דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ארגון הבטיחות האמריקאי: ציון נכשל למערכות התאורה בג'יפונים

Getting your Trinity Audio player ready...


בואו נדבר רגע על פנסים. גושי הפלסטיק האלה שבפינות של המכונית שלכם משמשים מטרות הרבה יותר חשובות מאשר סתם להראות טוב. התפקיד שלהם - "להאיר", הרבה הרבה יותר מסובך, מתוחכם, וחשוב בטיחותית מכפי שאתם עשויים לחשוב. לאחרונה אנחנו נחשפים לתחום התאורה יותר ויותר כשעוד יצרניות קופצות ראש לתוך התחום עם מחויבות אמיתית להביא תאורה טובה יותר לרכבים.

מבחן תאורה לג'יפונים

זה התחיל (כרגיל) במכוניות יוקרה, עם פנסים עוקבי פניה, (לא רק פנסי ערפל שעוזרים בחניות אלא גם פנסים שממש מסיטים את האלומה לתוך עיקולים במהירות גבוהה); המשיך למעבר אוטומטי בין אורות גבוהים לנמוכים על מנת לפטור את הנהג וגם לאפשר לו לנהוג עם תאורה מלאה כשאפשר; עבר בדרך בניסויים בטכנולוגיות שונות, בהן קסנון, לד ואפילו לייזר.
 
היום הגענו למצב בו גם מכוניות, אפילו עממיות (לדוגמה אופל אסטרה, סיאט לאון, כל דגמי מאזדה), מגיעות עם מערכות תאורה איכותיות מאוד וטובות מאוד, חלקן אפילו חכמות ויודעות בדיוק איפה נמצאת המכונית שלפניכם ולהתאים את תאורת המכוניות ככה שמסביבה תקבלו תאורה מלאה אך הנהג שנוסע בה לא יסתנוור.

מבחן תאורה לג'יפונים

אבל מסתבר שלא מעט אנשים עדיין חושבים שעיקר ההבדלים בין פנסים כאלה לאחרים זה הצבע שהם מפיקים, שקסנון זה אור לבן ויוקרתי ואם יש "LED" אז זה פס שדולק ביום ומוסיף ליופי.

אז קודם כל, בואו נעשה את ההבדלה בין תאורת לד אחת לאחרת. הראשונה, מה שנקרא "תאורת יום" (או DRL), היא אותו פס לדים (או לפעמים סתם נורה רגילה) שדולק כל זמן שהפנסים הראשיים אינם דולקים. דהיינו ביום. פנסים אלה נועדו לשפר את הנראות של המכונית במהלך היום ובדרך כלל נעשה עבורם שימוש בלדים כיוון שאלו נורות הרבה יותר יעילות אנרגטית ובעלות חיים ארוכים יותר.

מבחן תאורה לג'יפונים

שימו לב שפנסי תאורת היום האלה לפעמים מציגה גם בעיה. בלילה, בגלל זוהרם של הפנסים האלו אתם עלולים להתבלבל ולחשוב שהדלקתם אורות כשאתם בעצם נוסעים ללא אורות ראשיים ולכן גם מסנוורים את הנהגים ממול (אלומת פנסי היום מפוזרת ולכן מסנוורת. אלומת פנסי הדרך מרוכזת ולא מסנוורת).

פנסי לד "אמיתיים" מספקים את אותה תאורה לבנה וחזקה כמו פנסי קסנון ובעצם באים במידה מסוימת להחליף אותם, בגלל אורך חיים קצר, צריכת אנרגיה גבוהה ועלות גבוהה של נורות קסנון בעוד שנורות לד צורכות מעט אנרגיה ואמורות על פניו להחזיק את כל אורך חיי הרכב.

מבחן תאורה לג'יפונים

לפנסי לד (וקסנון) יש שני יתרונות משמעותיים על פני תאורת הלוגן מסורתית. הראשון הוא עצמת תאורה גדולה בהרבה והשני הוא הצגת צבעים "נכונים" יותר מתאורה צהובה. התוצאה של שני אלה היא שהעיניים פחות מתאמצות ושהמוח לא צריך לפענח את הצבעים וכך העיניים מתעייפות הרבה פחות.

מה שמביא אותנו למבחן החדש של ה-IIHS. לפני מספר שנים, הביא לנו ה-IIHS, מקבילו האמריקאי של EuroNCAP את "מבחן החפיפה הקטנה". המבחן עשה שמות בתעשיית הרכב וחשף כי לא מעט יצרניות לכאורה תכננו את המפרט הבטיחותי של דגמיהן לאו דווקא כדי שיצילו את יושביהן בזמן תאונה, אלא תפרו אותו כך שיצליח להתמודד בהצלחה עם המבחנים.

צפייה בתוכן ארגון הבטיחות האמריקאי: ציון נכשל למערכות התאורה בג'יפונים



היום נפתח פרק נוסף במסע של הארגון, פרק בו הוא מחליט לבחון את הפנסים של 21 ג'יפונים קטנים וקומפקטיים. ה-IIHS בחן את מערכות הפנסים בלילה. הפרמטרים שנבדקו היו עוצמת התאורה בכביש ישר ובפניות, וכמה מסנוורים הפנסים את התנועה ממול. בנוסף, נתן הארגון ניקוד נוסף למכוניות העלות מערכת למעבר אוטומטי בין אורות גבוהים לנמוכים בהתאם לתנאי הדרך.

תוצאות המבחן היו לא פחות ממטרידות. אף לא מכונית אחת קיבלה את ציון "טוב" המרבי שנותן הארגון. רק ארבעה דגמים קיבלו ציון "סביר" (שני מתוך ארבעה), והשאר קיבלו ציון "גבולי" (שלישי) או גרוע (רביעי). את התוצאה הטובה ביותר השיג מאזדה CX-3, למרות שכאמור גם הוא לא הצליח לזכות בציון מרבי. כמו כן, צוין כי ה-CX-3 שנבחן היה ברמת הגימור הגבוהה ביותר וכי הציון הזה אינו חל על כל הגרסאות. את הציון הגרוע ביותר קיבל הונדה HR-V, שאינו זמין לרכישה עם אף סוג אחר של פנסים. 

מבחן תאורה לג'יפונים

 אמנם יש לקחת בחשבון שהפנסים ברכבים שנבחנו הם בתקינה אמריקאית ששונה מזו האירופאית שנהוגה בישראל, ואי אפשר להשליך את התוצאות הללו על הרכבים שנמכרים כאן במאת האחוזים, אך ניתן לקבל תמונת כללית די טובה על המצב העגום יחסית.

אז בפעם הבאה שאתם קונים מכונית, תקדישו מחשבה גם לגושי הפלסטיק האלה בפינות של הרכב. כי הם עושים יותר מאשר לגרום למכונית "להיראות ספורטיבית", ותחשבו פעמיים לפני שאתם מתפתים לקנות רק כי "יש לו פסי לדים". זה יכול להיות ההבדל בין עצירה בטוחה ומתונה לבין - במקרה הטוב - קמט בפגוש שפגש חזיר בר והמתנה לגרר באמצע הלילה.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה