דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

דעה: מכוניות הסופר מיני הידניות הן בשורה צרכנית

Getting your Trinity Audio player ready...



היסטוריה והיסטריה

שלל שינויים עבר שוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות: החלת המיסוי הירוק, שינויים בנוסחת שווי השימוש, התחזקות היבוא האישי, היחלשות הליסינג והרשימה עוד ארוכה. אנחנו, עיתונאי הרכב, צפינו במשך שנים בעם ישראל שהתעקש לקנות מכוניות שלא ממש מתאימות לצרכיו. זה לא משנה אם היה מדובר במשפחה של 6 נפשות, סטודנט רווק או איש הייטק, כולם נסעו במשפחתית אוטומטית עם מנוע בנפח 1600 סמ"ק. או ליתר דיוק - במאזדה 3.

ניצני המהפכה הופיעו אי שם ב-2009, כאשר פורד פוקוס סטיישן ויונדאי i30 סטיישן CW החלו להימכר במחיר שווה לזה של גרסאות הסדאן הרגילות. העם היושב בציון שם לב שיש פראיירים שמוכרים רכב גדול ושימושי יותר באותו המחיר, ורץ לנצל את העסקה המשתלמת לפני שמישהו ישים לב. במקביל הגיעה לארץ סוזוקי אלטו, מכונית המיני הקטנטנה והפשוטה, והחלה להימכר בחצי מהמחיר של משפחתית ממוצעת - מה שגרם ללקוחות רבים שהכירו רק את מגרשי המשומשות לרוץ ולפקוד את אולמות התצוגה של היבואנים. המתחרות לא המתינו הרבה, ויישרו קו עם המחירים החדשים - אבל לא כולם יכלו להציע רכבים בקטגוריית המיני. ופה בעצם מתחיל הסיפור שלנו.


פורד פיאסטה. פער של 30 אלף שקל בין הידנית לאוטומטית / צילומים: יצרן

יולי 2011. המחאה החברתית בשיאה ורנו מטילה את הפצצה שלה: מכונית סופר-מיני עם תיבה ידנית ומנוע קטן נפח (1,200 סמ"ק) במחיר שנמוך במעט מ-70 אלף שקל. סקודה ממהרת להגיב עם הפאביה המודרנית ובעלת הנפח המוגדל (של המנוע), ובתוך זמן קצר מצטרפות לחגיגה גם סיאט איביזה, ניסאן מיקרה ועוד רבות וטובות. השאר היסטוריה.


הטובות, אבל לא לטייסים

אז כן, מדובר בקטגוריית המכוניות המוצלחת בישראל, לפחות מבחינה צרכנית. ויש גם נימוקים:

מחיר: קניית סופר-מיני ידנית תהיה זולה משמעותית מקנייה של אותה המכונית עם תיבת הילוכים אוטומטית. מחירה של סיאט איביזה או סקודה פאביה אוטומטית עומד על למעלה ממאה אלף שקל, בעוד הגרסה הידנית (עם מנוע חלש יותר) נמכרת ברוב המקרים בכ-70 אלף שקל. פורד פיאסטה שומרת על הפרש דומה, וכך גם ניסאן מיקרה. טויוטה יאריס עולה רק 8,000 שקל פחות בגרסת הידנית עם אותו מנוע שמופיע באחות האוטומטית, ואופל קורסה עם מנוע שרירי (1,400 סמ"ק ו-100 כוחות סוס) עולה 15 אלף שקל פחות למי שיוותר על התיבה האוטומטית. גם עלות האחזקה של רכבים ידניים זולה יותר, ובהפרש המחיר (20 אלף שקל, לצורך הדוגמה) תוכלו לקנות כמעט 2,500 ליטר דלק! אבל גם את זה לא ממש תצטרכו:

צריכת דלק: את צריכת הדלק של הרכבים השונים כבר סקרנו לא פעם ב-iCar, ומי שיחזור ויבדוק יגלה שהסופר-מיני האוטומטית החסכונית ביותר (טויוטה יאריס) תצליח להתברג רק במקום החמישי מבין כל מכוניות הסופר-מיני. יונדאי i20 הידנית, למשל, צורכת ליטר דלק על כל 20.4 ק"מ שהיא נוסעת (ע"פ נתוני היצרן). הגרסה האוטומטית שלה, לעומת זאת, לוגמת ליטר דלק בכל 16.6 ק"מ. גם מכוניות עם מנוע זהה בשתי הגרסאות, כמו סוזוקי סוויפט ואופל קורסה, מציגות נתוני צריכה משופרים בתיבה הידנית (פער של 2.2 ק"מ לליטר ו-1.2 ק"מ לליטר לטובת הגרסה הידנית בהתאמה).


פיג'ו 208. עוד מכונית שמציגה פער עצום לטובת הגרסה הידנית בסעיף צריכת הדלק

ביצועים: מנועים חלשים יותר לא אומרים בהכרח שמדובר ברכבים איטיים יותר. פורד פיאסטה ידנית עם מנוע בנפח 1.25 ליטר ו-82 כ"ס תגיע למאה קמ"ש ב-13.3 שניות. אחותה האוטומטית (עם מנוע בנפח 1,400 סמ"ק שמייצר 96 כ"ס) תגיע למהירות זו בפיגור של 0.6 שניות, ותהיה איטית בכמה קמ"שים גם במהירות הסופית. ניסאן מיקרה עם אותו המנוע מהירה יותר בגרסה הידנית בפער של 0.8 שניות בתאוצה ו-10 קמ"ש במהירות המרבית. למעשה, המכוניות היחידות שמצליחות להיות זריזות יותר בגרסאות האוטומטיות היקרות הן סקודה פאביה, סיאט איביזה ופולקסווגן פולו שמצוידות במנועי טורבו חזקים בגרסאות האוטומטיות.

שימושיות: הן אמנם קטנות, אבל חלקן מסוגלות להסיע משפחה קטנה ביומיום. קיה ריו היא הדוגמה הבולטת ביותר - יש לה תא מטען ענק, ובמושב האחורי שלה אפשר למקם בקלות צמד מושבי בטיחות. גם הפיאסטה והקורסה מציעות תא מטען שיוכל להכיל בקלות עגלת תינוק, וסוזוקי ספלאש אמנם לא תארח מטען רב אך היא תאפשר לזוג מבוגרים לשבת מאחור ולהרגיש שם לא רע בכלל. אם אין לכם צורך ב-5 מקומות באופן קבוע אך אתם עדיין מעוניינים ברכב שיוכל להוביל את הזאטוטים או את החבר'ה (בהתאם לסטטוס המשפחתי), מכוניות הסופר מיני לא יאכזבו אתכם.

הנאה מהנהיגה: כלל אצבע ידוע אומר שככל שהנהג יותר מחובר לרכב כך הוא יותר נהנה מהנהיגה. בתקופה האחרונה נבחנו ב-iCar לא מעט מכוניות בגרסאות ידניות ואוטומטיות, וכמעט תמיד אלו עם הדוושה הנוספת היו מהנות יותר לנהיגה. לפעמים זה בגלל כיול המתלים (במקרה של פולקסווגן פולו), לפעמים זה המשקל הנמוך בחזית (בפורד פיאסטה) ולפעמים זה סתם ככה, בלי סיבה נראית לעין (כמו ביונדאי i20). כיף יותר לנהוג כשאפשר לבחור את ההילוך בלי שיתערבו גמדים קטנים ויחליטו מה טוב בשבילך.

ויש עוד משהו קטן.
בעצם קטנטן. הקטגוריה שמתחת. מכוניות המיני הידניות עולות בין 2,000 ל- 7,000 שקל פחות ממכוניות הסופר מיני. מדובר בסכום לא גדול, אך פערי האיכות גדולים יותר מהבדלי המוניטין שבין שעון רולקס ובין השעון הדיגיטלי השחור ההוא שקיבלתם בגיוס. מכוניות המיני צפופות, רועשות, חלשות וממש לא מאובזרות. להגדיל בשקל תשעים? במקרה הזה העסקה הרבה יותר משתלמת.


אופל קורסה. מצטרפת חדשה לקטגוריית ה-70 אלף שקל

אז איפה הן, המכוניות ההן?

אם תחפשו טוב אולי, תמצאו גרסאות ידניות אטרקטיביות גם בקטגוריות אחרות. סיאט לאון, יונדאי ולוסטר וסקודה יטי הן באמת בחירות נהדרות עם תיבה ידנית - אבל הפער בינן לבין הגרסאות האוטומטיות לא משמעותי כל כך, ובמחיר של 110,000 שקל ומעלה קשה להגדיר מכונית כ"פנינה צרכנית".

ומעבר להסברים המנומקים שניתנו עד כה, אפשר פשוט לפתוח את הלב ולהתוודות. המכוניות הקטנות והידניות שנהגנו עליהן לאחרונה מצליחות להעביר איזו תחושה של פשטות ספרטנית, כזאת שמזכירה בצורה נוסטלגית את פיג'ו 205 ובנות דורה המופלאות מבלי לוותר על המזגן, השליטה על הרדיו מההגה והנעילה המרכזית. ואם יש משהו שעיתונאי רכב אוהבים מאוד, זה נוסטלגיה. עבורנו זה הספיק, אבל כדי לשכנע אתכם נדרשנו להסבר קצת יותר מפורט. מקווים שהצלחנו.



לקטגוריית המכוניות הקטנות בקטלוג iCar - מכוניות קטנות

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. זה לא חדש שהידניות יותר חסכוניות 
    אריק, 24-09-2012

    ויותר זולות. למעשה אני הולך לבדוק ביריד רכב שיתקיים בחוה"מ סוכות על דיל טוב לרכב חדש למשפחה. סביר להניח שיהיו הנחות גדולות.

    סגור תגובה

  • 2. יש סיבה להפרש המחיר ה גדול 
    א, 25-09-2012

    1. תיבות אוטומטיות עולות גם יותר באירופה (הבדל ליבואן שבין 3-8 אלף שח בדר"כ לפני מיסים). אחרי מיסים ההבדל בדר"כ 7-18 אלף.
    2. מיסוי ירוק: בדר"כ הידניות בקטגוריה עדיפה (קליאו , רמת זיהום-3 לעומת -10, הבדל של כ-10000 ש"ח כולל מע"מ ולפני רווח יבואן
    משמע, הפרש של 20,000 ש"ח בממוצע הוא ריאלי
    3. רק במכוניות עם גיר DSG/DURASHIFT שחסכוניות באותה מידה כמו ידני סעיף 2 לא ישתנה, אבל אז גם הגיר יקר יחסית. לכן בפועל גם בהנחות, האוטומטיות לא יורדות את אזור ה87,000

    ומי שרוצה הסבר נוסף- הליסינג קונה אוטומטיות (וגם חברות השכרה) ולא רוצים לפגוע בהם
    מכוניות ידניות כמעט לא הולכות בארץ בליסינג

    ועוד יתרון שלא צויין דווקא בליסינג- שווי מס נמוך משמעותי בגיר ידני (חסכון של כ-500 ברוטו או 250 נטו בחודש, בנוסף כ-250 בדלק בממוצע, ועלות ליסינג גבוהה יותר)
    ידני עדיף גם לחוכרים

    סגור תגובה

  • 3. כיף לקרוא 
    כל הכבוד, 26-09-2012

    כתבה מעולה, רוצה עוד!

    סגור תגובה

  • 4. שאולי 
    כתבה מצויינת, 27-09-2012

    אני מרוצה מאוד מהקליאו שלי

    סגור תגובה

חזור למעלה