דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המדריך למערכות התראה ובקרת נהיגה

Getting your Trinity Audio player ready...


אחרי שעזרנו לנהג לחנות בבטחה, נעבור לסקירה של מערכות מנע פסיביות ואקטיביות נוספות העומדות לרשותו. כיום, מרביתן מוצעות כאופציה או כחלק מרמת האבזור של המכוניות היותר יקרות בשוק, אולם על סמך העבר ניתן לצפות כי מערכות אלו תוצענה בעתיד גם במכוניות ה'לחם והחמאה' של היצרנים, ובקרוב תוכלו לראותן גם בחניון הליסינג במקום העבודה שלכם.

מערכת להתרעה מפני סטיה מנתיב משמשת כשומר הדרך של הנהג. בעת איתור סטיה מנתיב (ללא הפעלת איתות), ע"י שילוב של מעקב אחר הסימון על הכביש, הפניית ההגה והתנועה מסביב, תוכל המערכת להתריע בצפצפוף בפני הנהג, הרעדת ההגה או המושב, כי הוא אינו שומר על נתיב הנסיעה שלו. בשוק קיימות מספר אפשרויות לאיפיון הטכני של המערכת, חלקן מבוססות על רדאר המזהה את שינויי הטווח בין הרכב בו הוא מותקן לבין הרכב שלפניו וחלקן פועל באמצעות טכנולוגיית עיבוד תמונה. המערכת המפורסמת ביותר בתחום זה היא ה-AWACS של חברת Mobileye הישראלית, המבוססת על טכנולוגיית עיבוד תמונה ומדידת כיוונים, גודל, יחסי מהירויות, כיוון, יחס גיאומטרי בין הרכב לשטח, מיקום הרכב ביחס לסימוני הכביש ויחס בין רכבים על פי מיקום. מערכת זו מותקנת על ידי יבואנים רבים בכלי הרכב הנמכרים בישראל.


מערכת התראה מפני הולכי רגל, בוולוו S60

בשנת 2008 הציגה ב.מ.וו מערכת סטייה מנתיב הכוללת בנוסף מערכת זיהוי תמרורים, שבעיקר מסייעת לנהגים באירופה במזג אוויר סוער, ומערכת אור גבוה נמוך (intelligence high beam control) המאפשרת לנסוע באור גבוה ורק כשהמצלמה חשה שהיא עלולה לסנוור את הרכב המגיע ממול היא מורידה את האור למצב רגיל. מערכת זו מותקנת כיום בספינת הדגל של היצרנית הבווארית, ב.מ.וו סדרה 7.

חברת וולוו, שבמשך השנים חרטה על דגלה את תחום הבטיחות, מציעה מערכת לזיהוי הולכי רגל (שזכתה לשם City safty) אשר לא רק מתריעה בפני פגיעה אפשרית בהולכי רגל, אלא גם בולמת את הרכב במקרה הצורך. מערכת זו מותקנת בוולוו XC60 וכן בדגמים נוספים. וולוו קבעה לעצמה יעד, שנראה כרגע יומרני למדי, והוא צמצום מספר הנפגעים ברכביה לאפס עד לשנת 2020. מערכת City safty היא חלק מתוכנית שאפתנית זו.


ראדאר הבקרה של פולקסווגן טוארג / איורים: יצרנים

גם מרצדס, כמובן, מיהרה לקחת חלק במרוץ החימוש. מרצדס S קלאס מציעה כיום שלל מערכות המסייעות לנהג, החל במערכת למניעת סטייה מנתיב (כולל רעידות בהגה בעת הסטייה) דרך ראדאר קדמי אקטיבי המביא את המכונית לבלימה מלאה בעת הצורך, וכלה במערכת המנטרלת את השפעת רוחות הצד על כיוון הנסיעה של המכונית. גם בפולקסווגן טוארג נוכל למצוא כיום מערכת משולבת ראדאר, מצלמות וחיישני קירבה המנטרת את סביבת הרכב ומתריעה באוזני הנהג ומול עיניו (בקונסולה המרכזית) על סכנה אפשרית מארבעת כיווני הרכב.

כאשר שלל מערכות בטיחות מעין אלו מצטרפות לארסנל הנשק של יצרניות הרכב, האם הנהג יהפוך למיותר? ספק, אך מה שבטוח – בתוך כמה שנים ניסע כולנו במכוניות בטוחות בהרבה לעומת אלה שאנו נוסעים בהן כיום.

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. הגורם האנישי 
    רוני, 12-11-2010

    עם כל הטכנולוגיות המדהימות עדיין הנהג הוא
    הקובע.
    ואגב, למה הן כ"כ יקרות??? אתמול הציעו לי מערכת שעלותה: 250 שח לחודש (מינוי) וכ400 שח התקנה ,המערכת נשארת שלהם ואתה לא
    יכול לצאת לפני תום 12 חודש. ( הזכירו לי את חברות הכבלים והסלולאר) די לניצול!!!!!

    סגור תגובה

חזור למעלה