דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

מכוניות קופה גדולות תמיד היו נחלתם של יצרני היוקרה. בעוד היצרנים העממיים נפרדים לאט לאט מגרסאות 3 הדלתות בכל קו הדגמים שלהם, יצרני היוקרה מקפידים לשמור על קיומם של דגמים כאלו בהיצע. למרצדס יש גרסאות קופה למכוניות המנהלים, הסאלון והפאר וכך גם היה לב.מ.וו. זו האחרונה מיצבה את ה-6 בין סדרה 5 ל-7 הבכירה, אבל אז החליטו בבוואריה לעשות מעשה והחזירו שם אייקוני מהעבר – סדרה 8.

סדרה 8 ההיא יוצרה בין השנים 1999-1989 והיתה לרכב הראשון שהציע תיבה ידנית בשידוך למנוע V12 מפלצתי, יחד עם דוושת האצה אלקטרונית. לאחר הפסקת הייצור נשארה רק סדרה 6 הסאלונית שתפסה את משבצת הקופה הגדולה של היצרן, עד סוף חייו של הדור השלישי ב-2018. שנה לאחר מכן חשפה ב.מ.וו את סדרה 8 קופה החדשה והציגה גם עבורה גרסת קבריולה.

בדרבי הגרמני החבר'ה משטוטגארט הרגישו בטוחים. הרי יש להם את ה-S קלאס, S קלאס קופה וקבריולה, ועוד גרסאות AMG לרוב. אבל עכשיו גם לחבר'ה ממינכן יש את סדרה 7 ולצידה 8 קופה וקבריולה, ואם זה לא מספיק - בדיוק שנה לאחר מכן חשפה ב.מ.וו את סדרה 8 גראן קופה. זו לא עוד מתחרה בקטגוריית הסאלון-קופה מול מכוניות כמו מרצדס CLS ואודי A7, אלא נישה חדשה לגמרי שקורצת למכוניות הסופר-פרימיום - פאר-קופה-ארבע-דלתות. כמתחרה אפשרית ניתן לציין אולי את פורשה פנמרה; במרצדס זו אולי ה-AMG GT4, שיכולה להתמודד מול הגרסאות הבכירות של ה-8. בכל מקרה, את המפגש הראשון שלנו עם המכונית הזו ערכנו מאחורי ההגה של גרסת הבסיס, ה-840i.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

ב.מ.וו 840i גראן קופה, 3.0 טורבו-בנזין, 340 כ"ס, אוטומטית 8 הילוכים, מ-890,000 שקלים

יתרונות

חסרונות

יחידת הנעה וביצועים

שדה ראיה

אבזור ובטיחות

מרווח מאחור

התנהגות כביש

  תא מטען

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

עיצוב

העיצוב החיצוני הוא קופה קלאסי. ל-8 גראן קופה מכסה מנוע ארוך שכמעט ולא נגמר, מרכז הרכב בעל גג שמתחיל להשתפל אחורנית כבר מעל ראשיהם של היושבים מלפנים ונגמר בתא מטען קצרצר. זה נראה פשוט נהדר ועוד לפני שהתחלנו לפרט את שאר המאפיינים העיצוביים.

 

בעוד הקו הכללי בחזית די שגרתי, מהרגע שממשיכים הלאה שמים לב לתפיחות במכסה המנוע, ליציבה הנמוכה, היעדר המסגרות לחלונות, קו הכנפיים האחוריות ועד לחלקה האחורי של ה-8 שמעוצב לתפארת עם פגוש ספורטיבי בעל דיפיוזר גדול, פתחי אוורור, צמד יחידות תאורה רוחביות ותא מטען שהוא גם ספוילר. ה-8 בהחלט מסובבת ראשים אפילו בצבע לבן. מדובר באחת ההברקות העיצוביות הנפלאות שנראו מבית ב.מ.וו בשנים האחרונות.

על עיצוב הפנים של ב.מ.וו כבר נשמעו לא מעט תלונות, רובן נוגעות להיעדר המעוף והחדשנות. גם כאן מדובר בתא נוסעים תכליתי המהווה התפתחות נוספת בעיצוב תאי הנוסעים של ב.מ.וו, אך גם בו אפשר למצוא לא מעט נגיעות מרשימות. בהן ניתן לכלול למשל את עיצוב ידיות האחיזה שבדלתות, גלגלות פתחי המיזוג, המושבים המרשימים וידית ההילוכים הקריסטלית שגם זורחת בלילה.

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

תא הנוסעים

לעיצוב הקופה השפעה גם בכניסה לתא הנוסעים. המושבים הקדמיים לא רק נראים נהדר -  הם גם נוחים מאוד. ישנו כוונון חשמלי מלא, גם לתמיכה הצידית (אך לא לאורך המושב) ותנוחת הישיבה נמוכה מאוד. גם כאשר המושב במצב הנמוך ביותר, המרווח לראש מצומצם אפילו לממוצעי גובה ולא רק בגלל תוספת גג השמש.

כתוצאה מכך, שדה הראיה גבולי. קורות A עבות מאוד, השמשה הקדמית צרה ואילו השמשה האחורית קטנה גם היא. מזל שהחיישנים והמצלמות ההיקפיות פשוט מעולים.

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

ואם חשבנו שתנוחת הישיבה מלפנים נמוכה, אז בכניסה למושב האחורי כבר הרגשנו כמעט תחושת "נפילה" אל תוך מושב עמוק, שגם מוטה בזווית כדי להרוויח כמה סנטימטרים למרווח הראש המצומצם. פתיחה של גג השמש האחורי תשפר את האווירה.

מאחור ישנו מושב עם 3 חגורות בטיחות, אבל עם תעלת הינע גבוהה שבכלל מכוסה בקונסולה שמכילה את פקדי בקרת האקלים ושקעי ה-USB, לא נראה כאילו מישהו מתכוון לשבת שם. מילא. שני המושבים שכן בשימוש מעוצבים ככיסאות נפרדים וספורטיביים, מציעים תמיכה טובה ומרווח רגליים טוב ונראים כמו נחש קוברה עצבני.

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

איכות החומרים וההרכבה גבוהה כמצופה. דיפוני העור נעימים למגע, הפלסטיקה בתחתית הדלתות מצופה עור ובמקומות בהם אנו רגילים למצוא פלסטיקה פשוטה יש כאן ריפוד בד שמרגיש עדיף בהחלט על פני הפלסטיק.

ומה לגבי הנדסת האנוש? גם היא טובה מאוד, במיוחד כשב.מ.וו לא מוותרת על השליטה הנהדרת בגלגלת, זאת למרות שהוסיפה תפעול מגע למולטימדיה, לצד מחוות-היד המוכרות. אהבנו גם את הירידה לפרטים הקטנים כמו למשל מחזיקי הכוסות מתכווננים במשענת היד האחורית.

צפייה בתוכן ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה - מבחן רכב

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה משווקת כיום בשתי רמות גימור לכל גרסת מנוע (840i ו-M850i xDrive) כשהפערים באבזור לא גבוהים ונוגעים בעיקרם לעיצוב. גרסת הכניסה 840i Elegant מאובזרת בכל טוב – כניסה והנעה ללא מפתח, סגירת ואקום בדלתות, מושבי עור מתכווננים חשמלית כולל זכרונות לנוסע ולנהג (יחד עם מראות הצד וההגה), חימום ואוורור במושבים הקדמיים, לוח מחוונים דיגיטלי נהדר בגודל 12.3 אינץ', תצוגה עילית צבעונית, מערך מצלמות היקפיות באיכות HD עם תצוגת תלת-מימד, תאורת לד מלאה, בקרת אקלים בעלת 4 איזורים, תאורת אווירה מרשימה, תא מטען נפתח חשמלית, מסך מולטימדיה בגודל 10.25 אינץ' עם מערכת שמע מצויינת מבית Harman Kardon בעלת 16 רמקולים וזיכרון פנימי 32 גיגה-בייט, גימורי עץ פנימיים וחישוקי 20 אינץ'.

צפייה בתוכן ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה - מבחן רכב

 בתוספת 30,000 שקלים תקבלו את גרסת ה-840i M-Sport שנבחנה. גרסה זו משדרגת לגמרי את ההופעה החיצונית עם חבילת M ספורטיבית הכוללת פגושים ספורטיביים, חישוקים יחודיים, קליפרים בצבע כחול וגימורים שחורים שהופכים אותה לפחות מקושקשת לעומת הגרסה עם גימורי הניקל. מבפנים ישנו ריפוד עור בשני צבעים, גימורי אלומיניום, דיפון תקרה שחור והגה בעיצוב ספורטיבי.

גרסת ה-M850i משווקת גם כן ברמת גימור "אלגנט" אך מקבלת מערכת שמע מבית Bowers & Wilkins (גם כן עם 16 רמקולים וזיכרון פנימי), דיפון תקרה מאלקנטרה ותאורת לייזר, בעוד גרסת Carbon Edition מוסיפה חבילת M קרבון ועוד גימורים שחורים חיצוניים.

בתחום הבטיחות לכל רמות הגימור יש בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעת תנועה חוצה מלפנים ומאחור, התרעת רכב בשטח מת כולל היגוי אקטיבי, התרעת סטיה מנתיב כולל היגוי אקטיבי והתרעה בפני התנגשות צידית כולל התערבות אוטונומית במקרה חירום, מערכת סיוע בתמרוני חירום, בקרת שיוט אדפטיבית המסוגלת לעקוב אחר הרכב שלפנים ולשמור על מרכז הנתיב ובנוסף מערכת הזוכרת את תוואי הנסיעה לאחור למרחק של 50 מטרים.



מערכות הבטיחות עובדות בצורה חלקה (את אלה שניתן לבחון כמובן מבלי לסכן אף משתמש דרך). בקרת השיוט האדפטיבית מזהה באופן מוקדם כניסה של נהג סורר לנתיב הנסיעה ומאטה בהתאם ולא באופן חד. מערך המצלמות והרדאר מציג (לפי בחירה) במרכז לוח המחוונים את הסטטוס העדכני של המערכת, כאשר ישנה תצוגה של עד 3 נתיבים בהם ניתן להבחין ברכבים פרטיים או מסחריים. המערכת אף מסמנת את הרגע בו היא מזהה אותם כולל מעבר נתיב שלהם לצד מיקומה של הגראן קופה בנתיב.

לסיום הפרק, נציין כי תא המטען של ה-8 גראן קופה הוא סטנדרטי לגמרי. נפחו עומד על 440 ליטרים והוא לא מרשים במיוחד ביחס לגודל הרכב. המפתח צר יחסית וגובה התא נמוך. באופן כללי הוא לא מרגיש שימושי כמו זה של אודי A7 למשל.

נוחות נסיעה

לסדרה 8 גראן קופה מערכת מתלים אדפטיביים ונוחות הנסיעה משתנה בהתאם למצבי הנסיעה שנבחרו.

במצב Comfort הנוחות טובה מאוד. היא אומנם מכוילת על הצד הנוקשה, אבל לא נוקשה מדי. למרות חישוקי 20 אינץ' ענקיים עם חתך נמוך (הקדמיים 245/35 והאחוריים 275/30), השיכוך טוב מאוד ומעט מאוד שברים חודרים לתא הנוסעים. מנגד, הריסון פחות טוב וישנו נדנוד יתר אחרי מעבר פס האטה למשל.

במצב Sport המתלים מתקשים, אך הנוחות לא נפגמת באופן משמעותי. הריסון משתפר ובהחלט אפשר לבלות יום שלם גם במצב הזה. הנוחות הבין-עירונית טובה גם היא – סדרה 8 גראן קופה נותרת מאוזנת בכביש גלי ובידוד הרעשים נהדר. ישנם רעשי כביש אופייניים לצמיגים גדולים ורחבים, אך הם באמת עניין שולי.

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

מנוע ותיבת הילוכים

לב.מ.וו סדרה 8 בגרסת ה-840i מנוע בנפח 3 ליטרים, 6 צילינדרים בטור. זה אחד המנועים היותר אהובים עלי , עוד הרבה לפני שהוא קיבל הגדשת טורבו, ורבים טוענים שזה המנוע של ב.מ.וו.

קצת נתונים: 340 כ"ס ב-5,000 סל"ד, 50.9 קג"מ ב-1,600 סל"ד ו-5.2 שניות ל-100 קמ"ש. להתחיל להתפלפל על המנוע זה מקרה קלאסי של כל מילה מיותרת, ובכל זאת במשפט אחד – המנוע גמיש להפליא ונהנה מעתודות כוח גם במהירות שהשתיקה יפה לה. בנוגע לצליל הבריטון המענג - לו השתיקה דווקא אינה יפה. 

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

לחובבי הדרמות נספר כי ישנה פונקציית בקרת שיגור שתדביק אתכם לכיסא, אבל התחושות הבאמת מיוחדות שהמנוע הזה מייצר מסתתרות בהאצות הביניים, ביציאה מעיקולים ובמקומות בהם הבשרנות בסל"ד הנמוך מתחלפת בטיפוס קולני לסל"ד הגבוה. 

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

הב.מ.וו הגדולה מצויידת בתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים. התיבה פשוט נהדרת, נהנית מתגובות מהירות ומהעברות הילוכים חלקות. במצב Sport כל הורדת הילוך מלווה בצליל ספורטיבי שבוקע מהמנוע וממערכת הפליטה.

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 7.5 ק"מ לליטר. סביר לגמרי ביחס לביצועים ולאופי המבחן.

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

התנהגות כביש

ההבדל העיקרי בין ה-840i שבחנו לבין גרסת ה-M850i הוא כמובן המנוע, אבל יחד איתו הגרסה הבסיסית גם  מוותרת על ההנעה הכפולה ומסתפקת באחורית, לפחות בישראל. אבל מי אמר שלוותר זה רע? 

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

בשלדה של סדרה 8 השתמשו לא מעט בחלקי קרבון, מצב Win Win שמאפשר גם לשמר חוזק מבני לצד שמירה על משקל עצמי נמוך יחסית. ה-840 שוקלת 1.8 טון, שזה אומר שהיא קלה בכמעט 200 ק"ג לעומת ה-850. כן, היא גם איטית לעומתה ב-1.3 שניות בהאצה ל-100 קמ"ש, אבל היא מספקת שפע של הנאה ומשחקי זנב משעשעים ולצד זה גם מרגישה בטוחה מאוד, כאילו אומרת לך "כשתחליט אני כבר אדע מתי לשחרר".

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

ה-840 לא ממהרת להעניש את הנהג. כמעט בכל מצב נהיגה, כל עוד לא ניתקתם לגמרי את הבקרות, היא תישאר נטועה בקרקע ותספק אחיזה גבוהה. זו מצטרפת לבלמים נהדרים שלא הראו שום סימני עייפות. ההגה דווקא פחות הצטיין - המשקל שלו טוב, הוא מדויק מאוד וכיף לאחיזה, אבל פחות מתקשר. אבל השלדה, ההנעה האחורית, האחיזה ויחידת ההנעה הזו הופכים את ה-8 לאחת המכוניות הכי מהנות בקבוצתה. אם בכלל קיימת קבוצה כזו.

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

סיכום

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה היא מכונית שמספקת לא מעט חוויות. העיצוב מסובב ראשים, האבזור עשיר, הטכנולוגיה ומערכות הבטיחות הן מהשורה הראשונה, הנוחות ובידוד הרעשים מצוינים, ביצועי המנוע נהדרים והתנהגות הכביש לא פחות ממרגשת.

לעומת זאת, עיצוב הפנים לא מספק את הערך המוסף של מכונית פאר גדולה, ותוספת הדלתות ותא המטען שלה לא הופכים אותה פתאום למכונית שרד מרווחת.

ב.מ.וו סדרה 8 גראן קופה

למרות החסרונות האלו, סדרה 8 גראן קופה היא מכונית נפלאה. זו קופה גדולה, מרשימה וחזקה, שמספקת חווית נהיגה שפשוט לא מוצאים במכוניות פאר קלאסיות. זו ממש לא "סדרה 7 עם גג נמוך". מצד שני, זו גם לא מכונית קופה חד מימדית ובלתי מתפשרת. היצרנית הבווארית הצליחה ליצוק לתוכה לא מעט שימושיות שמאפשרת ל-8 גראן קופה להפוך לרכב הרבה יותר "יום-יומי", ולהיות פתרון נהדר לכל מי שרוצה מכונית פאר ספורטיבית ומסוגל לשלם את המחיר הלא-נמוך.

לצפייה בכל דגמי ב.מ.וו בישראל

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה