דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סובארו קרוסטרק - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

כבר לא מעט שנים שסובארו XV הוא הדגם הנמכר ביותר של היצרנית בשוק הישראלי. רכב הפנאי, שמבוסס על פלטפורמת האימפרזה, קנה לו לא מעט אוהדים בשל השילוב בין מימדים קומפקטיים, מחירים תחרותיים וכן - גם יכולת שטח גבוהה מהממוצע.

כעת הוא מגיע לישראל בשם חדש, "סובארו קרוסטרק", אך לא מדובר בדור חדש לחלוטין כי אם במתיחת פנים נוספת ל-XV המוכר, שהוצג בדור הנוכחי שלו כבר ב-2017. לכן המכלולים המכאניים לא השתנו, וסובארו תצטרך להתמודד עם אותו רכב ותיק בסביבה תחרותית שהופכת צפופה יותר ויותר. אז מה בעצם השתנה והאם הוא עדיין מסוגל לשמר את מעמדו בתור להיט מכירות?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סובארו קרוסטרק

סובארו קרוסטרק, 2.0 ליטר בנזין, 152 כ"ס, הנעה כפולה, מ-160 אלף שקל
יתרונותחסרונות
יכולת שטחמנוע
התנהגות כביששימושיות
מערכות בטיחותאבזור

 

עיצוב

השינויים העיצוביים צנועים, ואכן מתאימים למתיחת פנים ולא דגם חדש. המתכון מוכר: יחידות תאורה וסבכה שונות, עם מגני פלסטיק שחור בולטים יותר מבעבר. ההבדלים צנועים עד כדי כך שגם בעלי XV ותיקים מתקשים לזהות הבדלים.

 

תא הנוסעים

השינוי העיקרי בתא הנוסעים נשמר למסך מגע גדול ("11.6, בשתי הגרסאות הבכירות) והשמטת מרבית המתגים. ובשונה מהמקובל בתעשייה הוא דווקא קל ונוח לתפעול גם בזמן נהיגה. אבל מעבר לכך, סביבת הנהג אינה יכולה להסתיר את גילה והיא נתפסת בעידן הנוכחי כבר כמיושנת, עם לוח מחוונים אנלוגי, בורר הילוכים מכאני ואיכות חומרים נמוכה. פלסטיק הדיפון מרגיש זול למגע, בגרסת הבסיס יש הגה פלסטי (עור ברכב המבחן, עם מנופי שליטה ידנית בהילוכים) והמושבים לא מרשימים מבחינת נוחות ותמיכה, ונעדרי כיוון גובה לנוסע.

לנהג שדה ראיה מצוין כבעבר הודות לשטחי החלונות הגדולים, אבל עמידה בתקינה אמריקאית מתבטאת במראות קטנות מדי עם שטחים מתים רחבים מדי, ואין אפשרות לקיפולן החשמלי. בגרסאות הבכירות יש התרעת שטח מת שמחפה על כך במעט, אבל בגרסת הבסיס מדובר לטעמנו בפספוס בטיחותי.

הממדים נותרו כמעט זהים ל-XV היוצא, ולכן מרחב המחיה ליושבים מאחור מוגבל לראש ולרגליים, עם ספסל לא נוח בעל מסעד זקוף מדי. אין עדיין פתחי מיזוג ליושבים מאחור וזו צפויה להיות בעיה בקיץ המקומי, אין פתיחה אוטומטית לחלונות האחוריים ובגרסת הבסיס אין שקעי USB מאחור.

נפח תא המטען גדל אמנם משמעותית במפרט הטכני (564 ליטר לעומת 310), אך ההבדל נובע רק משיטת חישוב שונה (תקן SAE האמריקאי שמתייחס עד התקרה, מול תקן VDA האירופאי עד גובה המדף) ולא מגידול אמיתי. והמשמעות היא כי הוא עדיין קטן מהמקובל כיום. מפתיעה לא פחות העובדה שווילון לכיסוי תא המטען המצוי בכל מכונית בתצורת חמש דלתות, אינו ציוד תקני ועולה 700 שקלים כתוספת.

רשימת האבזור ברכב המבחן כוללת בין היתר חלון שמש ומושב נהג מתכוון חשמלית, אבל מפתיע לגלות שאין חיישני חניה באף אחת מרמות הגימור, גם לא היקרה ביותר. מערכת הבטיחות היא המתקדמת של סובארו (שלוש מצלמות לעומת שתיים בעבר), עם שמירה על נתיב (תיקון בעבר) וסיוע בתמרוני חירום, לצד בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית כבעבר. נוספה כרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע להפחתת פגיעה במקרה של תאונה צידית.

 

יחידת הנעה

מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי, וזהו עדיין אותו מנוע בוקסר מוכר עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר ו-152 כ"ס. בלי טורבו, בלי משחקים, יחידה מאוד ותיקה עם יחס הספק לנפח נמוך יחסית ואופי פעולה ייחודי. ועוד כבעבר, המנוע הזה מחובר לתיבת הילוכים רציפה והנעה כפולה-קבועה.

כצפוי, הביצועים עצלים ביחס למקובל כיום. הזינוק מהמקום ל-100 קמ"ש אורך 10.5 שניות, תאוצות ביניים נמרצות או כביש הררי מאתגר מגלים מחסור חמור במחץ בגלל רצועת כוח צרה, ויעילות מנוע ששמורה לסל"ד גבוה, המייצר בתורו רעש מטריד.

לתיבת ההילוכים הרציפה שמונה יחסים קבועים מראש, והיא מצליחה לדמות היטב פעולת תיבת אוטומטית רגילה, למעט בתחילת הנסיעה עם תגובה אגרסיבית מידי. צריכת הדלק בממוצע המבחן: 10 ק"מ לליטר, לא יותר מסביר.

 

נוחות והתנהגות

סובארו מבטיחה כי הקשיחה את פלטפורמת ה-XV ב-10% הודות לנקודות ריתוך מחוזקות ושימוש בחומרי הדבקה יעילים מבעבר, הרחיבה את מפסק הסרנים במעט (0.5 ס"מ). והשינויים עובדים, שכן היכולת הדינמית שופרה משמעותית, עם זוויות גלגול צנועות יותר ואחיזה גבוהה הרבה יותר (בעיקר בציר האחורי), עם בקרת יציבות בעלת כיול מוצלח יותר.

מצד שני, נוחות הנסיעה הטובה בעבר נפגמה, בעיקר בנסיעה עירונית או בשבילים משובשים, בעוד שמחוץ לעיר יש נוחות גבוהה של רעשי רוח, בין היתר מפסי הגגון המסיביים.

 

יכולת שטח

הקרוסטרק שומר על יתרונו של ה-XV עם מרווח גחון נדיב (22 ס"מ), מערכת הנעה ובקרת משיכה המאפשרת הורדה יעילה של הכוח לגלגלים האוחזים וטיפול יעיל בהצלבות צירים (בעיקר במצב X-Mode). זווית הנטישה שופרה מעט (30.1 מעלות, 1.5 מעלות יותר), אבל זווית הגישה נותרה מוגבלת כבעבר (18 מעלות) ומהווה עקב אכילס.

 

סיכום

סובארו קרוסטרק מוגדר אמנם כדגם חדש, אבל אחרי מאות קילומטרים של מבחן מפרך אפשר לקבוע כי מול ה-XV הוותיק הוא מציג בעיקר מתיחת פנים מקובלת בתעשייה - יחד עם שינוי שם שנגזר מצרכי שיווק. המשמעות היא שמבחינות רבות התחושה בו כבר מיושנת, אם זה המנוע (והביצועים), סביבת הנהג, או האבזור הדל בגרסת הבסיס. הפלטפורמה המוכרת מחייבת גם תא נוסעים צפוף יחסית למקובל כיום יחד עם תא מטען צנוע מדי.

אבל העובדה שהוא סוג של XV משודרג מבטיחה גם שמירה על יתרונותיו האהובים. בעיקר יכולת שטח מרשימה ביחס לייעוד המשפחתי, כזו שמאפשרת גם טיולי שטח קלים. הוא שומר בכל על ייחוד וימשיך לקסום לקוחות ותיקים של הדגם, כמו-גם לקהל חדש שמחפש רכב פנאי מעבר לאספלט.

עם זאת, ראוי להזכיר כי למעט אותה יכולת, הוא צפוי להתקשות כיום בהתמודדות מול מתחרים פופולריים ומתקדמים ממנו, כמו קיה סלטוס וסוזוקי S-קרוס. כל זאת בגרסת הבסיס. במקרה של רכב המבחן היקר יותר, הבעיה מחמירה שכן הוא מוצב מול יונדאי טוסון וקיה ספורטאז'. קל לא יהיה לו.

למאמר זה התפרסמו 12 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה