דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: סקודה פאביה החדשה

Getting your Trinity Audio player ready...

סקודה פאביה, אחת ממכוניות הסופר-מיני המוכרות בישראל, כבר אינה משווקת כחצי שנה - היחידות האחרונות של הדור היוצא עלו על הכביש בחודש נובמבר האחרון, ומאז נותר חלל באולמות התצוגה של המותג. הדור החדש נחשף כבר כמעט לפני שנה, במאי 2021, והוא צפוי להגיע לישראל ממש בקרוב - רגע אחרי שנסיים את ההגדה, נצא ממצרים ואולי נצליח להשיל כמה קילוגרמים עודפים לקראת הקיץ המתקרב.

סקודה פאביה

אז רגע לפני שהיא עולה על האוניה בדרך לארץ הקודש, הספקנו לפגוש אותה לנהיגת התרשמות זריזה על כבישים אירופאיים.

מי את פאביה?

למי שלא מכיר, נספר כי מדובר במכונית סופר מיני שהחליפה את הפליסיה והייתה הראשונה שעשתה שימוש בפלטפורמה מבית קונצרן פולקסווגן. היו לה בעבר גם תצורות סטיישן וסדאן וכעת הדור הרביעי עובר לפלטפורמת MQB (A0) העדכנית.

השם "פאביה", אם תהיתם, הוא שמה של עיר עתיקה באיטליה, אבל גם של סרטן קטן, ואם זה לא מספיק - אז גם של אשת קיסר מתקופת האימפריה הביזנטית. כך או אחרת, הפאביה החדשה ארוכה ב-11 ס"מ לעומת הדור היוצא ונמתחת על פני 410.8 ס"מ. בנוסף היא רחבה ב-4.8 ס"מ (178 ס"מ) ואם זה לא מספיק, גם בסיס הגלגלים שלה צמח בלא פחות מ-9.4 ס"מ לכדי 256.4 ס"מ מכובדים.

סקודה פאביה

המידות האלו גם משתקפות בתא הנוסעים. למרות היותה סופר-מיני, הכניסה למושב הנהג של הפאביה החדשה נוחה למדי, כשגם בסוף מהלכו התחתון של הכיסא הוא אינו ממוקם נמוך מידי. המרווח לנוסעים לא רע - אמנם הנהג והנוסע יצמידו מרפקים במשענת היד המרכזית, אך שני מבוגרים שישבו מאחור יהנו ממרווח ברכיים טוב וגם לרגליים יש מספיק מקום. באופן מפתיע, מרווח הראש טוב גם הוא למרות הגג הפנורמי של רכב המבחן, שגם כאן כמו באניאק קופה הוא נעדר וילון (אך מציע רשת הצללה בהתקנה ידנית). לשלושה ילדים יהיה פה מאוד מרווח והם גם יהנו מתאים בגב המושבים, כולל כאלה יעודיים לטלפון הסלולרי ושני שקעי USB.

סקודה פאביה

בייבי אוקטביה

בכל הנוגע לעיצוב בחרו בסקודה ליישר קו. החזית מזכירה את זו של האוקטביה עם הגריל העדכני, יחידות תאורה צרות שנמשכות אל הכנפיים וגריל תחתון שנמתח לאורך הפגוש וכולל בקצותיו את בתי פנסי הערפל המחודדים. לעומת האוקטביה בעלת הפס הבולט לאורך מרכז מכסה המנוע, זה של הפאביה שקוע, תלוי איך מסתכלים, כי בעצם הוא קיבל שתי תפיחות גדולות בצדדים. מאחור כיתוב SKODA במרכז דלת תא המטען, עם יחידות תאורה אופקיות שחודרות אליו, ולא תמצאו כאן קשקושים מיותרים כמו פתחי מפלט מדומים.

סקודה פאביה

גם עיצוב הפנים מזכיר את זה של האחות הגדולה, עם הקו שחוצה את הדשבורד ועובר תחת מסך המולטימדיה הצף (9.2") כשתחתיו מוקמו פתחי המיזוג. את אלו הזוויתיים שבפינות האוקטביה, מחליפים בפאביה פתחים עגולים. ידיות הפתיחה זהות גם כן, כשידית האחיזה שבדלת מקבלת עיצוב ייחודי, ולבסוף גימורי הנחושת שמוסיפים לאווירה העדכנית. יש עוד כמה פריטים נחמדים כמו כיתובי FABIA בצידי חופת לוח המחוונים עם מסך דיגיטלי בגודל 10.25" שכולל מספר תצוגות מתחלפות ואפשרות להתאמה אישית של התצוגה במרכז ובצדדים.

סקודה פאביה

ושוב היא מזכירה את האוקטביה, אך הפעם בצד הפחות מחמיא: הנדסת האנוש לא מצטיינת, בעיקר לנוכח תפעול בקרת האקלים. יש כאן גלגלות לכוונון הטמפרטורה וגם כפתורים למצב אוטומטי או לבחירת סוג הסירקולציה, אבל אם תרצו לשנות את כיוון זרימת האוויר או את עוצמתו, תצטרכו ללחוץ על כפתור התפריט ולבצע זאת ממסך המולטימדיה. גם תפריטי המולטימדיה כוללים לא מעט תתי תפריטים ולא תמיד קל להתמצא, כמו גם בתפעול מחשב הדרך, שגם לו יש לא מעט תפריטים, אבל לפחות כאן שמרו בסקודה על חוגת תפעול האורות.

סקודה פאביה

Fabulous

כמקובל בסגמנט הסופר מיני, הפאביה שופעת פלסטיקה, אך היא לא נראית זולה כלל וכלל. הדשבורד נראה בדיוק כמו זה עשוי הגומי העבה שבאוקטביה, אך כאן מדובר בכזה העשוי פלסטיק. ובכל זאת התחושה טובה. הוסיפו לכך את גימורי הנחושת ודיפון הבד שלאורך הדשבורד, והיכן שמניחים את הידיים התחושות טובות עם הגה וידית הילוכים מצופים עור ובד נעים במשענות היד שבדלתות - וקיבלתם תא נוסעים שנעים מאוד לשהות בו.

סקודה פאביה

תא המטען בנפח 380 ליטרים, ואם זה לא נשמע לכם הרבה נזכיר שלדור היוצא היו 50 ליטרים פחות. התא מכיל בקלות 2 מזוודות טרולי, שתופסות רק את חלקו התחתון, ועם עוד כמה פריטים חכמים כמו מדף תליה שמתחבר אל ווי התליה ורשת שנמצאת מתחת למדף העליון, הוא שימושי מאוד.

סקודה פאביה

הדגם בו נהגנו אובזר בכל טוב, כמו הגג הפנוראמי שהוזכר קודם, חבילת עיצוב הפנים, מסך מולטימדיה גדול ולוח מחוונים דיגיטלי משוכלל, בקרת אקלים מפוצלת, מראה נגד סנוור, טעינה אלחוטית, הגה מחומם, חישוקים מעוצבים ושלל מערכות בטיחות מתקדמות. נראה מה מכל זה יגיע לארץ.

סקודה פאביה

לצד זאת הורגש חסרונה של מערכת התרעת רכב בשטח מת, זאת כתוצאה ישירה ממשבר השבבים שעדיין נמשך. באופן כללי, זו אחת ממערכות הבטיחות המושפעות ביותר ממשבר השבבים וגם בדגמים נוספים של יצרנים אחרים היא נעדרת לעיתים ממפרט הבטיחות.

סקודה פאביה

הנעה והנאה

את הפאביה פגשנו הפעם עם מנוע הטורבו-בנזין המוכר בנפח 1,000 סמ"ק (110 כ"ס) כשהוא משודך לתיבת הילוכים ידנית. לישראל הוא יגיע כמובן עם תיבת ה-DSG המוכרת.

הפאביה בה נהגנו הציגה ביצועים טובים למדי, לא השתרכה לרגע אחד באוטובאן בשעות הצהריים הלא עמוסות במיוחד, אך זה דרש עבודת כפיים… נדרשה הורדת הילוך אחד או שניים ולפעמים גם שלושה כדי לבצע עקיפות שיהלמו את קצב התקדמות התנועה. למנוע אין שום בעיה לנשום במעלה הסל"ד, אך הוא עושה זאת באופן ליניארי מאוד ולא כזה שמדרבן את הנהג לנסיעה מהירה. האם השילוב עם תיבת ה-DSG יהיה עדיף? בשביל זה נחכה לנהיגה בישראל.

סקודה פאביה

במפתיע, יתכן ונפגוש בישראל גם פאביה ידנית, אך דווקא עם המנוע האטמוספרי, שמגיע בנפח זהה ובהספקים של 65 או 80 כ"ס. גרסאות אלו עשויות לזכות לתג מחיר אטרקטיבי ביחס למתחרות, ללא ויתור על מערכות בטיחות אקטיביות. בנוסף מציעה היצרנית גם את מנוע ה-1.5 ליטרים (150 כ"ס) בשילוב עם תיבה כפולת מצמדים - לא ברור אם יגיע לישראל.

על כבישי חבל בוואריה הלא-מושלמים, הפאביה החדשה מספקת תחושה בוגרת מאוד. הנוחות העירונית טובה, אם כי לא כזו שתעלים כל מפגע. בנסיעה בין-עירונית היא משדרת תחושה בטוחה ויציבה במגוון תנאים.

סקודה פאביה

מפאת תקנות אירופאיות שהולמות ימי חורף אמיתיים, הרכבים צוידו בצמיגי חורף מחורצים, אך הם לא פגעו בבידוד הרעשים שעשה רושם שהוא מצליח לשמור את רוב רעשי הרוח והכביש מחוץ לרכב, כשבעיקר נשמע קולו של מנוע משולש הצילינדרים. הצליל בהחלט חביב ולא הורגש רעד שאפיין את מנועי 3 הצילינדרים כשפרצו לשוק לפני כעשור.

גם התנהגות הכביש של הפאביה מוצלחת. לא מדובר בהוט האצ', אבל בסיס הגלגלים הקצר ביחס למשפחתיות מודרניות, הגה מדויק עם שטח מת קטן במרכזו, אחיזה טובה ומשקל נמוך יחסית, מספקים את מנת השובבות. הפאביה מרגישה בטוחה, פרוגרסיבית ונשלטת.

סקודה פאביה

בצאת ישראל

בסקודה רוצים לחזור ולנגוס בנתח שוק הסופר-מיני, שנכון לסוף שנת 2021 תפס כמעט 11% מסך מכירות הרכב בישראל. משבר השבבים מקשה על אספקת תחזית מכירות מדויקת, אך ביבואנית מדווחים כי ככל הנראה לקראת החציון השני של השנה היצרנית תוכל לחזור לנפח ייצור משמעותי יותר, פחות או יותר בזמן בו הפאביה תגיע אלינו.

ולא מדובר בתחרות קלה. פלח העוגה קטן יחסית וכרגע מחכות לפאביה 14 מתחרות, אבל היכולות הגבוהות של הצ'כית הקטנה עשויות בהחלט לסייע לה בתחרות. מרווח הפנים טוב, התחושה איכותית, התנהגות הכביש בטוחה ורשימת האבזור נדיבה - נקווה שתישאר כזו גם בישראל.

לצפייה בכל דגמי סקודה בישראל

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה