דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

לוסיד אייר (נהיגה ראשונה) - החשמלית הטובה בעולם

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: לוסיד אייר
  • מתחרים: טסלה מודל S, מרצדס EQS, פורשה טייקן
  • מתי אצלנו: אין זכיין, ולכן לא בקרוב
  • מחיר משוער: החל ממיליון שקל
לוסיד אייר דרים P
  • בעד: עיצוב, תא נוסעים, איכויות נסיעה, ביצועים
  • נגד: בלימה רגנרטיבית, רעש מערכת ההנעה

לוסיד היא לא עוד יצרנית רכב צעירה (וסינית) שמנסה להתחרות בטסלה. ראשית, מכיוון שהיא אמריקאית. שנית, היא אמנם מתחרה כמו כולן במחוללת המהפכה, אבל עושה זאת בדרך משלה. עם ניסיון לשלב יתרונות טכנולוגיים וחשיבה מקורית בדומה לזו של אילון מאסק, עם האיכות יוצאת הדופן של יצרניות מסורתיות ותיקות. אם תרצו, זהו ניסיון לשלב את הטוב מכל העולמות, של טסלה ומרצדס, במטרה לייצר את מכונית היוקרה החשמלית הטובה בעולם.

לוסיד צמחה מתוך חברת אטיבה (Atieva) שעסקה מאז 2007 בפיתוח ובייצור מצברים ומערכות הנעה חשמליות, ועשור מאוחר יותר עברה לייצור מכוניות ומכאן שינוי השם. האייר? זו המכונית הראשונה שלה, ועליה חתום פיטר רולינסון, המשמש כיום מנכ"ל החברה שערק אליה מ... טסלה כמובן, שם החזיק בתפקיד סגן הנשיא והאחראי על הפיתוח ההנדסי של המודל S. אם תציצו בקורות החיים שלו, תגלו שעוד קודם לכן הוא היה המהנדס הראשי בלוטוס, יצרנית הנחשבת לאחת המוערכות בעולם מבחינה הנדסית.

לוסיד אייר דרים P

מאז הושקה לפני שלוש שנים, זכתה האייר לשבחים מקיר לקיר. החל מניפוץ שיא טווח לרכב חשמלי (1,100 ק"מ) או זכייה בתחרות מכונית השנה שערך המגזין "מוטור טרנד" האמריקאי. אבל איך זה עובד? ובכן, קבלו התרשמות בלעדית.

כמו מטוס מנהלים

על המראה מסובב הראשים - מהמרשימים והמיוחדים שאפשר למצוא כיום על הכביש - אחראי דרק ג'נקינס, שהגיע ללוסיד עם רזומה מפואר בתעשייה (אודי, פולקסווגן ומאזדה). ולא במקרה היא נראית כמו חללית עתידנית, אפילו בעולם חסר הגבולות של היום. בין היתר בזכות יחידות תאורה מרהיבות וקו חלק המשלב מסיטי וכונסי אוויר. לא תתפלאו לשמוע שהיא מחזיקה בתואר המכונית עם מקדם הגרר הנמוך ביותר (0.20), לצד מרצדס EQS.

לוסיד אייר דרים P

לדברי לוסיד, עיצוב הפנים נעשה בהשראת מטוס מנהלים, עם בידול משמעותי בין עמדת הנהג לנוסעים מאחור, אפילו בעזרת הגוונים - כהים מלפנים, בהירים מאחור. השמשה הקדמית ממשיכה מהגג עד לקו המושב הקדמי ומייצרת מראה המזכיר קוקפיט, אך גם מציב את הפדחת בקו ישיר עם השמש הקיצית ומחייב חבישת כובע מצחייה. עוד מעולם התעופה - הגה עם שתי צלעות ומתגי שליטה המזכירים את אלה שמוצבים על סטיק של מטוס נוסעים. ויש גם עיצוב ייחודי למנגנון פתיחת הדלתות שגם עובד היטב, וסגירה רכה כמקובל בדגמי יוקרה.

מול הנהג נמצא מסך קעור ענק ("34) ברזולוציה גבוהה (5K) המחולק לשלושה, מתגי שליטה (תאורה, תאי מטען ושקע טעינה), לוח מחוונים ומסך מגע לניווט ולבידור. בקונסולה המרכזית יש עוד מסך שאחראי למערכות נוספות (בורר מצבי נהיגה, מיזוג אוויר והגדרות שונות) עם מנגנון הסטה חשמלי החושף מאחוריו תא נסתר.

למרות מיעוט המתגים, תפעול המערכות קל ונוח יחסית הודות לאייקונים גדולים. ולשמחתנו, בשונה מהמתחרה האמריקאית, יש כיוון ידני נוח לזרימת האוויר מפתחי המיזוג. מכיוון שאי אפשר בלי לחקות את מה שאינו דרוש חיקוי, כיוון המראות וההגה מתבצע מהמסך המרכזי כמו בטסלה.

לוסיד אייר דרים P

תנוחת הנהיגה טובה למדי, והמושבים (עם חימום, אוורור ועיסוי) תומכים ונוחים גם בנסיעה שנמשכת שעות רבות. איכות החומרים גבוהה מהמקובל כיום בתעשייה, עם שילוב דיפוני מתכת, עץ ובד בטוב טעם, ותקרה מצופה באלקנטרה.

פינוק במושב האחורי

האייר קטנה משמעותית ממרצדס EQS, היא קצרה ממנה ב-24 ס"מ (497.5 ס"מ), ועם בסיס גלגלים קצר ב-25 ס"מ (296 ס"מ), אבל מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב משמעותית הודות לתכנון מתקדם של הפלטפורמה ושילוב מערכת ההנעה הקומפקטית והמצברים. גם תנאי השירות של היושבים שם מרשימים, עם זווית של כמעט 90 מעלות לפתיחת הדלתות ווילונות חלון לפרטיות מרבית. תא המטען האחורי גדול במעט משל המרצדס (627 ליטר, +17), עם תא נוסף מתחת לרצפה. בשונה מהגרמנית, כאן יש גם תא מטען ענק מלפנים (283 ליטר), הגדול ביותר במכונית נוסעים חשמלית.

לוסיד אייר דרים P

מערכת הבטיחות המתקדמת מורכבת מ-32 חיישנים, 14 מצלמות, 5 יחידות רדאר, 12 חיישנים אולטרה סוניים ו-LiDAR, אבל בינתיים היא לא מציעה אפשרות לנהיגה אוטונומית (2.5) ללא ידיים על ההגה בכבישים מוגדרים מראש, כמו בטסלה, ב-GM ובמרצדס. מערכת המצלמות ההיקפיות מקרינה את השטח המת על גבי לוח המחוונים בהפעלת איתות, בדומה למקובל בדגמי יונדאי.

מהירה, אבל ממש

האייר מוצעת בכמה גרסאות מנוע מצבר. לבסיסית יש 92 קוט"ש עם הנעה אחורית (435 כ"ס) או עם הנעה כפולה (628 כ"ס), לגרסת הביניים יש 112 קוט"ש והנעה כפולה (812 כ"ס) ולגרסאות הבכירות ביותר יש כבר 118 קוט"ש והנעה כפולה בשתי רמות הספק. 926 כ"ס (ב-Dream R) המיועדת לטווח ארוך (880 ק"מ לפי תקן WLTP האירופאי), 100 ק"מ יותר ממרצדס EQS, ו-230 ק"מ יותר מטסלה מודל S. רכב המבחן היה בגרסת הביצועים (Dream P) עם 1,126 כ"ס, זינוק ל-100 קמ"ש ב-2.7 שניות וטווח צנוע במעט (860 ק"מ).

לוסיד אייר דרים P

ולפני שחסידי טסלה יתחילו לנופף בנתון הזינוק של מודל S פלייד (2.1 שניות), נזכיר שלוסיד כבר הציגה את גרסת ספייר (Sapphire) עם יותר מ-1,200 כ"ס משלושה מנועים (שניים מהם מאחור) והבטחה לרדת מתחת למחסום ה-2 השניות בזינוק ל-100 קמ"ש, טריטוריה שבה נמצאות חשמליות על קיצוניות כמו רימאק נבארה. ובכל מקרה, הביצועים כאן הם הרבה (אבל הרבה הרבה) מעבר לצורך אמיתי, וניסיון לבצע יותר משיגור אחד יסתיים בסחרחורת.

שקטה, נוחה ודינמית

מבחינות אחרות מערכת ההנעה פחות מרשימה. היא אינה מונעת גלישה לאחור בתחילת נסיעה בשיפוע (אלא אם בחרתם במצב "אוטו הולד") והיא גם כוללת אוושה מטרידה, במהירות נמוכה וגבוהה. גם הרגנרציה אינה מהמשובחות, עם שני מצבים בלבד ובהפעלה מהמסך - במקום דרך מנופי שליטה ידנית יעילים ונוחים הרבה יותר. סוללה במתח 900V מאפשרת שימוש בעמדות טעינה אולטרה מהירות (200 קילוואט למצברים הקטנים, 300 קילוואט לגדולים) עם הוספת 32 ק"מ לכל דקת טעינה או 480 ק"מ בכ-20 דקות.

לוסיד אייר דרים P

כבסיס משמשת פלטפורמה ייעודית שלוסיד פיתחה (LEAP) ואשר תשמש בעתיד דגמים נוספים כמו למשל הגרביטי, רכב פנאי עם מקום לשבעה נוסעים שנמצא כעת בניסויי נהיגה אחרונים לקראת השקתו הצפויה בתחילת 2024.

בשונה ממתחרותיה המצויידות במתלי אוויר, לאייר יש קפיצי סליל, תצורה שלרוב מותאמת פחות לנוחות ויותר ליכולת דינמיות ותחושת חיבור ישירה יותר בין המכונית לכביש. הם נתמכים בבולמי זעזועים אדפטיביים של בילשטיין המשנים את מידת הקשיחות בהתאם לתנאי הדרך ולמצב הנהיגה הנבחר.

על הקשר לאספלט אחראים צמיגי פירלי P-זירו מסדרת HL (ר"ת High Load) שפותחו במיוחד עבורה, עם יכולת עמידות במשקל גבוה ב-20% מ-P-זירו רגילים, ועם תרכובת גומי ייחודית המסייעת להפחתת רעשים.

לוסיד אייר דרים P

במפתיע, נוחות הנסיעה טובה מאוד, לא פחות ממה שמציעות המערכות המתקדמות יותר של המתחרים. גם רעשי דרך ורוח נותרים מחוץ לתא אפילו במהירויות שישלחו אתכם למאסר בפועל בקליפורניה.

היכולת הדינמית היא מהגבוהות ביותר בקטגוריה, פועל יוצא של כיול סופר מוקפד למערכות השונות, וללא שימוש בטריקים מלאכותיים כמו היגוי אחורי או מוטות מייצבים אקטיביים. המכונית כמעט ואינה רוכנת עקב העברת משקל, וחלוקת הכוח בין המנועים משובחת, ומאפשרת לחזור למצערת מוקדם מכפי שחשבתם.

ההגה מהיר ומדויק (2 סיבובים מקצה לקצה) ולבלמים יש תחושה מצוינת, בשונה מהמקובל במערכות משולבות אגירת אנרגיה. בכביש הררי ומפותל האייר מרגישה קלה בהרבה ממשקלה האמיתי (2.4 טון) וקטנה משמעותית מממדיה האמיתיים. היא "מתכווצת" סביב הנהג באופן שהטובות ביותר בעידן הבנזין ידעו לעשות.

לוסיד אייר דרים P

חדשנות ואיכות

לוסיד אייר היא אחת החשמליות הטובות ביותר בהן נהגנו, ואחת המכוניות המרשימות ביותר שיצא לנו לחוות. בהתחשב בכך שמדובר בדגם ביכורים של יצרנית צעירה, זהו כבר הישג של ממש. לוסיד היא מהבודדות שמצליחות לייצר את נקודת האיזון הנכונה בין העולם החדש של התעשייה - עם מקוריות וקדמה טכנולוגית - לאיכות גבוהה של מערכות מכאניות ותא נוסעים כמקובל במותגי יוקרה ותיקים.

באייר אתם מקבלים ביצועים של טסלה, נוחות ואיכות של מרצדס, יכולת דינמית של פורשה (בגרסאות חשמליות), והכל בעטיפה של עיצוב מרהיב. היינו אפילו מרחיקים לכת ואומרים כי סביבת הנהג המקורית והאיכותית, כמו גם ניצול חלל הרכב, טוב יותר מאשר בשלוש האלו. אז כן, נדמה לנו שזו אכן החשמלית הטובה ביותר שכסף יכול לרכוש כיום.

  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 118 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 1,126 כ"ס / 141.8 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 497.5 ס"מ
  • רוחב: 193.6 ס"מ
  • גובה: 141 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 296 ס"מ
  • משקל: 2,435 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי/קדמי: 283/627 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 2.7 שניות
  • מהירות מרבית: 270 קמ"ש
  • כריות אוויר: 9
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
  • מחיר: החל ממיליון שקל

למאמר זה התפרסמו 47 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה