומיניבוסים, שדווקא הם מסיעים את מרבית הנוסעים בתחבורה הציבורית בתוך הערים.

יש הרבה מה לעשות כדי להפוך את את העיר למקום שאפשר לנשום בו. חלק מהמעשים הנדרשים קשור לאו דווקא בהשקעות כספיות, אלא בשינוי דפוסי מחשבה.

להמשך קריאה בנושאים:

פגיעה מזיהום אוויר

תחבורה ציבורית

תנועה ירוקה בעיר

מכונית - איך לזהם פחות

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה