דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן פרידה

Getting your Trinity Audio player ready...
כתב וצילם: יתיר דוידוביץ'

 
מיומנו של חסיד

כולם אוהבים נוסטלגיה. להתרפק קצת על העבר, לחזור אחורה לזכרונות המתוקים על אהבות נעורים וסיפורי קרבות מסמרי שיער ומלטפי אגו. מצד שני, כולם רוצים הכל חדש. סמארטפון נוצץ, מחשב עדכני, רכב יוקרתי. רק חובבי הרכב האדוקים - הנטורי קרתא של הבנזין - מתכווצים בחשש כשחברות הרכב מודיעות על החלפתו של אחד מדגמי הרכב הספורטיביים והאהובים. הם, מצידם, ממשיכים להתרפק על זיכרונות מימי אלפא סוד ופיג'ו 205 ראלי שכבר שנים רבות אינן מיוצרות. כשמאזדה הציגה את הדור הנוכחי של המיאטה האגדית, לפני 6 שנים, חששו חולי ההגה מאובדן הקסם. כאשר אסתי – הלא היא סובארו אימפרזה STI המיתולוגית – הוחלפה בדגם חדש, כססו האדוקים ציפורניים בפחד מהאפשרות שהחדות תעלם. וכמה דמעות נשפכו כשהונדה שלחה לבית העולמים את ה-S2000 השובבה כדי ליצר מכוניות שרק נראות ספורטיביות.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ב.מ.וו סדרה 3



  פלדה גרמנית ועץ איטלקי. עצירה למנוחה בצפון איטליה

ההקדמה הארוכה והאמוציונאלית הזו נועדה על מנת לאפשר לכם להבין מעט מעולמו של חסיד מכוניות, העומד כפסע לפני הפרידה הבלתי נמנעת מב.מ.וו סדרה 3 שמחליפתה כבר הוצגה. ה-שלוש המקודשת, שבמשך שנים היתה המכונית הקטנה בהיצע של ב.מ.וו, התמקמה מאז שנות השבעים כסמן הימני בכל הקשור להנאה והנעה (והנאה מהנעה). בתנ¨ך של חובבי הרכב תמצאו מעשיות רבות המספרות על הברית שבין האדם למכונה הנפלאה הזאת והמהדרין יוסיפו ברכת הגומל אחרי לילה סוער על כביש רטוב ומפותל. התכנסנו כאן, קרובי משפחה ומוקיריה, על מנת לומר תודה ולהיפרד. הדור החמישי של ב.מ.וו סדרה 3 עוזב אותנו (במחירי מבצע שמתחילים בפחות ממאתיים אלף שקל, רוצו לקנות) ומשאיר אחריו סימני שאלה משמעותיים – שיישארו פתוחים עד למפגש עם היורשת.

ה-3 האחרונה (3 זו סדרה 3, ואל תתנו למאזדה לבלבל אתכם) זכתה לספוג ביקורות. על המשקל שתפח, העיצוב השמרני ורחמנא ליצלן - אפילו על התנהגות הכביש. זה לא שהיא שכחה את הצעדים, חלילה, אלא היא פשוט כבר אינה לבדה באוהלה של תורה. כיום גם המתחרות מציעות התנהגות כביש לעילא ולעילא. הסוגיה האמורה, בבחינת צלם בהיכל לחובבי הרכב, מעלה את השאלות שגובלות בכפירה. האם השלוש הבאה לא תהיה מהנה יותר? האם פרנסי החברה, שבעבר סגדו לחלוקת משקל מושלמת ומנועים אטמוספרים, יחטאו בעבודה זרה לצריכת הדלק ולפליטת המזהמים?



פת שחרית במעבר ההרים "סילברטה".  טירול, אוסטריה

עד שתחזינה עינינו בסדרה שלוש החדשה, קפצנו למינכן בכדי ליהנות בפעם האחרונה מהנעת בשרים עם השלוש הנוכחית. נזירים שכמותנו, לא לקחנו לנו את גרסת ה-M - היא שייכת לחטיבה נפרדת - אלא את ה-M לעניים, הלא היא ה-335. עם המיועדת האצנו לארץ המובטחת, מעברי ההרים שבאלפים, ואגב אורחא בדקנו אלו מהם היו ראויים להיכלל בגבולות ארץ הקודש לו משה רבנו היה מקבל את זכות הבחירה.

ה-335, כיאה לניצבת בראש ההיצע, מתהדרת במנוע משובח. כבר בימי קדם חרג מעט שלמה המלך מהוראות ההפעלה למלך ישראל – "לא תרבה לך סוסים", אמרו לו. אבל שלמה שלנו - שידע דבר או שניים בחייו - עיגל קצת את הפינה הזאת. ממושב הנהג של הב.מ.וו, אנחנו יכולים להבין אותו. קשה לסרב ל-306 סוסי פרא אצילים. סיפורי התנ"ך שעוברים בראש מעלים אפשרות נוספת ולא לגמרי מופרכת -  יכול להיות שלחמור של בלעם היה מנוע שכזה? אתה סוחט את הדוושה, חוטף מכה בראש מהמשענת ובמקום לקלל נפלטות לך שלל ברכות למהנדסי המנועים מבוואריה. פלא שגם ההוא, שלא היה ממש רגיש עם הרגל על החמור, פלט בלי כוונה "מה טובו אוהליך"?

 

בעלייה התלולה לסטלביו פאס שבצפון איטליה אפשר ללחוץ את משושה הצילינדרים הזה עד לקו האדום. אלפיים הסל"ד שבין 5,000 ו-7,000 הם חגיגה אמיתית. בשלב הזה, לא ברור מי צוהל חזק יותר - המנוע או הנהג - אבל ברור לחלוטין מי נשמע יותר סקסי. למרות הפרידה הכואבת הצפויה, כאן נמצאת הנחמה הקטנה: כנראה שהמנוע הסורר והמורה ימשיך לענג אותנו גם בסדרה שלוש הבאה.

יראתנו הגדולה טמונה דווקא בעתיד השלדה, שמא מישהו בב.מ.וו יקריב את את התקשורת איתה בשם שמיים ואוזון. בחלק המזרחי של סילברטה פאס באוסטריה, שם הסיבובים מהירים ושדה הראיה רחב, אנחנו לוחצים אותה עד לקצה. תחת עומס השלדה מגלה קצת כבדות, אבל העברת משקל לסרן הרצוי חצי שנייה קודם תשים את האדוקה בדיוק על הקו שבחרתם ותוציא אתכם מהסיבוב עם חיוך ענק ובקצב משכר. כאן אנחנו נזכרים שיש בה גם מעט מגרעות. במהירויות גבוהות היא מתנדנדת מעט על מתליה, כאברך בתפילת עמידה. מצד שני, במהירויות הללו גם אפיקורסים גמורים ירוצו להגיד שמע ישראל...

 

בסיבובים המפותלים בדרך למעבר ההרים סאן ברנדינו שבשוויץ אנחנו מתענגים על ההנעה. אנחנו זוכים למשוב מדוייק מכל פיסת אספלט ומאריכים, באהבה וברצון, את החלקות הזנב. שם אנחנו מגלים שבמקרה דנן הנבואה אכן ניתנה לשוטים: כאן לא צריך נביאים כדי לדעת מתי הברייה הכחולה מתעתדת לסור מדרך הישר ומתי היא חוזרת אליה.

 

מנוחת הלוחם. V6 ו-306 סוסים מתקררים על גבול שוויץ

דווקא ההגה - האורים והתומים של חובבי הנהיגה וכתבי הרכב - הצליח להשאיר טעם קצת מר. זה לא שהוא לא טוב. הוא לא חשמלי בניגוד לזה שבסדרה 5 החדשה (אשר יוצע כאופציה גם בסדרה 3 העתידית), הוא אינפורמטיבי די הצורך ומשקלו טוב. אבל הוא סרווטרוניק, משמע הוא משנה את יחס המסירה שלו ולמעשה מייעץ ואף מסייע בהכנסת מרכבת הברזל לפנייה. אך אליה וקוץ בה - בקצב שבו אנחנו מתניידים אין מקום רב לשגיאות, ובמקרה אחד אחיתופל העגלגל שתחת ידינו כמעט שלח אותנו לפגישה מרסקת אגו עם מעקה הבטיחות. יועץ חלקלק שכמותו.

כאשר תעלה השלוש הנוכחית לשמיים ותשפיל מבטה מול בורא עולם - יש אומרים שהוא איטלקי במקור - כדאי לה שתסתיר ממנו את השמנמן הנבזה.

אחרי שנפרדנו בפעם האחרונה מה-335, עברו בראשנו הרהורים ותהיות. אנחנו יודעים שהשלוש הבאה תהיה גדולה יותר ולבטח חזקה וחסכונית יותר. היא גם תהיה כנראה מאובזרת למשעי, אך רגע אחד לפני שגם הב.מ.וו הזאת נאספת אל אבותיה נבקש רק דבר אחד ממהנדסי ופרנסי החברה במינכן: אנא גדלו זוג ביצים גדולות, כמו שהיו לאבותיכם הצדיקים עת דחפו מנוע גדול והמון אופי לשלוש ההיא ב-1986, וצרו לנו ברייה מתקשרת ונושכת. כדי שלפחות אנחנו, חובבי הרכב, נוכל לחזור ולנהוג באהבה וביראה.


___________________________________________________________________________

כבישי הנהיגה הטובים באירופה

במהלך המבחן על ב.מ.וו סדרה 3 עברנו בכבישים היפים ביותר באירופה – מעברי ההרים באלפים. אם אתם אוהבים לנהוג ומתכננים לבקר באירופה עם רכב, הסקירה הזו נועדה עבורכם. גזור ושמור

 
היפה. מעבר ההרים "סטלביו". מבט לכיוון מזרח

החבילה הכדאית: סאן ברנרדינו / שוויץ, 80 ק"מ צפונית ללוגאנו

איכות הכביש: טובה מאוד. הכביש אמנם לא רחב, אבל הוא סלול היטב ונתמך בשיפועים מוצלחים. ציון: 4.5 כוכבים.

נוף: מרהיב. בשיא הגובה תפגשו באגם קטן וקסום, ובדרך למטה תוכלו ליהנות מנוף שוויצרי אופייני ויפהפה. ציון: 4.5 כוכבים.

תנועה: הכביש מפורסם ולכן עמוס, אך לא בצורה מטרידה. האספלט מספיק רחב ברוב המקרים כך שניתן להיכנס לסיבובים ללא חשש. ציון: 4 כוכבים

מדד הכיף:  הצד הצפוני תלול וטכני להחריד, אבל הפיצוי מגיע כשמתחילה הירידה דרומה. סיבובים איטיים ובינוניים וראות טובה במרבית הסיבובים מאפשרים קצב גבוה יחד עם תחושת ביטחון רבה. ציון: 4.5 כוכבים

 

המהיר: ברנינה פאס / דרום מזרח שוויץ, סמוך לגבול עם איטליה

איכות הכביש: טובה. הסלילה לא רעה והיתרון הגדול – הכביש רחב מאוד. ציון: 4 כוכבים

נוף: תענוג. הצד הדרומי ירוק וכפרי וככל שעולים לפסגה הנוף משתנה והופך אלפיני יותר ומושלג. הירידה לכיוון צפון-מערב מרשימה, אם כי מעט פחות מהדרום. ציון: 4 כוכבים.

תנועה: מבין המעברים שבדקנו הוא היחיד שמשמש כציר תנועה ראשי. עם זאת, לא מדובר בכביש עמוס מדי. שימו לב - הסבירות למפגש עם שוטרים גדולה ביחס למעברים האחרים. ציון: 3.5 כוכבים.

מדד הכיף: לא מדובר בטוב שבמעברים. הוא גם לא ארוך במיוחד או יוצא דופן מבחינת הנוף, אבל אם אתם בסביבה בהחלט מומלץ לקפוץ. רוב הסיבובים ארוכים יחסית (אם כי פה ושם ניתן למצוא סיבוב חד וטכני), ולכן אפשר לפתח קצב מהיר בביטחון רב. רק היזהרו מהשוטרים. ציון: 4 כוכבים.

 

היפה: סטאלביו פאס / צפון איטליה

איכות הכביש: החלק העליון משובש יחסית. אם תגיעו ממזרח, תגלו כי הכביש צר באופן מטריד ומפותל עד כדי כאב ראש. לכיוון שוויץ הכביש צר ומאוד לא בטוח. הירידה מערבה לכיוון בורמיו רחבה יותר וסלולה היטב. ציון: 3.5 כוכבים.

נוף: אין בכלל שאלה. מדובר באחד הכבישים היפים שתוכלו לנהוג בהם. ממזרח תוכלו לפגוש במעלה האבן המרהיב, ובכל כיוון אחר שבו תבחרו לנסוע תיתקלו בנוף היפה ביותר שיש להרי האלפים להציע. מרהיב. 5 כוכבים.

תנועה: כיאה למעבר כה מפורסם (שהתפרסם אף יותר בזכות מגזין הרכב הבריטי "טופ-גיר"), ישנו עומס בעיקר בצד המזרחי של הכביש. קשה מאוד להישאר בקצב נסיעה סביר. ציון: 3 כוכבים.

מדד הכיף: ללקק את האצבעות. אמנם הכביש עמוס יחסית ומפותל, אבל הוא מציע 3 כיווני נהיגה וסגנון שונה בכל אחד מהם. העליה תלולה ותאפשר נהיגה ארוכה למדי, שבסופה תגמול בדמותו של אוכל איטלקי מצוין בשיא הגובה ונוף עוצר נשימה. אמנם לא מדובר בחוויה המושלמת לנהג, אבל בהחלט מדובר בכביש שצריך לנסות. ציון: 4.5 כוכבים.

 
כל כך יפה, שבא לנהוג. מעבר ההרים "סטלביו" הפעם במבט מערבה


האיכותי: סילברטה פאס / 
חבל טירול, אוסטריה, סמוך לגבול שוויץ

איכות הכביש: מעוררת התפעלות. האספלט מעולה, מסומן היטב וכל סיבוב משופע בצורה שתסייע לרכב להישאר בתוך המסלול. נראה ככביש שהובא לעולם לאחר לילה סוער של מהנדס ומתמטיקאית (עד כמה שלילה כזה יכול להיות סוער...) ציון: 5 כוכבים.

נוף: יפה, אך לא מיוחד ביחס לאחרים. מרשים במבט מלמעלה וגם תוך כדי נסיעה, אבל לא מומלץ להגיע אם אתם מחפשים רק נוף. ציון: 3.5 כוכבים

תנועה: מדובר בכביש אגרה (כ-12 יורו לכניסה) מה שמרחיק רכבים רבים. הכביש שקט מאוד ופנוי, שווה כל יורו לחובבי הנהיגה. ציון: 4.5 כוכבים

מדד הכיף: הצד המזרחי מהיר מאוד ובעל ראות טובה, אך קצר יחסית. הצד המערבי טכני מאוד ומאפשר קצב יותר נמוך, אבל דורש הרבה עבודה עם כוח המנוע. הכביש אמנם פחות מגוון מהסטלביו ומסאן ברנרדינו אבל האיכות, הו האיכות. ציון: 4.5 כוכבים.

 

המאכזב: הנטנניוך פאס / חבל טירול, אוסטריה, סמוך לעיירה אימסט

איכות הסלילה: בינונית בצד הדרומי וסבירה בצד הצפוני. הצד הדרומי צר ומלא בפניות עיוורות. הצד הצפוני מוצלח יותר, אך עדיין לא משתווה למעברים המעולים האחרים. ציון: 3.5 כוכבים.

נוף: קטע הכביש הצר על צלע ההר נחמד למראה, אבל לא מדובר במחזה ששווה לעלות בשבילו עד למעלה. 3.5 כוכבים.

תנועה: הכביש התפרסם כאחד הטובים לנהיגה באירופה. לכן, בעיקר בסופי שבוע, הוא עמוס מאוד - בעיקר באופנוענים. ציון: 3 כוכבים.

מדד הכיף: דובר רבות על הכביש הזה באתרים ופורומים של חובבי נהיגה - לטעמי באופן מופרז. הכביש לא מתאים לנהיגה מהירה ברכב חזק, ולכל היותר יוכל לספק הנאה לרוכבי אופנוע. ביחס לשאר מעברי ההרים הוא מאכזב מאוד וחסר יחוד. עם זאת, בחלק הצפוני ניתן לייצר קצב התקדמות מהיר ומהנה לפרקים. ציון: 3.5 כוכבים.


לדגמי ב.מ.וו בישראל - ב.מ.וו



הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון יולי 2011 של רכב+ - מגזין הרכב של עיתון 'הארץ' ו-iCar, המופץ בכ-80,000 עותקים לקוראי העיתון.

לתמונות נוספות מהמסע להרי האלפים - בקרו בעמוד הפייסבוק של iCar

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה