דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פיאט כרומה - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

קיבלתי את המפתח מנציג פיאט ונתקעתי. לא ממש ברור איך לאכול את פיאט כרומה במבט ראשון. במזלג? בכפית? לקחת כרומה למבחן זה קצת כמו להתיישב במסעדה בחו"ל, להזמין אקראית מתפריט שכתוב בסינית ולתהות מה ינחת על שולחנך. האם הגישו לנו כאן מנה יוקרתית בדמות מכונית מנהלים? אולי נגלה ארוחה משפחתית על מצע מיניוואן? או בכלל ארוחת פועלים זולה ותכליתית כפי שקיבלנו מפיאט לאורך השנים?

פיאט כרומה, 2.2 ליטר בנזין, 147 כ"ס, 160,000 שקל

יתרונות

חסרונות

  נוחות טובה, בעיקר בעיר

מיושנת

  תא נוסעים מרווח

   צריכת דלק גבוהה

  תא מטען גדול ושימושי

חסרת תחושת פרימיום


רשמית, פיאט כרומה הושקה בשנת 2005 ועלתה ארצה ב-2009 על תקן מכונית מנהלים. עם זאת, כלל לא מדובר בתואמת מאזדה 6. הכרומה מוצעת, בישראל ובעולם, במרכב סטיישן בלבד. גם המנוע מעט חורג מהסטנדרט – 2.2 ליטר בנזין. בכלל, כל התפישה כאן קצת שונה. פיאט תמיד התמחתה במכוניות קטנות. מכוניות מנהלים מעולם לא היו כוס הלאטה של היצרן האיטלקי. המשפחתית הגדולה האחרונה שראינו עם סמל פיאט הייתה כרומה דור ראשון – זו ששווקה בין 1985 ל-1996 ונחלה כישלון מסחרי.



פיאט כרומה. לפחות העיצוב מזדקן בכבוד / צילומים: יעל דורי

עשור לאחר מכן, כשהחליטו בפיאט לשוב ולהתחרות בסגמנט הרווחי, התקבלה ההחלטה לבסס את הרכב דווקא על מכלולי אופל וקטרה. מה היא קשורה, אתם שואלים? עד לשנת 2005 שימשה ג'נרל מוטורס כפטרונית של פיאט. הענק האמריקני, בעל השליטה באופל, פיזר את מכלולי הוקטרה בכל מותגי הקונצרן. כך הפכה אותה מכונית מנהלים אפרורית של אופל לבסיס עבור כלי רכב כמו שברולט מאליבו, קדילאק BLS, סאאב 3'9 ודגמי פונטיאק וסאטורן. על הדרך קיבלה גם פיאט את הבסיס לכרומה של ימינו.

 

כרומה.  אם זה גבוה כמו מיניוואן, מרווח כמו מיניוואן ויוקרתי כמו מיניוואן – כנראה שזה ברווז. או מיניוואן

אלא שאת הוקטרה כבר החליפה אופל אינסיגניה המוצלחת. פיאט כרומה עדיין מתבססת על טכנולוגיה בת עשור. זה מתבטא באיכות נסיעה בינונית ובמנוע מיושן. ה-2.2 ליטר הזה מספק 147 כוחות סוס ו-20.7 קג"מ. הביצועים סבירים אך לא טובים משל מכוניות מנהלים קונבנציונאליות עם יחידות 2.0 ליטר. צריכת הדלק בכרומה, לעומת זאת, גבוהה ב-10%-20% מאשר במתחרות כמו טויוטה אוונסיס או מאזדה 6. תיבת ההילוכים – אוטומטית "אמיתית" בת 5 יחסי העברה – עושה את מלאכתה נאמנה. העברות ההילוכים חלקות וכוח המנוע לא נופל לבורות בין ההילוכים.

נוסיף למשוואה תא נוסעים קצת זול – מול סקודה סופרב וסיטרואן C5 נראית הכרומה כמו פונטו – ונקבל תוצאה ברורה. פיאט כרומה לא באמת מתחרה במכוניות המנהלים (למרות שעולה כמותן). אז מול מי היא מתמודדת?

 

פיאט כרומה. בנויה למשפחות

תחשבו על זה ככה. פיאט כרומה מציעה תא נוסעים מרווח וגבוה, נוחות טובה (בעיקר בעיר) ואווירה משפחתית במיוחד. אם זה גבוה כמו מיניוואן, מרווח כמו מיניוואן ויוקרתי כמו מיניוואן – כנראה שזה ברווז. או מיניוואן.

כלומר, במקום להעמיד אותה מול מאזדה 6, נשווה את פיאט כרומה למיניוואנים קומפקטיים בעלי 5 מושבים. למשל, רנו סניק וסיאט אלתיאה. על הנייר, זולות שתי המתחרות מהפיאט בכמה אלפי שקלים, אך בפועל נמכרת האיטלקיה בהנחות ובמבצעים מיוחדים. גם מבחינת בטיחות ואבזור לא תמצאו פערים גדולים בין השלישיה. תאי הנוסעים איכותיים למדי בכל המתמודדים, כל עוד מתייחסים אליהם כמובילי נוסעים ולא כמכוניות מנהלים. מה עוד? לכרומה יש תא מטען גדול משל יריבות אלה, והן מנצחות אותה בצריכת הדלק ובמושב חמישי מרווח יותר.

 

סיאט אלתיאה היא אחת המכוניות היחידות בשוק עם פז"ם ותיק משל הכרומה (האלתיאה הושקה ב-2003). אלא שבשנים האחרונות הוחדרה טכנולגיית מנועי ה-TSI באלתיאה, כמו גם תיבת ההילוכים המתקדמת DSG. נהיגה בה מרגישה מודרנית ומהירה מאשר בכרומה. על רנו סניק אין בכלל מה לדבר. הצרפתיה עושה אמנם שימוש בטכנולוגיה פשוטה יותר – מנוע 2.0 ליטר ותיבה רציפה – אבל הוצגה לאוויר העולם רק ב-2009 ועושה חיל כמו קודמותיה לשושלת הסניק.

 

אז מה נשאר לנו? פיאט כרומה לא מצליחה להתמודד מול מכוניות המנהלים, ונכשלת גם כמיניוואן קומפקטי. להמליץ עליה לא נוכל – אבל כן נמליץ להמתין למחליפתה העתידית. מאז שהגו את הכרומה הנוכחית בתחילת שנות ה-2000 השתנו דברים בפיאט לטובה. היצרנית האיטלקית עלתה על הגל הנכון, השתחררה ממושכות ג'נרל מוטורס, רכשה את קונצרן קרייזלר והחזירה לחיים שמות גדולים כמו פיאט 500, לנצ'יה דלתא ואבארת'. איני יודע מתי, אם בכלל, תושק מחליפה לכרומה. אך כשזה יקרה – והמיזוג עם קרייזלר עשוי רק לקרב את המועד – יהיה מעניין בסגמנט.

לדגמי פיאט בישראל – פיאט

 

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה