דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

רנו זואי - מבחן וידאו

Getting your Trinity Audio player ready...



המקרר במטבח שלכם, פועל על בנזין או על דיזל? אה, על חשמל? ומה עם המזגן? והמחשב? ובכן, למה שהמכונית לא תיסע על חשמל? האפשרות להסיע מכונית באמצעות חשמל קיימת כבר 130 שנה ויותר. בהתחלה אהבו אותה מאוד בזכות העובדה שאין צורך במנואלה (אותה ידית בחזית הרכב שבאמצעותה התניעו את הרכב בעשרות שנותיו הראשונות) כדי להתניע אותה והחשמל זמין מיד. סלחו לה על הקושי בטעינה ועל טווח הנסיעה המגוחך דאז.

צחוק הגורל, החשמל, וליתר דיוק - הסטרטר החשמלי, הוא זה שהפך את המכוניות החשמליות של פעם לבלתי רלוונטיות. באלף החדש הולכות החשמליות וחוזרות, הפעם בעיקר בשל עלויות הדלק ובשל המודעות שהלכה ועלתה (לפחות עד טראמפ) בצורך להפחית בזיהום העשן. ועדיין, מעט מאוד כאלה מסתובבות בעולם בכלל ובישראל בפרט.

שנים אחרי קריסת בטר-פלייס ואחרי נסיונות להביא מכוניות חשמליות מבית מיצובישי (iMiEV) וניסאן (ליף), החלו להימכר כאן שתיים: ב.מ.וו i3 והמכונית שלפנינו: רנו זואי (ZOE).

זואי היא מכונית קטנה, "סופר מיני", שמבוססת על רנו קליאו. והיא חשמלית לגמרי, כלומר, אין בה שום מנוע בנזין שממלא חשמל כשצריך והיא מבוססת כולה על מנוע חשמלי וערכת סוללות גדולה. האם זהו נסיון בוסר חלוצי או מכונית רלוונטית, טובה ומשתלמת?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: רנו זואי


רנו זואי, מנוע חשמלי, 88 כ"ס, 131,990 שקל

יתרונות

חסרונות

עלות נסיעה נמוכה

טווח נסיעה

מערכת הנעה מעודנת ושקטה

מחיר רכישה

נוחות נסיעה

  מערכות בטיחות

צפייה בתוכן רנו זואי - מבחן וידאו



עיצוב

החזית של הרכב הזה היא אחת העתידניות והמוצלחות בהיצע של רנו (והפרונטים שלהם יפים...) לטעמי. מעבר לזה העיצוב אינו מיוחד והיא אינה מושכת תשומת לב רבה. הוא כן אלגנטי, נעים ובהחלט מודרני.
בתוך תא הנוסעים העיצוב והאווירה שונים מאוד מהמקובל. הכי בולט כאן הוא הצבע הלבן והפלסטיקה הבהירה שמקיפה אותו. ההרכב הזה אינו מספק תחושה סופר-מודרנית, לפעמים אפילו מעט מיושנת, אבל בהחלט מתקבלת תחושה של מכונית תצוגה מאיזושהי תערוכה בינלאומית. הפלסטיקה אינה רכה ומהודרת, אבל נראה שתא הנוסעים בנוי היטב.

רנו זואי

תא הנוסעים

סביב הנהג והנוסע לא מעט תאי אחסון שימושיים. הנדסת האנוש מצוינת מבחינות רבות, אם כי תוכן המסכים מעט מורכב לתפעול ולהבנה תוך כדי נסיעה. מסך לוח המחוונים מחליף רקעים ומבשר לנהג על מצב הסוללה, על סטטוס מערכת החשמל (אם היא צורכת חשמל או דווקא נטענת מבלימה, למשל) וחשוב מכל - כמה קילומטרים נותרו עד לטעינה הבאה.

במסך המגע המרכזי מוטמנים רכיבי תפעול של שלל מערכות וסביבות מידע. מלבד דיבורית ונגן רדיו ומוזיקה יש כאן מסכי מידע מפורטים ועשירים יותר ויזואלית במצב החשמל ומחשב דרך עם מידע חשמלי על הצריכה עד כה. כיאה למכונית ירוקה, הנהג מתוגמל בציון ירוק על הנהיגה שלו - עד כמה חסך בחשמל ועד כמה היה ידידותי לעצים.

רנו זואי

רנו ZOE נמכרת ברמת גימור אחת, אינטנס. למרבה הצער היא אינה עשירה באביזרי בטיחות - יש 4 כריות אוויר בלבד ואין מערכות אוטונומיות כמו בלימה או היגוי אוטומטי. רמת האבזור הזו כן כוללת מערכת בקרת אקלים, גלגלים גדולים ויפים, מפתח חכם וגם כבל טעינה, שעוד נגיע אליו.

המושבים הקדמיים מרווחים ונוחים. רצפת החלק האחורי של המרכב גבוהה, בשל ערכת הסוללות ככל הנראה, והמרחב לנוסעים מבוגרים מצומצם מאחור.

תא המטען דווקא גדול מאוד ולמרות שהוא מעט עמוק מדי, הוא שימושי מאוד: נגיש ומרווח ומצויד בווי תלייה לשקיות.

רנו זואי

נוחות נסיעה

מכונות הגילוח הוציאו שם רע למנועים החשמליים. המנועים האלה דווקא שקטים מאוד ואינם רוטטים כלל. השקט הזה עלול להיות מסוכן להולכי רגל, שמגלים פתאום טון וחצי מהירים ליד גופם, אבל בשל כך מצוידת המכונית במסך של צלילים עתידניים משעשעים, שמבשר על בואה. אפשר לנתק את הצלילים בלחיצת כפתור, אבל למען הולכי הרגל סביבכם - אל.

המכונית החשמלית מצוידת בערכת סוללות גדולה, כ-290 ק"ג, ובסך הכל היא שוקלת למעלה מטון וחצי. המשקולת הגדולה הזו יוצרת מרכב מעט קופצני לעתים, אבל בדרך כלל מדובר במרכב מרוסן, נוח מאוד וגם יציב לעילא, בעיר ומחוצה לה.

מחוץ לעיר יתרונות ההנעה החשמלית באים פחות לידי ביטוי בהיבטי הנוחות. שם ניכרים רעשי הרוח והדרך ושתיקתו של המנוע החשמלי מורגשת פחות.

רנו זואי

מנוע, סוללות ותיבת הילוכים

עם המכוניות החשמליות שנכנסות לחיינו, אני מתחיל לתרגל חשיבה בנתונים חשמליים. 66 קילוואט יש במנוע החשמלי של הזואי. בכ"ס זה יוצא כ-88 כ"ס. הנתון אינו מרשים, בעיקר לאור המשקל הרב, והביצועים אינם מרשימים בהתאם. אבל נתון המומנט, זמינות הכוח, דווקא גבוה ומראה שכל הכוח זמין כמעט תמיד בנסיעות יומיומיות.

המנוע חלק ביותר ונעדר את הרעידות והרעשים של מכוניות רגילות. מעולה.

ערכת הסוללות הצמודה מציעה 22 קילוואט שעה של חשמל. כמות חשמל כזו מספיקה כדי להפעיל מזגן ביתי ממוצע במשך יממה שלמה, אולם מזגן אינו צריך להדהיר נוסעים וטון וחצי למהירות של 100 קמ"ש ויותר. בדף הטכני של המכונית כתוב שטווח הנסיעה שמספקת ערכת הסוללות היא 240 קילומטרים, אבל יש שם גם כוכבית. ההערה מבהירה שהטווח בפועל נמוך יותר ומושפע מכל מיני גורמים, משימוש באביזרים ואופי הנהיגה, דרך מהירות הנסיעה ומצב הצמיגים וכלה בתנאי הסביבה ובטופוגרפיה.

רנו זואי

אז מה טווח הנסיעה האמיתי? שאלה טובה. על פי התרשמותנו במהלך המבחן, רוב הציבור יהיה רגיל לטווח נסיעה שבין 100 ל-140 קילומטרים אמיתיים, גם אם ישתמש במצב "אקו" שמגביל את מהירות הנסיעה למעט יותר מ-90 קמ"ש ומצמצם את פעילות המערכות החשמליות האחרות.

בחו"ל קיימת גרסה נוספת לזואי, ובה במקום ערכת סוללות של 22 קווט"ש, היא מכילה 41 קווט"ש. התוצאה - טווח תיאורטי של 400 קילומטרים. אפשר להעריך כי מציאותית הטווח האמיתי יהיה כמחצית מזה ומחיר מכונית כזו בישראל יהיה גבוה בעשרות אלפי שקלים. זו גם הסיבה שבשלב זה היא לא מיובאת ארצה.

רנו זואי

טעינה

את כל ערכת הסוללות הזו צריך למלא בחשמל כל 100-140 קילומטרים, אבל הטעינה הזו לוקחת זמן. אם תתקינו בביתכם או בעבודה עמדת טעינה ביתית, תידרשו (על פי היבואנית) לכ-6-9 שעות למלא את הרכב מ-0 ל-100%. באחת מעשרות עמדות הטעינה המהירות שפרושות בעיקר במספר נקודות בערים הגדולות בארץ (בהפעלת חברת ג'ינרג'י), תידרשו לשעה כדי למלא כ-80% מהמצברים.

נכון למרץ 2017 השימוש בפרישת הסוללות נמצא בשלבים החלוציים שלו, וכך זה גם נראה: אפליקציית ג'ינרג'י אינה מפרטת תמיד היכן נמצאת בדיוק עמדת הטעינה (חפשו אותה באזור הקניון או בין קומות החניה התת קרקעיות שלו) וגם כשתמצאו, היא עשויה שלא להיות צבועה בצבעי ג'ינרג'י וחמור מכך - החניות סביבה אינן בהכרח מסומנות כחניה ייעודית לרכב חשמלי. תגיעו בטיפות האחרונות של החשמל, ואז אולי לא תוכלו בכלל להתחבר לעמדת הטעינה התפוסה. יש לאן לשאוף.

רנו זואי

התנהגות כביש

מכונית קטנה ששוקלת כמו רנו זואי אינה יכולה להיות ספורטיבית ומאפייני הניהוג (ההיגוי החשמלי, למשל, ודוושת הבלם המסיבית) אינם מסייעים גם הם. עם זאת, המשקולת הגדולה שממוקמת בתחתית המרכב יוצרת מרכז כובד נמוך וכך המכונית החשמלית יציבה מאוד ומעניקה אחיזת כביש משובחת והתנהגות צפויה ובטוחה.

רנו זואי

סיכום

אני לא רוצה לדמיין איך זה להחזיק בבית מקרר, מזגן או מחשב שפועלים על מנוע בנזין, אבל מנוע חשמלי יכול להיות רלוונטי מאוד במכוניות. מכוניות חשמליות עודן נדירות, אבל כניסת החשמל לצד מנוע בעירה פנימית מוכיחה את עצמה במכוניות היברידיות והיברידיות נטענות.

אז מדוע אנו עוד לא מוצפים במכוניות חשמליות לגמרי כמו זואי?

נכון לכתיבת שורות אלו עולה רנו זואי מעט יותר מ-130 אלף שקלים, כמחירה של מכונית משפחתית גדולה, בטיחותית, מרווחת ועם טווח נסיעה הכפול בארבעה, חמישה ולעתים יותר ממנה. מכונית הסופר מיני הזולה בישראל, נכון לכתיבת שורות אלו, עולה מעט יותר מ-80 אלף שקלים. ועוד לא דיברנו על הביצועים המוגבלים ועל טווח הנסיעה, שכרגע הוא על גבול הבלתי אפשרי לרוב הציבור.

רנו זואי כן יכולה להתאים בתור מכונית שנייה, לצד מכונית מרכזית שיודעת לנסוע מרחקים גדולים. המכונית המשנית הזו צריכה להסתפק בנסיעות קצרות יחסית, בעיר ובסביבתה, והיא מחייבת כמעט עמדת טעינה משלה ביעדיה הקבועים.

התחושה אחרי הנסיעה ברנו זואי היא של נגיעה בדבר האמיתי - למנוע החשמלי יתרונות גדולים, בעיקר בכך שעלות השימוש בה נמוכה ביותר והיא שקטה ונעימה מאוד. נגיעה בדבר האמיתי, אבל בשלב הבוסרי שלו, בעידן החלוצי. המכונית עמנו 130 שנה, אולי, אבל אנחנו בכל זאת בעיצומה של המהפכה שעשויה להחזיר אותה לכבישים בקרוב.


לדגמי רנו בישראל - רנו

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. אסף בר-שי, לא רשמת כמה עולה כל ק"מ נסיעה, כמה עולה קו"ש בעמדת טעינה? (לת)
    נהג, 07-03-2017

  • 2. טעו בתמחור שלה 
    א, 07-03-2017

    באירופה היא לא כ"כ יקרה ועם המיסוי הנמוך שלה (10% בלבד + מע"מ) בהשוואה לקליאו שלה מיסוי גבוה בהרבה (כ-55%+מע"מ אחרי ניכוי מס ירוק)
    יכלה להמכר במחיר דומה או נמוך מהקליאו, קרי החל מ90-100 אלף שח
    המחיר הגבוה לא ישאיר לה שום סיכוי בישראל והיא תימכר ביחידות בודדות למרות שמדובר ברכב טוב

    המדינה תרוויח מהמצב, כי היא מפסיד מיסים (סה"כ מס ומע"מ שיגבה כ-23000 שח, פחות מהקליאו) וגם תפסיד מכך שאין מיסים על החשמל בניגוד לדלק

    לא תהיה כדאית לאחזקה, למרות שעלות חשמל זולה בהרבה (לשם השוואה אם קליאו טורבו בנזין עולה 50 אג לק"מ דלק, פה מדובר ב10אג לק"מ לכל היותר), מאידך מחיר יותר יקר, וסוללה שיכולה להגמר ותהיה מאד יקרה להחלפה (נניח אחרי 7-10 שנים)

    סגור תגובה

  • 3. במחיר הזה אין לה סיכוי לחדור לשוק.... 
    נץ, 08-03-2017

    דומה לניסיון ההחדרה הכושל של ה-Smart בישראל

    סגור תגובה

  • 4. עוד לא שם 
    אבישי, 12-03-2017

    במחיר הזה ועם טווח כ"כ נמוך אין פה שום בשורה ביחס לניסן ליף ולכן גורלה צפוי להיות דומה (בודדות יימכרו).
    על פניו לא ברור למה המחיר כ"כ גבוה בהתחשב בהקלות המס. מעניין כמה יעלו פה הבולט והאיוניק החשמלית.

    סגור תגובה

  • 5. אין שום בעיה עם טווח הנסיעה... 
    איתמר, 02-04-2017

    ע"פ היצרן - טווח הנסיעה המקסימלי הוא כ-240 ק"מ.

    ע"פ המציאות (עם מזגן ופקקים) - טווח הנסיעה יהיה, לצורך הדוגמא, חצי מכך, שזה 120 ק"מ.

    בחור שגר בראשל"צ, ועובד בהרצליה, עושה בכל יום פחות מ-60 ק"מ.
    תוסיפו קניות, סידורים, איסוף ילדים מהגן וכו' - ותקבלו 70 ק"מ. 80 אם אתם רוצים להיות עקשנים...

    וכשתסיימו את היום בלי סוללה בפלאפון, ובלי אנרגיות בגוף - עדיין יהיו בסוללה ברכב מעל 30 אחוז (שזה כ-40 ק"מ נסיעה... שזה נסיעה נוספת לת"א ובחזרה...) - ללא שום ספק או חשש.

    זה מספיק כרכב ראשון לכל משפחה.

    נוסעים לאילת פעם בשנה?
    תשכרו רכב לסופ"ש. זה יעלה 400 ש"ח - שזה הרבה פחות מעלות האחזקה של רכב נוסף במשפחה.

    נוסעים לטייל בצפון הרחוק פעם בחודש? תשכרו רכב. זה עדיין יותר זול מאשר להחזיק רכב נוסף רק בשביל הנסיעות הגדולות שעושים פעם בחודש...

    סגור תגובה

  • 6. לא הייתי ממליץ 
    , 14-04-2020

חזור למעלה