דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

רכב חשמלי: מה למה ומתי

Getting your Trinity Audio player ready...



מחירי הנפט המאמירים, החור באוזון, עלייה בכוח הפוליטי של "ירוקים" ושאר מכלול של סיבות שונות ומשונות גורמים לרכב החשמלי לעמוד במקום גבוה על סדר היום הציבורי. בישראל עלה לאחרונה הרכב החשמלי למודעות הציבור, לאור החשיפה המסיבית לה זכה מיזם הרכב החשמלי המקודם על ידי שי אגסי והחיבוק החם שקיבל המיזם מרשויות המדינה – חיבוק שעשוי להפוך את ישראל למשתמשת "כבדה" ברכב חשמלי כבר בתחילת העשור הבא.

מכונית חשמלית - מה?

רכב חשמלי נעזר במנוע חשמלי לשם תנועה. כלי הרכב המוכרים לנו היום, לעומתו, נעזרים במנוע בעירה פנימית, אשר עשוי להיות מוגדר בקרוב "חיה בסכנת הכחדה". מדוע? משום שמנוע בעירה פנימית הוא יצור מסובך ומאוד לא יעיל, אשר עסוק בעיקר בלייצר חום וממש קצת בלדחוף את המכונית שלכם קדימה. מנוע חשמלי לעומתו, הוא ספק מאוד יעיל של אנרגיה קינטית, עם מעט מאוד חלקים, עם אמינות גבוהה ועם מחיר ייצור נמוך מאוד, בהשוואה.

רכב חשמלי מתוצרת סמארט

רכב חשמלי מתוצרת סמארט / צילום: יצרן

אין צורך ביותר מדי ידע הנדסי כדי לדעת שרכב חשמלי מספק פתרון עדיף על פני כלי רכב בעל מנוע בעירה פנימית. יש לכך כל מיני סיבות, אחת מהן היא פשטות מכאנית: מנוע בעירה פנימית צריך כל מיני חלקים ומערכות עזר כדי לחיות בעוד מנוע חשמלי פשוט יותר לכשעצמו והוא אף חוסך מערכות נוספות. למשל, הבלמים של מכוניות בימינו (אשר גם הם מייצרים חום, אגב), יהפכו ספק אנרגיה ברכב חשמלי – כמו דינמו באופניים (ואגב, הפטנט הזה כבר מיושם במכוניות היברידיות).

ואם חשבתם לרגע שרכב חשמלי הוא כבטכנולוגיה חדשנית/עתידנית, דעו כי הכרכרה החשמלית הראשונה נולדה בשנות ה-30 של המאה ה-19. ואם חשבתם כי היתרונות של רכב חשמלי מתבטאים גם במכונית היברידית (כמו טויוטה פריוס, למשל), אז אתם פשוט טועים, כי היברידי הוא מנוע בעירה פנימית, עם קצת עזרה ממנוע חשמלי ועדיין לא מהפכה מוחלטת.

מכונית חשמלית - למה?

טוב, זה פשוט – מאגרי הנפט שלנו מתדלדלים והאוויר שאנו נושמים הולך ואוזל. אלה הסיבות במקרו, משום שאת המיקרו הסברנו כבר קודם (יעילות וכדומה). סיבות המקרו הללו גורמות לממשלות לעודד פיתוח ושימוש ברכב חשמלי (למשל תקנות למיסוי ירוק, כפי שפורסם לאחרונה), משום שאם נסמוך על תעשיית הרכב, או חברות הנפט, הן לא ירצו לשנות את המצב הקיים.

מכונית חשמלית - מתי?

זאת שאלה טובה. התשובה לשאלת מות מנוע הבעירה הפנימית ומעבר לשלטון בלעדי של הרכב החשמלי תלויה בגורמים ובאינטרסים רבים. למשל, בשנות ה-90 של המאה הקודמת נראה היה שהרכב החשמלי נמצא מעבר לפינה, קליפורניה הובילה את המהפכה ונמכרו בה מספר דגמים מוצלחים למדי של רכב חשמלי. אז נרצחה המגמה המועילה הזו על ידי קואליציה עתירת ממון של חברות הנפט ויצרניות הרכב. מעניין מי יקדם, או יעכב את המגמה כיום. ברור גם כי טרם נפתרו כל המשוכות מעליהן צריך לדלג תהליך הפיתוח, כמו טווח נסיעה וזמן טעינה של מצברי הרכב החשמלי.

על כל פנים, אם בכל זאת נעסוק בנבואות, נראה כי הטרנד החשמלי חוזר בגאון כדי להישאר. פשוט, אין פתרון הגיוני אחר. נראה כי כבר ב-2010 נראה יותר מכוניות חשמליות על הכבישים – בישראל ובעולם. כבר כיום יש מגוון רחב של כלי רכב חשמליים, החל מכלי רכב מסחריים קלים ועד מכוניות ספורט בעלות ביצועי-על. ואם אנחנו כבר בנבואות, הרי שאפשר להניח כי הרכב החשמלי העתידי יציע מבנה שונה מהמכוניות דהיום, עם מנוע חשמלי בכל גלגל ומנוע בעירה פנימית שישמש כגנרטור לשעת חרום, כמו במיני המאוד מעניינת הזו.

מאמרים קשורים לנושא זיהום אוויר רכב:
תאי דלק - למה לא?

 

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה