דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פורד פוקוס אקטיב (1.0 ליטר) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

פורד פוקוס אקטיב היא גרסה מוכרת של הפוקוס הרגילה, שזוכה לנגיעות עיצוב מעולמות הפנאי. בצד השני שלה ממתינה כמובן ה-ST Line עם הניחוח הספורטיבי. לפני 9 חודשים משפחת הפוקוס עברה מתיחת פנים שכללה לא רק עדכוני עיצוב, אלא גם מנוע ותיבת הילוכים חדשים. הדגם המעודכן נחת לאחרונה בישראל.

מעצבת האופנה קוקו שאנל אמרה "לפני שאת עוזבת את הבית, תסתכלי במראה ותורידי פריט אחד". זה כנראה מה שבפורד חשבו כשהחליטו להפחית את נפח המנוע מליטר וחצי לליטר אחד, ולקצץ הילוך אחד במעבר לתיבה כפולת מצמדים.

האם Less is more? מה השינויים לעומת הדגם שלפני מתיחת הפנים, איך מתפקד המנוע הצנוע ומה נגיד על פעולתה של תיבת ההילוכים?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פורד פוקוס אקטיב

פורד פוקוס אקטיב, 1.0 ליטר, כפולת מצמדים 7 הילוכים, 155 כ"ס, מ-133,900 שקלים
יתרונות חסרונות
ביצועי מנוע הנדסת אנוש
אבזור פתחי מיזוג לאחור
שימושיות למשפחה נוחות בעיר


פורד פוקוס אקטיב

עיצוב

במסגרת מתיחת הפנים העיצוב עבר עדכון קל אך מתבקש שהפך את הפוקוס למודרנית יותר, מבחוץ ומבפנים. בחזית מתנוססת הסבכה העדכנית של פורד, יש פגוש מעודכן עם כונסי אוויר מדומים למחצה ופנסים צרים עם חתימת לד חדשה. מאחור לעומת זאת השינוי כולל רק חתימת תאורה חדשה לפנסים. כמו בדגם הקודם, ישנם גימורי ה"אקטיב" שקורצים לעולמות הפנאי עם מגן גחון ומגלש אחורי מדומים, קשתות בתי גלגלים וחצאיות שחורות ופסי גגון לקינוח.

מבפנים אין איזו "אווירת פנאי" מיוחדת והעדכון מתרחש רק בקונסולה שבין המושבים ובמרכז הדשבורד. שם יש אופציה למסך מולטימדיה ענק בגודל 13.2" (כסטנדרט עדיין תמצאו את המסך בגודל 8"), ידית הילוכים סטנדרטית במקום החוגה ועיצוב חדש למחזיקי הכוסות שגם זוכים לכיסוי נגלל.

העיצוב אינו חדשני או פורץ דרך, אך בסך הכל הפוקוס אקטיב נאה יותר מזו שלפני מתיחת הפנים.

פורד פוקוס אקטיב

תא הנוסעים

למרות גימורי הכאילו שטח מבחוץ, אל תצפו פה לתנוחת ישיבה של אקספלורר. הכניסה למושב הנהג מזכירה משפחתיות רבות, לא נמוכות כמו טויוטה קורולה, אך דומות למשל לפולקסווגן גולף.

המושב עצמו נוח ותומך באופן מספק והמרווח סביר. שדה הראייה טוב לכל הכיוונים, אך נציין את מראות הצד הקטנות. קטנות יותר משל קיה פיקנטו אפילו.

פורד פוקוס אקטיב

הנדסת האנוש לא מצטיינת, בלשון המעטה. ראשית, מחשב הדרך מרובה תפריטים, ואם זה לא מספיק יש כאלו שכוללים עוד תתי-תפריטים. כדי לתפעל את הכל, תזדקקו לשלושה כפתורים שונים ששוכנים בצידו הימני של ההגה. כפתור בורר מצבי הנהיגה שוכן נמוך ומתחת לפתחי המיזוג וגודלו כגודל ציפורן, ואחרי שתלחצו עליו גם תצטרכו שוב להסיט מבטכם ולבחור במצב כלשהו במסך המולטימדיה. חוגת כוונון משענת הגב נמצאת בקצהו האחורי של המושב וצריך לשלוח יד ארוכה ודקיקה כדי להגיע אליה, עד כדי כך שהגישה קלה יותר לנוסע שמאחור.

בגרסה הנבחנת, עם מסך המולטימדיה המשודרג, מתפעלים את בקרת האקלים כולה במגע - אומנם היא מקבלת שטח ייעודי וקבוע בתחתית המסך, אך בכל זאת היא מצריכה תשומת לב ובנוסף ה"כפתורים" קטנים יחסית ולא תמיד בסדר הגיוני. למשל, לחיצה על אייקון המאוורר תפתח את חלונית העוצמה וכדי להגביר תצטרכו לבחור בנקודה מסויימת על הסקאלה, כדי להנמיך תוכלו לבחור בנקודה אחרת או להקיש שוב על אייקון המאוורר, אבל כדי לסגור את החלונית תצטרכו לכוונן את האצבע שלכם בדיוק של צלף אל חץ קטן שבין אייקון המאוורר לנקודת העוצמה הראשונה. למה פורד, למה?!

פורד פוקוס אקטיב

בכניסה אל המושב האחורי שימו לב למשקוף הנמוך וגם מפתח הדלת וזווית הפתיחה לא רחבים, כך שלא תמיד קל להכניס ולחגור ילדים במושבי הבטיחות. כשמתיישבים בפנים זוכים למרווח ברכיים וראש טובים, המושב עצמו מעט קצר ו-3 מבוגרים יוכלו להיכנס כאן. האבזור מאחור כולל 2 שקעי USB, ידיות אחיזה בתקרה עם ווי תלייה ואם ישבו פה רק שניים הם יהנו ממשענת יד עם מחזיקי כוסות. ומה חסר? פתחי מיזוג מאחור, כמו בדגם היוצא.

פורד פוקוס אקטיב

כמו בדגם טרום מתיחת הפנים, גם הפעם הפוקוס אקטיב משווקת ברמת גימור אחת והיא מאובזרת היטב עם פריטים כמו כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת, תאורת לד, מצלמת רוורס, בלם יד חשמלי עם "אוטו-הולד", מראה פנימית נגד סנוור, ולעומת הדגם הקודם היא מוותרת על פנסי הערפל אבל מקבלת חיישני חניה אחוריים וקדמיים שימושיים יותר.

נציין כי קישורית האנדרואיד אוטו התחברה בזריזות, אבל נראה שהסנכרון לא תמיד עבד כראוי, בעיקר בעת השימוש ב"ווייז".

פורד פוקוס אקטיב

בבטיחות גם כן אין שינוי והפוקוס אקטיב מצויידת בבלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, תיקון סטייה מנתיב שהתקשה לזהות נתיבים עם מדרכה בצד הדרך וכך גם בקרת השיוט האדפטיבית שניתקה את יכולת שמירת מרכז הנתיב. בנוסף ישנה גם התרעת עייפות, אורות גבוהים אוטומטיים, מערכת סיוע להתחמקות ממכשול ומערכת My Key המאפשרת להגביל את מהירות הרכב ועוצמת השמע, למשל אם אתם נותנים את הרכב לנהג צעיר.

פורד פוקוס אקטיב

איכות החומרים וההרכבה טובה, אך מקו הדשבורד ומטה נמצא פלסטיקה נוקשה וכך גם בקונסולה שבין המושבים. כמה חלקי פלסטיק לא הרגישו מהודקים די הצורך. בנוסף יש פה תאים מרופדים בדלתות, מחזיקי הכוסות במרכז ניתנים לכוונון בהתאם לגודל הכוס, משטח הטעינה יכיל גם טלפונים גדולים, וכל צמד שקעי USB (מלפנים או מאחור) כולל אחד רגיל ואחד Type C, כך שתוכלו להסתדר עם כל סוג של כבל.

תא המטען בנפח 341 ליטרים והמבנה שלו שימושי מאוד. הצלחנו להכניס לתוכו 2 כיסאות בטיחות בלי שום בעיה, רק צריך לקחת בחשבון שישנה "אמבטיה" עמוקה, אז הוצאת חפצים כבדים כבר תדרוש הרמה שלהם. יש פה גם 2 ווי תלייה, פתח מוטות סוכה, תפס גומי אחד בצד שמאל ומקום ייעודי למשולש האזהרה.

פורד פוקוס אקטיב

נוחות נסיעה

הנוחות העירונית טובה, אבל לא מתעלה. נסביר: במעבר שיבושים חדים הופתענו לטובה מיכולת השיכוך, גם מעבר פס האטה מתבצע בצורה טובה (לפחות עד 35 קמ"ש), אך בנסיעה בכביש מרובה שיבושים קטנים או ברחוב הולנדי למשל, הפוקוס אקטיב מרגישה עסוקה.

בדרך בין-עירונית הנוחות משתפרת ודי נעים לשהות ברכב, כשבידוד הרעשים מבצע עבודה טובה ונשמעים בעיקר רעשי כביש ורעשי רוח סבירים לגמרי.

פורד פוקוס אקטיב

מנוע ותיבת הילוכים

במסגרת מתיחת הפנים נפרדה כאמור הפוקוס אקטיב ממנוע 1.5 הליטרים על 182 סוסיו והצטיידה באחד צנוע בנפח 999 סמ"ק שמספק 155 כ"ס (גרסה משופרת של זה שהוצע בפוקוס סדאן). נתון המומנט המירבי לעומת זאת, נותר זהה ועומד על 24.4 קג"מ וכך גם זמן ההאצה ל-100 קמ"ש שעומד על 8.4 שניות. יחד עם המנוע החדש גם תיבת ההילוכים הוחלפה, ובמקום פלנטרית עם 8 הילוכים חזרה הפוקוס לתיבה כפולת מצמדים, אך הפעם עם 7 הילוכים. לצידו של המנוע נוספה מערכת מיקרו-היברידית.

נתחיל עם האחרונה, שעל פעולתה אנחנו מדווחים באמצעות חיווי קטן בצורת סוללה במחשב הדרך - שכן היא לא מספיק דומיננטית על מנת לאפשר למנוע הבנזין לנוח בזמן נסיעה. המערכת מעדנת באופן משמעותי את פעולתה של מערכת ה"עצור וסע" לדימום מנוע בעמידה, אך לא מאפשרת למיזוג לפעול במקביל.

פורד פוקוס אקטיב

ועכשיו לביצועים. למרות הנפח הצנוע וכמה סוסים נפקדים, יחידת ההנעה הזו ממש לא מתקשה לשנע את הפוקוס ובכל מצב. התגובות זריזות בעיר ונחושות מספיק בדרך מהירה. אפילו גרגורו של המנוע משולש הצילינדרים נשמע חביב.

מי שכן מקבלת הערה היא תיבת ההילוכים. התיבה לא פועלת באופן חלק במיוחד ומזכירה את כפולות המצמדים מהדור הקודם של דגמי קונצרן פולקסווגן, עם הססנות שכזו בתחילת נסיעה, במיוחד כשהרגל עוד מונחת קלות על דוושת הבלם ובעזיבה שלה הרכב מאיץ יותר מכפי שמצופה. האופי הזה הופך נסיעה בעומסי תנועה ותמרוני חניה לחוויות פחות מוצלחות. ובנוסף, למרות היותה כפולת מצמדים, אין פה אפשרות לתפעול ידני או מנופי שליטה מההגה.

פורד פוקוס אקטיב

הופתענו למצוא בורר מצבי נהיגה עם לא פחות מ-6 תוכניות, משל היינו בברונקו קשוח. הבורר מאפשר בחירה במצבים רגיל, חסכוני, ספורט, שטח חלקלק ומצב שביל. מצב "חסכוני" מאלחש את התגובות, ה"ספורט" מחדד אותן ומצבי ה"שטח" למעשה מסתייעים במערכת בקרת האחיזה לשיפור האחיזה במשטחים מגוונים ולא באמת תורמים באופן משמעותי לשיפור העבירות בשטח.

צריכת הדלק במבחן עמדה על 12.5 ק"מ לליטר, טוב יותר ממנוע 1.5 הליטרים אך זהו נתון שאפשר לפגוש גם במכוניות ללא מערכת מיקרו-היברידית.

פורד פוקוס אקטיב

התנהגות כביש

התנהגות הכביש של הפוקוס אקטיב המחודשת ממשיכה את המסורת. התחושות מהרכב קלילות, עם שלדה מצויינת ותקשורת טובה לנהג, הרכינה מינימלית והאחיזה טובה, פרוגרסיבית ונשלטת.

מנגד, ההגה פוגם בחוויה. הוא אומנם נעים לאחיזה ומדויק מאוד, אבל משקלו קל מאוד והתקשורת חסרה.

פורד פוקוס אקטיב

סיכום

פורד פוקס אקטיב היא עדיין חבילה מוצלחת. היא ממשיכה להציע אבזור מכובד, שימושיות משפחתית בדמות תא המטען והמרווח מאחור, נוחות טובה ברוב המקרים והתנהגות כביש מהנה. המעבר למנוע הקטן לא פגע בביצועים ואף הצליח לשפר את צריכת הדלק.

בצד הפחות חיובי נזכיר את הנדסת האנוש שדורשת הסתגלות, את היעדרם של פתחי המיזוג מאחור ואת פעולתה הלא חלקה של תיבת ההילוכים. ואם תא המטען בכל זאת לא יספיק לכם, ב-4,000 שקלים נוספים תוכלו לרכוש את גרסת האקטיב סטיישן שגם תוסיף דלת תא מטען חשמלית.

כשמחירי הרכב לא מפסיקים לעלות, פורד פוקוס אקטיב שאחרי מתיחת הפנים מציעה חבילה שלמה במחיר אטרקטיבי.

לצפייה בכל דגמי פורד בישראל

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה