פורד פוקוס טורר, 2.0 ליטר, 170 כ"ס, החל מ-126,000 שקל |
יתרונות | חסרונות |
מחיר | פחות ספורטיבית מקודמתה |
ביצועים | תיבת הילוכים מעט קופצנית בעיר |
איכות נסיעה | |
פורד פוקוס טורר החדשה. נראה שפורד מתפקסת / צילומים: גלעד ארציאת הפוקוס שלנו העדפנו במרכב הטורר, כיוון שגרסאות הסדאן וההצ'בק של הפוקוס גוררות אחריהן תאי מטען בנפחים מצומקים במיוחד (372 ו-277 ליטר בהתאמה, לעומת 476 ליטר בטורר). הטורר מתומחרת בדיוק כמו הסדאן, שימושית ממנה עבור משפחות וארוכה ב-2 סנטימטרים בלבד, אז איך אפשר בכלל לחשוב אחרת? על מנוע ה-2.0 ליטר התעקשנו כיוון שהוא עולה רק 6,000 שקל יותר מה-1.6 הבסיסי ומייצר הספק יוצא דופן של 170 כוחות סוס. על הנייר, ב-126,000 שקל, מדובר אולי בעסקה המשתלמת בקטגוריית המשפחתיות. ועל הכביש?
איכות נסיעהפורד פוקוס החדשה מרגישה איכותית כבר מהקילומטר הראשון. פעם קראו לזה "יושבת טוב על הכביש" – מעין תחושה שהמכונית מוצמדת לכביש על ידי יד נסתרת ושכל הברגים הודקו עד הסוף. המתלים מכוילים לנוחות נוקשה, משהו בסגנון של פולקסווגן גולף, המתחרה המובילה באירופה. בולמי הזעזועים מבודדים בהצלחה את תא הנוסעים משיבושי כביש נפוצים. גם המושבים "גרמניים", לטובה ולרעה – תומכים אך נוקשים ובעלי בסיס צר מדי (לא יכלו להקטין את משענת היד הענקית שבין המושבים ולהרחיב על חשבונה את הכורסאות?). תנוחת הנהיגה מעט משונה אבל מוצלחת לאחר הסתגלות קצרה ושדה הראייה רחב לצדדים.
על פורד פוקוס היוצאת אמרו תמיד שהיא מהנה לנהיגה. מי אמר את זה? עיתונאי רכב וחולי הגה אחרים, שקיבלו ריגוש מההיזון החוזר של ההיגוי ומהשילדה המושחזת. הקהל הרחב, שעבורו "הנאה מהיגה" היא קודם כל תוצר של נינוחות, ביצועים ותפעול אינטואיטיבי, יהנה הרבה יותר מהפוקוס החדשה. אמנם היא מרוסנת יותר בפניות וההגה החשמלי (המוצלח יחסית) לא מאפשר שיחות נפש בין הנהג לגלגלים כבעבר, אבל ניכר שפורד השכילו לבנות כאן מכונית בוגרת, שקטה ומלוטשת יותר. גם על הכבישים בעלי האחיזה המינימלית התנהלה הפוקוס בביטחון מלא.
ביצועים
מהנדסי פורד אירופה עמלו קשה בשנים האחרונות על מנת להחזיר את היצרנית לחזית הקדמה הטכנולוגית. כמעט כל היצע המנועים שודרג או הוחלף, ביניהם גם מנוע ה-2.0 ליטר בנזין. בדור החדש הוא מייצר 170 כוחות סוס (ההספק הגבוה בקטגוריה) ו-20.6 קג"מ של מומנט. בנוסף הוצגה תיבת ההילוכים Power Shift, מהזן הרובוטי כפול המצמדים, שהחליפה בפוקוס את הגיר האוטומטי המיושן. גם מנועי טורבו קטנים, חזקים וחסכוניים פותחו בפורד, בהתאם למגמה הרווחת בענף הרכב הגלובאלי. פוקוס 1.6 מוגדשת עם גיר ידני תהיה שלכם בעבור 150 אלף שקל מוגזמים, ובאירופה תוכלו לרכוש אותה גם עם מנוע 1.0 ליטר מוגדש. הצעד הבא בתכנית הטכנולוגית של פורד, אגב, הוא מהדורה חשמלית לפוקוס שתוצע בשוק האמריקני כבר בחודשים הקרובים.
כשמחברים את המנוע והגיר החדשים, מתקבלת מכונית משפחתית זריזה בהחלט. הנתונים הרשמיים לפוקוס טורר 2.0 ליטר מספרים על 9.1 שניות במיאוץ הקלאסי מ-0 ל-100 קמ"ש, אבל און המנוע מורגש טוב יותר דווקא בתאוצות הביניים. משאית איטית לפניך? מעיכה של הדוושה תוריד 2-3 מהלכים באופן חלק למשעי, מד הסל"ד הדיגיטלי יזדקר והפוקוס תצבור קמ"שים במהירות. התיבת עובדת נהדר בכביש המהיר, אך חסרונותיה מתגלים בעיר. דינמיקה אורבאנית של הולכי רגל המתפרצים לכביש ומכוניות שחותכות נתיבים אינה עושה חסד עם ה-Power Shift. לא פעם הכינה את עצמה התיבה להעלות מהלך ונתפסה לא מוכנה כשהנסיבות בכביש השתנו במפתיע. כמו כן, לפחות ברכב המבחן, רעידות קלות של קלאץ' מחליק הורגשו בעמידות ברמזורים. צריכת הדלק לא הבריקה – 8.5 ק"מ לליטר בתנאי המבחן המאומצים.
אבזור ותא נוסעים
אף אחד לא מבטיח שעם פוקוס טורר תהפך כל נסיעה משפחתית ארוכה לתענוג מתמשך. אבל זו כבר לא אשמת המכונית. הפוקוס דווקא עושה את מירב המאמצים כדי להעביר לנוסעיה את הזמן בנעימים, עם תא נוסעים איכותי, מאובזר ומעוצב היטב (מלבד הקונסולה המרכזית חסרת האסתטיקה). כבר מרמת הגימור הבסיסית Trend תזכו לבקרת אקלים מפוצלת ומנגנון תפעול קולי למערכות הנוחות (באנגלית. ורצוי שתעבדו על מבטא בריטי). גרסת ה-Titanium, שעולה 10,000 שקל יותר, תאבזר אתכם גם בחישוקי אלומיניום ("מגנזיום"), 9 רמקולים, בקרת שיוט, צג LCD, אופציה לחנייה אוטומטית ולא פחות מ-20 כפתורים על גלגל ההגה לשליטה במערכות השונות.
האם יש מקום בפוקוס לאכלס את כל המשפחה? מרווח הברכיים במושב האחורי ממוצע לקטגוריה. מרווח הכתפיים נדיב ביותר ויאפשר שינוע 3 מבוגרים מאחור, או 3 מושבי ילדים, באופן נוח מהמקובל בעולם המשפחתיות. מרווח הראש טוב בכל המושבים – לא מובן מאליו בעידן בו יותר ויותר מכוניות מועכות את הבלורית לטובת עיצוב ספורטיבי נמוך.
סיכום
התצורה הזו באופנה ולא משנה אם תקראו לה טורר, קרוס-וואגון, ספורט-וואגון או סתם סטיישן. פורד פוקוס סטיישן מהדור הקודם הגיעה לארץ רק ב-2009, אבל עשתה לענף הרכב את מה שעשתה ג'ניפר לופז לענף הפופ – הבהירה לציבור הרחב שישבן גדול זה סקסי. ב-2009 לבדה נמכרו בארץ יותר פוקוס סטיישן מכל הסטיישניות שעלו כאן על הכביש ב-2008. פוקוס טורר החדשה מעוצבת, נוחה, איכותית, חזקה ואף זולה יותר מקודמתה. למבחני רכב יש נטייה להסתיים בשורות תחתונות מעורפלות ובהמלצות מרומזות, אבל לא הפעם. הסיכום לסקירה זו הוא ברור: קנו את הפוקוס. ועדיף שבגרסת הטורר 2.0 ליטר העולה 126 אלף שקל. כחבילה, היא פשוט משתלמת יותר ממתחרות כמו מאזדה 3 2.0 ליטר, רנו פלואנס 2.0 או שברולט קרוז 1.8.
לדגמי פורד בישראל - פורד
הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון יולי 2011 של רכב+ - מגזין הרכב של עיתון 'הארץ' ו-iCar, המופץ בכ-80,000 עותקים לקוראי העיתון.