דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

גריטת רכב ישן - המדריך המלא

Getting your Trinity Audio player ready...

חמישים אלף. זו הכמות, פחות או יותר, של מכוניות בנות עשרים ומעלה הנעות בכבישי הארץ. כידוע, מכוניות אלו מזהמות יותר ובטיחותיות הרבה פחות ביחס לרכבים מודרניים. במטרה להצעיר את גיל הרכבים הממוצע בישראל נולד חוק הגריטה, לפיו בעל רכב ישן עם טסט בתוקף יכול למסור את רכבו לסל המחזור. התמורה - 3,000 שקלים פלוס החלק היחסי של אגרת הרישוי אשר טרם נוצל. גם רכבים שלא במצב נסיעה זכאים להשתתף במבצע החיסול, כל עוד - כאמור - הטסט עדיין בתוקף.

ערימת גרוטאות

בדרך לעולם שכולו דלק איכותי ושמן סינטטי מלא / צילום: cc_?. בכותרת: cc_proggie

ישראל מצטרפת לארה"ב ולמדינות רבות באירופה, בהן גם הוחל חוק CASH FOR CLUNKERS. אך יחי ההבדל הקטן - בארה"ב יוכל ג'ון דו לקבל עד 4,500 דולר עבור הרדמת הרכב הישן. ייגש האדון דו לסוכנות שברולט, יוסיף כ-7,000 ירוקים וייצא משם עם שברולט אבאו סדאן חדשה מהפקפקים. אצלנו, יקבל מר ישראלי 3,000 שקל ויוכל מקסימום לשכור אבאו לשבועיים. מחיר שברולט אבאו סדאן חדשה בארץ - 109,000 ?. כלומר, פי 36 מהתמריץ של משרד התחבורה. בעוד שחוקי הגריטה הזניקו את מכירות הרכבים החדשים בחו"ל ועזרו ליצרניות לצאת מתקופה קשה, הרי שלנו אין בדיוק מכוניות כחול-לבן ואין לממשלה אינטרס כלכלי ישיר לשפוך כספים בנושא.

 

אז איך מוסרים את הטרנטה לגריטה?

על בעל הרכב לגשת למשרד הרישוי עם תעודת זהות, רישיון רכב בתוקף ופירוט חשבון/צילום שיק ריק. במשרד הרישוי יורידו את הרכב מהכביש ויעניקו לבעל הרכב אישור תנועה זמני של 48 שעות כדי לגשת אל מגרש הגריטה. המגרש היחידי שפועל כיום בארץ הוא א.א. קאר-סנטר מוטורס באיזור תעשייה "הקלה" באשדוד. במגרש יכניסו את הפרטים למחשב ותוך 90 יום הכסף יועבר לחשבון הבנק.

 

רולס רויס סילבר שאדו

שווה 3,000 שקל? רולס רויס סילבר שאדו / צילום: cc_pyntofmyld

 

בעיקרון, הרכב צריך להיות בגיל 20+. כלומר, מודל 90' ומטה. ולמה רק בעיקרון? בחוק מעורבים 3 משרדי ממשלה: האוצר, התחבורה ואיכות הסביבה. כל אחד מהם דואג לאג'נדה שלו וכל משרד מנסח את החוק אחרת. שר התחבורה, ישראל כץ, קבע שהחוק יורחב גם למכוניות להן מלאו 15 שנים. משרד האוצר, אשר הקדיש תקציב מוגבל לתכנית, מתעקש שרק מכוניות מעל לגיל 20 ייגרטו במסגרת הפרויקט. ומה בפועל?

"כן", הודו קאר-סנטר אשדוד בשיחה עם iCar, "יצא לנו כבר לגרוט מכוניות בנות פחות מ-20 שנה במסגרת החוק. עם זאת, זה קורה רק במקרים נדירים ותחת תנאים מיוחדים. כרגע, רק מכוניות בנות 15 ומעלה שהורדו מהכביש על ידי בוחן רכב מקבלות אופציה לגריטה עבור מזומן".

"מאז שנכנס החוק לתוקפו, הגיעו אלינו כבר מעל ל-1,000 מכוניות לגריטה. נתקלנו בלא מעט סיפורים מיוחדים. ישנם אנשים שנוהגים במכונית למעלה מ-20 שנה ומזילים דמעות כשמגיע הזמן להיפרד. רבים מבקשים להצטלם עם הרכב לפני העברתו למשחטה. הייתה אישה שמסרה מכונית בה היא ילדה את בנה. אדם אחר מסר רכב בו הכיר את אשתו, כשאסף אותה בטרמפ. אנשים נקשרים למכוניות, אך לעיתים המשפחה מתעקשת לזרוק את הרכב הישן מסיבות בטיחותיות. גם מכוניות אספנות מוצאות את דרכן אלינו - חיפושיות, אוטוביאנקי ואפילו מיני-מיינור אחת".

 

מאנסטר טראק

מגרש הגריטה באשדוד / צילום: cc_theedinburghblog.co.uk

משרד האוצר מתקצב גריטה של עד 6,600 מכוניות בשנה. לפי ההערכות, הרף יושג עוד הרבה בטרם תסתיים שנת 2010. עם כל הרצון הטוב להציל את הפלאנטה, מעציב לחשוב שמכוניות כמו פיג'ו 205 או סובארו לאונה כמעט ולא יזכו להגיע למעמד של רכבי אספנות. הגרוטאות של היום הן הקלאסיות של מחר, אך קרוב לוודאי שרובן ייהפכו לפחיות עד אחר הצהריים.

 

לקו המידע של משרד התחבורה - חייגו 5678 *

 

למאמר זה התפרסמו 52 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה