דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ועידת הרכב 2015: הדיונים, המסקנות, המחלוקות

Getting your Trinity Audio player ready...



במסגרת ועידת ענף הרכב, שהתקיימה היום (ד') באולם האווניו שבקרית שדה התעופה, דנו העוסקים בענף במגמות, בשינויים ובתכניות לעתיד של התחבורה בישראל. הועידה, שהתקיימה ביוזמת "מידע כנסים" ובחסות וואלה! News ואתר iCar בהשתתפות כ-500 מבכירי הענף, כללה 4 פאנלים ועוד מספר הרצאות ודיונים.



"חברות הליסינג עובדות קשה והיבואנים גוזרים קופון"
בפאנל הראשון, תחת הכותרת "מגמות בענף הרכב", השתתפו מנהלים בחברות ליסינג וטרייד אין ובכירים ברשות המיסים ובאיגוד יבואני הרכב. את הפאנל הנחה נועם קום, יו"ר פורום "נוהגים היי טק".

הדיון עסק בעיקר בחלוקת הרווחים בענף הרכב ובעול שנושאים הצרכנים, בהתייחס לשיא המכירות שצפוי להישבר גם השנה – עם למעלה מרבע מיליון מכוניות חדשות. "פעם היתה שרשרת של יבואן, חברות ליסינג וסוחרי רכב", אמר דני שביט מנכ"ל קל אוטו, "היום זה הפך לרצועה – כאשר כולם עושים הכל. חברות הליסינג מייבאות ומוכרות מכוניות חדשות, היבואנים מציעים מסלולי מימון וכולם נהנים מהשינויים בהרגלי הצריכה של הלקוח הישראלי, כתוצאה מסביבת הריבית הנמוכה". היבוא המקביל, לטענת שביט, הוכיח את עצמו כ"לא קיים".

אליחי אליגון, מנכ"ל ליס4יו, דיבר על הסטגנציה בענף הליסינג התפעולי, שעד לפני 4-5 שנים נהנה מגידול של 10-15% בשנה, שכעת נבלם. "חברות הליסינג רוכשות חצי מהמכוניות החדשות בישראל, עובדות קשה, אך מרוויחות מעט. מי שגוזר את הקופון אלו יבואני הרכב".

יואל רטנר, מנכ"ל חברת Save-Tax שמציעה פתרונות של יומן נסיעה ממוחשב במטרה להפריד בין הנסיעות הפרטיות של מקבלי רכב צמוד לנסיעות עסקיות, קבל על שווי השימוש הגבוה ממנו נהנים המדינה והמעסיקים. "יש לחשב את שווי השימוש על פי צריכה אמיתית של נסיעות פרטיות, ולא ליצור מצב שבו העובד מסבסד למעביד את הנסיעות העסקיות".

ערן יעקב, סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה ברשות המיסים, תקף בחזרה: "מי שעושה שימוש ביומן רכב ממוחשב עושה זאת בניגוד לעמדת רשות המיסים, וימצא את עצמו במפגש שומה כואב במיוחד".



יעקב גם התייחס לטענות על מיסוי גבוה במיוחד שמשלמים הישראלים בקניית רכב. "מס הקניה האפקטיבי הממוצע הוא כ-60%, כאשר בעבר עמדנו על שיעורים של 95%. השינויים במיסוי, בעיקר המיסוי הירוק, הפכו את הצרכן ליותר רציונלי. המס בישראל עדיין גבוה, אבל יש גבוהים ממנו".

תומר דותן, מבעלי חברת "אוטודיל" ויבואן אסטון-מרטין, טען כי התחזקות של שוק הרכב החדש מחלישה את שוק המשומשות. "הלקוחות קונים היום בקלות מכוניות חדשות, והתוצאה היא גידול של המלאי בשוק היד השניה. מי שרוצה להרוויח חייב לגלגל את המלאי, כי המחירון יורד בכל חודש".

יהודה רודד, מנכ"ל איגוד היבואנים, העריך כי הגידול ברכישת המכוניות החדשות נובע מצמיחה של קטגוריית המיני, על חשבון המשפחתיות המשומשות. בנוגע לדוחו"ת המסירות, שהממונה על ההגבלים העסקיים רצה למנוע את פרסומם, ציין רודד כי "כנראה ישתנה מבנה הדוחו"ת ותדירות פרסומם, אך הם ימשיכו להתפרסם".


"מי שתקוע עם מכוניות בנמל אשדוד - שימשיך לפרסם בטלויזיה, ושיהיה לו לבריאות"

הפאנל הסוער ביותר עסק בנושאי שיווק רכב, וכלל משתתפים מקרב יבואני הרכב, משרדי הפרסום, חברות הליסינג, אתרי מדיה ומועדוני צרכנים. את הפאנל הנחה אילן אופיר, מנכ"ל אתר iCar, שבדק עם המשתתפים מהן השיטות והערוצים האפקטיביים ביותר לשיווק רכב בימינו. הויכוח העיקרי שהסעיר את הפנל היה סביב הגישות השונות בסוגיות של שיווק מסורתי מול שיווק במדיה דיגיטלית ובתוכו האם שיווק ממתג הינו נחלת הטלויזיה והעיתונות בלבד או שקיימים כיום כיום המאפשרים להניע גם תהליכים תדמיתיים בערוצי הדיגיטל השונים, מעבר לתהליכים המכירתיים המקובלים באינטרנט.

אופירה אבישי, סמנכ"ל תקשורת שיווקית בטויוטה, טענה כי קל יותר לנהל תקציב פרסום של 2 מיליון שקל בטלויזיה, מאשר תקציב של 200,000 שקל באינטרנט שדורש מעקב, בקרה וניסוי. "ענף הרכב הוא זהיר מטבעו, אך גם הוא מבצע מעבר לעידן הדיגיטלי".

מנגד, טען אדיר רגב, מנכ"ל GO Internet Marketing, כי אם יבואני הרכב היו משקיעים יותר בפרסום אינטרנטי, "הם היו חוסכים 30% בעלויות ומרוויחים עליה של 30% במכירות. כל מי שתקוע עם מכוניות בנמל אשדוד – תמשיכו לפרסם בטלויזיה, ושיהיה לכם לבריאות".

אייל שירזי, סמנכ"ל הדיגיטל של קבוצת שלמה סיקסט, טען כי אחד הדברים שמעכבים מכירה של מכוניות באינטרנט – תהליך שקיים בעולם – הוא שלמות המידע. "אנשים רוצים לראות את הרכב מבפנים ומבחוץ, ולדעת עליו הכל. בנוסף, המחיר באינטרנט חייב להיות אטרקטיבי יותר על מנת שהציבור ירכוש".

ערן גוטדנקר, סמנכ"ל שיווק ומכירות בוואלה! NEWS, ציין כי תקציבי הפרסום באינטרנט קטנים בישראל ביחס לנעשה בעולם. "בשוק הרכב האמריקאי 12% מתקציב הפרסום מופנה לדיגיטל, בעוד בישראל המספר עומד על 6% בלבד".

שי ניסנבוים, סמנכ"ל אסטרטגיה במשרד הפרסום באומן בר רבנאי, אמר כי מוקדם לוותר על הפרסום בטלויזיה ובמדיה המסורתית. לדבריו, מיתוג ומיצוב הם ערכים שקיימים באופן בולט במדיות המסורתיות, על אף שהפרסום באינטרנט מדיד יותר.




"ממוצע של 1.1 נוסעים לרכב הוא לא הגיוני"

בפאנל שעסק בנושאי תחבורה ציבורית והצפיפות בכבישים, השתתפו אנשי משרד התחבורה, עיריית תל אביב, אגד, ויבואני דו-גלגלי. את הפאנל הנחה קובי ליאני, עורך וואלה! רכב.

"בעשורים הקודמים המדיניות היתה של קידום הרכב הפרטי", אמר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה. "הגענו לממוצע של 1.1 נוסעים לרכב, וזה לא הגיוני. בעיני, כל אופנת הג'יפונים היא פשוט מזעזעת".
"כדי לפתור את הצפיפות בכבישים אנחנו מקדמים פתרונות של רכבת קלה", אמר אלון מסר, רכז התחבורה הציבורית באגף התקציבים באוצר. "לשם כך צריך מספר קווים ולא אחד, כשהמטרה היא לענות על הצרכים שיווצרו בשנת 2030 ואף 2050".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה, טענה כי צריך לקצץ את מקומו של הרכב הפרטי לטובת הדו-גלגלי, ללא פגיעה בשטח המדרכה והולכי הרגל. מנגד, טען גדי אבירם מנכ"ל מטרו-מוטור כי המסעדות שתופסות את המדרכה הן הבעיה, ואת השטח יש להקצות לחניית דו-גלגלי. עוד אמר כי הביטוח הוא האלמנט העיקרי שמונע את צמיחת שוק הדו-גלגלי.



פנחס גרשון, המהנדס הראשי של אגד, טען כי נתיבי תחבורה ציבורית חייבים לבוא על חשבון נתיבים למכוניות פרטיות. "במקום לסלול נתיב נוסף בכביש ירושלים תל אביב, צריך לקחת נתיב אחד מתוך השניים ולהקצות לתחבורה ציבורית. את השול בכביש החוף שהפכו לנת"צ, היה צריך לקחת מתוך הכביש הראשי", טען.

יוני גרייפמן, מנכ"ל UBER ישראל, אמר כי החסם העיקרי למערך של שיתוף נסיעה הוא נהגי המוניות, "שמחזיקים בלובי קטן של אנשים עם המון כוח והשפעה – וחוסמים כל אפשרות לקידום של שיתוף נסיעה, בניגוד למקומות אחרים בעולם".



"עד 2017 תהיה בווייז שליטה קולית מלאה בעברית"
בפאנל "המכונית בעידן הסמארטפון וכלכלה שיתופית", השתתפו מפתחי אפליקציות, יזמים טכנולוגיים ועיתונאי רכב. את הפאנל, וגם את הועידה כולה, הנחה אביב פרנקל מערוץ 10.

"עולם הרכב עובר תהליך ממכירה של ברזל למכירה של שירותים", אמר אסף בר-שי מ-iCar. "אנשים בעתיד לא ישלמו על מכונית, אלא על אפליקציות של שירות – שיתוף מכוניות, שיתוף נסיעה ועוד".

מיזמים לשיתוף חניה הוצגו על ידי רועי אלבז, מנכ"ל פאנגו+. "יש לנו הרבה מידע שיכול לסייע לאנשים למצוא חניה, אבל זה לא מספיק – כי תמיד יש ציידי-חניה שלא משתמשים באפליקציות השונות. כדי לפצח את זה נצטרך שיתוף פעולה של אפליקציות נוספות".



פג' שמולביץ, מהפיתוח העסקי של ענקית הניווט הישראלית ווייז, ציין כי ווייז שמחה לשיתופי פעולה, אך מבחינתה אלו חייבים להיות ברמה העולמית ולא המקומית. עוד אמר שמולביץ כי בשנת 2016, ולכל היותר ב-2017, תציע ווייז תמיכה מלאה בשליטה קולית בעברית.

חנן פרידמן, מייסד חברת טראק-נט לשיתוף הובלות, דיבר אף הוא על שיתופי פעולה על בסיס דיגיטלי במטרה לצמצם את כלי הרכב הכבדים הנעים על הכבישים. בועז ממו, מנכ"ל אקומושן העוסקת במתן פתרונות לתחבורה אלטרנטיבית, טען כי העתיד יוביל בהכרח למכוניות אוטונומיות.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה