דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המדריך לנהג - שמן מנוע

Getting your Trinity Audio player ready...



1. כיצד מומלץ לבדוק שמן במנוע?

נסיעה ללא שמן במנוע תגרום לו נזק יקר, אך גם עודף שמן לא ייטיב עמו. מומלץ לבדוק שמן פעם בשבוע, ובהחלט ניתן לעשות זאת לבד. את הבדיקה מבצעים בבוקר או לאחר חניה ממושכת, אז מרוכז כל השמן בתחתית. רצוי להעיף מבט מדי פעם במקום בו הרכב
חונה, לשם גילוי סימני נזילה.
אם החלטתם להוסיף שמן בתחנת הדלק, צאו מהרכב והביטו בעצמכם במדיד השמן.

2. מהן התכונות הנדרשות משמן מנוע?

- הקטנת החיכוך והשחיקה, במיוחד באזורים החמים של ראשי הבוכנות והצילינדרים, ובאזורי העומס הגבוה של מנגנון השסתומים.
- הגנה כנגד קורוזיה וניקיון ממשקעים. כאשר מרוקנים את השמן מהמנוע עליו לספוח פיח, בוץ, חלקיקים, מלחים, אבק ומים.
- מניעת משקעים הנוצרים בעת שריפה, עמידה בפני התחמצנות, עמידות בשינויי חום, צמיגות מתאימה בטמפרטורות גבוהות ואטימה.

 
3. מה ההבדל בין שמן מינרלי לשמן סינתטי?

שמן מינרלי מיוצר מנפט גולמי מזוקק, שצמיגותו מוגדרת ככושר נזילת השמן. במהלך הייצור מכניסים תוספים לשמירה על הצמיגות ולמניעת התחמצנות וקצף.
שמן סינתטי מיוצר מתגובות כימיות המתרחשות בין רכיבים כימיים שונים. תהליך הפקתו מורכב ויקר יותר משמן מינרלי. תכונותיו משופרות יותר, ניתן להחליפו בתדירות נמוכה יותר, הוא בעל כושר התנגדות גבוה יותר לחמצון, יעיל גם בטמפרטורות גבוהות ואפשר להשתמש בו בתנאי עבודה קשים ביותר.
נפוץ השימוש בשמן חצי סינתטי, הנוצר מערבוב שמן סינתטי ושמן מינרלי. כך מושג במחיר נמוך יחסית שמן עם ביצועים משופרים, המתאים לדור האחרון של המכוניות.

4. כיצד איגוד מהנדסי הרכב האמריקאי SAE, מסווג את דרגות צמיגות השמן, בהתאם לדרגות הקור בחורף והחום בקיץ?

ככל שמספר דרגת החורף נמוך יותר, הוא נותר שמן נוזלי בטמפרטורה נמוכה, ולפיכך קל להתניע את המנוע הקר. ככל שמספר דרגת הקיץ גבוה יותר, כך השמן נותר צמיגי יותר בטמפרטורות גבוהות, ולפיכך הוא מספק הגנה ל?מנ?וע? בשימוש מאומץ יותר.
לדוגמא שמן – SAE15W40 מתאים לטמפרטורות שנעות בין 10- מעלות צלזיוס ל- 40+ מעלות צלזיוס. 

5. מהן הסיבות הנפוצות לתצרוכת שמן גבוהה במנוע ("הרכב אוכל שמן")?

- שימוש בשמן מנוע בעל צמיגות נמוכה מהנדרש על ידי יצרן הרכב.
- בלאי של טבעות הבוכנה ודפנות הצילינדר במנגנון הארכובה.
- סתימת נשם שמן ופריצת שמן דרך מחזירי השמן.
- יניקת שמן לתא הבעירה כתוצאה ממרווח גדול במובילי שסתומי היניקה.

6. כיצד ניתן לדעת את טיב השמן לפי תקן API?

שמנים למנוע בנזין מתחילים באות "אס" (S - SPARK) ואות נוספת אחריה. שמנים למנוע דיזל מתחילים באות "סי" ( C - COMBUSTION) ואות נוספת אחריה. ככל שהשמן משופר יותר האותיות באנגלית מתקדמות יותר. לדוגמא: שמן למנוע בנזין מסוג SG – הוא בעל תוספים לעמידות גבוהה יותר מ-SF, ואילו שמן למנוע דיזל מסוג CE יעיל יותר משמן לעבודה מאומצת מסוג CD.

7. האם האלקטרוניקה ברכב המודרני משפרת את האמינות וחוסכת בתחזוקה השוטפת?

תוך פרק זמן קצר יעלו המערכות האלקטרוניות וממוחשבות ברכב יותר מהמערכות המכניות. מבחינה צרכנית החשש הוא שהתוכנות הייעודיות לדיאגנוסטיקה ותחזוקת הרכב יישארו בידי היצרנים ומוסכי השירות בלבד. בעוד שהשאיפה היא לשפר תחרות, אנו עלולים להיות כלואים בידי ספקי השירות.
חידושי האלקטרוניקה בדגמים החדישים עלולים לגרום לתקלות שלא נחשפנו אליהן בדור הקודם של המכוניות הפשוטות והאמינות, ויש הטוענים כי האלקטרוניקה גורמת ליותר נזק מתועלת.


8. כיצד תעשיית הרכב צפויה להתמודד עם הטכנולוגיה המתקדמת, ויחד עם זאת לשפר את האמינות ולהפחית ל"אפס" את התקלות?

- שימוש באמצעים לבדיקת אמינות התוכנות במוסכים.
- שיפור אמינות מערכות האלקטרוניקה, ברמה העולה על המכניות לאותו התפקיד.
- סינון כניסת תוכנות חדשות שאין להן כלי בדיקה מתאימים למניעת טעויות.
- ויתור על פונקציות מסוימות, כדי שהרכב יהיה פחות מתוחכם ויותר אמין.

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. הערה חשובה 
    חן, 12-05-2012

    בנסיעה בכביש בינעירוני (כמו כביש 2 או 4), גם אם נדלקת נורת השמן או שיש כל תקלה שהיא במנוע או ברכב - אין לעצור מיד בצד הדרך, אלא להאט את המהירות, לרדת ימינה ולנסות למצוא מקום עצירה בטוח: לא בשוליים, אלא מקום שיוצא מהכביש כמו תחנת דלק או כביש צדדי.

    נקודה נוספת: רוב הרכבים שלנו בארץ נוסעים בעיקר נסיעות קצרות בתוך ערים. הנסיעות הללו מעמיסות על השמן יותר מנסיעה רגילה ולכן, אם בנסיעה רגילה ניתן למשוך החלפת שמן מנוע עד 30 אלף או שנתיים - ברכב שנוסע בתנאים כאלו יש לרדת ל-15 אלף או שנה וחצי, וגם זה רק כשמדובר בשמן סינתטי מלא ממותג פרימיום.

    מומלץ לאחר תקופה ארוכה (כ-200 אלף קילומטרים או שמונה שנים) לפתוח את אגן השמן ואת מכסה השסתומים ולנקות את המנוע פנימית מהתצטברות בוצה. בשלב זה ניתן גם להשתמש בתוסף שמן איכותי כמו Xado כדי לסגור מרווחים שנוצרו במנוע, וגם בתוסף דלק איכותי לניקוי מזרקים מפיח.


    סגור תגובה

  • 2. הערה חשובה 
    חן, 12-05-2012

    בנסיעה בכביש בינעירוני (כמו כביש 2 או 4), גם אם נדלקת נורת השמן או שיש כל תקלה שהיא במנוע או ברכב - אין לעצור מיד בצד הדרך, אלא להאט את המהירות, לרדת ימינה ולנסות למצוא מקום עצירה בטוח: לא בשוליים, אלא מקום שיוצא מהכביש כמו תחנת דלק או כביש צדדי.

    נקודה נוספת: רוב הרכבים שלנו בארץ נוסעים בעיקר נסיעות קצרות בתוך ערים. הנסיעות הללו מעמיסות על השמן יותר מנסיעה רגילה ולכן, אם בנסיעה רגילה ניתן למשוך החלפת שמן מנוע עד 30 אלף או שנתיים - ברכב שנוסע בתנאים כאלו יש לרדת ל-15 אלף או שנה וחצי, וגם זה רק כשמדובר בשמן סינתטי מלא ממותג פרימיום.

    מומלץ לאחר תקופה ארוכה (כ-200 אלף קילומטרים או שמונה שנים) לפתוח את אגן השמן ואת מכסה השסתומים ולנקות את המנוע פנימית מהתצטברות בוצה. בשלב זה ניתן גם להשתמש בתוסף שמן איכותי כמו Xado כדי לסגור מרווחים שנוצרו במנוע, וגם בתוסף דלק איכותי לניקוי מזרקים מפיח.


    סגור תגובה

חזור למעלה