דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ב.מ.וו X3 (מנוע 3.0 ליטר, M40) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...
מאת: עזרי לוי

צילומים: הדר קמינסקי

את הדור השלישי של ב.מ.וו X3 פגשנו לראשונה לפני מספר חודשים, וזמן קצר לאחר מכן עימתנו אותו גם במבחן השוואתי מול שבעה רכבי פנאי יוקרתיים מתחרים. אולם שני המפגשים הקודמים שלנו נעשו עם ה-X3 בגרסת 30i, עם מנוע 2.0 ליטרים בהספק של 252 כ"ס. לא שזה רע, אבל יש טוב יותר. 165,000 שקלים צפונה משם, מחכה גרסה מעניינת לא פחות: ה-M40i. יש לה מנוע עם ליטר נוסף, 6 צילינדרים בטור, הספק מרבי של 360 כ"ס וסמלי M המחייבים במקומות הנכונים. מה היא שווה?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ב.מ.וו X3


ב.מ.וו X3, מנוע 3.0 ליטר, אוטומטית, 360 כ"ס, 530,000 שקל

יתרונות

חסרונות

יחידת הנעה

בידוד רעשים

תיבת הילוכים

עיצוב חיצוני

התנהגות כביש

  הגה אנמי


ב.מ.וו X3 M40

עיצוב

העיצוב החיצוני של ה-X3 לא מסובב ראשים, אפילו לא בגרסה הביצועיסטית שלפנינו. אין לו את הגוף האתלטי של דגמי הפנאי מבית אלפא רומיאו או מרצדס; הוא קשוח ורבוע יותר, קצת פחות מודרני וקצת יותר דומה לדורות הקודמים. עם זאת, גם קל לבלבל בינו לבין ה-X5 - וזו בהחלט מחמאה.

גרסת ה-M40i מתהדרת גם בחישוקים גדולים יותר - 20 או 21 אינץ', לעומת 18 או 19 בגרסאות האחרות. הפגושים נראים אחרת עם שבכה דמויית "חלת דבש", הפסים האנכיים על הגריל מקבלים גימור אפור, מראות הצד מוכספות, הפגוש האחורי שונה ובתוכו צמד אגזוזים רבועים (במקום עגולים בגרסאות הרגילות).

עיצוב הפנים קלאסי ומוכר מקו דגמי ב.מ.וו הנוכחי, או במילים אחרות - אין הפתעות. הסגנון כבר לא צעיר ובוודאי שלא מפתיע בחדשנות, אך האווירה איכותית ואלגנטית. לוח המחוונים דיגיטלי בחלקו ומסך גדול מתמקם במרכז. איכות החומרים מעולה והתחושה בהחלט יוקרתית.

הסמלים של סדרת ה-M בולטים כאן אף יותר. מסימון מיוחד במרכז לוח השעונים, דרך מספר סמלים על הרכב מבחוץ, ספי דלתות מרשימים ועד סימון בולט על הקליפרים של הבלמים העצומים.

ב.מ.וו X3 M40

תא הנוסעים

כאשר בחנו את דגם 2.0 הליטרים הוא נבחן בגרסה המאובזרת שלו, כך שמבחינת האבזור ההבדלים הפעם מזעריים. ברמת הגימור "לקשרי" נקבל חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס ומערכת לחניה אוטומטית, תאורת לד מלפנים, מראות צד ופנים נגד סנוור, תאורת אווירה צבעונית, מושבי בד משולבי עור עם כוונון חשמלי, זכרונות וחימום, בקרת אקלים עם 3 איזורי טמפרטורה, תא מטען עם פתיחה חשמלית בהושטת רגל, גג שמש פנוראמי ומערכת שמע עם 12 רמקולים.

גרסת ה"אקסלוסיב" מוסיפה גם מצלמת על עם תצוגת תלת מימד, תאורת חזית אדפטיבית, ריפוד עור מלא ומערכת שמע עם 16 רמקולים.

בשתי הגרסאות ישנו מפרט עשיר של מערכות בטיחות, הכולל בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטנומית, תיקון סטיה מנתיב, התחמקות מהתנגשות צידית והתרעה מפני תנועה צולבת מלפנים ומאחור.

ב.מ.וו X3 M40

מערכות הבטיחות האקטיביות פועלות בצורה טובה מאוד. לשמחתנו לא נזקקנו לבלימת החירום אך בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה מצויינת, עם האטה הדרגתית בהתקרבות. גם פונקציית הזחילה בפקקים פועלת בצורה טובה ואפשר אפילו לכוונן את עוצמת הרטט של בקרת הסטייה מנתיב. נקודת הביקורת היא שגם בכיוונון בינוני מערכת השמירה על הנתיב מעט אלימה מדי מחד ואינה מושלמת מאידך.

מרווח הפנים מכובד לנוסעים מלפנים והקונוסלה שבין המושבים יוצרת הפרדה ברורה בין הנהג לנוסע. גם הנדסת האנוש טובה וקל להגיע ולשלוט בכל כפתור ופקד. מושב הנהג אמנם נוח מאוד ורב כיוונונים, אולם בנסיעה ארוכה הוא פחות נוח לגב התחתון ונהגים נמוכי קומה יאותגרו במציאת תנוחת נהיגה מושלמת. מאחור המרווח טוב מאוד אפילו לשלושה נוסעים בוגרים, אם כי המושבים מעט קצרים בבסיסם.

תא המטען מציע נפח נדיב של 550 ליטרים, אך רף ההעמסה שלו מעט גבוה. 

ב.מ.וו X3 M40


נוחות נסיעה

הגרסה אותה קיבלנו נעלה צמיגים בקוטר 20 אינץ', ולמרות זאת נוחות הנסיעה נותרה טובה מאוד.  הג'יפון היה גם כאן מרוסן מאוד והצליח לבודד בצורה טובה את מפגעי הכביש למיניהם. המחיר של החישוק הענק וצמיגי הספורט הנדיבים הופיע בדמות של נוקשות מסוימת על חלק ממפגעי הכביש, בהם פסי האטה משמעותיים, בורות בינוניים ועוד. לא משהו שפוגע ביציבות או בריסון אך בכבישים מאתגרים ישנן חבטות קלות המורגשות בהגה וגם על ידי היושבים ברכב. בכל מקרה, המחיר שמשלמים בנוחות ביחס לגרסה הרגילה - שולי.

גם כאן רעשי הרוח נשמעים בבירור כבר במהירויות כביש 6 חוקיות, אף כי באופן כללי בידוד הרעשים משובח. עוד התאכזבנו לגלות רעשים מכיוון הדשבורד תחת מאמץ. יתכן וזו בעיה רק ברכב ההדגמה - אבל עניין זה צרם, תרתי משמע.

ב.מ.וו X3 M40

מנוע ותיבת הילוכים

רכב המבחן בגרסת M40i מצויד במנוע בנפח 3.0 ליטר המספק 360 כ"ס ומומנט של 51 קג"מ מרשימים המגיעים כבר ב-1,520 סל"ד. זהו אחד המנועים המעוטרים בהיסטוריה של ב.מ.וו ושל תעשיית הרכב בכלל, שזכה ללא מעט גרסאות בהספקים שונים במהלך השנים.

האמת היא שגם גרסת ה-2.0 ליטרים נהנית מביצועים טובים מאוד. ה-X3 בגרסה ההיא הרגיש זריז, חלק ונעים, אבל בגרסה השרירנית שבחנו הפעם הסיפור אחר לגמרי. הכוח פשוט שם כל הזמן, בעוצמות מרשימות ובזמינות אין סופית. המערכות האלקטרוניות מנהלות אותו, יחד עם ההנעה לכל ארבעת הגלגלים, כך שגם בלחיצה פתאומית וחזקה הכח מועבר מששת הצילנדרים לגלגלים בלי עודף דרמות. למרות משקל עצמי של כמעט 1.9 טונות, ה-X3 מזנק ל-100 קמ"ש בתוך 4.8 שניות. נתון היסטרי.

ב.מ.וו X3 M40

צליל המנוע הוא מהמשובחים והכיפיים שפגשנו ברכב פנאי. עד כדי כך שפתחנו חלונות כדי לוודא שמדובר בצליל אמיתי הבוקע מהאגזוז, ולא בצליל מסונתז המועבר דרך הרמקולים של הרכב. תענוג.

התיבה האוטומטית בעלת 8 הילוכים מתפקדת מצויין לרבות תחת עומס. תיבה כמעט מושלמת. את המבחן סיימנו עם צריכת דלק ממוצעת של 7.3 ק"מ לליטר. אף אחד לא יקנה את מכונית השרירים הזו כדי לחסוך בדלק.

ב.מ.וו X3 M40

התנהגות כביש

במבחן ההשוואתי שערכנו ל-X3, אז בגרסת ה-2.0 ליטרים, כתבנו ש"הב.מ.וו נתנה תחושה של 'עוד קצת כוח היה דווקא בא בטוב'. אולי זה בגלל יכולות השלדה העדיפות שלה, ואולי גם בגלל שהמנוע הזה הוא באמת לא מסעיר. הוא זריז, חלק מאוד ונעים לשימוש".

בגרסת ה-M40i פשוט אין מחסור בכוח. השלדה נדחפת קדימה על ידי 360 סוסים ומומנט אדיר. לתחושתנו ה-M40i מוקשח מעט ורוכן פחות - ובכך פותר את נקודת התורפה העיקרית של הגרסאות החלשות יותר. תענוג צרוף, שהיה יכול להיות מושלם אם ההגה היה יותר תקשורתי.

ב.מ.וו X3 M40

סיכום

ב.מ.וו X3 הוא רכב פנאי יוקרתי מצוין, שבגרסה הזו מעניק גם חווית נהיגה נהדרת. חוויה כמעט טוטאלית. לאלפא סטלביו, הסמן הקיצוני של התנהגות כביש ספורטיבית בקטגוריית רכבי הפנאי, אין גרסה מקבילה - אפשר לקבל אותו או עם מנוע חלש יותר או בגרסת "תלתן ירוק" אכזרית ויקרה. אודי SQ5 מהיר מאוד אבל לא מהנה באותה מידה, ומרצדס GLC43 מציע יופי של ביצועים - אך גם הוא פחות חד וספורטיבי מה-X3.

ב.מ.וו X3 M40

עם תג מחיר של למעלה מחצי מיליון שקלים, מרבית הלקוחות הפוטנציאליים יעדיפו לשדרג את הגודל או את מאפייני האיכות האחרים ולבחור בדגמים כמו X5 או אודי Q7. ה-X3 בגרסת ה-M40i פונה לקהל מצומצם יותר, כזה שמעדיף להשקיע כדי לשדרג את חוויית הנהיגה. לפחות עד להגעת ה-X3M, בסוף שנת 2019, זו אחת הבחירות הטובות ביותר שאותם לקוחות יוכלו לעשות.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה