דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

10 דברים שצריך לדעת לפני שקונים רכב פנאי

Getting your Trinity Audio player ready...

1. מתי הגיעו לפה רכבי הפנאי?
בשנים האחרונות שוק הרכב הישראלי חווה מהפכה אחרי מהפכה. רוב המהפכות תלויות בגורמים פנים ישראליים: מיסוי, מאבקי כוח בין יבואנים וחברות ליסינג, חקיקה ועוד. אך מהפכה אחת, גדולה במיוחד, היא תולדה של שינוי מהותי בעולם הרכב כולו: המעבר לרכבי פנאי.

עד אמצע העשור הקודם, רכב שטח היה רכב שטח. שלדות סולם, הנעה כפולה ויכולת של ממש לטייל בשטח. טויוטה ראב 4 שינה את התמונה כבר בסוף שנות ה-90, אבל המאסה העיקרית של רכבי הפנאי שטח החלה לשטוף את ישראל לפני כעשור עם יונדאי טוסון. רכב הפנאי הקוריאני הציע תנוחת ישיבה גבוהה ומראה חסון על חשבון יכולות שטח, ונמכר במחיר של מכונית מנהלים ממוצעת. בשנים האחרונות הסחף גבר וכיום אין מותג שמכבד את עצמו שלא מציע רכב פנאי במחירים שנעים בין 160 ל-200 אלף שקל.


רכבי הפנאי הקטנים כובשים כל חלקה טובה / צילום: מת'יו דויל

2. מי הם בכלל?
הצלחתם של רכבי הפנאי ניכרת, אבל לאור מחיריהם הם היו נחלתם של רוכשים פרטיים אמידים. השינוי הגדול הגיע בתחילת העשור הנוכחי, אז הגיעו ארצה שני רכבים שונים לחלוטין לקטגוריית הפנאי. ניסאן ג'וק הציע את המראה הנכון, עם עיצוב אקסצנטרי ומימדים קטנים שהפכו אותו לפיתרון עירוני מצויין ולרב מכר בקטגוריית הפנאי. במקביל הושק סקודה יטי, שהציע את המתכון ההפוך עם עיצוב שמרני ומרווח פנימי ניכר וגם הוא נחטף מאולומות התצוגה. שני הכלים הציעו את תנוחת הישיבה הנכונה ומראה ה"כאילו שטח" במחיר נמוך משמעותית מרכבי הפנאי המקובלים. לשאר היצרנים לקח זמן להגיב, אבל בסוף 2013 השיטפון החל ובארץ נחתו שברולט טראקס, סוזוקי קרוסאובר, רנו קפצ'ור ופיג'ו 2008. בימים אלו מצטרף להיצע אופל מוקה, בקרוב ינחת גם פורד אקוספורט, ובהמשך יגיעו עוד רבים וטובים.
כיום במחיר של מכונית משפחתית אפשר לקנות רכב פנאי חביב ומרשים למראה. אז האם זה כדאי? ומה היתרונות וחסרונות של רכבים אלו? כל התשובות בפסקאות הבאות.

3. אז כמה הם עולים?
בכוונה, או שלא בכוונה (אם אתם מאוד תמימים), מחיריהם של רכבי הפנאי הקטנים דומים מאוד למחירי המכוניות המשפחתיות. מחירי הגרסאות האוטומטיות נעים בין 120,000 שקל לסוזוקי קרוסאובר ועד 145,000 שקל לאופל מוקה. הגרסאות הידניות של הרכבים הללו נמכרות במחירים שמתחילים ב-99,990 שקל לפיג'ו 2008 ועד לקצת יותר מ-120,000 שקל ליטי הידני. באופן כללי, תשימו לב בהמשך שסקודה יטי ניצב בטווח שבין קטגוריית רכבי הפנאי העירוניים לבין הג'יפונים הבינוניים (מאזדה CX-5 ושות') כמעט בכל פרמטר. המחיר מאפשר לרכבי הפנאי הקטנים לנסות ולזכות בחתיכה נכבדת מהנתח הכי עסיסי בשוק הרכב הישראלי - קטגוריית המכוניות המשפחתיות.


רנו קפצ'ור. מבוסס על הקליאו הקטנה / צילום: דנה גורלנד

4. האם הם יכולים להחליף משפחתית?
תלוי. כשבאים לקנות כלי רכב חדש צריך לזכור פרמטר אחד: רכב גבוה יותר הוא רכב יקר יותר. כל רכב פנאי מבוסס על רכב פרטי ותמיד מדובר בקטגוריה אחת למטה מבחינת הגודל ביחס למחירו. רנו קפצ'ור מבוסס על הסופר מיני הצרפתייה רנו קליאו; שברולט טראקס מבוסס על שברולט סוניק, הג'וק מבוסס על המייקרה וכו'. משמעות הדבר היא שבמחיר של מכונית משפחתית תקבלו מכונית סופר-מיני מוגבהת. אבל העניין מורכב יותר מזה. אלמנט הגובה והמבנה הסטיישני של רכבים אלו מאפשר מרווח טוב יותר בתא המטען ולעיתים גם במושב האחורי. אבל אם בסעיף הגובה קל לעשות מניפולציות, בסעיף הרוחב העניין שונה. רוב הג'יפונים הקטנים צרים יחסית. הם יותר רחבים מהמכוניות עליהן הם מבוססים, אך עדיין לא מדובר, בדרך כלל, ברכבים בהם ניתן למקם שלושה כסאות בטיחות זה לצד זה. יוצאי הדופן בקבוצה הם סקודה יטי וסוזוקי קרוסאובר שבמבחנים שלנו הרגישו מעט יותר מרווחים במושב האחורי. תאי המטען אף הם לא עומדים באותו רף. למשפחתית סדאן ממוצעת נפח תא מטען של למעלה מ-450 ליטר. ברוב הג'יפונים נפח ההטענה נע בין 350 ל-400 ליטר. בולט לטובה הסוזוקי קרוס-אובר עם 430 ליטר, ומאכזב הג'וק עם כ-250 ליטר פיצפונים (נתון שישתפר לאחר מתיחת הפנים).

5. האם הם מרגישים כבדים ממכונית משפחתית?
לא ממש. היות ורכבי הפנאי העירוניים מבוססים על מכוניות סופר מיני, יחידות ההנעה שלהן הן בדרך כלל אותן יחידות. אבל לא מדובר בעניין שלילי. לקפצ'ור מנוע טורבו בנפח 1.2 ליטר שמציע הספק גבוה (120 כ"ס) משל סקודה אוקטביה, חדשה וליטי מנוע דומה לזה של האוקטביה. לסוזוקי קרוסאובר ולפיג'ו 2008 מנועי 1,600 סמ"ק מצויינים, וניסאן ג'וק זכה למנוע גדול וחזק מזה שמוצע במייקרה הקטנה. בסעיף זה בולט הטראקס שזכה ליחידת ההנעה של הקרוז (1,800 סמ"ק או 1,400 סמ"ק טורבו), ובעיקר בגרסת הטורבו הוא מציע ביצועים מאוד טובים. מכיוון שמדובר ברכבים לא ממש גדולים, ובדרך כלל גם לא ממש כבדים, צריכת הדלק שלהם זהה ולעיתים גם טובה משל מכוניות משפחתיות. המפתיעים לטובה הם הקרוסאובר ובעיקר הקפצ'ור שמציעים נתונים רשמיים של למעלה מ-18 ק"מ לליטר. בגרסאות הידניות הקפצ'ור וה-2008 חוצים את רף ה-20 ק"מ לליטר.


שברולט טראקס ואופל מוקה מרגישים גבוהים יותר מהאחרים / צילום: דנה גורלנד

6. אז תנוחת הישיבה באמת מוצלחת יותר?
ברוב המקרים כן. רכבי הפנאי הללו מרגישים גבוהים יותר וקל לזכות בשדה ראייה טוב בתוך העיר בזכות תוספת הסנטימטרים. באופן כללי, תחושת הביטחון והשליטה שבתנוחת הישיבה הגבוהה הופכת למרכיב מאוד משמעותי בשיקולים לקניית רכב, ורכבי הפנאי העירוניים מציעים אותה מבלי לדרוש מהצרכן הוצאה כלכלית מוגזמת. גם כאן יש הבדלים בין הרכבים השונים. הקפצ'ור והיטי מקנים תחושה של ישיבה גבוהה יותר - "על האוטו", בזמן שבג'וק בקרוסאובר ובטראקס זה תלוי יותר בתנוחת הישיבה ובגובה המושב שכיוונתם. ה-2008 לעומתם מרגיש גבוה רק במעט ממכונית משפחתית רגילה.

7. האם הם נוחים לנסיעה?
שאלה מצויינת. התשובה - בדרך כלל לא. העובדות פשוטות: מדובר ברכבים צרים וקצרים בעלי מימד גובה ניכר. העלאת מרכז הכובד עלולה להשפיע לרעה על היציבות וההתנהגות, ולכן ברוב הרכבים הוקשחה מערכת המתלים בצורה ניכרת כדי לצמצם את הרכינה בסיבובים. מכיוון שכך, רוב הרכבים בקטגוריה לא ממש נוחים לנסיעה עירונית ומגיבים לבורות ושיבושים בצורה קשיחה לעומת משפחתית ממוצעת. מי שבולט לטובה הוא ה-2008, שמציע נוחות נסיעה מאוד טובה. היטי והקרוסאובר מקבלים אף הם ציונים טובים יחסית.

8. ואיך העיצוב?
בסעיף הזה אתם לא ממש צריכים אותנו. הנהירה לכיוון רכבי הפנאי הקטנים נובעת לא מעט בגלל המראה הייחודי. בצד ה"חמוד" של הסקאלה ניצבים הג'וק, הקפצ'ור וה-2008 עם המראה הייחודי, בעוד הטראקס והיטי מציעים מראה קשוח וג'יפי יותר. סוזוקי קרוסאובר פחות מרשים לטעמנו, ויותר מזכיר רכב משפחתי סטנדרטי.


בסופו של יום, אלו לא רכבי שטח / צילום: יתיר דוידוביץ

9. האם רכבי הפנאי הקטנים מסוגלים לנסוע בשטח?
לא, ממש לא. ספק עם רכבי הפנאי העירוניים יכולים לנסוע במקום שבו משפחתית לא עוברת. למעשה, היחיד שבאמת יכול להמשיך מעט יותר רחוק בשטח הוא היטי של סקודה - וגם אז, רק בגרסאות ההנעה הכפולה. אם בכל זאת חשקה נפשכם בהנעה כפולה, לימי השלג הספורים למשל, תשמחו לדעת שהקרוסאובר נמכר בגרסה שכזו. גם הג'וק מגיע עם הנעה לכל הגלגלים, אבל במחירים גבוהים למדי ורק בגרסאותיו החזקות.

10. למי הם מתאימים?
רכבי הפנאי העירוניים - ובאמת שאין צורך לקרוא להם מיני ג'יפונים, או כל שם עם אסוציאציות של שטח, הם רכבים עם פוטנציאל של ממש לשנות את שוק הרכב. הם מציגים צריכת דלק מצויינת בדרך כלל, מוצעים במחיר הנכון ויותר מהכל יש להם אפקט הגעה ותנוחת ישיבה גבוהה, בדיוק כמו שרוב הנהגים אוהבים. לרעתם ניצבת נוחות נסיעה פחות מוצלחת ומרווח פחות טוב בשורה האחורית ובתא המטען. אם אתם רווקים, זוגות עם ילד או שניים, או מבוגרים שילדיהם עזבו את הקן - רכב הפנאי העירוני יכול להיות פיתרון שימושי וגם שיקי עבורכם.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה