דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מדריך לנהיגה בשלוליות והצפות

Getting your Trinity Audio player ready...

נתחיל מהכלל הראשון והחשוב ביותר: אם אין צורך לנסוע בשלוליות והצפות - הימנעו מכך. העדיפו לדחות את הנסיעה למועד מאוחר. כמו בכל נסיעה בתנאי קיצון כגון שלג למשל, הכלל הזה הוא כלל המפתח. שלוליות גדולות הן מקור לחוסר ודאות: לעולם לא נדע מה בדיוק העומק של השלולית ומה הסיכויים שלנו לצאת ממנה.

אם בכל זאת עליכם לנהוג במצב זה או אם נקלעתם לשלוליות והצפות לא מתוכננות, הכנו עבורכם מדריך קצר שיעזור לכם לצלוח אותן בשלום.

סוזוקי גימני

1. תקינות הרכב

תמיד חשוב לוודא כי הרכב תקין, אך בתנאי מזג אוויר קיצוניים הדבר חשוב כפליים. ודאו כי מכלולי הרכב תקינים, הבלמים, המגבים, מערכת המיזוג והפשרת האדים, וכמובן הצמיגים שהם המקשר החשוב והיחיד שלכם אל הכביש.

2. תכנון מקדים 

הישארו מעודכנים, הקשיבו לחדשות ולעדכונים במידה וכבישים מסויימים נחסמו לתנועה והעדיפו לבחור בדרכים בטוחות יותר. העדיפו להימנע מכבישים מוצפים והימנעו מנסיעה דרך מים זורמים העלולים לגרום לסטיית הרכב ממסלול הנסיעה המתוכנן. בנוסף, ודאו טרם הנסיעה כי יש לכם מספיק דלק, שכן לא רק שאנו מדינה פקוקה, אלא שבזמן שלוליות והצפות הפקקים מתגברים, הם ארוכים יותר ואיטיים יותר. כדאי גם להצטייד בבקבוק מים לשתיה ומשהו לאכול. אין לדעת כמה זמן תהיו תקועים בפקקי תנועה וחסימות כבישים.


3. הערכת מצב

העריכו את גובה השלולית וההצפה. לא פעם עדיף לצאת מהרכב ולהירטב מאשר להיתקע עם הרכב באמצע השלולית. הסתייעו במקל או ענף עץ על מנת להעריך את גובה השלולית.

ודאו שאין עצמים בולטים ושימו לב לרכבים אחרים שעוברים לשם קבלת מושג על עומק ההצפה ובחירת הנתיב הבטוח ביותר. ודאו כי גם לאחר מעבר ההצפה ניתן לעצור במידת הצורך בצד הדרך ולהמשיך בנסיעה.

יש לזכור כי לרוב המכוניות הפרטיות יש מרווח גחון של כ-10 עד 14 ס"מ, בעוד רכבי הפנאי הנפוצים בעלי מרווח גחון של כ-16 עד 22 ס"מ. על כן הימנעו ממעבר שלוליות שעומקן גבוה מ-15 ס"מ למכונית פרטית או 25 ס"מ לרכב פנאי, ולא פעם גם פחות. מומלץ להימנע ממעבר במים זורמים, אך אם אין ברירה התייחסו אליו בכפל חומרה ואל תעברו גם במחצית הגובה. מעבר לכך, אפילו רכבי 4X4 עלולים להיסחף במים זורמים.

בנוסף, שימו לב לנקודות תורפה נוספות, כגון כבלי חשמל שנפלו ארצה, מקרים בהם ישנה סכנת התחשמלות או בוץ רב שעלול לגרום לחוסר אחיזה וחוסר יכולת להמשיך להתקדם.

איסוזו

4. הנסיעה בשלולית

סעו במהירות קבועה ובטוחה. הישארו בהילוך נמוך - בגיר ידני לרוב הילוך שני יהיה ההילוך המתאים ובתיבות אוטומטיות העבירו למצב Low או מצב ידני וקבעו את ההילוך המתאים. כמו כן שימרו על סל"ד גבוה יחסית. מצב זה יאפשר לכם לשמור על כוח ומהירות קבועים לאורך המעבר.

כאשר התחלתם בנסיעה, הימנעו מלהאט בתוך השלולית. הדבר עלול לגרום למים לחזור לכיוון הרכב ולהגיע אל המנוע או להיכנס אל האגזוז. על כן, המשיכו במהירות קבועה עד ליציאה מההצפה.

אל תנהגו מהר מידי, אחרת עלול להיווצר מצב של "ריחוף" על פני המים, הרכב לא יגיב להפניית ההגה ובלימה תהייה כמעט בלתי אפשרית. מצב זה יכול להתרחש גם בשלוליות רדודות מאוד וגם במהירות איטית של כ-50 קמ"ש. במידה ונכנסתם למצב של "ריחוף" ואתם חשים כי ההגה לא מגיב - אל תבלמו, אלא הורידו בעדינות את הרגל מדוושת ההאצה תוך שאתם ממשיכים לכוון את ההגה לכיוון הנסיעה המקורי.

סאנגיונג

זכרו – נסיעה במהירות גבוהה בשלוליות והצפות עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים למנוע.

אם המנוע כבה במהלך המעבר ואינו מניע בקלות שוב, אל תמשיכו בנסיונות ההנעה שכן הדבר עלול לגרום להחמרה של הבעיה. הדליקו אורות אזהרה וודאו שנהגים אחרים רואים אתכם.

אל תפתחו את מכסה המנוע, על מנת למנוע ממים נוספים להיכנס לתוכו והזמינו סיוע באמצעות הטלפון הסלולרי דרך אחד ממוקדי המשטרה או כיבוי אש. אם אתם יכולים, צאו מהרכב והגיעו למקום בטוח יותר. במידה ולא ניתן, עלו על גג הרכב וחכו לחילוץ.

מיצובישי ASX

5. יציאה מהשלולית 

אל תאיצו לקראת היציאה מהשלולית. המשיכו במהירות הקבועה עד שתצאו ממנה לגמרי. לאחר יציאה מהשלולית, עצרו בצד בבטחה, בחנו חיצונית את הרדיאטור ובדקו שלא הצטברו עליו עלים העלולים לחסום אותו ואת המאווררים. כמו כן בחנו את הבלמים ויזאולית ולאחר מכן תפעלו אותם בעדינות וסייעו להם להתייבש.

6. התחשבות בסביבה

אתם לא לבד בכביש. מעבר מהיר בשלוליות גורם להתזת כמויות מים על רכבים סמוכים, דבר שעלול לפגוע בשדה הראיה שלהם וליצור סיכון ממשי. הימנעו גם מלהתיז מים על הולכי רגל - הם לא מוגנים כנוסעי הרכב.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה