דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

50 גוונים של אופל: מאסקונה עד אינסיגניה

Getting your Trinity Audio player ready...

בימים אלו עושה אופל אינסיגניה החדשה את צעדיה הראשונים על כבישי ישראל. מכונית המנהלים של אופל, שהחלה להימכר כאן בימים האחרונים של 2017, היא דור שני למכונית שזכתה בתואר "מכונית השנה באירופה" בסוף העשור הקודם. אבל הותיקים יותר מבין קוראינו ודאי יודעים כי היסטוריית מכוניות המנהלים של אופל לא התחילה באינסיגניה ההיא, ואפילו לא באופל וקטרה של שנות התשעים.

לרגל השקתה של אופל אינסיגניה החדשה, יצאנו למסע היסטורי מרתק בעקבות מכוניות המנהלים של אופל. התחלנו עם האסקונה שצוידה במנוע 1,200 סמ"ק בסוף שנות ה-60, וסיימנו באינסיגניה החדשה שמצוידת ב-250 כ"ס, תיבת 8 הילוכים אוטומטית ומערכות בטיחות שהופכות אותה למכונית כמעט אוטונומית. ומה היה בין לבין? קחו נשימה, אנחנו יוצאים לדרך.

מפעל אופל ברוסלסהיים, גרמניה

אופל אסקונה: השושלת מתחילה

הסיפור מתחיל אי שם בסוף שנות ה-60, אז מחליטה אופל לייצר רכב משפחתי גדול, מה שלימים יקבל את הכינוי "רכב מנהלים". בשנת 1970 מוצגת לראשונה ברוסלסהיים (גרמניה) אופל אסקונה. האסקונה משווקת בשלוש תצורות שונות: סדאן שתי דלתות, סדאן 4 דלתות וגרסת סטיישן בעלת שתי דלתות בלבד! האסקונה שווקה עם שלושה מנועים: 1.2 ליטר, 1.6 ליטר ו-1.9 ליטר, כאשר שיא ההספק של מנוע ה-1.9 עמד על 90 כ"ס והמנועים שודכו להנעה אחורית, כמקובל באותן השנים.

האסקונה מוקמה בהיררכיית הדגמים של אופל בין אופל קאדט המשפחתית לאופל רקורד הגדולה (שהוחלפה בהמשך באופל אומגה, שיצורה הופסק ב-2003). את שמה היא קיבלה מהעיר אסקונה שבשוויץ.

אופל אסקונה A

הדור השני של האסקונה הוצג ב-1975 ובשתי תצורות סדאן של 2 או 4 דלתות. בהמשך עודכן קו המנועים: מנוע 1.3 ליטר החליף את ה-1.2 ליטר, מנוע 2.0 ליטר החליף את ה-1.9 ואליהם הצטרפו מנוע 2.0 ליטר דיזל חדש ומנוע 2.4 ליטר שסיפק 144 כ"ס.

אופל אסקונה B

זהו נתון מרשים במיוחד לאותן שנים, אבל מה שמרשים במיוחד אלו הגרסאות ששופרו עבור מירוצי הראלי על ידי סדנת קוזוורת', והגיעו להספקים מפלצתיים של 230 עד 340 כוחות סוס. מעל 1.2 מיליון יחידות נמכרו מהדור השני של האסקונה, שהפכה לאחד הלהיטים הגדולים של אופל.

אופל אסקונה B - ראלי

בשנת 1981 החל ייצורו של של הדור השלישי. בניגוד לשני הדורות הקודמים, הפעם האסקונה קיבלה הנעה קדמית, כחלק מפרוייקט פלטפורמת J של ג'נרל מוטורס להסבת קו הדגמים להנעה קדמית. האסקונה בדור השלישי שווקה בנוסף לתצורת 2 ו-4 דלתות, גם בתצורת 5 דלתות "פאסטבק" - תצורה שכיום נחשבת לעתיד של תעשיית הרכב, עם דגמי קופה-סדאן כמו מרצדס CLS ואודי A7.

באותה תקופה קיבלה האסקונה מנוע דיזל בנפח 1.6 ליטר מפיתוח של לא אחרת מאשר איסוזו (שגם היא נמצאת בבעלות ג'נרל מוטורס). מ-1986 הייתה אפשרות להוספת ממיר קטליטי במנועי הבנזין הגדולים. אופל אסקונה בדור השלישי זכתה גם לגרסה ספורטיבית, בעלת מנוע עם הזרקה ישירה שסיפק 130 כ"ס - אך בישראל של אותן שנים היא שווקה (בין היתר) עם מנוע 1.3 ליטר בעל ביצועים פושרים למדי, בשל הגדרות המיסוי שהותאמו לנפחי המנוע...

אופל אסקונה C

היבואן של אופל באותן שנים, ליאו גולדברג, מכר את האסקונה בגרסאות המהודרות במחירים של פחות מ-45,000 שקל. עם זאת, לא מעט ישראלים ייבאו מכוניות באופן אישי מרחבי אירופה, בגרסאות מאובזרות עוד יותר ובמחירים דומים.

אופל אסקונה - דור שלישי: 5 דלתות, 4 דלתות, קופה

אופל וקטרה: צעד אחד קדימה

סוף שנות השמונים ותחילת התשעים, תקופת הסיום של המלחמה הקרה ונפילת בריה"מ, היו גם ימים מעניינים בגזרת המשפחתיות הגדולות. דגמים כמו פולקסווגן פאסאט, פורד סיירה, פיג'ו 405 ואודי 80 החלו לתפוס תאוצה באותן השנים ואופל היתה צריכה דגם שימלא את נעליה הגדולות של האסקונה הותיקה. אל המערכה נשלחה אופל וקטרה, שהוצגה בשנת 1988 ויוצרה ב-3 דורות במשך 20 שנה בסך הכל.

בדור הראשון שווקה אופל וקטרה בגרסאות 4 או 5 דלתות, בעוד גרסת הקופה 2 דלתות זכתה לשם אחר - אופל קליברה. קו המנועים כבר היה מודרני יותר עם נפחים שהחלו ב-1.4 ליטר והגיעו עד ל-2.5 ליטר. עם כניסת תקנות הזיהום "יורו 1" הותאם קו המנועים לדרישות החדשות והמנוע הבסיסי היה בנפח 1.6 ליטר בעוד הגרסה הספורטיבית GSI צוידה במנוע 2.0 ליטר עם 16 שסתומים, שסיפק 150 כ"ס. מעבר לביצועים הטובים, אופל וקטרה של אותן שנים סימלה קו של איכות והידור - ואפילו יוקרה. היא היתה מרווחת, נוחה מאוד לנסיעה ומרשימה מבחינת איכות החומרים.

בשנת 1990 ו-1993 הושקו שתי גרסאות בעלות הנעה כפולה. האחת צוידה במנוע 2.0 ליטר שקיבל חיזוק בדמות מגדש טורבו וסיפק 204 כ"ס. השנייה הייתה בעלת מנוע V6 בנפח 2.5 ליטר שסיפק 170 כ"ס. כאן אופל כבר שאפה להתחרות בגרסאות החזקות של המתחרות, שקרצו לעולם הספורטיביות.

אופל וקטרה A

הדור השני של אופל וקטרה הושק בשנת 1995. לשתי התצורות של 4 ו-5 דלתות, הצטרפה לראשונה גם גרסת סטיישן שימושית. העיצוב היה מודרני יותר עם קווים מעוגלים יותר וקו עיצובי הנמשך מהגריל הקדמי ועד לקצה מראות הצד. בדור השני הוצגו גם שתי גרסאות במהדורה מוגבלת. האחת יוצרה ב-3,900 יחידות (מתוכן 317 בתצורת סטיישן) והיא קיבלה את מנוע ה-V6 שהספקו שודרג ל-195 כ"ס. לקראת סוף שנת הדגם, ב-2001-2002 יוצרה הוקטרה GSI במהדורה מוגבלת עוד יותר, של 500 יחידות בלבד (מתוכן 37 סטיישן). מהודרה זו זכתה למנוע בנפח 2.6 ליטר ואבזור כגון פנסי קסנון ובלמים מוגדלים. הדור השני יוצר במפעלים שונים ברחבי העולם, ממדינות אירופה, דרך ברזיל, מצרים ועד טייוואן.

אופל וקטרה B

הדור השלישי של הוקטרה הושק ב-2002 ויוצר במשך 6 שנים, עד 2008. הדור הזה כבר קיבל את פלטפורמת "אפסילון" של ג'נרל מוטורס, ששימשה בין היתר את ביואיק לה קרוס, קאדילק XTS ושברולט אימפלה. גרסת הכניסה קיבלה מנוע בנפח 1.8 ליטר שסיפק 121 כ"ס, בעוד הגרסאות הבכירות צויידו במנוע בנפח 3.2 ליטר שסיפק 208 כ"ס - אחת מהן עדיין מסתובבת על כבישי ישראל, ועוטה את הכינוי GTS. בשנת 2003 הצטרף למבחר מנוע מוגדש בנפח 2.0 ליטר שסיפק 173 כ"ס, אך הוא לא נמכר בכמויות גדולות. לצד זאת הגיע מנוע דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר שזכה להצלחה באירופה, סופק על ידי איסוזו, והפיק 177 כ"ס ובהמשך שודרג ל-184 כ"ס. מנגד, מנוע הבנזין בנפח 3.2 ליטר הוחלף במנוע תוצרת אוסטרליה, V6 מוגדש בנפח 2.8 ליטר שסיפק 228 כ"ס. ב-2006 הציגה אופל לראשונה גרסת OPC ספורטיבית, שהביאה את הוקטרה להספק של 248 כ"ס.

אופל וקטרה OPC

דווקא בדור השלישי שלה, שהיה היוקרתי והאיכותי מכולם, אופל וקטרה לא זכתה להצלחה ניכרת בישראל. בתחילת העשור הקודם, עם ניפוחה של בועת ההיי-טק הישראלית, עלה הביקוש למכוניות מנהלים ב"קבוצת רישוי 4" - ודגמים כמו מאזדה 6, סיטרואן C5, פורד מונדיאו והונדה אקורד נמכרו בכמויות גדולות. אופל וקטרה של אותן שנים היתה יקרה מהן, ולכן לא הצליחה להתבסס בחברות הליסינג ולהפוך לרב מכר - לפחות עד שהגיעה האינסיגניה...

אופל וקטרה C

אופל אינסיגניה: כוח להמונים

עם סיום הייצור של הוקטרה, הציגה אופל בשנת 2008 את האינסיגניה - המכונית שאולי עשתה את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר שביצעה אופל אי פעם. האינסיגניה הייתה לרכב הראשון שעושה שימוש בפלטפורמת ה"אפסילון 2" של ג'נרל מוטורס שישמשה גם את שברולט מאליבו. מלבד זאת, היא גם הייתה לאופל הראשונה שעשתה שימוש במערכות בטיחות מתקדמות, כגון התרעת סטייה מנתיב וזיהוי תמרורים.

אופל אינסיגניה A

אבל היה בה משהו מעבר לזה. בפעם הראשונה מזה שנים רבות, אופל היתה זו שהציבה לקטגוריית רכבי המנהלים רף חדש של איכות, עידון, נוחות והידור. הביצועים שלה, במיוחד בגרסה היחידה שהגיעה לישראל באותן שנים, היו יוצאי דופן: היא שווקה כאן עם מנוע 2.0 ליטר טורבו שסיפק 220 כ"ס ו-35.7 קג"מ, נתונים שהטיסו אותה ל-100 קמ"ש בתוך 7.8 שניות. מהסיבות האלה, ולא רק בזכותן, זכתה האינסיגניה בתואר "מכונית השנה" לשנת 2009, ומאז מכרה כמעט מיליון יחידות ברחבי העולם.

באותה השנה הציגה אופל את גרסת ה-OPC לאינסיגניה. בדומה לוקטרה, גם האינסיגניה OPC עשתה שימוש במנוע 2.8 ליטר מוגדש, אך הפעם הספקו עלה ל-325 כ"ס והמומנט הגיע ל-44.3 קג"מ. האינסיגניה OPC עשתה שימוש במערכת "הלדקס" מבית סאאב השוודית (עוד מותג שהיה בבעלות ג'נרל מוטורס) לטובת הנעה לכל הגלגלים, דיפרנציאל אלקטרוני מוגבל החלקה ומתלים אדפטיביים - מה שהפך אותה למכונית ספורט לכל דבר ועניין, תחת מעטה של מכונית מנהלים. אגב, 4 מכוניות כאלו מסתובבות כרגע על כבישי ישראל.

אופל איסיגניה OPC

בסוף שנת 2013 הגיעה האינסיגניה לישראל לאחר שעברה מתיחת פנים. במסגרת העדכון קיבלה האופל הגדולה מנוע 1.6 ליטר טורבו עם 170 כ"ס, ולצידו שווקה גם גרסה חזקה יותר עם מנוע 2.0 ליטר טורבו, 250 כ"ס והנעה כפולה.

פריצת דרך נוספת הגיעה עם הצגתה של האינסיגניה החדשה ביוני 2017, המכונית שבחודשים האחרונים נחתה בישראל. לראשונה, נושאת האינסיגניה החדשה את התואר המחייב "גרנד ספורט". את השם הזה היא קיבלה בזכות העיצוב הייחודי, מעין קופה 4 דלתות, שמבדל אותה ממכוניות המנהלים המתחרות.

העיצוב הייחודי ממשיך לתא הנוסעים, שם מציגה האינסיגניה סביבת נהג מרשימה ויוקרתית. לאינסיגניה מנועי טורבו-בנזין בנפח 1.5 ו-2.0 ליטר, המספקים 165 ו-260 כ"ס, בהתאמה. בגרסה החזקה יש גם תיבת 8 הילוכים, לראשונה באופל, וגם הנעה כפולה. 

אופל אינסיגניה

האינסיגניה החדשה היא הנצר האחרון לתקופת הבעלות של ג'נרל מוטורס על אופל. האינסיגניה מגיעה לישראל ממפעל רוסלסהיים, בדיוק במקום בו הושקה לראשונה הסבתא שלה, האסקונה. מרכז הפיתוח של אופל ברוסלסהיים עובר כעת שדרוג וישמש כמרכז הפיתוח הגלובלי של כל קונצרן PSA, זאת לטובת פיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתחום ההנעה החשמלית, הנהיגה האוטונומית ומערכות הבטיחות. חתיכת דרך עברו באופל מאז האסקונה ההיא...

מטה אופל ברוסלסהיים, גרמניה

לדגמי אופל בישראל – אופל

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה