דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי - מרצדס A קלאס מול ב.מ.וו סדרה 1

Getting your Trinity Audio player ready...

ככה בשקט, בלי ששמנו לב, קטגוריית הקומפקטיות היוקרתיות כמעט נעלמה מהמפה. אלפא ג'ולייטה, וולוו V40 ואינפיניטי Q30 ירדו לאחרונה מפסי הייצור; לנצ'יה דלתא וסיטרואן DS4 נעלמו עוד קודם לכן, ולקסוס CT200h אמנם ממשיכה להימכר - אבל בקרוב תחגוג יום הולדת עשירי ולא נראה שצפויה לה מחליפה בקרוב.

מרצדס וב.מ.וו

בעוד מותגי היוקרה האחרים מנסים את מזלם בתחום רכבי הפנאי, היצרניות הגרמניות מגבירות את המאמצים גם בעולם המשפחתיות. בשנה החולפת נחתו בישראל דורות חדשים לב.מ.וו סדרה 1 ולמרצדס A קלאס, שניהם במחירים גבוהים משמעותית מאלו שהורגלנו אליהם בקטגוריה בשנים עברו. בקרוב צפויה להצטרף גם אודי A3 חדשה, ולפני שזו האחרונה מגיעה, לקחנו את צמד הקומפקטיות הנוצצות למבחן השוואתי ראשון.

מרצדס וב.מ.וו

מרצדס A קלאס התייצבה בגרסת הכניסה, ה-A180 ברמת הגימור Advanced Plus. מדובר בגרסה חדשה שמחליפה את ה- Advance, ומציעה לעומתה קצת יותר אבזור ותג מחיר נמוך ב-10,000 שקלים, מה שמציב את המחיר על 220,000 שקלים בדיוק. אצל ב.מ.וו נבחרה ה-118 כמובן, והיא הגיעה למבחן ברמת הגימור M-Sport, השלישית מתוך ארבע שמציע היבואן. מחירה של מכונית המבחן עומד על 215,000 שקלים; גרסאות פחות מאובזרות ניתן לרכוש גם ב-190,000 שקלים. שנתחיל?

עיצוב וסגנון

לב.מ.וו יש אמנם את הקווים הקלאסיים של המותג עם גריל הכליות הגדול (אולי גדול מדי), ויש לה גם אלמנטים ספורטיביים נאים שמגיעים בגרסת ה-M ספורט שנבחנה, כמו כונסי האוויר וגימורי האלומיניום, אך מנגד הפרופורציות שלה מעט מגושמות ומזכירות קצת מיקרוואן או רכב פנאי. אם כבר יש כאן חבילת עיצוב ספורטיבית, היינו מצפים לראות גם פתחי מפלט כפולים, קאליפרים כחולים או הדגשות אחרות.

מרצדס A קלאס

המרצדס לעומתה מדויקת ומרשימה יותר לטעמנו, עם מכסה מנוע נמוך וארוך, פנסים מחודדים וסמל הכוכב הגדול שמתנוסס במרכז הגריל. אבל גם כאן לא הכל מושלם: מאחור היא נראית פשוטה יחסית, החישוקים בגרסת המבחן קטנים וקל להבחין בעובדה שמדובר בגרסה בסיסית.

מרצדס A קלאס

בתאי הנוסעים הפער בין השתיים הופך קיצוני. הב.מ.וו שמרנית וכהה, עם לוח מחוונים דיגיטלי שלא כולל תצוגות מתחלפות, מסך מולטימדיה פשוט למראה, קווים ישרים ותחושה קצת מיושנת. מושבי הספורט, התאורה הכחולה וספי הדלתות של חבילת ה-M ספורט מצילים במשהו את המצב, אך לא משנים את החוויה הכוללת.

המרצדס, לעומתה, נראית כמו גרסה צעירה ועדכנית של ה-CLS. פתחי המיזוג מעוצבים בצורת טורבינה, לרוחב הדשבורד ישנו דיפון דמוי קרבון ופס כתום מרענן, המושבים יפהפיים ואיכות החומרים משובחת. צמד המסכים מציע תצוגה צבעונית מתחלפת ומרשימה, ובמיוחד התלהבנו מהמסך שבלוח המחוונים. זו חוויה של ממש לעיניים.

מרצדס וב.מ.וו

את סעיף העיצוב מנצחת המרצדס בקלות, בעיקר בזכות הפער בעיצוב הפנים. היא לא זוכה במלוא 5 הכוכבים בגלל פשטות מסוימת בעיצוב החיצוני, אך היא נאה ומודרנית מהב.מ.וו.

עיצוב וסגנון

אבזור ותפעול

לשתי המכוניות יש חוסרים בולטים במפרטי האבזור, גם בהשוואה למשפחתיות שלא מגיעות מעולמות היוקרה; מצד שני, לשתיהן יש פיצ'רים שלא מקובל למצוא בכלי רכב עממיים.

מהמפרט של סדרה 1 נעדרים לא מעט פריטים בסיסיים. אין לה למשל מצלמת רוורס או בקרת שיוט, המושב מתכוונן ידנית, למולטימדיה אין קישוריות אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי ובלימת החירום האוטונומית פועלת רק במהירות עירונית. אמנם, רמת הגימור הבכירה פותרת את רוב הבעיות האלו, אך גרסת המבחן היא השלישית מתוך 4 שמוצעות - ובהחלט לא מכונית זולה בפני עצמה.

מרצדס וב.מ.וו

ומה כן יש? מולטימדיה בגודל 8.8 אינץ' עם הפעלה מגלגלת נוחה, בקרת אקלים (לא מפוצלת), מערכת שמע מצוינת עם 10 רמקולים, בלם יד חשמלי, תאורת לד וחיישני חניה מלפנים ומאחור. בתחום הבטיחות ניתן למצוא, בנוסף לבלימה האוטונומית, גם מערכת לתיקון סטיה מנתיב וניטור שטחים מתים במראות.

מרצדס וב.מ.וו

למרצדס גם כן יש חוסרים: אין לה כניסה בלי מפתח וגם לא חיישני חניה, אבל היא מסמנת V על הרבה יותר סעיפים. המולטימדיה המקורית אמנם לא גדולה בגרסה הזו, רק "7, אבל היא כוללת תמיכה מלאה בעברית, קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, הפעלה ממשטחי מגע על גלגל ההגה ויש לה גם הפעלה קולית מצוינת. מסך דיגיטלי נוסף בלוח המחוונים מאפשר מגוון רחב של תצוגות, כולל של מערכת הניווט. בנוסף מציע הרכב כוונון חשמלי למושב הנהג, בלם יד חשמלי, מצלמת רוורס מצוינת, מראות עם קיפול חשמלי, ובתחום הבטיחות יש בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, התרעת עייפות, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים במראות. שני הפריטים האחרונים נוספו במסגרת העדכון האחרון לגרסת ה- Advanced Plus.
 
מרצדס וב.מ.וו

גרסה יקרה יותר של המרצדס משדרגת את המפרט בעיקר בתחומי העיצוב והמולטימדיה, וגם מוסיפה חניה אוטומטית. את הב.מ.וו ניתן גם כן לשדרג לגרסה מאובזרת יותר עם תוספות רבות, וגם ניתן לרכוש אותה בגרסאות בסיסיות וזולות יותר שלא מוצעות במרצדס - כאשר בגרסת הכניסה מצאנו אפילו צלחות פלסטיק לגלגלים.

מבחינת הנדסת האנוש, שתי המכוניות במבחן מציעות תפעול יחסית ידידותי, עם יתרון קל למרצדס הודות לפקדי השליטה הנוחים שעל ההגה והויזואליות המרשימה של המסכים.

מרצדס וב.מ.וו

גם את הסעיף הזה מסיימת מרצדס A קלאס כשידה על העליונה. רשימת החוסרים שלה קצרה יותר, והמולטימדיה המרשימה מעניקה לה יתרון בולט. הב.מ.וו מוותרת על פריטים חשובים רבים, שמתבקש למצוא במכונית יקרה כל כך.

אבזור ותפעול


שימושיות ומרווח

מושבי הספורט של סדרה 1 נוחים מאוד ותומכים היטב, וגם מציעים הארכה שימושית לבסיס המושב. תנוחת הישיבה נמוכה וספורטיבית באופיה.

מאחור התקרה הנמוכה מקשה על הכניסה לרכב ועל חגירת פעוטות במושבי בטיחות. המרווח אמנם טוב במעט בהשוואה לדגם היוצא והמושב האחורי גבוה ונוח יותר מזה של המרצדס, אך המרווח לברכיים ולראש צפוף יותר, החלונות קטנים ואין פתחי מיזוג או שקעי טעינה. נוסע אמצעי יתקל בתעלת הינע גבוהה, שנותרה כאן למרות המעבר להנעה קדמית.

מרצדס וב.מ.וו

גם ב-A קלאס נהנה הנהג ממושב שמציע תמיכה טובה, ואף מייצר תנועות קלות "לערסול מרגיע" באמצעות מנגנוני הכוונון החשמלי. המושב האחורי מרווח מזה של הב.מ.וו ולא במפתיע, שכן המרצדס ארוכה יותר ב-10 ס"מ ובסיס הגלגלים שלה ארוך בכמעט 6 ס"מ. הנוסעים מאחור יהנו גם מחלונות גדולים יותר, מצמד שקעי USB ומרשתות אחסון, אך גם פה אין מיזוג מאחור. המושב עצמו נמוך יחסית ולא יהיה נוח במיוחד לנוסעים בוגרים בנסיעות ארוכות. גם למרצדס תעלת הינע גבוהה שתגביל את המקום לנוסע השלישי.

מרצדס וב.מ.וו

תא המטען של הב.מ.וו מציג יתרון נפח קטן על הנייר (380 ליטרים לעומת 345 במרצדס), אך המבנה שלו רדוד יותר מזה של המרצדס - אולי בשל העובדה שרצפתו מוגבהת ומסתירה מתחתיה גלגל חלופי, שלא קיים ב-A קלאס. למרצדס מבנה רחב, גבוה ונגיש מאוד לתא המטען, וגם צמד ווי תליה שחסרים אצל ה-1.

מרצדס וב.מ.וו

לסיכום סעיף השימושיות, המרצדס נהנית מיתרון קל במרווח במושב האחורי וכן מתא מטען עדיף - אך לטעמנו לא מדובר ביתרון שיכריע את המבחן.

שימושיות ומרווח

נוחות נסיעה

אם עד עכשיו המרצדס הרשימה יותר, מכאן והלאה העניינים נראים אחרת לגמרי. הב.מ.וו מוצקה, מרוסנת ונעימה מאוד לנסיעה. בתוך העיר מרגישים את השיבושים הקטנים, אך התחושה היא של רכב איכותי ונינוח, שלא מייצר דרמות גם אחרי רצף שיבושים. הנינוחות נשמרת גם במהירויות גבוהות יותר, ואז גם מבחינים בבידוד הרעשים המצוין שלה. למעט רעשי רוח קלים ממראת הצד, שמופיעים מעל 100 קמ"ש, השקט נשמר בתא הנוסעים באופן כמעט אבסולוטי.

מרצדס וב.מ.וו

למרצדס מתלים רכים יותר שמעניקים תחושה יותר קלילה ותזזיתית, ופחות מוצקה ובוגרת. על אף שיש לה צמיגים בחתך גבוה יותר מאלו של הב.מ.וו, ל-A קלאס יש בבירור יכולת פחות טובה בספיגת השיבושים. היא יותר עסוקה ופחות מרוסנת, ובמהירויות בין עירוניות היא גם רועשת יותר מהב.מ.וו בפער לא מבוטל.

נוחות נסיעה

מנוע וביצועים

נפתח בנתונים. לב.מ.וו מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטרים, עם הספק של 140 כ"ס ומומנט של 24.2 קג"מ. נתוני התאוצה הרשמיים ל-100 קמ"ש עומדים על 8.5 שניות והמהירות המירבית היא 211 קמ"ש. למרצדס יש מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.3 ליטרים בלבד, עם הספק של 136 כ"ס ומומנט של 20.4 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 8.8 שניות והמהירות המירבית היא 215 קמ"ש. לשתי המכוניות יש תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם 7 יחסי העברה. לב.מ.וו יתרון זניח במשקל העצמי.

מרצדס וב.מ.וו

בכל שלבי המבחן המנוע של הב.מ.וו התגלה כחלק יותר, גמיש יותר וככזה שמייצר ביצועים טובים יותר. הוא יותר מעודן ופחות רועש, לא ספורטיבי באופיו אבל מביא את כוחו לידי ביטוי כבר בסל"ד נמוך ומסתדר מצוין גם במהירויות גבוהות מאוד. התיבה מחליפה הילוכים בצורה חלקה, אך היינו שמחים להילוכים קצרים יותר ולא פחות חשוב - מנופי שליטה מההגה.

מרצדס וב.מ.וו

המנוע של המרצדס, שהרגיש לנו נפלא כשפגשנו אותו ברנו קליאו, מרגיש פחות מלוטש כשהוא ניצב מול הפנינה של הב.מ.וו. זהו מנוע מעט יותר חלש, אם כי לא בפער דרמטי, והוא בעיקר יותר רועש ופחות ליניארי וחלק לעומת זה של הבימר. לעיתים ביציאה מהמקום המרצדס מרגישה זריזה יותר בגלל חלוקת הילוכים עדיפה, אך במהירויות ביניים פתחה הבווארית פער שהמרצדס התקשתה לסגור.

מרצדס וב.מ.וו

בצריכת הדלק נרשם יתרון למרצדס, שהשיגה נתון נפלא של 17.5 ק"מ בשיוט מתון לעומת 15.3 ק"מ לליטר של הב.מ.וו. בסיכום יום המבחן מדדנו 12.5 ק"מ לליטר במרצדס ורק 10.8 בב.מ.וו.

מרצדס וב.מ.וו

לסיכום פרק יחידות ההנעה, היתרון של המרצדס בצריכת הדלק מרשים בפני עצמו, אבל לא מספיק לה על מנת לסגור את פערי האיכות מול המנוע הנהדר של סדרה 1. 

נציין בשלב זה כי את המרצדס ניתן לרכוש גם בגרסאות ה-A200 שם המנוע הקטן נותן 163 כ"ס, או בגרסת A250 שמציעה מנוע 2.0 ליטרים עם 224 כ"ס, ואף להגיע ל-A35 או ל-A45 הספורטיביות שחוצות בקלות את רף 300 הסוסים. לב.מ.וו בשלב זה אין הרבה אפשרויות לבחירה: או ה-118 שבחנו כאן, או ה-135 הספורטיבית עם הספק של 306 כ"ס. סה טו.

מנוע וביצועים

התנהגות כביש

גם בתחום הדינאמי היתה ידה של הב.מ.וו על העליונה. אמנם, המעבר מהנעה אחורית בדור הקודם להנעה קדמית בדור הנוכחי פגע בחדות ובאופי הספורטיבי הנהדר של סדרה 1. עם זאת, מדובר במכונית מהנה מאוד, נשלטת ובטוחה, עם שלדה מצוינת שמאפשרת כניסה מהירה לפניות ועם היגוי מדויק ומהיר. בקרת משיכה סופר-אינטיליגנטית מסייעת לחיסול מוקדם של מצבי תת היגוי.

מרצדס וב.מ.וו

גם המרצדס מציגה התנהגות כביש טובה מאוד. היא אוחזת היטב את הכביש, מעניקה תחושת בטחון ולפרקים גם מרגישה קלילה ונכונה לשנות כיוון במהירות. עם זאת, היא יותר רכה ורוכנת על מתליה ביחס לב.מ.וו, ההיגוי שלה לא מתקשר וגם השלדה לא מעבירה מידע רב לנהג. לרוב הנהגים זה לא יפריע, אבל אלו שמחפשים את החוויה הדינאמית יעדיפו את סדרה 1.

התנהגות כביש

סיכום

במבחן אולם התצוגה, מרצדס A קלאס עדיפה בבירור על הב.מ.וו. היא נראית טוב יותר מבחוץ ובעיקר מבפנים, יש לה תא נוסעים טכנולוגי ומרשים, מולטימדיה מתקדמת, מפרט אבזור עדיף וגם מרווח טוב יותר במושב האחורי. היתרונות האלו חשובים בכל מכונית, ודאי שבמכונית יוקרה שאמורה להעניק ערך מוסף בחווית הנראות והטכנולוגיה, אבל הם לא ניצבים לבדם.

ב.מ.וו סדרה 1 נראית שמרנית יותר, מאכזבת במפרט האבזור וגם צפופה יותר מאחור, אבל ברגע שמתחילים בנסיעה - היא מתגלה כמכונית האיכותית מבין השתיים. הנסיעה בה מרגישה מוצקה, בוגרת ונוחה יותר, בידוד הרעשים שלה עדיף, המנוע חלק, גמיש וחזק יותר וגם התנהגות הכביש מהנה מזו של המרצדס.

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה