דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בחזרה לעתיד ? "טייס אוטומטי" ברכב הפרטי

Getting your Trinity Audio player ready...


החלק השלישי של סדרת הכתבות על אמצעי העזר לנהג, יעסוק בפיקנטריה - מערכת לחניה עצמית. בתחילה, מערכות אלו הוצגו ברכבי יוקרה כדוגמת אודי A8, לקסוס LS ופולקסווגן פאסאט CC. בשנים הראשונות, עדין היה לנהג תפקיד חשוב מאד במלאכת החניה - שכן הוא קבע את מהירות החניה ויכול היה להתערב במהלך החניה עצמה. בשנת 2009, הציגה פולקסווגן מערכת לחניה מלאה "ללא ידיים", אשר הותקנה בגרסאות מסוימות של פולקסווגן טוראן. מערכת זו, כמו קודמותיה, משלבת מצלמות המותקנות מסביב למכונית, חיישנים על-קוליים, מערכת היגוי אלקטרו מכאנית ומערכת מחשב המודדת את גודל החנייה, ומסוגלת על פי פקודה להחנות את המכונית באופן אוטומטי לחלוטין. בעזרת מערכת זו יכול הנהג לחנות לא רק בחללים מקבילים אלא גם בחללים ניצבים, וללא מגע יד (או רגל) אדם. הנהג אף יכול לצאת מהמכונית לגמרי אם ירצה בכך, ולהפסיק את החניה בלחיצת כפתור המצוי בשלט הרכב!


מרצדס CLS. יודעת לחנות בכוחות עצמה

מטרת מערכות אלו הנה הקלה על חיי הנהג, אולם יש להן גם חשיבות בטיחותית רבה. קונספציית הבטיחות הנוכחית של יצרני הרכב כוללת מעטפת בטיחותית המגנה על היושבים במכונית מפגיעה חיצונית, בשילוב מערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות אשר מטרתן היא למזער את הפגיעה במכונית, ובמקרה של פגיעה, למזער את נזקיה על גוף היושבים במכונית. ברור שכדי להשיג הפחתה משמעותית ברמת הפגיעה בנוסעים, ישנו צורך בנטרול חלק גדול מאחריות הנהג והעברת פעולות שונות לאחריות מחשבים ומנועים, כך ששיקול הדעת של הנהג ימוזער למינימום האפשרי – שכן טעויות אנוש הן הגורם העיקרי לתאונות. רמת הבטיחות האקטיבית והפסיבית הקיימת כיום במכונית מהשורה, נחשבה למדע בדיוני עד לפני שנים ספורות. מרתק לבחון את העתיד הצפוי, לאור השינויים הדרמטיים שחלו בתחום בעת האחרונה.


פיאט 500 אבארת'. חוויית נהיגה של מכונית מדור הולך ונעלם / צילום: סיון נורדמן

כתוצאה מהתפתחותן של מערכות בטיחות ואמצעי עזר נוספים, עולות שאלות נוספת: מה יקרה לאלמנט החוויה מהנהיגה ולקשר נהג-מכונית? האם נקרא כתבות בעתיד בהן יהללו כתבי הרכב את ממשק הנהג-מכונית של מחשב הניהול המרכזי, או שמא נוכל עדיין לדבר במונחי כיף והנאה צרופה? האם דריפט וסחיפת גלגלים במכונית בעלת הנעה אחורית יהיה משהו שנוכל לראות רק ביו-טיוב?

האם המכונית תדע בעצמה מתי היא צריכה להיכנס לתחנת הדלק ואף תתדלק בכוחות עצמה? שאלות אלו יקבלו מענה בשנים הבאות, אבל דבר אחד בטוח: הגעגוע הרומנטי ל"מכוניות של פעם", עם ההגה הכבד, טרטור המנוע וריח הבנזין הנשרף – רק ילך ויתעצם.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה