דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פורשה קאיין קופה - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

פורשה קאיין המקורי, שהציל את פורשה מקריסה בתחילת שנות ה-2000, הצטרף לטרנד הצומח של רכבי הפנאי היוקרתיים על חשבון האופי הספורטיבי-טהרני שהיה לפורשה עד אותן שנים. חובבי המותג ואחרים זעקו את זעקתם, אך המזומנים שהכניס הקאיין לכיסו של היצרן הגרמני - בעיקר בדולר אמריקאי - אפשרו ליצרנית האהובה הזו להמשיך עם עוד דורות חדשים ודגמי המשך לבוקסטר ול-911 הנהדרות.

ועכשיו, באיחור ניכר יש לציין, מצטרפת פורשה גם לטרנד העכשווי של דגמי פנאי-קופה. מי שחתום על הרעיון הוא ב.מ.וו X6, ובעקבותיו באו גם מרצדס GLE קופה, אודי Q8 (שעליו מבוסס הקאיין קופה) ובמידה מסוימת גם ריינג' רובר וולאר.

בשנת 2020 אף אחד לא מרים גבה כשפורשה מייצרת רכב פנאי-קופה, כמו שאף אחד גם לא מתרגש מהעובדה שכיום יש למותג הספורט הזה יותר דגמים חשמליים והיברידיים מדגמי קבריולה. בשנת 2020 השאלה המעניינת יותר היא האם פורשה הצליחה לצקת את הד.נ.א הייחודי שלה גם לתוך SUV גדול וכבד, וכן, בתצורת קופה.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פורשה קאיין קופה

פורשה קאיין קופה, 3.0 טורבו-בנזין, 340 כ"ס, אוטומטית 8 הילוכים, מ-675,000 שקלים

יתרונות

חסרונות

יחידת הנעה

איכות חומרים

אחיזת כביש

נוחות בעיר

שימושיות ומרווח

  תחושות ספורטיביות קהות

פורשה קאיין קופה

עיצוב

פורשה קאיין קופה הוא רכב גדול מאוד, עם נוכחות בולטת מאוד. כמעט אי אפשר להתעלם ממנו. אבל בניגוד לדגמים אחרים בתת הקטגוריה הזו, שנראים מגושמים ומסורבלים, פורשה הצליחה לשוות לקאיין קופה מראה אתלטי למדי. פנסי החזית ומכסה המנוע, שמסתיימים בנקודה גבוהה מאוד מעל הכביש, נראים כאילו מישהו גזר 911 והדביק אותה על שלדה של שברולט סילברדו.

גם מאחור ישנה הגבהה למראית עין בזכות הפגוש הסופר-גבוה שמעל צמד האגזוזים, כך שהצללית של הרכב עצמו - לפחות מה שמעל לפגושים - נראית יחסית נמוכה. אהבנו את יחידות התאורה הצרות מאחור, הספוילר וקו הגג שיורד בצורה מתונה לאחור.

נציין כי חלק מפריטי העיצוב שברכב המבחן, ובהם הצבע האפור-מטאלי, החלונות הכהים, מסגרות הכסף לחלונות וחישוקי הגלגלים המוגדלים מוצעים בתוספת תשלום.

פורשה קאיין קופה

מבפנים פוגשים שילוב יפהפה בין פורשה הקלאסית לבין עולמות היוקרה של זמננו. בצד הקלאסי ניתן למנות את הקונסולה המרכזית הגבוהה, שבמרכזה ידית הילוכים וסביבה כפתורים רבים; גם כפתור ההנעה שממוקם משמאל להגה, השעון האנלוגי במרכז הרכב וחופת לוח המחוונים יוצרים אווירה ספורטיבית. מנגד, הצבעים הבהירים ומסכי הענק מעניקים אווירה מודרנית-טכנולוגית.

הופתענו לפגוש איכות חומרים בינונית בחלק מהמקומות. זה לא מרגיש זול או פשוט, אבל גם לא מרגיש כמו רכב של פורשה שעולה קרוב ל-700,000 שקלים. בתוספת תשלום, אגב, ניתן לבחור בחומרי דיפון עדיפים.

פורשה קאיין קופה

תא הנוסעים

תנוחת הישיבה ממקמת את הנהג קרוב מאוד להגה, שכן זה האחרון לא יוצא מספיק החוצה. לא רע בשביל התחושה הספורטיבית. המושב עצמו נוח היטב ותומך בצידי הגוף, אך אין לו אפשרות לכוונון התמיכה לגב התחתון. מהר מאוד אנחנו מגלים שהיצע תאי האחסון מצומצם, ואין איפה לשים את הנייד. לא נורא. באנו לנהוג.

מסך המולטימדיה העצום (רגע לפני שנוהגים) מציע עושר בלתי נתפס של פונקציות, תפריטים ופיצ'רים. למרות זאת הוא קל יחסית לתפעול בגלל גודל המסך והקרבה לנהג. עם זאת, במקומות אחרים התפעול יותר מורכב: הכפתורים שמסביב לידית ההילוכים צפופים ומופעלים במגע, כך שקל להעביר לרוורס ביציאה מהחניה ובטעות להפעיל את חימום המושבים. גם המחוונים שמול עיני הנהג יוצרים עומס של מידע, אך שם המצב נשלט יותר.

פורשה קאיין קופה

רשימת האבזור של הקאיין נדיבה מאוד, וכוללת בין היתר גג שמש פנוראמי עצום (שנפתח בקאיין הרגיל אך לא בקופה), כוונון מושבים חשמלי עם זכרונות, תאורת לד, תא מטען עם פתיחה חשמלית, סגירת ואקום לדלתות וגם את מצלמת הרוורס הטובה ביותר שפגשנו עד היום. מדובר למעשה במערך שלם של מצלמות, שמספק תצוגת על ברורה, מדויקת ושימושית מאוד, ובנוסף כמובן גם מצלמות מלפנים ומאחור - שמגובות בחיישני חניה היקפיים. בפרק הבא נסביר למה זה חשוב כל כך.

פורשה קאיין קופה

במפרט מופיעים גם כל אביזרי הבטיחות המקובלים: בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב וניטור שטחים מתים במראות הצד.

במושב האחורי אנחנו מגלים כי פורשה מצאו פתרון לאחת הבעיות הנפוצות של רכבי פנאי קופה - מרווח הראש מאחור. הויתור על פתיחה לגג השמש חסך עוד כמה  מילימטרים בתקרה, והמושב עצמו ממוקם נמוך יותר מבקאיין הרגיל - כך שגם גבוהי קומה יחושו כאן בנוח. החסרון, כמובן, הוא בכך שהמושב עצמו נמוך יותר ולכן גם נוח פחות. לא נורא. מלבד זאת המרווח לרגליים עצום, רוחב המושב יוצא מן הכלל וישנם גם פתרונות אחסון רבים, צמד שקעי USB ופתחי מיזוג (ללא שליטה נפרדת על הטמפרטורה).

פורשה קאיין קופה

תא המטען גדול מאוד, עמוק ושטוח. הנפח עומד על 625 ליטרים ובפנים ניתן למצוא עזרי אחסון רבים.

פורשה קאיין קופה

נוחות נסיעה

פורשה קאיין קופה התייצב למבחן עם חישוקים במידה כמעט מפחידה של 315/35R21. אני חוזר: רוחב של 31.5 ס"מ, חתך של 35% וקוטר של 21 אינץ'. פעם זה היה גודל מכובד לטלויזיה בסלון. היום זה אמור לחבר בין האספלט ובין רכב פנאי במשקל של למעלה משני טונות.

הצמיגים האלו, כשהם מחוברים למתלי ברזל, לא עושים חיים קלים בכל הנוגע לספיגת השיבושים בעיר. במצב הסטנדרטי של בולמי הזעזועים מרגישים את רוב פגמי הכביש הקטנים, אך הריסון מרוכך ולכן ישנן טלטלות מדי פעם - בעיקר אחרי פסי האטה. מהר מאוד גילינו כי אנחנו מעדיפים את המצב הספורטיבי שמייצר איזון מוצלח יותר. מצב ספורט פלוס הקיצוני יספק פרנסה לכירופרקט.

פורשה קאיין קופה

בתוך העיר, אם כבר עוסקים בנושא, הפורשה צריך להתמודד עם מימדים גדולים מאוד ושדה ראיה מצומצם יחסית, מה שמקשה על התמרון במקומות חניה צפופים. מערך המצלמות והחיישנים בהחלט נחוץ כאן.

על כבישים מהירים משתפרת רמת הנוחות משמעותית, וגם כאן העדפנו את מצב הספורט של בולמי הזעזועים שמעניק ריסון מעולה ויציבות כיוונות נהדרת גם במהירויות גבוהות מאוד. אגב, מתלי האוויר שמוצעים כאופציה (24,000 שקלים) בהחלט עשויים לשפר משמעותית את רמת הנוחות. 

בידוד הרעשים לא רע, אך מעל 120 קמ"ש מרגישים את רעשי הצמיגים והרוח. האווירודינאמיקה משחקת לרעתו של הקאיין קופה. רעשי מתלים לא נשמעים כלל.

פורשה קאיין קופה

מנוע ותיבת הילוכים

הקאיין קופה התייצב למבחן עם יחידת ההנעה ה"בסיסית". מדובר במנוע טורבו-בנזין בנפח 3.0 ליטרים עם 6 צילינדרים. ההספק עומד על 340 כ"ס שמושגים בין 5,300 ל-6,400 סל"ד, בעוד המומנט - כמעט 46 קג"מ - זמין בכל הטווח שבין 1,340 ל-5,300 סל"ד. ומכיוון שישנה נקודת השקה בין הטווחים, ומכיוון שהטווחים מכסים 99% מהמצבים בהם המנוע פועל, הרי שמדובר במנוע ליניארי ויעיל בצורה כמעט מכושפת.

בנהיגה שגרתית הוא חלק ונעים מאוד, שקט (אפילו שקט מדי) ומאוזן. ברגע שרגל ימין מוסיפה עוד תנועה קלה כלפי מטה, מגיע שפע של כוח שלא מלווה בצליל מתאמץ או בסל"ד גבוה. אין בכך צורך. הקאיין קופה נכון בכל רגע לשעוט קדימה בעוצמה אדירה ולהשאיר מאחור כמעט כל רכב על הכביש. 

פורשה קאיין קופה

הוא עושה את זה בצורה שקופה, אדישה, כמעט מזלזלת. לפעמים זה מתסכל: כיף לחוות ביצועים שמלווים בפרץ אגרסיבי של כוח, ביללות סל"ד ובבעיטה בגב. כאן האינדיקציות היחידות לכוח הן מחוג המהירות והנוף שנמרח לאחור מבעד לחלונות.

בורר מצבי הנהיגה משפיע על זמני התגובה של הדוושה ובעיקר של החלפות הילוכים. במצב הנורמלי לפעמים חולפת חצי שניה עד להורדת ההילוכים בקיק דאון (שממילא לא מאוד נחוצה לאור אופיו של המנוע). במצב הספורט פלוס זה יקרה כשרק תתחילו לחשוב על זה. תיבת 8 ההילוכים הפלנטרית של הקאיין מסוגלת להיות מהירה יותר מרגלו של הנהג וחלקה יותר מקרחתו.

פורשה קאיין קופה

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 8.4 ק"מ לליטר בשיוט מתון. לאחר מספר קטעי נהיגה מאומצת עמד הנתון על 5.8 ק"מ לליטר. מי שיתעקש לחסוך יוכל להזמין את גרסת הפלאג-אין הייבריד או פשוט לוותר על הרעיון של לנסוע בפורשה.

פורשה קאיין קופה

התנהגות כביש

לא קל להפוך רכב כבד וגבוה כל כך לכזה שמתנהג טוב. ועוד הרבה יותר קשה מזה - להפוך אותו לרכב עם התנהגות ספורטיבית. אבל האתגרים האלו לא מייאשים את יצרני הרכב, שמשחררים בזה אחר זה גרסאות ספורטיביות גם לדגמים כאלו: ב.מ.וו X6M, אודי RSQ8, מרצדס GLE63 AMG ועוד.

הקאיין, כמובן, אמור לעמוד ברף ציפיות גבוה לא פחות - גם בגרסה הרגילה ולא רק בגרסת הקצה.

פורשה קאיין קופה

מאיפה נתחיל? אחיזת הכביש של הקאיין קופה אבסולוטית. זה קורה בזכות צמיגים סופר-רחבים, הנעה כפולה יעילה ומערכות אלקטרוניות לחלוקת כוח ובלימה. לא משנה כמה חסרי אחריות תהיו, כנראה שהקאיין ישמור עליכם צמודים לכביש. 

מערכת מתוחכמת של מוטות מייצבים חשמליים דואגת לצמצם את הרכינה בעיקולים למינימום האפשרי, במיוחד במצבים הספורטיביים. תענוג. אפשר לתפור קצב מהיר מאוד בכל כביש נהיגה שתבחרו, כמעט בלי לשים לב שאתם נוהגים על מפלצת של שני טונות ובגובה של 167 ס"מ.

פורשה קאיין קופה

אבל יש גם צד שני למטבע. עם כל הכבוד ליכולות הנפלאות של הקאיין קופה, מעיבה עליהן העובדה שהוא משיג אותן בלי לערב את הנהג. ההיגוי מדויק אך לא מתקשר, השלדה לא מעבירה אפילו פיסת אינפורמציה לנהג, והתחושה היא שלא משנה אם מאחורי ההגה ישב נהג מירוצים מקצועי או נער שזה עתה הוציא רשיון נהיגה - הקצב יוכל להיות דומה. זה שונה מהמצב לא רק בבוקסטר וב-911. גם הפנמרה והמקאן מרגישות ספורטיביות ומערבות יותר מהקאיין.

לסיכום הפרק הדינאמי, נציין לשבח את הבלמים שהצליחו לעמוד בעומסים לא פשוטים מבלי לגלות סימני דעיכה.

פורשה קאיין קופה

סיכום

פורשה קאיין קופה הוא רכב מעולה כמעט בכל סעיף שנבדוק. הוא נראה טוב, מאובזר, שימושי ומרווח, חזק ומהיר בצורה שכמעט לא הגיונית לרכב בגודלו, לא משנה אם מדובר בכביש שש או בכבישי נס הרים.

ועדיין, הוא לא חף מחסרונות: נוחות הנסיעה שלו לא מושלמת, איכות החומרים היתה יכולה להיות עדיפה וגם צריכת הדלק היא נקודה כואבת.

אבל כל אלה הם חסרונות שתוכלו לפגוש בהרבה דגמים אחרים בקטגוריה. מה שמיוחד בפורשה, בכל פורשה שהיא, זו כמובן התחושה הספורטיבית יוצאת הדופן שמתקבלת מאחורי ההגה. התחושה הזו נעדרת בקאיין קופה, מסיבות אובייקטיביות שנובעות מהנתונים הפיזיים שלו. מה זה אומר עליו? ובכן, הקאיין מסתמן כעוד מתחרה (מעולה!) מול דגמים נהדרים של מרצדס ואודי. זה לא מעט, זה לא רע בכלל, זה בדרך כלל מהנה מאוד - אבל זה לא המיטב שתוכלו לקבל בפורשה.

לצפייה בכל דגמי פורשה בישראל

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה