דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פיאט 500e - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...
כתב וצילם סטילס: יתיר דוידוביץ

צילום ועריכת וידאו: שלו שטיינבאום

פיאט 500 היא מכונית שונה. ביחס למכוניות אחרות מדובר כמעט בתופעה תרבותית. מעבר לעובדה שהדור השני שלה (הראשון המודרני) הוא אחת הסיבות שפיאט עדיין קיימת, פיאט 500 היא מכונית שהצליחה להיות רטרו ועדיין להצליח בענק, משהו שלא כל אחת מצליחה בו - החיפושית של פולקסווגן היא דוגמה טובה לכך. ל-500 היוצאת היו את כל היתרונות של מכונית עירונית בעבר: היה לה מחיר הוגן יחסית, היא הציעה עיצוב מקסים שמשך אליה לקוחות והיא התנהגה באופן מצוין בסביבה אורבנית. 

ועכשיו ה-500 חוזרת בדור חדש, שלישי או שני, תלוי לפי מי אתם סופרים. לדור הזה יש לראשונה e ליד השם וסוללה גדולה מתחת לרצפה. ה-500e היא הפיאט הראשונה שכל כולה חשמלית (ל-500 הקודמת הייתה גרסה חשמלית שבקושי נמכרה). 

הגרסה החדשה מרתקת מסיבות מגוונות. קודם כל, יש כרגע מעט מאוד מכוניות עירוניות חשמליות ורובן לא נמכרות בישראל. רנו זואי כבר ותיקה מאוד, והמתחרה המודרנית מיני קופר E יקרה משמעותית ולא רלוונטית למרבית הלקוחות. בעולם יש עוד כמה אפשרויות כמו הונדה E או הגרסאות החשמליות של סקודה סיטיגו וסיאט מי, אבל גם הן יקרות ובעיקר בעלות טווח קצר מאוד. 

והפיאט? יש לה גרסאות עם טווח של למעלה מ-300 ק"מ ומחיר שמתחיל מתחת ל-100 אלף שקלים (לגרסה עם טווח של 190 ק"מ). לפחות עד ההגעה של דאצ'יה ספרינג החשמלית, מדובר במכונית החשמלית הזולה בישראל - כך שהמבחן הפעם הוא מסקרן במיוחד.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פיאט 500 קבריולה


פיאט 500e קבריולה, 118 כ"ס, סוללת 42 קוט"ש, טווח 299 ק"מ, 134,900 שקלים

יתרונות

חסרונות

צריכת חשמל

מושב אחורי קטנטן

עיצוב מרהיב

תא מטען

נסיעה בעיר

  נוחות נסיעה

צפייה בתוכן פיאט 500e - מבחן רכב



עיצוב

אוי, כמה שהיא יפה. פיאט 500e מעוצבת בדיוק כמו שציפיתם מפיאט 500 להראות. היא שומרת על הרוח של ה-500 המקורית עם אותם קווים עגלגלים. המימדים עצמם גדלו אך ההבדלים קטנים. הפנסים מקדימה כבר לא עגולים – כדי לשמור על המראה הפנס הרגיל זכה לריסי LED שמשלימים מראה עגול. כיתובי ה-500 צמחו באופן לא פרופורציונאלי והחישוקים, בטח בגרסת המבחן, גדולים ומרשימים. לאורך המכונית קו כסוף שמחלק אותה לשניים, לקראת החזית בולטים שני פנסי איתות שמהווים הומאז' ל-500 המקורית. אין ספק שמבחינת עיצוב המכונית הקטנה פוגעת "בול" – היא גם שומרת על המראה המקורי והמסורת וגם נראית מודרנית לחלוטין. 


תא הנוסעים

לעומת העיצוב החיצוני, תא הנוסעים נוטש כמעט לחלוטין את העיצוב המקורי של המכונית הקטנה. ה-500 החדשה מרגישה מודרנית במיוחד, עם עיצוב נקי ואולי אפילו קצת יוקרתי, בטח בגרסת ה-"לה פרימה" הבכירה שנבחנה אצלנו. מול הנוהגת (או הנהג) ממוקם לוח מחוונים דיגיטלי שהמסגרת  שלו היא אולי הדבר היחיד שמזכיר 500 קודמות, לצד דוגמא של טורינו ושל ה-500 המקורית בתחתית תאי האחסון. הלוח פשוט יחסית לתפעול והמידע המוצג בו מגוון ונוח – ובעיקר הוא נהנה ברזולוציה מעולה. לצידו (בגרסאות הבכירות) יש מסך מולטימדיה גדול יחסית (10 אינץ'). המסך קצת צר אך נוח לתפעול, כל עוד לא צללתם לתפריטים הפנימיים, אותם ממש קשה לתפעל תוך כדי נסיעה. 

 
פיאט 500e
 
על ההגה יש לא מעט כפתורים, וגם ממנו אפשר לבצע פעולות רבות. ההגה גדול ונוח לאחיזה אך טווח התנועה שלו החוצה מוגבל למדי. המושבים רחבים ורכים והם נוחים מאוד לנסיעות קצרות. היינו שמחים ליותר תמיכה בנסיעות ארוכות. ליחידת המיזוג יש כפתורים נפרדים, הם קטנים ובמיקום נמוך אך אחרי שמכירים את הרכב מתרגלים אליהם במהירות והתפעול שלהם הופך אינטואיטיבי. כפתורים לשליטה על הרדיו ועל מצבי הנהיגה נמצאים בין המושבים במיקום קצת מוזר שמתרגלים אליו די מהר.

פיאט 500e

אם תרצו לצאת מהרכב תגלו שיש לכם כפתור ולא ידית לפתיחת הדלת. במקרה שנתקלתם בבעיה יש בנוסף ידית בתחתית הדלת. איכות החומרים לא רעה וגם איכות ההרכבה אך שתיהן לא יוצאות דופן. אל מול הנהגת אין הרבה תאי אחסון, יש אחד לנייד מתחת למסך המולטימדיה, אחד לא גדול בדלת ותא כפפות סביר. בין המושבים יש הרבה מקום לאחסון אך רק מחזיק כוסות אחד. 

פיאט 500e

גרסת הבסיס (אקטיב) מציעה אבזור סביר בלבד, אבל צריך גם לזכור שנכון לעכשיו היא החשמלית הזולה בישראל. יש בה ציוד בטיחות הכרחי כמו בלימה אוטונומית, בקרת סטייה אקטיבית מנתיב, 6 כריות אוויר, זיהוי תמרורים והתראה על עייפות. ברמת אבזור הנוחות היא מציעה בלם יד חשמלי, התנעה בכפתור, משטח טעינה וקישוריות סלולאר במולטימדיה. הגרסה הזאת מגיעה רק עם הסוללה הקטנה. 

פיאט 500e

גרסת ה-Passion שמעליה מוסיפה חיישני חניה מאחור, בקרת אקלים, חישוקי 15 אינץ' קלים ומסך שגדל ל-10.25 אינץ'. שתי הגרסאות הללו מוצעות במרכב 3 דלתות. מעליהן יש את ה-Icon שמוצעת במרכב 3+1 (עם דלת קטנה מאחור) או קבריולט. פה תמצאו בנוסף גם חישוקי 16 אינץ', כניסה ללא מפתח, מצלמת חנייה, חיישני גשם וסביבה פנימית עם צבעים משולבים. 

הגרסה הבכירה, La Prima מגיעה רק בגרסת הקבריולט והיא מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על מרכז נתיב, ניטור שטח מת במראות, חיישני חניה קדמיים, תאורת לד, חישוקי 17 אינץ' ועוד.  

פיאט 500e

טוב, אז ישבנו בפנים, ורצינו להוסיף נוסעים מאחור. לא פשוט. המושב האחורי קטנטן לפי כל קנה מידה. גם לילדים ככל הנראה לא יהיה נוח כאן ליותר מנסיעה קצרה. המרחב כמובן מספיק רק ל-2 נוסעים והגישה מסורבלת. גרסת ה-3+1 אולי לא משפרת את המרווח אך היא תקל על הכנסה של ילדים למושב. 

תא המטען אף הוא קטן מאוד, עם נפח של 185 ליטרים בלבד. לשימושים עירוניים כמו קנייה של שמלה חדשה או חולצה מכופתרת הוא יהיה בסדר. אפילו הקניות בסופר יכנסו, אבל מזוודות לחופשה כנראה שכבר לא. אם תבחרו בגרסת הקבריולט תגלו שפתח תא המטען קטן יותר – אבל תרוויחו גג פתוח שמוסיף עוד טאץ' לקסם של המכונית הקטנה. 

פיאט 500e

נוחות נסיעה

מכונית עירונית צריכה לספק נוחות נסיעה טובה בתוך העיר. זה כמעט תנאי בסיסי לסוג מכוניות שכזה, ועדיין רובן בדרך כלל מתקשות במשימה. הסיבות מגוונות: בסיס גלגלים קצר, מערכות מתלים פשוטות וזולות ושלדות בסיסיות. על כל אלו לפיאט יש אתגר נוסף - סוללה כבדה (יחסית) שמוסיפה עוד משקל שאיתו צריך להתמודד. 

פיאט 500e

ואכן גרסת הלה-פרימה היא לא מהמכוניות הנוחות שפגשנו. היא מרגישה עסוקה ומעבירה הרבה מפני הדרך לנוסעים. הסיבות המרכזיות לזה הן חישוקי 17 אינץ', הסוללה עליה דיברנו ובסיס הגלגלים הקצר. סביר להניח שגרסאות אחרות יהיו מעט יותר נוחות. מכל בחינה אחרת, פחות או יותר, מדובר במכונית עירונית כמעט מושלמת. שדה הראיה החוצה מצויין, תנוחת הישיבה קצת גבוהה מהרגיל, רדיוס הסיבוב קטנטן והשקט של המנוע לצד הזמינות של הכוח במהירות נמוכה הופכים את המכונית האיטלקית הקטנה לאחד האקססוריז הכי הגיוניים למי שחי בתוך העיר. 

פיאט 500e

מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת מעט אך היא עדיין לא תירשם כאחת הטובות מסוגה. בידוד הרעשים אף הוא לא מרשים במהירויות גבוהות - הוא מעולה עד 70-80 קמ"ש ואז רעשי הדרך מתערבים. ושוב, מדובר בגרסת הקבריו – גרסאות אחרות ככל הנראה יהיו עדיפות.

פיאט 500e

יחידת הנעה

בפעם הראשונה, פיאט 500 מוצעת עם מנוע חשמלי באופן בלעדי. אין פה מנוע בנזין, היברידי או כל שטיק אחר. רק חשמל. מבחינת סוללות כבר אמרנו שיש שתי אופציות: אחת עם 23.8 קווט"ש והשניה עם 42 קווט"ש (37.3 נטו). המנוע בגרסה הפשוטה יותר מציע 95 כוחות סוס בעוד הגרסאות עם הסוללה הגדולה מציעות 118 כוחות סוס. אנחנו בחנו את הגרסה החזקה מבין השתיים.

פיאט 500e

בתחילת הנסיעה קשה להרגיש שמדובר במכונית לא ממש חזקה. יש די הרבה מומנט (22.4 קג"מ) שמגיע ב-0 סל"ד והתאוצה ל-50 קמ"ש (רלוונטי לנסיעות עירוניות כמובן) מהירה מאוד. למהירות הזאת תגיעו בתוך 3.1 שניות. משם זה ממשיך להרגיש חזק עד בערך 80 קמ"ש ומשם ממשיכים בקצב רגוע יותר. ל-100 תגיעו אחרי 9 שניות (במנוע החזק) - לא נתון רע בכלל.

יחידת ההנעה הזאת הופכת את ה-500 (החזקה) למכונית מאוד זריזה בנסיעות עירונית ומכונית סבירה לגמרי בנסיעות בין עירוניות. 

פיאט 500e

לנהג יש אפשרות לבחור באחד מתוך שלושה מצבים. המצב הבסיסי הוא מצב "נורמל". במצב הזה לא תחושו בבלימת מנוע בעזיבת דוושת התאוצה. המכונית תתנהג באופן הנמרץ ביותר אותו היא יכולה להציע ותהיה נמרצת מספיק כמו שכבר אמרנו. המצב הבא הוא מצב Range. מצב זה דומה מאוד למצב הרגיל אך כאן יש אפשרות לנהיגה מדוושה אחת, כלומר: בעזיבת הדוושה הרכב בולם באופן משמעותי ועל הדרך טוען את הסוללה. המצב האחרון נקרא Sherpa והוא אמור להביא אתכם ליעד – יהיה מה שיהיה. המצב הזה מכבה את מיזוג האוויר ומגביל את המהירות ל-80 קמ"ש. אם תהיו קצרים מאוד בבטריה ועמדת הטעינה לא נמצאת בסביבה – זה המצב עבורכם. בשלב מסויים לנו היה חם מדי אז הפעלנו מיזוג – זה הותיר את הרכב במצב Sherpa כך שהוא נותר מוגבל ל-80 קמ"ש אך עם מיזוג פעיל.

פיאט 500e

צריכת האנרגיה הפתיעה אותנו לטובה. הגרסה הפשוטה ביותר של ה-500 מבטיחה לצרוך בממוצע 130 וואט-שעה לק"מ בעוד שהגרסת הלה-פרימה היא הבזבזנית ביותר עם 149 וואט-שעה לק"מ. בפועל רוב הזמן צריכת האנרגיה במבחן שלנו – שהיה משולב וכלל תנאי נהיגה משתנים – נעה סביב 135-145 וואט-שעה לק"מ. הטווח בפועל תלוי מאוד במאפייני הנהיגה שלכם אבל בסך הכל הוא מפתיע לטובה. על הנייר הגרסה בה נהגנו מבטיחה להגיע למרחק של 300 ק"מ ובפועל אנחנו מעריכים שנהגים ונהגות שנוסעים באופן רגוע יכולים להוציא משהו שבין 250 ל-280 ק"מ. אם תעפילו לכביש 6 ותטוסו במהירות גבוהה, תגלו שהטווח שלה לא עובר את ה-200 ק"מ. 

פיאט 500e

התנהגות כביש

למרות שמדובר במכונית קטנה מאוד, המשקל הכבד (1.4 טון) גורם לה להרגיש יותר גדולה ממה שהיא באמת. מרכז הכובד הנמוך והרוחב שלה מעניקים לה אחיזה מעולה והתנהגות מאוד צפוייה. ההגה שלה ארוך מאוד והוא די קל, והבלמים ספוגיים אבל לא מדי (וגם ככה רוב הזמן תנהגו באמצעות דוושת התאוצה). לא מדובר במכונית ספורטיבית במיוחד (מתי תגיע ה-eבארט?) אך היא תתנהג באופן בטוח וצפוי בעיר וגם מחוצה לה.

פיאט 500e

סיכום

לפיאט 500e יש כמה חסרונות ברורים: המושב האחורי קטנטן, תא המטען פיצי והנוחות לא מצטיינת. בכל רכב אחר זה אולי יכול היה להכשיל את המכונית, אך ה-500 היא לא סתם מכונית. ה-500 מגלמת רעיון של נסיעה עירונית ובאספקט הזה היא כמעט מושלמת. המימדים ויכולת התמרון שלה מאפשרים לה להיכנס לכל פינה, היא נראית נפלא, היא מאובזרת, מרגישה מודרנית מאוד ומעל הכל היא מונעת במנוע חשמלי יעיל שמציע את השילוב המושלם של זמינות כוח, עלות אנרגיה נמוכה וטווח מרשים בנסיעות עירוניות. נוחות נסיעה הבינונית היא אולי עקב האכילס היחיד של האיטלקיה הקטנה בתוך העיר, אך אם תרכשו את אחת הגרסאות הזולות יותר יש סיכוי שגם הבעיה הזאת תהיה פחות משמעותית. 

ה-500e לא רק שאינה נכשלת במעבר לדור השני (בעידן המודרני). היא גם מצליחה לבצע קפיצה גדולה מאוד קדימה ככל שזה נוגע לקונספט של נהיגה במרחב האורבני.

לדגמי פיאט בישראל - פיאט

 

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה