דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סקודה סקאלה (1.5 ספורט) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

כשסקודה סקאלה נחשפה לראשונה לפני כשנה וחצי, היא עוררה מחלוקת: האם מדובר במחליפת הראפיד או שמא קמה מתחרה נוספת לפולקסווגן גולף? מצד אחד היא מבוססת על הפלטפורמה הקטנה של קונצרן פולקסווגן, MQB A0, עליה מבוססות גם פולקסווגן פולו וסיאט איביזה; מהצד השני מציעה מרווח פנימי מכובד ומידותיה אף עולות על אלו של סיאט לאון.

בסקודה דאגו להבהיר כי מבחינתם הסקאלה היא מתחרה לגיטימית של יונדאי i30 ופורד פוקוס. גרסת הספורט החדשה שהצטרפה לאחרונה להיצע הישראלי אמורה לתת מענה ליומרות הגבוהות של היצרנית: היא מציעה ביצועים טובים יותר הודות למנוע 1.5 ליטרים (לעומת ליטר בודד עד כה), יש לה אבזור עשיר יותר וגם תג מחיר ששם אותה בקצה העליון של קטגוריית המשפחתיות.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סקודה סקאלה

סקודה סקאלה, 1.5 טורבו-בנזין, 150 כ"ס, כפולת מצמדים 7 הילוכים, 139,990 שקלים

יתרונות

חסרונות

מנוע וביצועים

איכות חומרים

צריכת דלק

נוחות נסיעה עירונית

מערכות בטיחות

  בידוד רעשים

סקודה סקאלה ספורט

עיצוב

גרסאות הסקאלה המוכרות הן לא בדיוק המתכון שיגרום לאנשים לעקם את צווארם בכל רמזור. העיצוב אמנם שגרתי, אך מהצד השני נציין כי מדובר במכונית אלגנטית כאשר עיצוב יחידות התאורה הקדמיות והאחוריות נאה ושובר שגרה. גרסת הספורט החדשה משדרגת את ההופעה עם חישוקים גדולים ונאים, פס כרום לאורך מסגרת החלונות התחתונה, גג שחור לגמרי שמשתלב היטב עם הספויילר ושמשה אחורית שנמשכת עוד כמה סנטימטרים אל תוך דלת תא המטען.

עיצוב הפנים נותר זהה לשאר הגרסאות, כאשר בגרסת ה-Sport מחליף גימור בצבע אפור כהה את הגימורים הכסופים וישנו ריפוד תקרה שחור במקום הבהיר. תמצאו גם דוושות אלומיניום כשגם כאן ישנו הגה קטום מצופה עור מחורר, אבל השדרוג האמיתי הוא במושבי הספורט המרהיבים.

סקודה סקאלה ספורט

תא הנוסעים

זה הזמן לספר כי מושבי הספורט פשוט נהדרים. הם לא רק נראים מצויין: הם גם נוחים, אוחזים, בעלי כוונון לגב התחתון ועם תמיכה צידית טובה. למושבים טווח כוונון (ידני) רחב, וההגה מתכוונן לכל הכיוונים כך שכל אחד ימצא כאן את תנוחת הנהיגה שמתאימה לו. שדה הראיה טוב לכל הכיוונים.

עיצוב המושב האחורי כשני מושבים נפרדים מתאים לשני אנשים, עם מרווח טוב לרגליים, לראש ולצדדים, אך לשלושה נוסעים כבר יהיה צפוף. אם תתקינו 2 כיסאות בטיחות כבר יהיה כמעט בלתי אפשרי להשתחל ביניהם.

סקודה סקאלה ספורט

במושב האחורי מצאנו בין היתר פתחי מיזוג, שני שקעי USB, תאורת תקרה נפרדת, משענת יד בין המושבים ו-4 ידיות אחיזה בתקרה. הגג הפנורמי לא נפתח אבל מציע וילון כמעט אטום שנגלל לפנים. הגג מכניס המון אור ויוצר תחושת מרחב נהדרת, אך גם מחמם מאוד את תא הנוסעים בימי הקיץ.

לסקודה סקאלה יש היום 3 רמות גימור, כאשר למנוע ה-1.0 ליטר משודכות רמות הגימור "אמבישן" ו"סטייל" ואילו מושא המבחן מצוידת במנוע 1.5 ליטרים שזוכה לרמת גימור ייחודית – "ספורט". גרסה זו כוללת פריטים מוכרים מגרסת ה"סטייל" כגון בקרת אקלים מפוצלת, חיישני חניה ומצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפתח, לוח שעונים דיגיטלי ומראות מתקפלות. בנוסף לכך יש לה גם גג פנורמי שהוזכר קודם, תאורת לד מלאה עם איתות דינמי מאחור וכמובן אותם שדרוגי עיצוב שהזכרנו.

סקודה סקאלה ספורט

בתחום הבטיחות לכל הגרסאות יש 7 כריות אוויר, התרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית, התרעת סטיה מנתיב כולל היגוי אקטיבי ובקרת שיוט אדפטיבית. מגרסת ה"סטייל" ומעלה תקבלו גם התרעת רכב בשטח מת.

מערכות הבטיחות עובדות בצורה טובה. בסטייה מנתיב מתקבל רטט מוחשי בהגה וישנה החזרה לנתיב במידת הצורך (ללא שמירה על מרכזו). להתרעת רכב בשטח מת יש נורית גדולה וברורה במסגרת מראות הצד (לעומת רכבים אחרים עם נקודה קטנה בתוך המראה), שאף ניתן להגדיר את עוצמתה – זהו שינוי קטן אך מבורך שגורם להבחנה מוקדמת בהתרעה. לצד זאת בקרת השיוט האדפטיבית אינה מושלמת – בעת זחילה בפקקים הבלימות מקוטעות ולא אחידות ולמרות שהמערכת מביאה את הרכב לעצירה מלאה, אחרי שניות מעטות היא מתריעה בכל זאת ללחוץ על הבלם. אם לא תעשו זאת הרכב פשוט ימשיך בנסיעה איטית. 

סקודה סקאלה ספורט

הנדסת האנוש בסקאלה לא מצטיינת, בעיקר ביחס למה שהורגלנו למצוא בדגמי סקודה בעבר. הנושא המאתגר ביותר הוא אפשרות השליטה, או יותר נכון היעדר השליטה, על עוצמת האוורור מהפקדים הפיזיים (אלו שולטים על הטמפרטורה בלבד). בשביל זה תצטרכו ללחוץ על תפריט המיזוג בפאנל הכפתורים שיקפיץ מסך ייעודי במולטימדיה ורק משם תוכלו לכוון את העוצמה הרצויה.

גם פתחי המיזוג, אלו הממוקמים מתחת למסך המולטימדיה, כאשר מכוונים אל הפנים, מקררים בעיקר את האצבעות האוחזות בהגה. בורר מצבי הנהיגה נמצא בפאנל קטן מתחת לבלם היד כך שנדרשת הסטת מבט לכיוונו.

צפייה בתוכן סקודה סקאלה (1.5 ספורט) - מבחן רכב

מערכת המולטימדיה החדשה מלאה תפריטים ותתי-תפריטים, כך שנדרשות לא מעט לחיצות כדי לאפס למשל את צריכת הדלק הכללית או את לחצי האוויר בצמיגים. המערכת דוברת עברית מלאה, אבל לא תמיד התרגום ברור – כך למשל Light (תאורה) תורגם ל"קל" ואילו Instrument Cluster (לוח מחוונים) תורגם ל"אוסף מכשירים".

איכות החומרים וההרכבה לא מצטיינת גם היא. הדשבורד וחלקו העליון של דיפון הדלתות עשויים גומי עבה ואיכותי, ידית בלם היד וההגה מצופים עור ויש דיפון בד במשענת היד המרכזית ובאלו שבדלתות, אך ככל שיורדים נמוך כך גם איכות החומרים יורדת. איכות ההרכבה לא הרשימה במיוחד. פה ושם נשמעו צקצוקים, בעיקר בנסיעה בכביש משובש ועוד יותר כשהסקאלה עברה למצב ספורט שגם מקשיח את הבולמים. עוד נגיע אליו.

תא המטען בנפח 429 ליטרים והוא בהחלט יספיק למשפחה צעירה. במהלך המבחן הצלחנו להכניס בקלות יחסית עגלת תינוק גדולה, מחצלת ושני תיקים. בתא גם יש 6 ווים, 2 תאים ורשת שימושית שניתן לחבר לטבעות העגינה או לחלקו התחתון של המדף העליון. חבל רק שתאורה יש רק אחת והיא חלשה יחסית.

סקודה סקאלה ספורט

נוחות נסיעה

הנסיעה בסקאלה ספורט נוקשה יחסית וחישוקי ה-18" לא תורמים לכך. בורות או שיבושים חדים, יגרמו לטלטלה קלה, אך רוב המפגעים ישארו מחוץ לתא הנוסעים, כאשר הרכב מרגיש מרוסן יחסית ובעל זווית גלגול נמוכה.

בנסיעה בין-עירונית הנוחות משתפרת ואין שום בעיה לגמוע מרחקים עם הסקאלה בנינוחות יחסית. בידוד הרעשים טוב עד למהירות של כ-90 קמ"ש וככל שמגבירים את המהירות נשמעים יותר רעשי רוח וכביש.

סקודה סקאלה ספורט

מנוע ותיבת הילוכים

לפני כחצי שנה ערכנו מבחן השוואתי לסקודה סקאלה עם מנוע ה-1.0 ליטר והיא לא הרשימה בפרק הביצועים מול המתחרות, שהציגו מנועים בהספקים של 140 כ"ס ויותר. לכן גרסת ה-1.5 ליטרים היא תוספת מסקרנת להיצע.

קודם כל, נתונים: מנוע ה-1.5 ליטרים של הסקאלה מציע הספק של 150 כ"ס לצד מומנט של 25.4 קג"מ - תוספת של 35 כ"ס ו-5.1 קג"מ לעומת גרסת ה-1.0 ליטר המוכרת. התאוצה ל-100 קמ"ש התקצרה ב-1.6 שניות ואורכת כאן 8.3 שניות בלבד, ואילו המהירות המירבית עלתה ב-20 קמ"ש ל-219 קמ"ש. 

סקודה סקאלה ספורט

המנוע מרגיש חזק משמעותית ממנוע ה-1.0 ליטר. הוא מפגין גמישות טובה ולא הורגש בשום שלב מצב בו הוא הגיע לקצה היכולת שלו. המנוע הזה לא מפחד מעומסים שונים ומתמודד בצורה מרשימה עם עקיפות במהלך עליות ממושכות.

כמו אחיו צנוע הסמ"קים, גם למנוע הזה משודכת תיבת כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. פעולתה חלקה ומהירה ברוב הזמן, אך בנסיעה איטית היא מעט משתהה, בעיקר בתמרוני חניה. מהצד השני, בזמן נסיעה דינאמית יותר עם שימוש במנופי השליטה שמאחורי ההגה, החלפות ההילוכים לא היו חלקות.

צריכת הדלק בסוף המבחן עמדה על 13 ק"מ לליטר. מדובר בנתון נהדר וזהה לזה שהושג בגרסת ה-1.0 ליטר, למרות הביצועים העדיפים.

סקודה סקאלה ספורט

 

התנהגות כביש

אפשר להרים גבה על צימוד המילה Sport לסקודה סקאלה, ובסופו של יום זו לא גרסת vRS, אבל כן יש לה כמה טריקים בשרוול. את ביצועיו של המנוע כבר הזכרנו וגרסה זו זוכה לבורר מצבים הכולל מצב חיסכון (שמאלחש מעט את תגובות המנוע ודוושת ההאצה ומזדרז להעלות הילוכים), מצב רגיל, מצב מותאם אישי וכמובן מצב ספורט.

ישנה גם בקרת שלדה ספורטיבית (Sport Chassis Control) עם בולמים שיודעים להתקשח כשעוברים למצב ספורט. הם לא מהסוג האדפטיבי (כמו בסקודות עם Dynamic Chassis Control) ולא מציעים מצב נוחות, אלא נעזרים בשסתום ייעודי לטובת ההקשחה וגם יוצרים הנמכה של 15 מ"מ.

סקודה סקאלה ספורט

יחד עם הקשחת המתלים גם התיבה עוברת למצב ספורט כמובן ומשקל ההגה הופך כבד יותר. יחד מתקבלת מכונית מהנה מאוד לנהיגה, עם רכינה מינימלית, אחיזה גבוהה יחסית, תחושה קלילה וכניסה מהירה לפניות.

מנגד, נציין כי ההגה והשלדה לא משדרים בדיוק מה קורה שם מתחת למושב הנהג - מה שגורע מהאופי הספורטיבי בהשוואה למכוניות כמו מאזדה 3 או אפילו סיאט לאון.

סקודה סקאלה ספורט

סיכום

סקודה סקאלה מציעה כתמיד שימושיות טובה למשפחה, נוחות ברמה סבירה והיצע רחב של מערכות בטיחות מתקדמות. הגרסה הבכירה של הסקאלה לא מציעה איכות חומרים עדיפה, גם העיצוב הוא לא נקודת החוזק שלה והנוחות בעיר דווקא נפגעת. אז מה כן יש לה?

הסקאלה ספורט מציעה תוספות אבזור שמשדרגות מאוד את התחושה הכללית, ובעיקר יחידת הנעה נהדרת עם צריכת דלק טובה וביצועים מצויינים.

אין ספק שמדובר בגרסה המרשימה ביותר של הסקאלה, אך נציין כי תג המחיר הנוכחי, שעומד על 140,000 שקלים, לא יעשה לה חיים קלים: במחיר נמוך יותר ניתן לקבל משפחתיות מצוינות כמו יונדאי i30, פולקסווגן גולף ואפילו מאזדה 3 החדשה (לפחות בגרסת הסדאן). לאחרונה הצטרפה לזירה גם פורד פוקוס החדשה, שמציעה תמהיל אטרקטיבי מאוד של ביצועים, אבזור ותג מחיר אגרסיבי. בסביבה הזו לסקאלה ספורט מצפה תחרות לא פשוטה.

לצפייה בכל דגמי סקודה בישראל

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה