דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מותגי הרכב שנעלמו מהמפה (חלק א')

Getting your Trinity Audio player ready...

אחת לכמה זמן, אנחנו נזכרים באחד ממותגי הרכב שהיו נפוצים בישראל בעשורים הקודמים. אולי זה קורה בגלל ההתעסקות ההולכת וגוברת בעתיד עולם הרכב, המכונית האוטונומית והרכב החשמלי שמעבר לפינה, ואולי אלה פשוט סממני הגיל שנותנים בנו את אותותיהם. כך או אחרת, כל כמה ימים מזכיר מישהו במערכת עוד דגם נוסטלגי שכבר לא נמצא כאן, עד שהחלטנו לרכז אותם ברשימה מסודרת.

בזמן כתיבת שורות אלה, וככל שהצטברו המילים (והיצרנים), הבנו שאין מנוס אלא לחלק את הכתבה לשניים. בחלק הראשון אנו סוקרים את מותגי הרכב שהיו בישראל והוחלט מסיבות כאלה ואחרות להפסיק את שיווקם בארץ. החלק השני יהיה קצת יותר עצוב ובו נספר לכם על כמה מותגים מהשנים האחרונות שפעילותם הופסקה כליל, בארץ ובעולם.

דייהטסו

היצרן היפני הקטן, שהתמחה בעיקר ברכבים קטנים, הפסיק את שיווק דגמיו בישראל בסוף 2011. החברה היפנית שבבעלות הענקית טויוטה, החליטה לסגת מהשוק האירופאי (ובתוכו ישראל) ולהתמקד בשוק המקומי, בין היתר בעקבות שער מטבע ין גבוה. ביפן דייהטסו ממשיכה כיום לעשות חיל בקטגוריית K של המכוניות הזעירות.

דייהטסו סיריון

בישראל, דייהטסו שווקה תחת כנפי טלקאר (יבואנית קיה כיום) ומכרה בארץ לא מעט דגמים שהפכו פופולאריים. ביניהם אפשר למנות את האפלאוז שאף שימשה את קציני צה"ל בדרגת אל"מ, השרייד (תאומתה של טויוטה סטארלט) שגם לאחר לא מעט התעללות מצד בוחני Fifth Gear המשיכה לנסוע ולנסוע, רכב הפנאי הקטן פרוזה והטריוס שהחליף אותו וזכה להצלחה לא רעה בכלל, ואיך אפשר בלי הסיריון הקטנה בדור הראשון והשני שסייעה להחזיר מהכבוד האבוד של דייהטסו. רק דייהטסו מאטריה הקובייתית לא נחלה הצלחה ובשנת 2012 הופסק הייצור שלה.

צפייה בתוכן מותגי הרכב שנעלמו מהמפה (חלק א')


לאדה

מותג הרכב הרוסי מוכר לרובנו בזכות העליה הגדולה ממדינות בריה"מ לשעבר בשנות ה-90. כיום המותג שייך לקבוצת רנו-ניסאן-מיצובישי ומשווק בעיקר ברוסיה. בשנת 2016 התבשרנו כי קרסו מוטורס קיבלה את הזיכיון לייבוא לאדה, אך בהמשך הדרך החלטה אסטרטגית של היצרן עצרה זאת מאחר וכיום מדובר בדגמים כמעט זהים לדגמי דאצ'יה. הוחלט כי בשווקים בהם משווקת דאצ'יה לא תשווק במקביל גם לאדה, ולהיפך. כך נוצר מצב שבשווקי דרום אמריקה והמזרח בהם משווקת לאדה, קבוצת רנו משווקים את דגמי דאצ'יה עם סמל רנו.

בישראל זכור לחיוב בעיקר לאדה ניבה, רכב השטח הקטן והקשוח שהראה יכולות מפתיעות גם כאשר ג'רמי קלרקסון התעלל בו בפרק הסובייטי של טופ-גיר. את לאדה סמארה המשפחתית הקומפקטית גם כן זכינו לראות בישראל.

לאדה ניבה

לנצ'יה

המותג האיטלקי הפסיק את פעילותו בארץ בשנת 2014, עם סיום הייצור של הדלתא המשפחתית בדור השלישי שלה. קונצרן פיאט-קרייזלר עוד ניסה להחיות את המותג עם גרסאות לנצ'יה לקרייזלר וויאג'ר או ל-300C , אך אלה לא הצליחו להתרומם ולבסוף החליט הקונצרן לצמצם את פעילות לנצ'יה בעולם ולמקד אותה באיטליה בלבד. גם החלטה זו לא ממש סייעה ללנצ'יה ובארץ המגף יש לה דגם אחד בלבד – האפסילון הקטנה (מבוססת פיאט פנדה) עם נתח שוק של כ-0.4% בלבד.

בניגוד לסיום העצוב, דווקא זכורות ללנצ'יה לא מעט מכוניות אייקוניות שכיכבו גם בישראל. ביניהן יש את הדלתא בדור הראשון עם גרסאות האיבו והאינטגרלה שכיכבה במרוצי הראלי. גם את הדדרה פגשנו כאן, שהיא בעצם גרסת לנצ'יה לאלפא רומיאו 155 והקאפה שהייתה מבוססת על אלפא רומיאו 166. לא מעט דגמים הגיעו לישראל במרוצת השנים, אך אקורד הסיום היה עם לנצ'יה אפסילון ולנצ'יה דלתא (מבוססת פלטפורמה C המשמשת גם את פיאט בראבו), כאשר יחידות אחרונות שלה נמכרו ב-2014 ובאותה שנה גם הופסק הייצור בעולם.

לנציה דלתא

GMC

מותג הטנדרים והמשאיות מבית ג'נרל מוטורס אינו משווק בישראל מזה כמעט 20 שנה. למרות זאת, זכינו לפגוש אצלנו לא מעט דגמים מהמותג האמריקאי והקשוח הזה - בהם טנדרים, מסחריות, וואנים ורכבי שטח. כיום בארה"ב GMC תופסת נתח שוק של 3.25% (560,687 רכבים), ומדובר בשוק של מעל 17 מיליון רכבים בשנה.

בישראל שווק GMC על-ידי יבואנית שברולט UMI לתקופה קצרה יחסית של כ-10 שנים. פגשנו כאן את הספארי והונדורה ששימשו כרכבים מסחריים או להובלת נוסעים. דגמי שברולט המקבילים שימשו כרכבים מסחריים בצה"ל ואף משמשים גם כיום כאמבולנסים. בנוסף שווק כאן טנדר הסונומה שגם כן שירת בחטיבות צה"ל השונות. רכב השטח הגדול ג'י.אם.סי יוקון הגיע לישראל בשתי תצורות - קצר וארוך, עם 3 או 5 דלתות (בהתאמה) ואחיו הקטן, רכב השטח GMC ג'ימי מקבילו של שברולט טריילבלייזר.

GMC סונומה

ביואיק

מותג היוקרה של ג'נרל מוטורס הפסיק את פעילותו בישראל בשנת 2014. הסיבות היו מיעוט המכירות, ההחלטה של היצרן להתמקד בשווקי סין וצפון אמריקה וגם כדי לתת מקום לדגמי אופל עימם ביואיק חולקת פלטפורמות (דבר שישתנה בקרוב לאור מכירת אופל לקונצרן פיג'ו-סיטרואן). בארץ המוצא ארה"ב עומדת ביואיק על נתח שוק של 1.27%, שהם 112,345 יחידות בשנה; לעומת זאת בסין לביואיק נתח שוק של קצת יותר מ-5% שמתורגמים לנתוני מכירות של מעל מיליון יחידות בשנת 2017.

בישראל, כמו שאר דגמי ג'נרל מוטורס, שווקה ביואיק על-ידי UMI. אך למרות קו דגמים רחב לא זכינו לפגוש כאן את כולו והיבואן המקומי המתקד בעיקר ברכבי המנהלים והסאלון. בתחילת שנות ה-2000 פגשנו כאן את ביואיק לה-סייבר, מה שנקרא בפי האמריקאים מכונית Full-Size, שבהמשך הוחלפה על ידי הלוצרן. יחד עימה נמכרה גם הלה-קרוס, ובדור השני שלה הציעה יחס אבזור לשקל מצוין לעומת המתחרות מגרמניה. בתקופות מסוימות כיכבה הלה-קרוס בצמרת קטגוריית מכוניות המנהלים. הלה-קרוס האחרונות נמכרו בשנת 2014 וכך נפרדנו לשלום מעוד מותג אמריקאי.

ביואיק לה קרוס

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה