דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ב.מ.וו סדרה 4 - מבחן דרכים

Getting your Trinity Audio player ready...

ב.מ.וו סדרה 4 מגיעה לישראל בתקופה מצוינת מבחינתה של היבואנית. כלומר, אם לא מביאים בחשבון את אתגרי הקורונה, הסגרים והמשבר הכלכלי המתמשך. המתחרות העיקריות שלה, מרצדס C  קלאס קופה ואודי A5, "זזו הצידה" כדי לפנות ל-4 את מרכז הבמה: במרצדס ישיקו בחודשים הקרובים את הדור החדש של ה-C סדאן, כך שיש עוד כמעט שנתיים עד שתופיע C קופה חדשה; באודי אמנם השיקו לאחרונה מתיחת פנים ל-A5, אך מדובר במכונית ותיקה למדי שמבוססת על ה-A4 מ-2015. גם אצל מותגי יוקרה אחרים הזירה כרגע פנויה: לקסוס RC ואינפיניטי Q60 כבר לא איתנו, לוולוו אין תכניות למכונית קופה בעתיד הקרוב וגם יגואר ואלפא רומיאו לא ממש בכיוון.

אבל ככל שמדובר בסדרה 4, האתגר הוא לא רק במתחרות שבחוץ אלא גם בציפיות הגבוהות מבית, המסורת שיצרו דורות של רכבי קופה נהדרים והלקוחות שמצפים לקבל מכונית שעושה הכל - גם יוקרתית, גם נוחה, גם טכנולוגית וגם ספורטיבית ומהנה לנהיגה, וכל זה במחיר שעדיין נחשב שפוי בעולמות האלו. נהיגה ראשונה בגרסת הביניים, ה-430, חשפה בפנינו את היכולות של המכונית הזו. 

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ב.מ.וו סדרה 4

ב.מ.וו 430i, מנוע 2.0 ליטרים, 258 כ"ס, אוטומטית 8 הילוכים, 475,000 שקלים

יתרונות

חסרונות

יחידת הנעה

מולטימדיה מוגבלת במצב עברית

אביזרי בטיחות וחניה

מרווח ראש מצומצם

תחושה של GT אמיתית

  עיצוב השבכה הקדמית

ב.מ.וו סדרה 4

עיצוב

היא נראית מצוין לטעמנו, אבל קודם כל צריך לטפל בעניין הגריל. אינספור מילים כבר נכתבו על העיצוב שלו: רבים טענו שהוא מוגזם וחסר פרופורציות, אחרים אמרו שהוא סתם קשה לעיכול, אבל אנחנו חייבים לומר שבמקרה שלנו הוא "ירד בגרון" קצת יותר בקלות. הצבע השחור של מכונית המבחן, יחד עם חבילת ההשחרות שמגיעה כסטנדרט ב-430, מעדנים את הנוכחות שלו. גם לוחית הרישוי הצהובה מסייעת "להקטין" את מימדי הגריל.

מכל כיוון אחר זו מכונית שפשוט נראית מצוין, בלי אף הסתייגות. מכסה המנוע ארוך ועליו מפוסלים קווים דינאמיים ואלגנטיים, זווית הירידה לאחור של הגג היא מהסוג הקלאסי, ומאחור אהבנו את יחידות התאורה הצרות ואת הספוילר הדק שמוטמע בדלת תא המטען. הופתענו למצוא קאליפרים אדומים בתוך חישוקי ה-"19. אצל מכוניות שנושאות את תג M של ב.מ.וו, הצבע הוא בדרך כלל כחול.

גם מבפנים זו ב.מ.וו קלאסית, קצת שמרנית מדי ועמוסת כפתורים, אבל בהחלט איכותית. יש כמה שדרוגים לאווירה כמו תאורת כניסה שמוקרנת על הרצפה ממראות הצד או תאורת אווירה פנימית שגם משמשת להתרעות שונות (למשל על דלת פתוחה). הריפוד החום מסייע בהשראת האווירה היוקרתית.

ב.מ.וו סדרה 4

תא הנוסעים

סדרה 4, אם עוד לא הזכרנו, היא גרסת הקופה של סדרה 3. בהתאם, תאי הנוסעים של השתיים זהים כמעט לחלוטין. לוח המחוונים דיגיטלי ונאה, אבל לא מאפשר שפע של תצוגות מתחלפות כמו בדגמים אחרים. 

לראשונה בב.מ.וו, מערכת המולטימדיה של סדרה 4 דוברת עברית כמעט מלאה, כאשר גם התפריטים בלוח המחוונים מוצגים בעברית. אבל יש עם זה שתי בעיות: ראשית, התרגום לעברית לא ממש מוצלח - קחו למשל את המשפט "ערכים מ- הגדרה אישית" שמשמש ככותרת לתצוגת ה-Trip המוכרת. לוקח זמן להבין למה התכוון המשורר.

ב.מ.וו סדרה 4

שנית, ההפעלה הקולית (באנגלית, כמובן) לא פועלת כאשר בחרנו בשפה העברית לממשקי המערכת. וזה חבל, כי יש פה מערך מצוין של הפעלה קולית שיכול לשמש חלופה בטוחה וידידותית לכפתורים השונים. פגשנו ברכבים רבים בהם ההפעלה הקולית פועלת רק באנגלית, וזה לגיטימי, אבל עדיין לא נתקלנו ברכב שמנטרל את ההפעלה הקולית כאשר תפריטי המערכת מוצגים בעברית.

ב.מ.וו סדרה 4

רשימת האבזור נדיבה למדי וכוללת מושבי עור עם כוונון חשמלי וזכרונות, חלון שמש בגג, תאורת לד מלאה, מערכת שמע משובחת מבית "הרמן קרדון" עם 16 רמקולים, טעינה אלחוטית לסלולארי, קישוריות אפל קארפליי (אך ללא אנדרואיד אוטו), קיפול חשמלי למראות הצד, בלם יד חשמלי עם פונקציית אוטו-הולד ועוד. בתמורה למחיר של כמעט חצי מיליון שקלים, היינו שמחים לפגוש כאן גם פריטים כמו חימום למושבים או תצוגה עילית.

ב.מ.וו סדרה 4

רשימת אביזרי הבטיחות ארוכה אפילו יותר, וכוללת בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעת תנועה צולבת בנסיעה לפנים ולאחור, התרעת התנגשות צידית כולל התערבות בהיגוי, בקרת שיוט אדפטיבית הפעילה עד למהירות של 210 קמ"ש, התרעה בפני פגיעה מאחור, שמירת נתיב, ניטור שטחים מתים במראות עם תיקון היגוי אקטיבי - וגם כאן הרשימה עוד ארוכה והדף קצר.

פסקה נפרדת נקדיש לעזרי החניה, שכוללים כאן חיישנים מכל כיוון, מצלמת "מבט על" ותצוגת תלת מימד עם 8 זוויות צילום שונות, חניה אוטומטית במקביל ובניצב, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור ומערכת הזוכרת את תוואי הנסיעה של 50 המטרים האחרונים ומסוגלת לשחזר אותו עצמאית בנסיעה לאחור.

ב.מ.וו סדרה 4

תנוחת הישיבה מאחורי ההגה נמוכה, כמובן, ולטעמנו היא מאוד נוחה ומדויקת. המושבים מעניקים תמיכה מצוינת ומאפשרים טווח רחב של כוונונים לדיוק מירבי. מרווח הראש מעט גבולי בשל חלון השמש בגג.

הכניסה למושב האחורי מעט מאתגרת, כצפוי, ואחרי שנכנסים פוגשים בצמד מושבים (בלבד) ומגלים כי הם נוחים מאוד. המרווח לרגליים סביר ויש אפילו פתחי מיזוג נפרדים עם שליטת טמפרטורה עצמאית, אך המרווח לראש מאוד מצומצם. הח"מ, על 174 סנטימטריו, גירד את פדחתו בתקרה.

תא המטען רחב ונגיש ומציע נפח של 440 ליטרים - נתון שלא נופל מזה של דגמי סדאן מקבילים.

ב.מ.וו סדרה 4

נוחות נסיעה

אם בדור הקודם התלוננו על רכות יתר של סדרה 4, שהיתה דומה מדי לסדרה 3 באופי, אז עכשיו המצב הפוך. בסדרה 3 דיווחנו על אופי נוקשה וספורטיבי-משהו, והכיול הזה עבר גם לסדרה 4. מערך המתלים המוקשח, יחד עם חישוקים גדולים ומעט גומי שמצפה אותם, הופכים את ה-4 למכונית מאוד הדוקה ונוקשה. עם זאת, יש כאן מערך בולמים אדפטיביים, כך שבמצב הרך שלהם מתקבלת נוחות נסיעה בהחלט לא רעה.

ב.מ.וו סדרה 4

בתוך העיר השיבושים מורגשים, אך הם עוברים עידון וריכוך עוד בטרם יטלטלו את הנוסעים. נדנוד לא מורגש כלל. מחוץ לעיר הנוחות טובה אפילו יותר, כך שנעים מאוד להעביר ב-4 נסיעות למרחקים ארוכים. גם רמת הבידוד מרעשים טובה: רעשי צמיגים חודרים פנימה לעיתים, בהתאם לסוג האספלט, אך רעשי מנוע לא נשמעים כלל.

ב.מ.וו סדרה 4

מנוע ותיבת הילוכים

ל-430 יש מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטרים, עם הספק מירבי של 258 כ"ס ב-6,500 סל"ד ועם מומנט מירבי של 40.8 קג"מ שמתקבל כבר ב-1,550 סל"ד. זה לא נשמע כמו כוח יוצא דופן עבור מכונית במשקל עצמי של טון וחצי, אבל נתון תאוצה של 5.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש מרמז שיש פה על מה לדבר.

בתנועה מנהלתית, יחידת הכוח של ה-4 פועלת היטב: העברת הכוח חלקה, המערכת לדימום מנוע בעמידה כמעט ולא מפריעה, התיבה מתפקדת מצוין והכל פועל באופן שקט ונינוח. אבל לא בשביל זה התכנסנו.

ב.מ.וו סדרה 4

לחיצה עמוקה ובריאה על הדוושה הימנית חושפת השהיה קלה בפקודת ה"קיק דאון", אך זו נעלמת כליל במצב הנהיגה הספורטיבי. מהרגע שההילוכים יורדים מתקבלת תאוצה חזקה, בשרנית וליניארית, שמאפשרת לב.מ.וו להעניק דחף בגב מהסוג שלא תמיד פוגשים במנועי 4 צילינדרים. הכוח זורם בצורה אחידה ומתמשכת, מרגע כניסת הטורבו ועד לקו האדום, בלי "לאבד אוויר" ובלי אובדן כוח בהחלפות ההילוכים. תענוג.

מצב חדש בשם "ספרינט", שמופעל בלחיצה ארוכה על מנוף הורדת ההילוכים שמאחורי ההגה, מעביר את כלל המערכות למצב הספורטיבי ומאפשר להאיץ באופן אופטימלי (ומהנה במיוחד, אם תשאלו אותנו) גם אם לפני רגע שייטתם במצב "קומפורט". בסיום ההאצה, מערכות הרכב יחזרו למצבן הקודם. פתרון יעיל שחוסך הסטת יד ומבט אל בורר המצבים.

ב.מ.וו סדרה 4

תיבת 8 ההילוכים האוטומטית מתפקדת כאן באופן נהדר. ההחלפות מהירות והשליטה הידנית מעניקה לנהג עצמאות מלאה במצבי הנהיגה הספורטיביים. גם צליל המנוע שותף לחוויה (שוב, במצבים הנכונים), אך לעיתים נדמה כי הוא מופק באופן מלאכותי. מילא.

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 11 ק"מ לליטר בשיוט רגוע, כאשר לאחר נהיגה נמרצת ירד הנתון לסביבות ה-8 ק"מ לליטר.

ב.מ.וו סדרה 4

התנהגות כביש

וכמו במקרה של סדרה 3, גם כאן יש התנהגות כביש יוצאת מהכלל. ה-430 נהנית מאחיזת כביש כמעט אבסולוטית, שנשמרת גם במהירויות אוטובאן; השלדה מצוינת, משפרת את התקשורת שלה עם הנהג ככל שמתגבר עומס כוחות ה-G והיא גם מאותתת שהיא תסתדר מצוין עם כמה מאות סוסים נוספים.

ב.מ.וו סדרה 4

אפשר לייצר היגוי יתר לרגעים קצרים, אבל נדרש קצב מהיר ועומסי פניה רציניים כדי שזה יקרה. זו לא מכונית לשעשועי כיכרות נוסח ה-Z4, וגם בכבישי בית אורן או נס הרים היא תשדר שצפוף לה. ה-430 רוצה את הכבישים שלה רחבים ומהירים, כאלה שהעיקולים שבתוכם יכולים להתבצע במהירות דו-ספרתית גבוהה. רמיזה קלה של הרפיית דוושה לא תמיד תספיק על מנת לייצר את פקודת הפניה - כאן צריך לעיתים בלימה נחושה והפניית הגה ברורה, ואז הדברים קורים בקצב מהיר. ההיגוי מדויק, אם כי לא מתקשר מספיק עם הנהג. הבלמים מצוינים ולא דעכו גם תחת עומס.

זו מכונית GT  קלאסית. גדולה, יציבה, בוגרת ואוחזת, אך גם כזו שיודעת לצאת למחול מהיר עם נהג מיומן בכביש המתאים. כיף אמיתי.

 
ב.מ.וו סדרה 4

סיכום

ב.מ.וו סדרה 4 החדשה קולעת בול בפוני. אם לדור הקודם היה משבר זהות מסוים, והוא נע בין הנינוחות של ה-3 כרכב מנהלים לבין התכונות הספורטיביות הנדרשות ממכונית קופה, הרי שהפעם המצב הפוך - ואם יש מישהי שמכילה ניגודים כלשהם הרי שזו דווקא ה-3.

כי ל-4 יש את כל מה שצריך על מנת לשרת את לקוחותיה: יש לה מראה בולט, מוחצן בחזית וקלאסי מהצד ומאחור; יש לה תא נוסעים איכותי ויוקרתי, שופע באבזור (בעיקר בכל הנוגע לבטיחות ולעזרי החניה); רמת השימושיות שלה לגמרי לא רעה (למעט המרווח לראש) וגם נוחות הנסיעה מצוינת.

ומעל כל זה, יש את מה שהופך אותה מסתם מכונית קופה יוקרתית לאחת שנושאת בגאון את סמל ב.מ.וו: יחידת הנעה נפלאה, חזקה ואלגנטית, לצד יכולת דינאמית גבוהה שמדרבנת את הנהג לאתגר שוב ושוב את יכולותיו. חוויית נהיגה מהנה.

ב.מ.וו סדרה 4


לדגמי ב.מ.וו בישראל - ב.מ.וו

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה