דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ספטמבר 2018: האטה במסירות הרכב

Getting your Trinity Audio player ready...

בחודש ספטמבר 2018 עלו על כבישי ישראל 12,883 רכבים חדשים (לא כולל מוניות) – נתון המהווה ירידה של 35.5% לעומת חודש ספטמבר אשתקד, אז נמסרו 19,990 כלי רכב. הסיבה העיקרית לכך היא חגי תשרי, שחלו השנה במהלך כל חודש ספטמבר כמעט. מתחילת שנת 2018 נמסרו 224,980 כלי רכב חדשים בישראל, נתון המהווה גם הוא ירידה של 5.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, אז נמסרו 238,148 רכבים.

במשך שמונת החודשים הראשונים של השנה נשמרה ירידה מתונה יחסית שעמדה על כ-2.5% לעומת 2017. לנוכח הערכותיהם של בכירים בענף הרכב שניבאו ירידה של כ-10%, היה זה נתון אופטימי - אך מכירות החודש החולף הכפילו את שיעור הירידה השנתי מ-2.8% בחודש אוגוסט ל-5.5% בחודש ספטמבר. נותר עוד רבעון שלם עד סוף השנה, אז נדווח על השינויים במהלך השנה כולה.

בטבלה שלפניכם מוצגים עשרת המותגים המובילים מתחילת השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. מיקום מותגי העשירייה הראשונה נותר יציב וללא שינוי לעומת החודש הקודם. במקום הראשון יונדאי, שמציגה צמיחה גם החודש עם עליה של 3.8% לעומת השנה שעברה. במקומות 2, 3, ו-4 נוכל למצוא את קיה, טויוטה וסקודה שממשיכות להציג ירידה במכירות לעומת השנה שעברה. ניסאן במקום החמישי ממשיכה להציג עליה, בעוד מאזדה שבמקום השישי מציגה ירידה קטנה של 0.1% (פער של 12 רכבים בלבד לעומת השנה שעברה). מיצובישי ממשיכה בתנופת הצמיחה שלה ומתמקמת במקום השביעי עם עליה נוספת ומשמעותית של 18.7%. בדומה לחודש הקודם סוזוקי ורנו (במקומות 8 ו-9) אינן מצליחות לצמצם את הפערים ומגדילות את קצב הירידה. את המקום העשירי תופסת סיאט.

מסירות רכבים - ינואר-ספטמבר 2018

מותק, המנוע התכווץ

נתוני המסירות מציגים מידע לא רק על הדגמים החדשים שנמכרו, אלא גם פרטי מידע נוספים ובהם נפח המנוע - נתון אותו החלטנו לבדוק החודש.

ב-5 השנים האחרונות, באופן לא מפתיע, חלה ירידה עקבית בנפח המנוע הממוצע. השינוי לא מגיע כמובן רק מדרישות השוק, אלא גם ממעבר של יצרני הרכב למנועים קטנים ומוגדשים שעוזרים להם להתמודד עם תקנות זיהום האוויר וצריכת הדלק. דוגמה בולטת היא קונצרן פולקסווגן שלפני למעלה מעשור הציג את מנועי ה-TSI בנפח 1.4 ליטר, ועם השנים הקטין עוד ועוד את הנפחים - עם שכיום המנוע הנפוץ בדגמי החברה הוא בנפח 1,000 סמ"ק. בטבלה שלפניכם ערכנו השוואה בין נפחי המנוע השונים. ההשוואה מתייחסת לנתח השוק של רכבים בעלי נפח מסוים מסך כל המכירות באותה תקופה.

הנתון הראשון שצד את העין הוא הזינוק במכירת מכוניות בעלות נפח מנוע של עד 1,000 סמ"ק. מדובר בעליה של 90% בנתח השוק בטווח של 5 שנים. מנגד נוכל לראות את הירידה בנתח השוק של מנועי 1,001-1,200 סמ"ק (בעקבות אותו מעבר של קבוצת פולקסווגן למנועים קטנים יותר). גם אם נסכום למשל את סך הירידה בנתח השוק של מנועי ה-1,001 עד 1,600 סמ"ק (סה"כ 59.4%-) מדובר בנתון מרשים עוד יותר לטובת המנועים בנפח של עד 1,000 סמ"ק. אגב, קבוצת פולקסווגן היא לא היחידה עם מנועים זעירים שכאלו: גם הונדה סיוויק, MG ZS, וקיה סטוניק משווקות עם מנועי טורבו בנפח 1,000 סמ"ק. ולמרות זאת, נתח השוק של המנועים בנפח 1,400 עד 1,600 סמ"ק נותר הגבוה ביותר גם בשנת 2018 ועומד על 33.5%.

נפח ה-1,600 סמ"ק שכה אהוב הצטמצם ב-8% במהלך חמש השנים האחרונות. זוהי לא בשורה משמעותית, אך בהחלט מציגה את הלך הרוח הכללי של צמצום נפחים – בעיקר בקרב יצרנים עממיים. נפחי מנוע הגבוהים מ-1,600 סמ"ק דווקא הציגו עליה של 23.1% בנתח השוק לעומת 2013 ואילו נתח השוק של מנועים בנפח של מעל 1,800 סמ"ק צמח במעל 50%. עליה זו באה כמובן על חשבון מנועים בנפח של מעל 2,000 סמ"ק (ירידה של 33.3%) שבאה לידי ביטוי גם בקרב יצרניות היוקרה שהקטינו נפחים והוסיפו מגדשי טורבו.

נפחי מנוע - 2013-2018

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה