דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: מיצובישי אאוטלנדר PHEV החדש

Getting your Trinity Audio player ready...
כתב וצילם: נועם ריין, צרפת

כשמיצובישי הציגה לעולם את האאוטלנדר PHEV, אי שם בשנת 2013, זה היה חידוש מסעיר ויוצא דופן. הרעיון של רכב היברידי-נטען, כזה שמצויד בשני מנועים חשמליים, מנוע בנזין וסוללה חזקה, היה חדשני בכל קנה מידה.

5 שנים מאוחר יותר, מדהים לגלות שלא הרבה השתנה מאז. מיצובישי היא עדיין היצרנית היחידה שמוכרת רכב פנאי היברידי-נטען מחוץ לתחום היוקרה, והיא גם עושה זאת בהצלחה: למעלה מ-100,000 כלי רכב כאלו היא מכרה באירופה בלבד; בכל שנה מ-2013 ועד 2017, זה היה רכב הפלאג-אין ההיברידי הנמכר ביותר באירופה. בגרמניה מכרה מיצובישי יותר מהדגמים המתחרים של פולקסווגן, בשוודיה יותר מוולוו. לא מובן מאליו.

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

ועכשיו הגיע הזמן למקצה שיפורים נוסף. בינתיים המתחרות התקדמו - וולוו, אודי, קיה, פולקסווגן ויצרניות אחרות עוסקות בהרחבת ההיצע של דגמי הפלאג-אין הייבריד, וגם בתוך מיצובישי חלו שינויים. הפאג'רו הוותיק עוזב את אירופה לתמיד (בישראל נותרו עשרות בודדות של מכוניות במלאי), ואילו ה-PHEV צריך לתפוס את מקומו בתור ספינת הדגל של מיצובישי.

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

מקצה השיפורים הזה מכונה אצל מיצובישי בפשטות "אאוטלנדר PHEV מודל 2019", אבל הוא מקפל בתוכו הרבה יותר מסתם מתיחת פנים. הרחקנו עד חבל פרובאנס שבצרפת כדי לפגוש את הדגם החדש, טעמנו גם מהדגם היוצא כדי לעמוד על ההבדלים, ויש לנו לא מעט מה לספר על זה.


קוסמטיקה

אנחנו כבר מכירים לא רע את האאוטלנדר PHEV. במשך 3 חודשים נהגנו בו יום-יום במסגרת מבחן ארוך טווח, וצברנו בתקופה הזו למעלה מ-10,000 קילומטרים. זו אולי הסיבה שמיד כשפגשנו בדגם המעודכן, בשדה התעופה של מרסיי, הבחנו שיש פה משהו שונה. לא הצלחנו לגלות בקלות את כל השינויים - אבל שעתיים מאוחר יותר קיבלנו גם את הדגם הקודם, העמדנו אותם זה לצד זה והתחלנו במשחק של "מצא את ההבדלים".

בחזית מצאנו גריל מעט שונה, עם רשת צפופה בחלק העליון, רצועות כרום עבות יותר ופסי אוורור בצדדים. הפגוש הקדמי קיבל נגיעות כסופות ומעודנות, תאורת החזית השתנתה מעט ואילו פנסי הערפל קטנים יותר והם שוכנים בתוך "בתים" מוכספים ואלגנטיים. מהצד ניתן להבחין בחישוקים שונים ומאחור יש ספוילר נאה מעל השמשה ופגוש אחורי שונה, כולו בצבע הרכב. 

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

כל השינויים מכוונים למטרה אחת - להפוך את האאוטלנדר PHEV לרכב יותר אלגנטי ויוקרתי למראה. זה בולט אפילו יותר בתא הנוסעים, שם פגשנו בריפוד מעוינים שחור שמוכר מרכבי יוקרה, פאנלים מבריקים על הדשבורד והדלתות וגם בשינויים קלים בעיצוב של לוח המחוונים.

היינו שמחים לו היו מחליפים גם את יחידת המיזוג המיושנת או את הפלסטיק שמכסה את הסוויץ' של המפתח (שכאן נעלם לטובת כפתור התנעה), אבל האאוטלנדר - למרות גילו - נראה מעודכן ורלוונטי מתמיד.

אלקטרוניקה

לחיצה על כפתור ההתנעה, וכל המחוגים מתעוררים בשקט מופתי. הסוללה טעונה במלואה ואנחנו מתחילים במשחק ההישרדות: כמה זמן היא תחזיק מעמד עד שמנוע הבנזין יתערב?

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

במיצובישי מספרים על הגדלת הקיבולת של הסוללה בכ-15%, מ-12 ל-13.8 קילוואט שעה. מדובר, אגב, בסוללה עם תאים נפרדים שניתן להחליף רק אחד מהם בשעת הצורך, מה שמוזיל את עלויות האחזקה לאורך זמן. אנחנו יוצאים ממרסיי על הכבישים המהירים, ומצליחים למשוך קרוב ל-40 ק"מ באמצעות החשמל בלבד. בדגם הקודם, נהיגה דומה היתה מסיימת את הסוללה אחרי קצת יותר מ-30 ק"מ. השיפור מורגש.

הסוללה החדשה מסוגלת גם להניע את הרכב עד למהירות של 135 קמ"ש, שיפור של 10 קמ"ש לעומת הדגם היוצא - מה שאומר שאם אתם מבלים בנסיעות בין עירוניות על כביש 6, למשל, גדל הסיכוי שלא תזדקקו לבנזין כלל. 

כאשר אוזל מיץ החשמל בסוללה, מנוע הבנזין מתערב בצורה מעודנת יותר מבעבר ומתחיל בהזרמת הכוח אל המנועים החשמליים. כל עוד תנאי הנסיעה נשארים שגרתיים יחסית, מנוע הבנזין ישמש כגנרטור שמניע את צמד המנועים החשמליים (אחד על כל ציר) ואלו בתורם יסובבו את גלגלי הרכב. כאשר ישנה דרישה לכוח רב יותר, יפנה מחשב הרכב את כוחו של מנוע הבנזין ישירות אל הגלגלים הקדמיים, במקביל לפעולתם של המנועים החשמליים.

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

מדובר, אגב, במנוע בנזין חדש לגמרי: הנפח עלה מ-2,000 ל-2,400 סמ"ק, ההספק עלה מ-121 ל-135 כ"ס ואילו המומנט עלה מ-19.3 ל-21.5 קג"מ. בשל העובדה שאין לאאוטלנדר PHEV תיבת הילוכים כלל, המנוע תוכנן כך ששיא ההספק ושיא המומנט יגיעו יחד ב-4,500 סל"ד.

אבל יש חידוש מעניין יותר במנוע הבנזין, וכאן נדרשת דקה של ריכוז לטובת הסברים טכנולוגיים. המנוע החדש פועל במחזור "אטקינסון" - כלומר, מקצר את פעימת היניקה לטובת צריכת דלק נמוכה, אך מצליח להשיג פעימת עבודה מלאה, על חשבון הכוח בסל"ד נמוך. מכיוון שבדרך כלל המנוע הזה צריך לשמש בעיקר כגנרטור, לא מורגש מחסור בכוח בשל כך. במצב הזה משתפרת הניצולת התרמית ב-10%. אבל כאשר דרישת הכוח מגיעה ל-20 האחוזים העליונים של יכולות המנוע, הוא עובר לפעולה במחזור "אוטו" המסורתי וכך מצליח למקסם את כוחו.

במבחן התוצאה, המנוע הוא אולי השיפור הגדול ביותר שחל באאוטלנדר PHEV. הוא מרגיש חזק יותר, גמיש יותר ובעיקר מרגיש "טבעי" יותר. התגובה ללחיצה על הדוושה מיידית ומדויקת (ובמצב ה"ספורט" החדש התגובה משתפרת עוד יותר), הצליל נעים בהרבה וגם צריכת הדלק השתפרה. במסלול של 150 קילומטרים, שהתחיל עם סוללה מלאה והסתיים עם שימוש של 37% בחשמל, וגם כלל לא מעט קטעים מאומצים, מדדנו 12.5 ק"מ לליטר. בנהיגה נוספת הגענו בקלות יחסית גם ל-14 ק"מ לליטר. עם הדגם היוצא לא הגענו מעולם לנתונים כאלו. 

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

אתלטיקה

בתחום החשמל, כאמור, אין למיצובישי יותר מדי מתחרים - ובכל זאת השיפור ניכר. אבל בכל מה שנוגע לאיכויות הנסיעה, לנוחות וליכולות הדינאמיות, שם כבר המתחרים מציגים רמה גבוהה מאוד. מה שהיה מקובל בעולם רכבי הפנאי לפני 6-7 שנים, היום כבר נראה כמו היסטוריה רחוקה.

זו הסיבה שבגללה מיצובישי היתה צריכה להשקיע מאמצים ניכרים בתחום הזה; האאוטלנדר הנוכחי ראה אור כבר ב-2012, ומתיחת הפנים של 2015 כבר לא הספיקה מול מכוניות ברמתן של פולקסווגן טיגואן, פיג'ו 3008, מאזדה CX5 ואחרות.

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

מערכת ההנעה הכפולה של ה-PHEV, כך אומרים היפנים, נלקחה מהלאנסר אבולושן. אנחנו, במסגרת מגבלות ההשקה, לא יכולים לומר שהרגשנו שינוי ברמת האחיזה. אבל בכל מה שנוגע לנוחות הנסיעה, בידוד הרעשים וכן - אפילו היכולת הדינאמית - האאוטלנדר של 2019 טוב יותר מקודמו.

השלדה עברה מספר הקשחות, נקודות הריתוך שונו והמתלים הפכו מרוסנים ונעימים יותר. בהתאם, התחושה על הכבישים הישנים של דרום צרפת היא יותר מהודקת ופחות מפוזרת. זו מכונית מרוסנת יותר מאי פעם, עדיין רכה מאוד אבל הרבה יותר נעימה. בנסיעה על שבילים השיפור ניכר אפילו יותר. גם רעשי המתלים פחתו, אם כי אלו עדיין נוכחים בחלל הרכב. 

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

פואטיקה

קצת לפני שקיעה, בין מרבדי הלבנדר לכרמי הגפנים, עצרנו למנוחה. את כוס הקפה, עם עוגיות מקומיות לצד מיץ תפוזים סחוט, לגמנו בתא המטען של האאוטלנדר. פיקניק כהלכתו, עם סלסלה ומפה משובצת, שהתקיים בתוך בגאז' מסיבה אחת פשוטה: שקע חשמל תקני שנמצא בתוך תא המטען מאפשר להפעיל מכונת נספרסו. 

החידוש הזה מסמל בעצם את הרחבת מנעד השימושים של הרכב החשמלי. לא רק טעינה ביתית לשם נסיעה ברכב, אלא גם שימוש ברכב כמקור אנרגיה. זה טוב כשיוצאים לטייל בשטח ורוצים לטעון את האופניים החשמליים או להכין קפה, וזה גם מאפשר - בעיקר אצל היפנים, מוכי אסונות הטבע - לנצל את האנרגיה שברכב כדי לספק חשמל לרשת הביתית במקרי חירום.

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

פוליטיקה

אז האאוטלנדר PHEV הוא כבר לא רק רכב חשמלי, אלא קצת מעבר לזה. והוא גם לא רק רכב חשמלי, אלא רכב מוצלח בפני עצמו. חזק ושקט יותר מבעבר, נוח יותר, עם כסאות נוחים ואיכותיים יותר וגם, סוף כל סוף, עם פתחי מיזוג מאחור.

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

כל השיפורים האלו, ובמיוחד השיפורים שנעשו בטווח הנסיעה החשמלי ובתצרוכת הדלק, הופכים אותו לרכב טוב יותר מתמיד. למרות סימני הגיל, ובעיקר בגלל היעדר המתחרים הישירים, מיצובישי אאוטלנדר PHEV נהנה משליטה כמעט מוחלטת בתחום של רכבי הפנאי ההיברידיים-נטענים.

כשהוא יגיע לישראל בתחילת 2019, הוא אמור לשמור על רמת מחירים דומה: כ-200,000 שקלים, בזכות הטבות המס הנדיבות שמרעיפה עליו מדינת ישראל. בלי אותן הטבות, אגב, המחיר היה אמור להיות סביב ה-380,000 שקלים. אז לפעמים מגיע גם תודה לפוליטיקאים שלנו, לא?

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

כך או אחרת, בלי גרסת 7 מושבים יהיה לו קשה לדגדג את קצב המכירות של האאוטלנדר השגרתי, והאמת היא שבסכום הזה אפשר לרכוש עוד כמה רכבי פנאי מוצלחים - אבל את היתרונות שלו נראה שאף אחד לא יקח לו בתקופה הקרובה. החשמל הוא העתיד של תעשיית הרכב, אבל אצל האאוטלנדר PHEV זה קורה בהווה.

לדגמי מיצובישי בישראל - מיצובישי

למאמר זה התפרסמו 9 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה