דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מרצדס EQS - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

כבר שנים ארוכות שמרצדס S קלאס היא ספינת הדגל של מותג היוקרה משטוטגארט. לא מעט פיצ'רים וטכנולוגיות מתקדמות הופיעו שם לראשונה, עברו אל שאר דגמי מרצדס ומשם המשיכו מהר מאוד אל המתחרים וגם אל המותגים העממיים.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: מרצדס EQS


מרצדס EQS 580, חשמלית, 523 כ"ס, 627 ק"מ טווח נסיעה, מ-1,290,000 שקלים

יתרונות

חסרונות

יוקרתית

שדה ראיה

טכנולוגית

בידוד רעשים לא מושלם

חזקה מרווח ראש


מרצדס EQS

לאחרונה הצטרפה אליה עוד ספינת דגל, הפעם חשמלית, כשבהתאם למיתוג EQ של דגמי החשמל היא נקראית EQS ומבוססת על פלטפורמת MEA החשמלית והייעודית, ששונה מזו של ה-S קלאס (MRA 2). אז האם ב-EQS מרצדס אכן "התפוצצו" והראו לעולם איך מייצרים מכונית יוקרה חשמלית? והאם יש מקום לשתי ספינות דגל?

עיצוב

לעומת דגמי הפנאי החשמליים של מרצדס, שנראים כמו גרסה חשמלית לדגמים עליהם הם מבוססים (GLE ו-GLA כמובן), ה-EQS לא נראית כמו עוד S קלאס עם חזית קצת אחרת. עיצוב ה"משיכה אחת" מקנה לה פרופיל אווירודינאמי וגם מרכב קצר בקצת יותר מ-10 ס"מ, ויחד עם חזית ה-EQ המוכרת וסממן הפנסים האחוריים המחוברים, מתקבל רכב שנראה אחרת לגמרי. יש שאהבו, יש שפחות, אבל מה שבטוח - יש לה נוכחות.

מרצדס EQS

מבפנים מדובר בחגיגה לעיניים, במיוחד עם ה-Hyperscreen הענק, המשלב בעצם בין לוח מחוונים דיגיטלי 12.3", מסך מולטימדיה בגודל 17.7" ומסך מולטימדיה נוסף מול הנוסע בגודל 12.3". על אלו תוסיפו פתחי מיזוג בצורת טורבינה בצדדים (לעומת פתחי מיזוג אנכים וצרים בגרסאות ללא ה"הייפרסקרין"), פתחי מיזוג מרכזים המשולבים בקו הדשבורד (לעומת רביעיית המלבנים) ופאנלים שונים בסגנון מרחף. את הכל עוטפת תאורת אווירה משוכללת במיוחד. ועוד הבדל קטנטן מה-S קלאס - עיצוב משענות היד שבדלתות גולש כלפי מטה ולא עולה כלפי מעלה כמו בלוגמת דלק המאובנים.

מרצדס EQS

תא הנוסעים

הכניסה לרכב רגילה למדי ודומה למכוניות סדאן אחרות. אם אתם גבוהים מהממוצע, שימו לב למשקוף. למושב הנהג שפע כוונונים וגם כרית רכה במשענת הראש (שרחמנא ליצלן, מתכווננת חשמלית לגובה אבל באופן ידני לעומק). באופן אישי, לא מצאתי את המושב נוח למידותיי; הוא מרגיש נוקשה יחסית וגם חסרה תמיכה באיזור הכתפיים. לעומת זאת, הנוסעת שלצידי התרווחה לה במושב שנשכב ונהנתה מכל פונקציות העיסוי שיש.

המרווח מלפנים טוב, אך הקונסולה הגבוהה שבין המושבים, יחד עם תנוחת הנהיגה והגג הפנורמי שגוזל סנטימטרים חשובים, יוצרים תחושה עוטפת יותר. זו לא A קלאס כן? אבל גם אין פה את תחושת האווריריות של S קלאס.

מרצדס EQS

שדה הראייה לא מושלם. ראשית, עקב העיצוב קשה לראות איפה מתחיל ונגמר הרכב, ובלי עין הרע מדובר במעל 5 מטרים של רכב. מבט לחלון האחורי יגלה שטח שמשה קטנטן, שוב כתוצאה מהעיצוב, וגם קורות A עבות יחסית. מזל שהמצלמות ההיקפיות מעולות ויש גם תצוגת חיישני חניה היקפיים, גם בתצוגה העילית, שסוגרות את הפינה.

מרצדס EQS

למרות השימוש במסכים רבים, הנדסת האנוש טובה. השימוש במסך המולטימדיה הופך לזניח ברגע שמתרגלים לתפעול המגע בצידו הימני של ההגה. אם אין נוסע במושב הימני, המסך שמולו הופך לתמונה קבועה כדי שחלילה לא תפזלו אליו. לוח המחוונים, שהוא סוג של מסך מולטימדיה בפני עצמו, קל לתפעול באמצעות כפתורי המגע בצידו השמאלי של ההגה. ויש גם פיצ'רים חביבים כמו הדלקת תאורה פנימית אוטומטית אם תשלחו ידכם אל עבר מושב הנוסע (במידה ואין נוסע) או "תצוגת רמזור" שמציגה על גבי המסך המרכזי את הרמזור בצומת וחוסכת מכם מבט מעלה.

ובכל זאת, לא הכל מושלם. לוח המחוונים מוטה בזווית קלה לאחור והצפייה בו לא תמיד נוחה ואילו פאנל הכפתורים שבקונסולה המרכזית, מעצם היותו שטוח וחלק, מצריך לא פעם הסטת מבט, למשל לטובת מעבר בין מצבי הנהיגה.

מרצדס EQS

הכניסה למושב האחורי דורשת תשומת לב עקב עיצוב הגג שנמשך לאחור. ברגע שנכנסים מתגלה מרווח נהדר לרגליים ולצדדים, כששלושה מבוגרים יוכלו לשבת כאן בנוחות יחסית. מרווח הראש לא מצטיין.

כך או אחרת, האווירה פה, בהשראת ה-S קלאס כמובן, פשוט נהדרת. גימורי העץ, העור והאלומיניום, תאורת האווירה הנאה, תפעול בקרת האקלים עם 4 פתחי מיזוג (שניים במרכז ושניים בקורות B), חלון הגג הנפרד, הכוונון החשמלי למושבים, כרית הראש במושבים הצידיים שגם נהנים מחימום ואוורור, וכמובן טאבלט השליטה הנשלף שמתחבא בגב המושב האמצעי, שהופך למשענת יד מרשימה עם משטח טעינה אלחוטית בתוכה.

מרצדס EQS

ה-EQS משווקת כאן ברמת גימור אחת - Platinum Plus, שכוללת בערך הכל. ומה שחסר לטעמכם, תמצאו ברשימת התוספות. נציין כמה פריטים כמו 4 איזורי אקלים כשלכל אחד אפשרות שליטה נפרדת גם על כיוון יציאת המיזוג ועוצמתו, תצוגת מציאות רבודה בתצוגה העילית, תאורת דיגיטל לד שיודעת להקרין צורות שונות על גבי הכביש והיד עוד נטויה.

מערכות בטיחות? כן. תודה. גם פה, בהתאם להיותה ספינת הדגל החשמלית של המותג, דאגו לרפד אתכם מכל עבר. יש פה את המערכות הרגילות והמוכרות וגם זיהוי תנועה חוצה מלפנים, מערכת שתעצור את הרכב באופן בטוח במידה והנהג אינו מגיב, מתלי האוויר ירחיקו את תא הנוסעים במקרה של פגיעת צד, בתמרוני חניה צפופים הכוח מהדוושה יוגבל כדי שחלילה לא תאיצו בצורה לא מבוקרת ועוד. רק משום מה אין מערכת זיהוי תמרורים וגם התרעת שכחת ילד במושב האחורי נעדרת מהרשימה המכובדת.

מרצדס EQS

איכות החומרים וההרכבה טובה מאוד, אבל בכל זאת שתי הערות. המעבר מכפתורי מתכת קליקיים לכפתורים בסגנון טאצ' יוצר לעיתים תחושה זולה, בעיקר בפאנל כפתורי הזכרונות וחימום/אוורור המושבים שעל הדלתות וגם בפאנל הכפתורים שבקונסולה המרכזית. ודבר נוסף, כנראה עקב כמות הנסועה המכובדת והלא קלה שעבר רכב המבחן, הפאנלים הפנימיים בקורה B לא ישבו כמו שצריך. אחרי מכה קלה הם חזרו למקומם.

תא המטען גדול מאוד. נפח של 610 ליטרים ודלת חמישית מקנים לו שימושיות מצויינת. יש כפתורים לקיפול המושבים, שני ווי תלויה ותאורות צד, וגם תא גדול מתחת לרצפה, כזה שלא יחייב אתכם לגלגל בקפידה את כבל הטעינה.

מרצדס EQS

נוחות נסיעה

בנסיעה עירונית מתלי האוויר עושים עבודתם נאמנה, ולמרות חישוקי 21" כל המפגעים נותרים הרחק מהנוסעים. התחושה אומנם לא רכה ומלטפת ואת עבודתם שומעים פה ושם, אבל רק כאשר מדובר בכביש משובש במיוחד. ב-S קלאס למשל יש גם מערכת שסורקת את הכביש ומכינה אותם מראש לכל שיבוש.

התמרון העירוני מצידו, פשוט נהדר. אין שום בעיה לבצע פניית פרסה או להיכנס לחניות צפופות. כל זה קורה בזכות היגוי אחורי שמגיע עד לזווית של 10 מעלות, והכל נעשה באופן מהיר ומדויק.

מרצדס EQS

בנסיעה בין-עירונית הנוחות הגבוהה נשמרת אף שלעיתים בכביש גלי יורגשו תנודות מרכב. בנוסף, את בידוד הרעשים הטוב לכשעצמו, מצליחה לחדור אוושת רוח בשיוט בדרך מהירה וגם רעשי כביש בהתאם לסוג האספלט. מרכב שכזה, הציפייה לבידוד מהסביבה הייתה גבוהה יותר.

מרצדס EQS

יחידת הנעה

רכב המבחן בגרסת ה-580 מצוייד ביותר ממנוע אחד, כך שבמקום 333 כ"ס של גרסת ה-450+, הוא מתהדר ב-523 כ"ס, חתיכת חבילה של 85.5 קג"מ, הנעה כפולה ודף נתונים שמדווח על 4.3 שניות ל-100 קמ"ש.

ואיך זה עובד אתם שואלים? הו, זה כבר תלוי במצב הנהיגה שבחרתם וגם על איזה צד התעוררתם הבוקר. במצב חיסכון נוצרת מעיין מגרעת כזו בדוושת ההאצה, שעוזרת לכם לשמור על מינון מתאים של לחיצה, פן תגזלו וואטים יקרים. לחיצה חזקה יותר ומעבר של המגרעת, שמרגיש דומה ל"שבירה" של הגבלת מהירות, מטיס את ה-EQS קדימה, בגבול הטעם המקובל.

מרצדס EQS

אבל זה עוד כלום לעומת מצב נוחות או ספורט, אז גם מתעוררים צלילים נוספים בתוך הרכב ומשתחרר פרץ אנרגיה מרשים ביותר, שמצליח למרוח את תצוגת מחוג המהירות הוירטואלי, מדביק את הנוסעים למושבים ושולח אתכם לתור אחר נתיב מילוט בין כל המכוניות שפשוט "עומדות" באמצע הכביש המהיר. איזה חוסר אחריות מצידן.

מרצדס EQS

ל-EQS גם 3 עוצמות של בלימה רגנרטיבית (4 אם מחשיבים את המצב האוטומטי). במצב (+) התחושה משוחררת משהו, כאילו הרכב רק רוצה להאיץ. במצב הרגיל התחושות טבעיות יותר, ואילו במצב (-) הבלימה הריגנרטיבית מורגשת היטב ומאפשר נהיגה בדוושה אחת, אך לא באופן מלא עד מצב עצירה.

נקודה למחשבה היא הקשר שנוצר בין דוושת הבלם למצב הבלימה שבחרתם. במצב (-) דוושת הבלם נלחצת פנימה בעת הרמה של הרגל מדוושת ההאצה, מה שיוצר תחושה לא טבעית שכן תחילת מהלכה רך ובמקרה בו היא כבר נלחצה מראש מתקבלת תחושה קשה יותר. משהו שצריך להתרגל אליו.

מרצדס EQS

צריכת החשמל במהלך המבחן עמדה על 225 וואט שעה לק"מ, שהם כ-15% יותר מהנתון הרשמי של 196 וואט שעה לק"מ. סוללת הענק ב-EQS בגודל 107.8 קוט"ש מבטיחה בגרסה זו 627 ק"מ. בפועל זה יותר בכיוון של 550 ק"מ. ושלא יהיה ספק, מדובר בנתון מצוין לרכב גדול שכזה, חזק מאוד, שגם שוקל מעל 2.5 טון.

ה-EQS מגיעה כסטנדרט עם מטען פנימי 11 קילוואט, ובמרצדס כמו במרצדס, גם אותו תוכלו לשדרג למטען פנימי 22 קילוואט שיקצר את זמני הטעינה. במטען הסטנדרטי ובטעינה ביתית תמתינו 10 שעות ממצב ריק ל-100%. טעינה מהירה בהספק של 200 קילוואט (שלא קיימת כרגע בארץ) מ-10% ל-80% אורכת קצת יותר מחצי שעה.

מרצדס EQS

התנהגות כביש

התנהגות הכביש של ספינת דגל, כיאה לספינה, לא מיועדת לתקוף מסלולים מפותלים. מה שכן, תוכלו לשמור איתה על קצב גבוה מאוד כמעט בכל כביש שתבחרו ולהישאר עם תחושה בטוחה. האחיזה גבוהה בזכות מערכת ההנעה הכפולה ובנוסף, לאותו היגוי אחורי, יכולת הפניית הגלגלים האחוריים עם כיוון הפניית ההגה, מה שמסייע ל-EQS להיכנס לפניות באופן מדויק יותר למרות גודלה.

וכמו שהבנתם, יומרות ספורטיביות אין פה ממש, אלא אם אתם חובבי מירוצי דראג. ההגה הענק מדויק יחסית וגם נעים לאחיזה אבל לא מתקשר, כך גם הבלמים, שכפי שלמדנו מותאמים לטעינה ופחות לתחושות בבלימה.

מרצדס EQS

סיכום

מרצדס EQS היא החשמלית הכי-הכי שיש. היא אולי לא חזקה כמו גרסאות ה-Plaid של טסלה מודל S, אבל היא חזקה מאוד (מאוד) לכשעצמה, לבטח יוקרתית מאוד, מאובזרת בכל טוב ועם עיצוב חיצוני ופנימי שלא נשארים אדישים אליו.

אז האם יש מקום לעוד ספינת דגל? אם נשווה את ה-EQS ישירות מול ה-S קלאס, זו האחרונה מציגה יתרונות בתחומי הנוחות, המרווח ובידוד הרעשים. מאידך, אם נתייחס ל-EQS כספינת הדגל החשמלית, היא נהנית מאותם יתרונות סופר-טכנולוגיים ומתקדמים, מחיר רכישה דומה, היא ידידותית לסביבה ותאפשר לכם, כבר עכשיו, להרגיש מה זה לנהוג במכונית של העתיד.

לצפייה בכל דגמי מרצדס בישראל

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה