דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

9 פריטים מסוכנים שאנחנו מכניסים למכונית - וכדאי שנפסיק

Getting your Trinity Audio player ready...


1. טלפון סלולרי במרכז ההגה ובכלל בדרכה של כרית האוויר
אם אנחנו בכל זאת מתכוונים להשתמש בטלפון במכונית (ואין לנו, למשל, חלופה מוצלחת בתוך מערכת המולטימדיה), חשוב שלא נתקין אותו באזור שבו כרית האוויר אמורה להיפתח בעת תאונה. אם כרית האוויר תיפתח ובדרכה יעמוד טלפון, הוא יעוף לכיווננו במהירות של מאות קמ"שים. התקנת טלפון ישירות על ההגה עלולה להעיף אותו עלינו ישירות לפרצוף, אבל גם כל מקום אחר שבו כרית האוויר אמורה להיפתח, צריך להיות נטול סמארטפונים.

צילום: west midland police

2. כיסויים למושב

כשסבא וסבתא קנו את המכונית שלהם, לפני שנים, הם מיהרו, בוודאי, לרכוש כיסויים למושבים, כדי שהילדים ושאר המבקרים לא יכתימו, חלילה, את המושבים המקוריים ויהיה קל למכור את המכונית. יש מי שממשיכים לרכוש כיסויי מושב, אבל קבלו אזהרה: אם מותקנת כרית אוויר צדית במושב (כך זה ברבות מכריות האוויר הצדיות ולכן, ברוב המוחלט של המכוניות כיום), אזי התקן הצד ישבש את פעולת הכרית. אנחנו לא רוצים את זה. אמנם, יש כיסויים יעודיים עם פתחים באיזור שבו נמצאת כרית האוויר, אבל יש לנו התחושה שמעצבי הכיסויים לא עבדו יחד עם מהנדסי הרכב, ולא היינו רוצים לסמוך על מיקומם המדויק של הפתחים האלו בשעת תאונה.

התקנות מסוכנות

3. קליפסים להרפיית חגורת הבטיחות
מה, עוד יש כאלה שמשתמשים בדבר הזה? יש מי שלא אוהבים שחגורת הבטיחות "חונקת" אותם, ואז הם משחררים מעט את החגורה ומתקינים קליפסים שכאלה, שמחזיקים אותה במצב המשוחרר. החופש בתנועת החגורה הוא בדיוק זה שימנע מאתנו חלק משמעותי מההגנה של כרית האוויר במקרה חירום ואף יגביר את הפגיעה בגוף מהחגורה עצמה. חגורת בטיחות היא לא רק חגורה, אלא רכיב חכם ש"יודע" לחלק עומסים באופן אופטימלי כדי להפחית את הפגיעה בגוף. כדאי לתת לה לעבוד בלי הפרעות.
4. מראה פנורמית: Too Much Information
מול הקליפסים ההם, שפועלים נגד אביזר בטיחות, יש מי שחושב שמראה פנורמית משפרת את הבטיחות. מראה רחבה שכזו, עם זווית מבט בסגנון עדשת עין הדג (Fisheye) מראה לנו הרבה יותר מהמראה המקורית. מה רע, נכון? העניין הוא שהיא באמת מראה לנו יותר, אבל כל ה"יותר" הזה הוא בדיוק כל מה שמהווה עודף מידע - שום דבר חשוב לשעת הנהיגה עצמה. המראה המקורית מתוכננת להראות לנו בדיוק את מה שקורה בחלון האחורי, לא פחות ולא יותר. נחמד לראות את החבר'ה מאחור, את התיקים שלהם ואת החלקים הפנימיים של חלונות הצד, אבל כל זה לא תורם לנהיגה ומושך את תשומת הלב שלנו ממנה. מקרה קלאסי של TMI (ר"ת Too much information). נוסף על כך, המידע שאנחנו כן רוצים לראות, מוצג קטן הרבה יותר לפנינו וכך קל לפספס את המכונית שמתקרבת אלינו בקצב מסוכן, למשל. מה עוד? בעת תאונה, המראה צפויה להתנתק ולפצוע בביש המזל שיהיה בדרכה, וזאת רגע לפני שתתנפץ לרסיסים מסוכנים.

אגב, אל תכעסו על מורה הנהיגה שדווקא כן משתמש במראה כזאת - מדובר בתקנה הזויה של משרד התחבורה, שמחייבת אותו להשתמש באביזר המסוכן הזה.

התקנות מסוכנות


5. וילונות ושמשות מוכהות
כמו שחשוב להשתמש במראה פנימית יעילה, כך חשוב שלא לפגוע בראות החוצה - ופנימה. וילונות ושמשות מוכהות במיוחד משפרים את הקרירות מפני השמש וגם נראות קוליות שחבל"ז, אבל הן מפריעות לראייה. ההפרעות הן גם לנהג הרכב וגם למי שנמצא בחוץ, בין אם אלו נהגים אחרים שקל להם יותר לתכנן את התנועה שלהם כשהם רואים היטב קדימה והן לנהגים והולכי רגל שצריכים ליצור קשר עין אתכם כדי לדעת אם לחצות או לא. ומה ששנוא עליך, אל תעשה לעמיתך עובר הדרך.

6. דגלי ישראל על מראות הצד
גאה במדינה? מעולה! אבל אל תתקין דגלי ישראל על מראות הצד. זו דרך מלהיבה להפגין את חיבתך למפעל הציוני, אבל גם דרך משובחת למנוע ממך לראות מה קורה מאחור. הדגלים הקטנים האלו שהפכו פופולאריים בשנים האחרונות מסתירים אחוזים ניכרים משטח המראה, שטח שיכול לעשות את ההבדל בין זיהוי האופונוען שמגיח מהצד - ובין דריסתו, חלילה. בגד כחול לבן - כן. כובע עם סמל המדינה - כן. דגל ישראל על המראה - לא.

צילום: עודד ישראלי

7. דגל אמריקה על המראה הפנימית
קוביות מפרווה? דגם קטן של למבורגיני? הומר סימפסון מפלסטיק? כל אלו הם יצירות אמנות יפהפיות שעין אדם טרם ראתה כמותם, אבל בואו לא נשלשל אותם מהמראה המרכזית. לא רק שהטלטלה שלהם מושכת כל הזמן את תשומת הלב, אלא שהם בגופם מסתירים את הדרך. חלק מהכסף ששילמנו על המכונית הלך לתכנון הנדסי שמצמצם ככל האפשר את הפגיעה בראות החוצה. למה לזרוק את ההשקעה הזו לפח?

8. כיסוי הגה מפרווה
מה יותר מעניין לעיניים, הגה דק אפור-כהה, או גלגל גדול של פרווה ורודה/צהובה/חומה? ברור ש-ב', אבל כיסוי כזה גם הרבה יותר חלקלק מהפלסטיק הכמעט-גומי של ההגה. המשמעות היא שכשצריך תמרון חירום מיידי, הידיים שלנו עלולות להחליק וההגה עלול לברוח לנו. לא פעם גם קורה שגומיות ההידוק של כיסוי ההגה מתרופפות עם הזמן, ואז נוצר מצב שבו מסובבים את ההגה כדי לפנות או להתחמק ממכשול - אבל בעצם הכיסוי מסתובב בנפרד מההגה והרכב ממשיך ישר.

צילום: steve moses

9. אי אפשר לברוח מזה: הטלפון הסלולרי
הסמארטפון שלנו הוא אחד הפריטים המסוכנים שאנחנו מכניסים למכונית. הוא נחשב לסיבה מספר 1 להסטת תשומת הלב שלנו ממלאכת הנהיגה, ואינספור תאונות והרוגים רשומים על שמו. האם זה מציאותי שלא להיעזר בכלל בטלפון תוך כדי נהיגה? יש לנו תחושה שעבור רבים - לא; אבל שווה להיות מודע לזה שהיכולת שלנו לנהוג תוך כדי תפעול של הטלפון הרבה הרבה פחות טובה מכפי שאנחנו חושבים. ואגב, מקלט GPS נפרד (אם למישהו עוד יש כזה) מהווה גם הוא הסתה מוכחת של תשומת הלב.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. שמשות מוכהות 
    , 12-04-2018

    אם מכהים שמשות קדמיות אתם צודקים אבל בשמשות האחוריות אין בעיה ואפילו הדבר תורם לנהיגה ביום ובלילה מכיוון שביום רואים יותר טוב ולא מסנוור ובלילה רואים את הרכבים בבירור ורואים כמובן את פנסי הרכבים . יש יתרון נוסף והוא שכאשר בלילה נוהגים ,מפגרים עם אור גבוה, מסנוורים ולא מבינים שזו דרך לגרימת תאונות ולכן למי שיש שמשה אחורית ראשית מוכהה מרוויח והדבר לא מפריע , נהפוך הוא הדבר עוזר .

    סגור תגובה

  • 2. ל-1 
    אסף בר-שי, 12-04-2018

    הטיית המראה הפנימית (או מנגנון אוטומטי כשהוא קיים) מצמצמים מאוד את הסנוור מאחור ואין צורך בשמשה כהה.
    השמשה הכהה כן מונעת מאנשים אחרים לראות דרך המכונית שלנו וזו פגיעה בטיחותית באחים שלנו שעל הכביש לידנו.

    סגור תגובה

  • 3. ל 2 תנסה בלילה חשוך תראה ותבין למה אני מתכוון 
    , 12-04-2018

    הטיית מראה לא תמיד פותרת ולעיתים אף מכהה מעבר לנדרש ומפריע לראיה .
    כמו כן רציתי להוסיף שכל שאר הדברים אכן נכונים בהפרעה לשדה הראייה , לנהיגה הנכונה ולנסיעה הבטוחה .

    סגור תגובה

חזור למעלה