דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טכנולוגיה מתקדמת ברכב חדש

Getting your Trinity Audio player ready...

דמיינו לעצמכם עולם בו המכונית שלכם נוהגת עבורכם, מכינה קפה, מחזירה טלפונים, עושה מסאג' ומצילה את חייכם מהשטויות אותן אתם עושים. בעצם לא צריך דמיון מפותח, שכן בעולם הרכב של תחילת האלף השלישי יש כבר מכוניות שעושות לפחות חלק מרשימת המטלות הנ"ל ואפשר להיות בטוחים שמהנדסי פיתוח עובדים על השלמת הרשימה...

ההגה עדיין לא בשליטת המחשב

כדי להציג חלק מהפיתוחים העדכניים של טכנולוגיה מתקדמת בעולם הרכב, נצייר תמונת מצב בעזרת מכונית הפאר S קלאס של מרצדס, מכונית אשר מהווה אמת מידה טכנולוגית עכשווית ונכדה למכונית שהביאה בזמנו את ה-ABS לייצור המוני. הפריטים המייחדים את מכונית הפאר הזו הם אביזרי חישה ואיסוף מידע ומערכות בינה מלאכותית, המנתחות מידע המתקבל מהסביבה, מזהות מצבי סכנה ופועלות לצמצום הסכנה.

שני אביזרי חישה ייחודיים מותקנים ב-S. מצלמת אינפרה אדום, המותקנת בחזית (בנוסף למצלמת וידאו פשוטה, המציגה את המתרחש מאחור כאשר משלבים הילוך נסיעה לאחור), משמשת כדי לייצר תמונת ראיית לילה, המוצגת בלוח השעונים ומספקת לנהג מידע על המתרחש מעבר לאלומות הפנסים. לטענת אנשי מרצדס, טווח זיהוי מכשולים בחושך גדל בעזרת המערכת ברבע, עד ליותר מהכפלה של הטווח, וכאן מדובר על שיפור עצום בבטיחות. אגב, הביקורת על אמצעי זה מדברת על עודף מידע המגיע אל הנהג, שעשוי להפריע.

כבישים אוטומטיים. ראדאר שמירת מרחק. העתיד כבר כאן

כבישים אוטומטיים. ראדאר שמירת מרחק. העתיד כבר כאן / צילום: מרצדס

אמצעי חישה נוסף הוא רדאר, המודד את המרחק של המכונית מעצמים אחרים בכביש. אין מדובר במערכת חדשה – מערכת רדאר בשם דיסטרוניק הוצגה כבר בדור הקודם של ה-S ב-1998 ושימשה כבקרת שיוט ושמירת מרחק. בדור החדש נוסף עוד רדאר, מערכת הבקרה קיבלה את התוספת "פלוס" לשמה והמידע שמפיקים שני הרדארים משמש מספר מערכות של בינה מלאכותית, המסייעות לנהג בחניה, או בשיוט, אך מסוגלות גם לבלום את המכונית בעת זיהוי סכנה, עד לעצירה מוחלטת.

המידע שמפיקות מערכות החישה מעובד על ידי מחשבים רבי עוצמה וכאשר אלה מזהים סכנות, הם מנהלים את המנוע ואת מערכת הבלימה כדי למנוע את הפגיעה ולשמור את כלי הרכב ונוסעיו מפני כל פגע. המערכת היחידה שנותרה עדיין מחוץ לשליטת המחשב היא ההגה, אבל גם מכשיר הכיוון העתיק הזה יפול בעתיד הקרוב בידי המחשב (הגם שכיום קיימת יכולת היגוי מסוימת בידי המחשב, דרך בקרת היציבות הפועלת בעזרת הבלמים).

בקרוב: כבישים אוטומטיים

שלל מערכות החישה וקבלת ההחלטות הגודש את מכוניות הפאר בימינו מהווה לרוב תוספת מבורכת ומגוננת. אמינות המערכות בוודאי כבר הסירה חששות בסגנון "אז מה קורה אם המחשב משתגע ובולם סתם?". יש עוד סוגי ביקורת, הדנות במחיר הטכנולוגיה, או ביכולת ההזדקנות שלה, אבל בשורה התחתונה הטכנולוגיה המתקדמת בשירות הנהג כבר נמצאת ברכב חדש והיא רק תתעצם. כבר היום נמצאים בניסוי מתקדם כבישים אוטומטיים, המתקשרים עם כלי הרכב ומאפשרים להוציא את הנהג מהמשוואה ובקצב הנוכחי, לא יחלוף עשור לפני שנראה חלק ניכר מהמערכות המתקדמות הללו משרתות מכוניות שעלותן עשירית מזו של המרצדס הגדולה.

ואם עד כה דנו רק בתחום התמיכה בנהיגה, הרי שפיספסנו את כל החלק הבידורי - הדוניסטי המוצג בפתיח. הרכב החדש שלנו יודע כבר מזמן להחזיק בתוכה יכולת ניהול משרד (כן, גם לעשות קפה, אם תתעקשו). אם חברות הרכב – בעידוד הצרכן – יטמיעו את כל המערכות התומכות בנהיגה, אפשר יהיה די מהר לעבור לשלב הבא ולהפקיד את כל מלאכת הנהיגה בידי המחשב. או אז אפשר יהיה להיכנס לאוטו בבוקר, להתרווח לאחור, לשתות קפה, לנהל שיחות ולנמנם קלות עד ההגעה למשרד.

 

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה