דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מרצדס EQV - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

בשנת 1996 נוצרה סדרת האנימציה היפנית "פוקימון", שבמרכזה "מפלצות כיס" (ומכאן שמה, Pocket Monsters) ולהן יכולת להתפתח ולהפוך למשהו קצת אחר בכל פעם. באותה שנה בדיוק הציגה מרצדס את הויטו - מסחרית בגודל בינוני, אחות קטנה לספרינטר שהוצג שנה קודם, והציעה גרסאות מסחריות סגורות או גרסאות נוסעים פשוטות. לדור הראשון הוצגה גם סוג של התפתחות - גרסת נוסעים מפוארת שזכתה לשם V קלאס. בדור השני (2003) קראו לה ויאנו, אבל בדור השלישי (2014) מרצדס חזרו לשם המקורי, שהולם יותר את סימול דגמי הנוסעים המוכר של היצרנית.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: מרצדס EQV


מרצדס EQV, חשמלי, 204 כ"ס, 340 ק"מ טווח נסיעה, 643,500 שקלים

יתרונות

חסרונות

מרווח ושימושיות

נוחות בעיר

עיצוב (ביחס למסחרית)

בידוד רעשים

עלויות אחזקה

 תמרון עירוני

מרצדס EQV

בסוף שנת 2017 חלה התפתחות נוספת - חשמלית. הויטו זכה להנעה חשמלית מלאה, אם כי צנועה בלשון המעטה, בהספק של כ-116 כ"ס עם טווח נסיעה של 150 ק"מ בלבד. ברור היה שלא מדובר בטווח מספק, ופחות משנתיים לאחר מכן הוצג שדרוג ל-eVito וגרסתו החשמלית של ה-V קלאס שזכתה לשם עם צמד האותיות EQ כמו שאר דגמי מרצדס החשמליים. הפעם עם מנוע וסוללה חדשים, הספק של 204 כ"ס וטווח נסיעה משולב של 340 ק"מ.

אז האם במעבר לחשמל עם ה-EQV נפגעה השימושיות של ה-V קלאס, איך הביצועים עם תוספת המשקל, מה טווח הנסיעה הריאלי ועד כמה הוא מרגיש יוקרתי?

עיצוב

העיצוב החיצוני, ובכן, מלבני משהו. יש כמה נגיעות שקצת מבדילות אותו מהויטו המסחרי, כמו החישוקים, גימורי הכרום ובעיקר חזית הרכב, אבל הצבע השחור של רכב המבחן בולע את חזית ה-EQ שמזכירה את זו שב-EQA / EQC למשל, והרכב נותר דומה למדי ל-V קלאס. זה לא דבר רע בהכרח, שכן לשניהם אפקט הגעה מרשים ביחס למסחרית או אפילו וואן נוסעים אחר.

מרצדס EQV

עיצוב הפנים מרצדסי, אבל מדור אחד אחורה, מזכיר את זה של ה-C קלאס מהדור הרביעי. יש פה את פתחי המיזוג בצורת טורבינה, הגה עם שלושה חישורים ומולו לוח מחוונים אנלוגי עם מחשב דרך בגרפיקה הקודמת של מרצדס, אבל הוא יעיל, ברור וקל לתפעול. במרכז הדשבורד נפגוש את מערך הכפתורים הוותיק במרכז ומעליו מסך צף חדש בגודל 10.25", דיפון פלסטיק במראה עץ ותחתיו פס תאורת אווירה. זה אומנם לא העיצוב העדכני של מרצדס, אבל ביחס למסחרית זה מצליח להעביר תחושת פרימיום.

מרצדס EQV

תא הנוסעים

הכניסה למושב הנהג מגלה כמה גבוה יושבים ומדרגת הכניסה שימושית. המושב עצמו נוקשה יחסית וזה לא יתאים לכולם, מה גם שהורגשה חסרונה של תמיכה צידית. המושב מתכוונן חשמלית, כולל למשענת הראש ולתמיכת הגב התחתון, ויש גם זיכרונות, חימום ומשענת יד מתכווננת.

המרווח לנהג ולנוסע מצוין. אולי מצוין מידי, כי אם תרצו להניח את מרפק שמאל על משענת הדלת תצטרכו קצת להטות את הגוף.

מרצדס EQV

שדה הראייה טוב לפנים, אבל לא מצטיין. שטח השמשה הקדמית וחלונות הצד גדול מאוד, אבל קורות A עבות ולעיתים יסתירו איזה הולך רגל במעבר חציה למשל, והחלונות המשולשים הקטנים בקצה התחתון פשוט קטנים מדי. מבט מעבר לכתף ימין יגלה שטח חלונות גדול שיסייע במעבר צומת.

מרצדס EQV

הנדסת האנוש טובה ברוב הזמן, אבל גם היא אינה מהמצטיינות. למרות מעבר למסך מגע גדול עם מערכת MBUX, בחרה מרצדס לשמר את משטח המגע הפחות אינטואטיבי ולא לאפשר שליטה מגלגל ההגה. עוד תלונות? את מחזיקי הכוסות בחרו למקם בתא נמוך מאוד בין המושבים ולא במעלה הדשבורד, כמו בפולקסווגן קראוול למשל. גם תפעול בקרת השיוט האדפטיבית, מידית נסתרת מאחורי ההגה, לא תמיד נוח.

מרצדס EQV

החלק האחורי הוא הממלכה האמיתית של ה-EQV שמשווק באופן סדיר רק בגרסתו הארוכה. למתעניינים נספר שבהזמנה מיוחדת ישמחו להביא לכם גם את הגרסה הקצרה (שאפילו זוכה לגג פנורמי). זה מתחיל משתי דלתות ענקיות שנפתחות חשמלית (במשיכת הידית, מהשלט, מעמדת הנהג או מכפתור בשורה השנייה וידית פנימית) ומדרגת כניסה מוארת בכיתוב מרצדס-בנץ, ממשיך אל מושבי קפטן מפנקים עם כוונון (ידני) למשענת הגב ולמרחק מכובד מאוד על גבי מסילות, שתי משענות יד בכל כיסא, מטר רץ של תאורת אווירה, חלונות גדולים וכהים וכמובן בקרת אקלים עם שליטה נפרדת. וכמה מרווח פה? מתי בפעם האחרונה נכנסתם עם הילדים לתוך הרכב, עמדתם בפנים (כפופים כמובן) בזמן שחגרתם אותם ועברתם אל מושב הנהג מבלי לצאת מהרכב? ככה מרווח!

מרצדס EQV

המצב דומה גם בשורה השלישית. המושב רחב מאוד, מפוצל שליש / שני שליש והוא יכול לאכלס שלושה מבוגרים. גם לו כוונון למשענת הגב ומסילות שיכולות להביא אותו כמעט עד דלת תא המטען. גם פה יש תאורת אווירה, פתחי מיזוג עיליים, תאורה נפרדת וידיות אחיזה בתקרה, בנוסף נמצא גם 4 ווי תליה ומחזיקי כוסות שיכולים להישלף ולהפוך למעמד לנייד למשל. רק משום מה, בשנת 2022, ברכב חשמלי, אין בשורה השנייה או השלישית שקע USB אחד לרפואה. מה כן יש? שני שקעי 12 וולט - אז אל תשכחו להביא מתאמים ומפצלים.

מרצדס EQV

מרצדס EQV משווק כאן ברמת גימור אחת, Avantgarde 300, בדומה ל-V קלאס 300 שנבחן אצלנו בעבר. בנוסף לכל מה שהוזכר לעיל, יש כמובן ריפודי עור, חימום במושבים הקדמיים, תאורת לד, מראות פנים וצד נגד סנוור, חיישני חנייה אחוריים וקדמיים, מצלמות 360 מעלות באיכות גבוהה, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי 17" דו-גוניים. וכמו בכל מרצדס, גם כאן אפשר לשדרג עם תוספות מקוריות רבות.

מרצדס EQV

בבטיחות ישנה מערכת בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייב מנתיב (ללא היגוי אקטיבי), התרעת רכב בשטח מת ובקרת שיוט אדפטיבית שבנוסף לתפעול הפחות נוח, היא לא מאלה שמאיטות באופן הדרגתי לקראת עצירה מלאה בהתהוות פקק תנועה למשל, ושולחת את רגל שמאל ללחוץ בעוצמה על דוושת הבלם.

מרצדס EQV

איכות החומרים וההרכבה לא אחידה. מחד, ישנו דיפון גומי עבה בראש הדשבורד וציפויי עור בכל מיני מקומות אסטרטגיים, אבל למרות צבע הקרם המרשים, הפלסטיקה לא מביאה בשורה מאידך. זה לא ממש מזכיר מרצדס ויותר מסגיר את מוצאו המסחרי של ה-EQV.

תא המטען כל כך גדול, שגם אם כמה ליטרים הלכו שם לאיבוד, לא תתקשו להעמיס כמה וכמה מזוודות. המפתח ענק, סף ההעמסה נמוך מאוד, וגם החלון האחורי ניתן לפתיחה בנפרד אם בא לכם פשוט לזרוק פנימה כמה דברים.

מרצדס EQV

נוחות נסיעה

סעיף הנוחות הוא המקום בו מורגש ה-DNA המסחרי של ה-EQV. הנוחות העירונית טובה, אבל התחושה כמעט תמיד עסוקה. גם הריסון אינו מצטיין עם מספר נדנודים לאחר מעבר פס האטה.

התמרון העירוני גם הוא אינו מצטיין, ולא רק בגלל אורך המרכב אלא לאור רדיוס סיבוב קטן יחסית. לפעמים צריך כמה רוורסים כדי להיכנס לחניה צפופה. מזל שיש מצלמות היקפיות באיכות טובה.

מרצדס EQV

בנסיעה בין-עירונית המצב משתפר משמעותית וה-EQV מקנה תחושה יציבה גם בכביש המהיר כשרק לעיתים רצף גלים ינדנד אותו. מאידך, בידוד הרעשים אינו מצטיין ורעשי כביש, ולעיתים אף רעשי מתלים, חודרים אל תא הנוסעים. יחד עם החלל העצום מתקבלת תהודה מסויימת. זה לא שהאווירה רועשת, היא פשוט לא שקטה.

מרצדס EQV

יחידת הנעה

המנוע במרצדס EQV מספק 150 קילוואט שהם כ-204 כ"ס, מספר הזהב של לא מעט רכבים חשמליים, ומומנט נאה של 37.2 קג"מ. לעומת ה-V קלאס עם ההנעה האחורית, ל-EQV יש הנעה קדמית.

אופי הפעולה של יחידת ההנעה ליניארי ונעים. ה-EQV לא מעודד את הנהג ללחוץ בכבדות על דוושת ההאצה, אלא דווקא ללטף ברכות. אבל אם צריך, לחיצה עמוקה על דוושת ההאצה תאיץ את הוואן הכבד (כמעט 2.8 טון) בזריזות ועקיפות יתבצעו ללא שום בעיה.

מרצדס EQV

ישנו גם בורר מצבי נהיגה, ממצב אקו+ שמנטרל כמה צרכני אנרגיה, דרך מצב אקו, מצב רגיל ומצב ספורט. ממצב אקו+ ככל הנראה רובנו נמנע, שכן לרוב נרצה להשתמש במיזוג, גם בימי החורף  לטובת הפשרת אדים. מצב ספורט אמנם מגביר את הקצב, אבל לא תקבלו פה תחושות עוצמתיות כמו ברכבים חשמליים קטנים או חזקים יותר.

מרצדס EQV

צריכת החשמל במהלך המבחן עמדה על 240 וואט שעה לק"מ, נמוך ב-17% מהנתון הרשמי. ולא שהתאמצנו להשיג את הנתון, הנהיגה אומנם הייתה שגרתית וכללה פקקים וכבישים מהירים, אך לא בקצב מזדחל, וכמובן גם עקיפות וכמה האצות חזקות.

מרצדס EQV

נציין כי מד הקילומטרים הנותרים לטעינה מדויק, ולא אופטימי מידי כמו בחלק מהחשמליות. לצד צריכת החשמל הנמוכה אפשר להגיע לטווח המוצהר של 340 ק"מ בריקון הסוללה באופן תיאורטי. אך מאחר ולא נגיע למצב זה ביום-יום, גם טווח ריאלי של 300 ק"מ למסחרית-נוסעים ענקית הוא טווח שימושי.

רק חשוב לדעת שכדי למלא את סוללת 90 הקוט"ש (0-100%) תחכו כ-10 שעות בטעינה ביתית. עמדה מהירה תביא אתכם ל-80% בתוך 45 דקות (בהתאם להספק העמדה כמובן).

מרצדס EQV

התנהגות כביש

כשמדובר במסחרית או מוביל נוסעים גדול, אחד הפרמטרים החשובים הוא כמובן הביטחון בנהיגה ובטיחות הנוסעים. בסעיפים אלו ה-EQV מציג אחיזת כביש טובה לצד נטייה הגיונית לתת-היגוי, אך היא פרוגרסיבית ונשלטת. לבלמים תחושה טובה ולא ספוגית, ההגה מדויק בסך-הכל עם שטח מת קטנטן במרכזו ועם משקל כבד יחסית שמורגש בעיקר בתמרונים העירוניים.

מרצדס EQV

סיכום

מרצדס EQV הוא חתיכת מוביל נוסעים, כי קצת מעליב לקרוא לו מסחרית. הוא מפגן ראווה מרשים שנוצר משילוב בין אפקט הגעה, תא נוסעים וטכנולוגיית הנעה מתקדמת. מצד שני הוא לא מרצדס פרטית, הוא מבוסס על מסחרית, וזה מורגש בעיקר בנוחות הנסיעה, איכות החומרים הלא אחידה, בידוד הרעשים וכושר התמרון במקומות צפופים.

על יתרונותיו וחסרונותיו צריך גם להדביק תווית מחיר, והיא לא זולה – 643,500 שקלים (נכון לפברואר 2022). אבל זה גם תלוי מי הרוכשים, כי אם אתם רוכשים את הרכב במחיר מלא וכולל מע"מ, פער המחיר בין ה-EQV ל-V קלאס עומד על כ-55,000 שקלים, סכום שיתקזז לאחר מספר שנים ואולי יצדיק תווית ירוקה עבורכם.

אם אתם מורי דרך או מונית וקונים את הרכב ללא מע"מ, פער המחיר גדול יותר ועומד על מעל 145,000 שקלים – פער לא קל לגישור. אבל אם אתם חברה גדולה או מלון מפואר שמסיע אח"מים, בנוסף לסמל הכוכב היוקרתי שבחזית, ל-EQV גם תווית טכנולוגית, ירוקה וידידותית לסביבה שבוודאי תתרום גם לתדמית שלכם.

לצפייה בכל דגמי מרצדס בישראל

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה