דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

''שימוש בטלפון מגדיל פי 10 את הסיכון לתאונה''

Getting your Trinity Audio player ready...

באמצע שנת 2017 הקימה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועדה לבדיקת השפעות השימוש בטלפון הנייד על תאונות הדרכים, בנסיון לגבש המלצות להפחתת מספר הנפגעים בעקבות השימוש בו בזמן נהיגה. גורם משמעותי להקמת הועדה היה העליה העקבית במספר הנפגעים וההרוגים בתאונות הדרכים בחמש השנים האחרונות והנחת העבודה כי לשימוש בטלפון הנייד במהלך נהיגה יש חלק משמעותי בכך.

רקע

הועדה, בראשות האלוף (במיל') נמרוד שפר, נפגשה עם גורמים רבים וביניהם משטרת ישראל, צה"ל, חוקרים ויזמים שהציעו פתרונות טכנולוגיים. הועדה בחנה רעיונות להפחתת הסיכון הנובע משימוש בטלפון הסלולרי בנהיגה, סוגיות אכיפה, רגולציה, הסברה וחינוך.

לטענת הועדה, המחקרים מוכיחים באופן מובהק כי שימוש בטלפון הנייד בנהיגה מגדיל פי 10 את הסיכון להתרחשות תאונת דרכים.

מחקר נוסף שנערך על ידי Cambridge Mobile Telematics מצא כי בלמעלה ממחצית תאונות הדרכים (52%) הייתה הסחת דעת סלולארית ברגעים שקדמו לתאונה. כמו כן מצא המחקר כי רמת הסיכון לתאונה של נהגים מוסחי דעת, גבוהה פי 6 מאשר נהג שאינו מוסח כלל. המחקר אף ציין כי בארה"ב נהרגים מידי יום 11 בני נוער כתוצאה מכתיבת הודעות בזמן נהיגה.

טלפון ביד בזמן נהיגה

דרכי התמודדות עם הבעיה

1. הפחתת שימוש - יש לנסות לצמצם את השימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה ולהפחית למינימום (או לאפס) את הכתיבה והקריאה בזמן נהיגה.

2. אופן השימוש - הועדה מניחה כי שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה הוא בלתי נמנע (למשל בשימוש באפליקציות ניווט, ולא בהכרח החזקתו ביד בזמן נהיגה), ולכן יש לפעול לשיפור אופן השימוש בטלפון הנייד ומציאת פתרונות טכנולוגיים להפיכתו לבטוח יותר.

3. הסחת הדעת היא בלתי נמנעת – אנו מוסחים לא רק בגלל הטלפון הנייד, אלא גם מסיבות נוספות (ילדים, רדיו, מצב רוח וכו'). לכן, על פי הועדה, יש למצוא דרכים למניעת תאונות דרכים על רקע הסחת דעת, כדוגמת מערכות בטיחות פאסיביות ואקטיביות.

על אף שבהיבט בטיחותי בלבד, מתבקש לאסור באופן מוחלט על איסור שימוש בטלפון בזמן נהיגה, הועדה מצאה שהמלצה גורפת ברוח זו, ולגבי כל סוג רכב, היא בבחינת גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה ולכן אינה מופיע כלל בדוח המלא.

קישוריות

המלצות הועדה

1. טכנולוגיה – יציאה למכרז לקבלת הצעות למענה טכנולוגי אשר יוטמע (במידת הצורך על ידי הרגולטור) באפליקציות נפוצות כמו Waze או WhatsApp ויכלול שורה של תכונות כגון הגדרת מצב נהיגה, הסתרת אייקונים, יכולת אוטומטית לשליחת הודעות חוזרות, התרעת שימוש מסוכן, תפעול מערכות התקשורת מההגה ועוד. כמו כן, יש לפתח את היכולת והטכנולוגיה לאכיפת התקנה האוסרת על קריאה וכתיבה בזמן נהיגה.

נהיגה אוטונומית

2. רגולציה ואכיפה - נדרש למקד את האכיפה בנושא השימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה, למניעת קריאה וכתיבה. אכיפה זו דורשת פיתוח ושיטות וכלים שאינם קיימים כיום. תיבחן הקמת יחידה משטרתית ייעודית שתתמקד בתחום הסלולר בנהיגה, בדגש על מניעת קריאה וכתיבת הודעות.

עוד מציעה הועדה על איסור מוחלט (תוך אכיפה משמעותית) על שימוש במכשיר הנייד בזמן נהיגה, לרבות שיחה (כולל בדיבורית) לנהג ברכב ציבורי (למעט מוניות עד 7 נוסעים) וברכב כבד (להוציא מערכת ניווט). בציי תחבורה ציבורית ורכב כבד, ממליצה ועדה להטמיע בחקיקה טכנולוגיה ייעודית שתפאשר הגבלת תקשורת, ניטור ופיקוח קבוע (כדוגמת מערכת ענ"א - עוזר נהג אלקטרוני. הפתרון כולל "קופסה ירוקה" בצי כלי הרכב לתיעוד ומעקב בזמן אמת אחר הנהגים) והטלת אחריות גם על מנהל הארגון (אחריות שילוחית).

הועדה ממליצה להחמיר את הענישה על קריאה וכתיבת הודעה בזמן נהיגה. הועדה מציע לשלש את הקנס המקובל כיום בביצוע עבירה שניה ולהוסיף הבאה לדין ושלילת רישיון בעבירה שלישית, זאת לאחר שעבירה ראשונה "תזכה" את הנהג בהתראה בלבד.

יש לפתח שיטת עבודה חדשה לחקירת תאונות דרכים באגף התנועה במשטרת ישראל, שתאפשר איסוף מידע וניתוחו (כולל מידע רלוונטי וזמין מהמכשיר הנייד עצמו), מתוך מטרה להבין את השפעות השימוש במכשיר על היקף תאונות הדרכים והנפגעים. בנוסף, יש לפתח שיטה חדשה לתחקור תאונות דרכים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תוך מיקוד בהשפעת השימוש בטלפון הנייד על תאונות הדרכים.

בנוגע לבחינת אפקטיביות מערכות הבטיחות הפאסיביות, על פי הממצאים יש לבחון תקנה שתחייב התקנת מערכות כאלו על כל כלי הרכב הנעים בכבישי ישראל. הועדה ממליצה על קביעת תקן לתושבת / מעמד למכשיר הנייד.

ניווט בזמן נהיגה

3. חינוך והסברה – הועדה ממליצה על עריכת קמפיין הסברה להטמעת תפיסת הסיכון הכרוך בשימוש בטלפון בזמן נהיגה ולעידוד נהיגה נכונה. למשל טכניקות התמודדות עם הסחות דעת. הדגש בקמפיין יהיה גם על חשיבות התקנת יישומונים להגבלת תקשורת ברכב, ככלי לשיפור הבטיחות בנהיגה.

עוד מציינת הועדה כי יש לחזק את החינוך התעבורתי במערכת החינוך ולשלב את נושא השימוש בטלפון בנהיגה, סכנותיו וכלים להתמודדות. הועדה גם ממליצה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לתכנן ולהוביל תוכנית לאומית מקיפה להפחתת מספר הנפגעים משימוש בטלפון בנהיגה. התוכנית תכלול נושאים טכנולוגיים (כולל מעולם האכיפה), קמפיין הסברה וחינוך (שיתמוך בהטמעת הטכנולוגיות החדשות), רגולציה ואכיפה מותאמת.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה