דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה - ריביאן R1T

Getting your Trinity Audio player ready...

אין שוק רכב שבו הטנדרים זוכים לפופולריות אדירה כמו באמריקה. מגוון הדגמים רחב: החל מבסיסיים, המבוססים למעשה על מכוניות משפחתיות (הונדה רידג'ליין, יונדאי סנטה קרוז ופורד מאבריק), ועד לדגמי קצה פסיכיים שהם פחות או יותר רכבי מרוצי באחה עם רישיון לכביש (פורד F-150 ראפטור וראם TRX). ויש גם חשמליים. את יריית הפתיחה לעניין הטנדר-חשמל ירה כצפוי אילון מאסק, עם הסייבר טראק הבלתי הגיוני למראה שהציג, והבטיח. וכהרגלו בקודש, דחה שוב, ושוב, ושוב. אז אחרים הקדימו אותו.

כמו ריביאן. עד לפני כמה שנים חברה לא מוכרת, אבל זו שהציגה בסוף 2018 קונספט מרהיב תחת השם R1T, שסידר לה תשומת לב אדירה. שלוש שנים אחרי הוא כבר הבשיל לדגם סדרתי שנמסר ללקוחות ראשונים, תוך שהוא הופך לטנדר החשמלי הראשון על כבישי ארצות הברית שהשיג לא רק את ההבטחות של מאסק, אלא גם ענקיות כפורד, שברולט וראם, שנהנות מתקציבי פיתוח גדולים עשרות מונים.

 

מקדם הגרירה

ולמה בעצם לוקח לכולן יותר זמן לפתח רכב בסיסי יחסית על חשמל, מהזמן שנדרש לפיתוח מכונית משפחתית? התשובה פשוטה. טנדר אמור לעמוד בעומסי עבודה גבוהים, כולל גרירה ונסיעת שטח, ושילובם במערכת הנעה חשמלית היא משימה מורכבת בהרבה. חשבו רק על התנאים הסביבתיים המאתגרים יותר חיבורי חשמל, וזכרו שיכולת הגרירה של רכבי פנאי חשמליים נמוכה למדי. גם פורד הצליחה להעלות טנדר חשמלי לכביש, אבל זה קרה מכיוון שהיו לה מניות של ריביאן בהיקף של חצי מיליארד דולר, שהעניקו לה גישה לתהליכי פיתוח וייצור של מערכות הנעה נקיות מזיהום. מההשקעות הטובות שעשתה.

לפני שניגש לנסיעת המבחן הייחודית הזו, נזכיר שחלק לא מבוטל מהעניין הציבורי ב-R1T מגיע הודות לסרטוני ניסויי נהיגה מסעירים של אבות הטיפוס. גם ההשתתפות המאוד מתוקשרת של הטנדר במסע "כל הדרך למעלה", עם צמד הרוכבים-כוכבים יואן מקגרגור וצ'רלי בורמן. מסע שהחל באושואיה שבארגנטינה, העיר הדרומית ביותר בעולם, ועלה צפונה לאורך החוף המערבי עד לקו הסיום בלוס אנג'לס. כשלושה חודשים, יותר מ-20 אלף ק"מ בתנאי שטח קשים, 13 מדינות וחציית האנדים. בטנדר חשמלי שמצריך טעינה בחורים הנידחים ביותר בעולם. חתיכת פרומו.

 

ידידותי לסביבה

ה-R1T נראה בדיוק כפי שטנדר חשמלי צריך להיראות. לא קריקטורי-הזוי-פוטוריסטי שצורח "תראו אותי" כמו טסלה סייברטראק, ולא שמרני-משעמם-מפוהק שמתנצל על נטישת הבנזין כמו פורד F-150 לייטנינג. אלא אחר, עם חרטום מקורי מאוד (למשל יחידות התאורה העגולות), הכולל פס אופקי מואר שמחבר אותן ומתחלף לירוק בזמן טעינה.

סביבת הנהג מרשימה לא פחות. איכות החומרים גבוהה, עם משטחים דמויי עץ ועור שנראים כמו הדבר האמיתי, למרות שהם ממוחזרים ונחשבים ל"ידידותיים לסביבה". לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) מציג גם את משתמשי הדרך מלפנים (כלי רכב והולכי רגל) בדומה למקובל בטסלה, ומסך מגע ענק ("15.6) וסופר איכותי אחראי על תפעול המערכות השונות.

אין סוללות מתגים ומבחינה זו ריביאן משיגה את האפקט העתידני. ובניגוד לחלק מהיצרניות האירופיות, היא הצליחה להסיט את הנהג לכיוון המסך מבלי לפגום יותר מדי בנוחות התפעול, עם מערכת נוחה וידידותית למדי. כולל מערכת ניווט מרשימה עם אפשרות לתצוגת תמונת לוויין.

 

כמו בטסלה

אבל יש גם מינוסים. כיוון זרימת האוויר מפתחי המיזוג מתבצע - כמו בטסלה - רק ממסך המגע. לא נוח. כיוון ההגה והמראות מתבצעים באמצעות מתגי שליטה על ההגה - כמו אתם יודעים אצל מי - וכמו שם, זה סידור שרחוק מלהיות נוח. ובדומה ל... נו, כבר הבנתם לבד. גם כאן הסמארטפון משמש כמפתח לרכב ומגלה היכן הטנדר חונה, מה מצב הסוללה וטווח הנסיעה, מאתר עמדות טעינה בסביבה ומאפשר להפעיל את בקרת האקלים מרחוק לפני הגעה לרכב. וכמו בט', יש מערכת מצלמות היקפיות, המזהה אנשים המתקרבים לטנדר ומתעדת אותם אם הם מנסים לפרוץ לתוכו או להשחית אותו.

המושבים הקדמיים נוחים ותומכים היטב, עם שדה ראייה משובח הודות לתנוחת נהיגה גבוהה יחסית. יש חלון שמש קבוע, שהוא נחמד במזג האוויר החורפי של ג'ורג'יה, אבל לא בטוח שהמצב יהיה דומה בשמש מזרח תיכונית. תאי אחסון לא חסרים כצפוי, כולל אחד ענק בין הנוסעים מלפנים ואחד מתחת לספסל האחורי. יש גם רעיונות נחמדים, כמו פנס נשלף בדלת הנהג ורמקול נייד מתחת למשענת היד.

גם מאחור המצב מצוין. מרחב המחיה נדיב משמעותית מזה שיש בטנדרים יפניים כאיסוזו דימקס וטויוטה היילקס, כולל צג מגע ("6.8) לשליטה במיזוג וארבעה שקעי USB. הארגז קטן יחסית, אך מנגנון הדלת (חשמלי לפתיחה, ידני לסגירה) מאפשר הארכה משמעותית (בכ-75 ס"מ ל-212 ס"מ) ואין לו בעיה להכיל טרקטורון או צמד אופנועי שטח. יש לו גם כיסוי נגלל וקשיח לחלק העליון של הארגז, צמד שקעי חשמל (120V) וקומפרסור לניפוח הגלגלים אחרי שעשועי דיונות. גלגל חלופי בגודל מלא ממוקם מתחת לרצפת הארגז במעין תא אחסון גדול נוסף.

יש גם תא מטען קדמי (314 ליטר) כמקובל בחשמליות, וגם מין תעלת מטען (331 ליטר) הנמצאת מאחורי המושבים האחוריים, שהגישה אליה מתבצעת דרך צמד פתחים מצידי הטנדר, וגם בה יש שקע חשמל (120V). ריביאן מציעה שם מטבח נשלף עם כיריים חשמליים, כיור עם ברז, משטח עבודה ומגירות לכלי בישול. ויש גם צמד פסי רוחב לטובת הצבת אוהל על הגג.

אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטחים מתים, וגם נהיגה אוטונומית ברמה 2.5 בכבישים מהירים מוגדרים בצפון אמריקה.

 

פי ארבעה

מערכת ההנעה הכפולה מתבצעת באמצעות ארבעה מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל, סידור ייחודי בתעשייה שבינתיים מלבד ריביאן מוצע רק במכונית העל החשמלית של רימאק. עם הספק משולב של 835 כ"ס ה-R1T יזנק למהירות תלת ספרתית בכ-3 שניות, עם תחושת תאוצה שלא מצויה בלקסיקון של רכב ששוקל שלושה טון. כזו שתאפשר לכם להעניק לנהג הפורשה 911 GT3 העומד לצידכם ברמזור, מבט בארגז המתרחק כשהאור מתחלף לירוק.

עם כמות הכוח הזו לא תהיה לריביאן כל בעיה לטפס לרמת הגולן בקלילות גם כשהוא במשקל העמסה (800 ק"ג) וגרירה (5 טון) מרביים. יש גם מצב ייעודי לגרירה בבורר הנהיגה המתאים את מערכת ההנעה ואת טווח הנסיעה הצפוי המוצג על מחשב הדרך.

לצד המחמאות הופתענו לגלות אוושה המזכירה רעשי תמסורת ממערכת ההנעה, וגם את היעדר האפשרות לבטל את מצב Auto Hold. גם מערכת הבלימה הרגנרטיבית לא מבריקה עם שני מצבים בלבד (עוצמתי ועוצמתי מאוד), והמעבר ביניהם מחייב תפריט ייעודי במסך המגע - פחות נוח ממנופי שליטה מההגה כמקובל בחשמליות מודרניות.

מצברי ענק בקיבולת 135 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי של 525 ק"מ. צריכת החשמל הממוצעת שהשגנו במבחן עמדה על 31.5 קוט"ש ל-100 ק"מ, כך שטווח הנסיעה בפועל יעמוד על כ-430 ק"מ, מעט יותר מ-F-150 לייטנינג. טעינה מהירה (200DC) תוסיף 225 ק"מ בתוך 20 דקות, או מילוי 10% ל-80% ב-42 דקות.

 

לנסוע על סקייטבורד

כבסיס משמשת פלטפורמה ייעודית המכונה סקייטבורד. היא דומה לשלדת סולם עם שילוב מצברים בין קורות האורך לטובת חיזוק הקשיחות המבנית, אך בשונה משלדות סולם ברכבי שטח או טנדרים שבהם החיבור למרכב הוא באמצעות בושינגים, כאן החיבור קשיח וקבוע כדי לחזק את הקשיחות המבנית.

מערך המתלים הנפרדים (עצמות עצה כפולות מלפנים, רב חיבורי מאחור) עשוי מאלומיניום שמפחית את המשקל הבלתי מוקפץ. הם נתמכים קפיצי אוויר, עם אפשרות למרווח גחון המותאם למצב הנהיגה הנבחר שמוצג על מסך המגע, מ-22.1 ס"מ במצב חניה ועד ל-37.8 ס"מ במצב הגבוה ביותר - 10.4 ס"מ יותר מג'יפ רנגלר רוביקון, ועם רצפה שטוחה וחלקה לחלוטין הודות לתכנון המתקדם.

מרשימים בעיקר הם בולמי זעזועים של Tenneco, מערכת דומה לזו של חלק מדגמי מקלארן. הבולמים מחוברים באמצעות צינורות הידראוליים, המאפשרים שליטה על מהלכי המתלה בהתאם לתנאי הנהיגה ולמצב הנהיגה הנבחר, תוך ויתור על מוטות מייצבים. והיא מרשימה מאוד במצבי הקיצון - במצב ספורט זוויות הגלגול שטוחות גם בעומסי פנייה קיצוניים, עם היענות יוצאת דופן לשינויי כיוון כאילו מדובר במכונית מסלול ייעודית.

בשטח טכני הם מאפשרים מהלכי מתלה ארוכים בהרבה מהמקובל בתצורת מתלים נפרדים, מה שמאפשר שמירה על מגע רציף של הצמיגים גם בהצלבות קיצוניות והתגברות עליהם בקלילות יתרה. דווקא במצב הנהיגה הרגיל נוחות הנסיעה טובה אבל לא יוצאת דופן, כפי שניתן היה לצפות מהמערכת המתקדמת. ייתכן שחלק מהאשמה היא בצמיגים נמוכי חתך על חישוקי "21. היינו שמחים לצמיגים הגדולים יותר ("34 לעומת "33) בפרופיל קרבי יותר (פירלי סקורפיו AT) על חישוקי "20 עם חתך גבוה יותר.

תצורת מערכת ההנעה הייחודית לא מאפשרת אמנם סיבוב במקום כמו בסרטון התדמית שפירסמה ריביאן, אך יש לה השפעה מכרעת על היכולת בכביש ובשטח, שכן היא מאפשרת הכוונת מומנט (ימין-שמאל ולפנים-אחור) לטובת סיוע לשינוי כיוון וגם הורדת כוח מדויקת לגלגל עם רמת האחיזה הגבוהה ביותר, כתחליף לדיפרנציאל מוגבל החלקה או ננעל.

יש חמישה מצבי נהיגת שטח (כורכר, חול, סלעים, ראלי ודריפט), המשנים את מגוון המערכות (הנעה, בקרת משיכה ויציבות, גובה מתלים ועוד) לתוואי הנבחר. והיא גורמת לנהג להרגיש גיבור על, הן במצב "ראלי" עם הורדת כוח יוצאת דופן בשבילי כורכר חלקים, או במצב דריפט שמייצר החלקות אחוריים בכל זווית שתרצו.

בנוסף מרשימה מערכת הבלמים (שש בוכנות של ברמבו מלפנים), עם עמידות ותחושה טובה ביחס למקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.

 

חכם, מרשים ומקורי

הריביאן R1T הוא לא רק הטנדר המרשים ביותר שבו נהגנו. הוא אחד מכל הרכב - מכל סוג, קטגוריה וטווח מחיר - שעורר בנו התפעלות על גבול ההערצה. הוא מציג מגוון יכולות מרשים עם ביצועים ויכולת שטח יוצאת דופן, עם שילוב אינסופי של פתרונות חכמים ומקוריים. ובעיקר מעניק תחושה של מוצר בשל ואיכותי, בשונה מהציפייה מחברה כה צעירה.

ריביאן משווקת כיום גם את ה-R1S כגרסת פנאי לטנדר עם מקום לשבעה נוסעים, והיא צפויה להרחיב את ההיצע עם גרסאות בסיס זולות יותר ל-R1T. בהמשך יגיעו גם טנדר ורכב פנאי קטנים יותר. אם היא תצליח לשלב את אותה הקפדה מבחינת עיצוב, הנדסה וייצור גם בהם, היא עשויה להפוך בעתיד לשחקנית משמעותית בשוק הרכב העולמי, ובתקווה גם אצלנו.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה