דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מסטיישן ועד קבריולט: המכוניות שנעלמו מחיינו

Getting your Trinity Audio player ready...

שוק הרכב עובר שינויים, וזה נכון גם לישראל וגם לעולם הגדול. קטגוריות חדשות צצות כמעט מדי שנה, כאשר בשנים האחרונות הטרנד הוא בעיקר בתחום הג'יפונים - אך יש גם קטגוריות נוספות ש"מומצאות יש מאין" כמו מכוניות הקופה 4 דלתות למשל.

במקביל, ישנה תופעה של "היכחדות קטגוריות". מכוניות שפעם היו נפוצות ופופולאריות, פתאום יורדות מפסי הייצור בלי שקמה להן מחליפה. זה קורה בעולם וגם אצלנו בישראל - כאשר בשוק המקומי נפוצה תופעה של מכוניות שמפסיקות להימכר על אף שבעולם הן חיות ובועטות. כדי לעשות קצת סדר בבלגאן, קבלו את הסקירה המלאה של המכוניות שנעלמו.

משפחתיות סטיישן 

בשנת 2009 הגיעה לישראל גרסת הסטיישן של יונדאי i30, מיד לאחר מכן הצטרפה אליה פורד פוקוסטיישן, והשתיים כבשו יחד נתח שוק משמעותי בציי הרכב. עד מהרה התחילו יבואניות נוספות לשווק כאן מכוניות משפחתיות בתצורת סטיישן, ולרגעים היה נדמה שישראל מגלה באיחור את מה שהאירופאים הבינו כבר מזמן. ב-2012 זה הגיע לשיא כאשר הפוקוס כבשה את טבלת המכירות והציפה את ישראל בסטיישנים לרוב.

בשנה-שנתיים האחרונות נדמה שחלה נסיגה משמעותית בתחום - אולי בגלל החדירה המואצת של רכבי הפנאי. רנו מגאן ויונדאי i30 הגיעו לישראל בדור חדש, אך ללא גרסאות הסטיישן בשלב זה; גם סיאט לאון ויתרה על הזנב המוארך במסגרת מתיחת הפנים; שברולט קרוז החדשה כלל לא מוצעת בעולם בתצורת סטיישן, וכך הדבר גם לגבי הדורות החדשים של הונדה סיוויק, סיאט איביזה והקטנות של פיג'ו (בעולם עוד מסתובבות 207 סטיישן).

אגב, בתחום מכוניות המנהלים המצב בולט אפילו יותר. לא שאי פעם הסטיישנים שלהן זכו כאן להצלחה יוצאת דופן, אך לפני 4-5 שנים ניתן היה לרכוש כאן גרסאות סטיישן של פיג'ו 508, סקודה סופרב, יונדאי i40, טויוטה אוונסיס, אופל אינסיגניה ופורד מונדיאו. עכשיו יש רק את מאזדה 6, וגם היא לא נוחלת הצלחה כבירה בגרסת הזנב המוגדל.

הונדה סיוויק סטיישן

גרסאות קופה

לפני 4 שנים ניסינו לארגן ב-iCar מבחן השוואתי שכלל את רנו מגאן קופה, אופל אסטרה GTC, יונדאי ולוסטר, קיה פרוסיד, פולקסווגן שירוקו וגם את הונדה סיוויק קופה (ששווקה על ידי אלבר ביבוא המקביל). המבחן ההוא לא יצא לפועל מסיבות שונות, אבל כיום הוא בוודאות לא היה יכול להתרחש - שכן אף אחת מהמכוניות כבר לא מיוצרת (למעט הולוסטר שחוזרת אוטוטו לסיבוב נוסף).

אופל אסטרה GTC

מיניוואנים

הרבה לפני שהג'יפונים קיצצו את כנפיהן של מכוניות המנהלים, הם טיפלו בקטגוריית המיניוואנים. דגמים כמו מיצובישי אאוטלנדר וניסאן אקסטרייל צברו כאן הצלחה וחיסלו כמעט סופית את כל מה שמציע 7 מקומות והוא לא רכב פנאי. רשימת החיסול כוללת בין היתר את מאזדה 5, רנו גרנד סניק, פורד S-max וגלאקסי, פולקסווגן טוראן, מיצובישי גרנדיס, הונדה FRV, דודג' ג'רני ואחרים. פיג'ו 5008 בחר שלא להרים ידיים והפך בעצמו לרכב פנאי, אבל כל חבריו פשוט התייאשו. חלקם עזבו את ישראל, האחרים פשוט ירדו מפס הייצור.

ואם בתחום 7 המושבים חלו מהפכות, מה תגידו על מה שקרה בגזרת המיניוואנים שמציעים רק 5 מושבים? שימו לב לרשימה הבאה: יונדאי מטריקס, טויוטה ספייס ורסו, ניסאן נוט, סקודה רומסטר, פולקסווגן גולף פלוס, סיטרואן C3 פיקאסו, סיאט אלתיאה, שברולט ויואנט. כולם נמחקו מהמפה המקומית, מרביתם לא משווקים יותר גם בעולם.

פורד S-Max ומיצובישי אאוטלנדר

גרסאות 3 דלתות

פעם, וזה לא היה כל כך מזמן, הסתובבו בישראל מכוניות עם 3 דלתות. לא מכוניות ספורטיביות או מכוניות בתצורת קופה, אלא סתם מכוניות עם 3 דלתות. לרוב אלו היו מכוניות קטנות. דוגמאות יש בשפע: סיאט איביזה וסיאט מי, פולקסווגן פולו, אופל קורסה, יונדאי i20 והמכוניות הקטנות של פיג'ו בתקופה של ה-207 וה-206.

אם נחזור לתחילת העשור הקודם, נמצא שם גם גרסאות 3 דלתות למכוניות כמו רנו מגאן, הונדה סיוויק, פיג'ו 307 ואפילו יונדאי אקסנט. היום לא תמצאו אף אחת מהן באולמות התצוגה.

פולקסווגן פולו 3 דלתות

קבריולטים

במבחן הקבריולטים הגדול שערכנו כאן בקיץ האחרון פגשנו 7 מכוניות פתוחות - כולן במחיר שמעל 200,000 שקל, כמעט כולן יוקרתיות. המציאות הזו אולי נראית טבעית היום, אבל לפני 10 שנים בסך הכל יכולנו לערוך מבחן דומה מבלי לשלב אפילו מכונית יוקרה אחת. בעשור הקודם, ועוד הרבה אחריו, שווקו כאן גרסאות פתוחות של פורד פוקוס, אופל אסטרה (שנקראה קסקדה), פיג'ו 308, פולקסווגן גולף (שנקראה איוס) ואפילו לניסאן מיקרה היתה גרסה פתוחה. קצת אחורה בזמן, או מעבר לים, יכולנו עד לפני שנים בודדות למצוא גרסאות פתוחות של פיג'ו 207, פיאט פונטו, רנו מגאן או מיצובישי אקליפס.

אם נחרוג מהתחום העממי, נוכל להיזכר בערגה בקבריולטים כמו קרייזלר קרוספייר, פונטיאק סולסטיס, וולוו C70, לקסוס SC, אודי A5 קבריו, אינפיניטי G37 ואלפא רומיאו ספיידר. כולן שווקו כאן עד לפני כמה שנים, כולן נעלמו מבלי שהוצגה להן מחליפה. ואם תקשיבו היטב, תוכלו בלילות לשמוע אותנו בוכים מגעגוע להונדה S2000...

אופל קסקדה


צילומים:
מת'יו דויל, אסף בר-שי, יתיר דוידוביץ, פבל צ'רניצקי

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה