דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ג'יפ קומפאס (מתיחת פנים) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


כשג'יפ קומפאס מתבונן במראה, הוא עלול להיתקל במשבר זהות מסוים. כן, הוא ג'יפ. ממש ממש JEEP. שם המותג, וכמובן הגריל המפורסם, מזוהה מיד על החזית. אבל בלי הנעה כפולה, האם הג'יפ יכול להיות באמת ג'יפ?

בשנים האחרונות עוברת יצרנית רכבי השטח האמריקאית תהליך של שינוי והתבגרות. תחת כנפי פיאט (והיום סטלנטיס), הפכה ג'יפ לסיפור הצלחה גלובאלי עם מכירות חובקות עולם, מנועים חסכוניים מתמיד ולא מעט רכבים בלי הנעה כפולה או יכולת אמיתית לאיים על בולדרים מבוהלים.

השינוי האמור מביא המוני לקוחות חדשים שבוחרים בג'יפ, אך מעלה שאלה עקרונית. אם לא בשטח, איפה יתבלטו רכבי ג'יפ? כיום, בתחילת 2022, הקומפאס הוא דגם הכניסה של ג'יפ בישראל. הוא נמכר במחיר התחלתי שלא רחוק מאוד מזה של יונדאי טוסון או טויוטה ראב 4, ועל כתפיו הצנומות (פחות או יותר) מוטלת חובת ההוכחה שיש פה משהו שמצדיק את תג המחיר הנאה.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ג'יפ קומפאס

ג'יפ קומפאס, 1.3 טורבו-בנזין, 150 כ"ס, מ-189,000 שקלים
יתרונות חסרונות
עיצוב נוחות נסיעה עירונית
מנוע תיבת הילוכים
אבזור בגרסה הבכירה מערכת מולטימדיה

ג'יפ קומפאס

עיצוב

העיצוב בהחלט מתבלט. נכון, יש המון רכבי פנאי מרשימים בחוץ, אבל ג'יפ הוא בכל זאת ג'יפ. שבעת כונסי האוויר האנכיים מבהירים שמדובר בג'יפ. במסגרת מתיחת הפנים הפנסים התכווצו מעט וגם הגריל התחתון והפגוש השתנו, כך שהרכב מרגיש יותר מודרני.

רכב המבחן ברמת הגימור S-model זכה באופן ספציפי לגג בצבע שחור, לחישוקי 19 אינץ' גדולים ולמראה מרשים מכל כיוון שלא תסתכלו עליו. במבחן העיצוב, ג'יפ יכול להרגיש ג'יפ רק עם ניחוח מעט עירוני. זה הבן, המפונק, של קרוקודיל דאנדי.

ג'יפ קומפאס

תא הנוסעים

עיצובו הפנים של הקומפאס רושם קפיצת מדרגה דרמטית הרבה יותר ביחס לעיצוב החיצוני. את עיקר תשומת הלב תופס מסך מולטימדיה צף שניצב במיקום מושלם. גודלו של המסך הוא 10.1 אינץ' (8.4 בגרסת הכניסה). לצידו ניצב לוח מחוונים דיגיטלי מרשים, ויחד יוצרים השניים מראה מודרני ונאה.

יחידת בקרת האקלים ופתחי המיזוג מתחת למסך השתנו אף הם. כפתורי בקרת האקלים מסודרים כעת באופן שונה ונוח יותר. את מקום השטח הצר בין המושבים החליפה קונסולה גדולה וגבוהה יותר שמכילה יותר תאי אחסון ומיקום עדיף לידית ההילוכים ולכפתורים סביבה. לכל אלו הצטרף גם הגה חדש, נעים למגע ונאה מבעבר. העיצוב החדש מעניק לרכב תחושה יותר יוקרתית, תחושה שמגובה בחומרים יחסית איכותיים ובאיכות הרכבה טובה סך הכל.

ג'יפ קומפאס

אחרי הרושם הנפלא מה-Look & feel של הקומפאס, מגיעים לשלב התפעול ושם הדברים פחות מוצלחים. מסך המולטימדיה מציג יותר מדי תפריטים לא ברורים והתנהגויות מעט מוזרות שלמרות עשרות ניסיונות לא הצלחנו להבין. לדוגמא: בלחיצה על אייקון הטלפון המערכת שולחת את המשתמש לתפריט המכשירים המחוברים במקום למסך ניהול הטלפון המחובר.

לוח המחוונים יותר טוב עם מעט אפשרויות התאמה אישית חביבות אך עם יותר מדי מסכים אפשריים שמפוזרים באופן לא הכי הגיוני.

גרסת המבחן הבכירה Model-S מציעה אבזור נדיב: גג פנוראמי, מושבים בעלי כוונון חשמלי וזכרונות, חיישנים היקפיים, מצלמת רוורס, מערכת (מוצלחת) לחניה אוטומטית, כניסה והנעה ללא מפתח ועוד. בסעיפי הבטיחות הרשימה אף היא מספקת עם בקרת שיוט אדפטיבית (רק בשתי הגרסאות המאובזרות יותר), תיקון סטייה אקטיבי מנתיב ובלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים.

ג'יפ קומפאס

ברשימת החוסרים הקצרה נציין שאין בלם יד חשמלי ולא התרעה על רכב בשטח מת. מערכת השמע לא מספקת סאונד מוצלח. רוצים לחסוך? גרסת הכניסה מגיעה כמעט בלי אף אחד מהאביזרים האלו. גרסת הביניים, ובכן, מספקת את חלקם. את המפרטים המלאים תמצאו בקטלוג iCar.

תנוחת הישיבה טובה מאוד. המושב גדול ולמרות שהוא קצת נוקשה בהתחלה, בנסיעות ארוכות הוא מתגלה כתומך ומפנק. שדה הראייה לפנים נהנה מחרטום ג'יפי שנמתח קדימה, קורות A חסונות שיוצרות מעט שטח מת (אבל יש חיישנים מלפנים) ולשאר הכיוונים המצב טוב בהחלט.

ג'יפ קומפאס

מאחור המצב פחות אידיאלי. המרווח לרגליים ולראש סביר, אך הוא ככל הנראה לא אחד המצטיינים בקטגוריה. יש תעלת הינע לא גבוהה ופתחי מיזוג, אבל שלושה אנשים מגודלים לא ישמחו לשבת זה לצד זה. לשניים כמובן המצב יהיה טוב יותר.

תא המטען נפתח חשמלית בהושטת רגל. מאחור מסתתרים 438 ליטרים צנועים. בקטגוריה שבה רכבים רבים מציעים 500 ליטר, תא המטען הזה מרגיש קטן. מצד שני, יש לתא מבנה רבוע שמאפשר לנצל באופן יעיל כל ליטר וליטר. אנחנו הצלחנו להכניס קנייה ענקית לפסח בלי להסיר את המדף. בהחלט היינו שמחים לרצפה כפולה.

ג'יפ קומפאס

נוחות נסיעה

נוחות הנסיעה, בעיקר בעיר, היא אחת מנקודות התורפה המרכזיות בקומפאס. רכב הפנאי בגרסת ה-S-Model מצויד בצמיגים נמוכי חתך בקוטר 19 אינץ'. אין ספק שהצמיגים תורמים לחוסר היכולת לבודד פגעים, אך גם המתלה עצמו נוקשה ומעביר הרבה מהמורות ותנודות לתך תא הנוסעים. פסי האטה עוד נספגים באופן סביר אך הג'יפ מרגיש עסוק וקופצני על רצפי שברים.

ככל שהמהירות עולה המתלים משפרים את פעולתם, והרכב מרגיש הרבה יותר יציב ומרוסן. בידוד הרעשים טוב עם טיפול מרשים ברעשי רוח ומנוע. באופן מפתיע רעשי הכביש היו תלויים באופן מוגזם באיכות הסלילה. על כבישים איכותיים שומעים רחש קל בעוד שעל כבישים רעים הרעש יפריע.

ג'יפ קומפאס

מנוע ותיבת הילוכים

מכירים את הזוגות הללו שאף אחד לא מבין מה הם מחפשים האחת עם השני? אלו שגם הם עצמם לא ממש מצליחים להבין? המנוע ותיבת ההילוכים בקומפאס הם בדיוק הזוג הזה. המנוע הוא טורבו קטן בנפח 1.3 ליטרים עם 150 כוחות סוס. מדובר במנוע טוב מאוד, שנהנה ממומנט נדיב (27.5 קג"מ) בסל"ד נמוך (1,550). הנתון הזה אולי נראה שולי אבל מדובר במומנט גבוה מאוד למנוע בנפח 1.3 ליטרים. לקיה ספורטאז' ופיג'ו 3008 עם מנועי 1.6 טורבו יש נתון מומנט נמוך יותר.

המומנט הנדיב מעניק לקומפאס גמישות יוצאת מגדר הרגיל. כל לחיצה על הדוושה מתגמלת במשיכה ברורה ויעילה של המנוע קדימה.

ג'יפ קומפאס

אך אליה וקוץ בה. התיבה הרובוטית כפולת המצמדים פועלת באופן מאוד לא הרמוני. בתחילת הנסיעה היא מתחברת באופן איטי, יש רעידות במהירות נמוכה וגם דפיקות קלות בהחלפות הילוכים. מנגנון כיבוי המנוע בעצירה מוסיף לחוסר הנינוחות בתוך העיר. הוא מקדים להיכבות ועד שהוא נדלק והתיבה מתחברת ישנה השהיה משמעותית בתחילת הנסיעה.

המבחן של הקומפאס לא היה קל עם נסיעה עירונית ארוכה בהרבה מהרגיל, נסיעה בפקקים פרבריים ונסיעה בשיוט מהיר. אחרי כל אלו צריכת הדלק עמדה על 10 ק"מ לליטר.

ג'יפ קומפאס

התנהגות כביש

המתלים הנוקשים של הקומפאס מספקים התנהגות כביש טובה. המתלים מונעים רכינה של המרכב בצורה טובה ומאפשרים לנהוג את הג'יפ על אספלט באופן מהיר בהרבה ממה שציפינו. לעומת השלדה שמגיבה היטב ופונה מהר, ההגה קל ומנותק באופן מוחשי מה שמפריע לנהיגה מהירה. בתוך העיר דווקא תחבבו את הקלילות שלו.

ג'יפ קומפאס

סיכום

למי שנוסע מעט בתוך העיר ונהנה מנסיעות ארוכות הקומפאס יכול להיות בן לוויה מוצלח עם מנוע חזק יחסית, בידוד רעשים טוב על כבישים איכותיים וגם אבזור עשיר שינעים את השהות ברכב.

אבל יש לג'יפ קומפאס גם כמה נקודות שעומדות לחובתו, ואם צריך לעטוף הכל, אפשר להגיד שהנסיעה בתוך העיר היא נקודת החולשה עם תיבה לא מבריקה ונוחות נסיעה בינונית. גם מערכת המולטימדיה לא מצטיינת.

לעומת מתחרים בקטגוריית היוקרה, הקומפאס נהנה מתמחור אגרסיבי - אך ביחס למתחרים העממיים הקומפאס הוא לא רכב זול. באיזה מהקבוצות הוא מתחרה? זאת שאלה שנתונה לפרשנות אישית.

לדגמי ג'יפ בישראל - ג'יפ

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה