דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ראיון: שמעון זיקרי, מנהל מותג אינפיניטי

Getting your Trinity Audio player ready...


ספיחי המחאה החברתית עדיין מלווים אותנו, ויוקר המחיה נמצא בכותרות, אבל למרות זאת שוק רכבי היוקרה בישראל נמצא השנה בגידול משמעותי. בתוך הגידול הזה, והמספרים המרשימים שמציגות אודי, מרצדס וב.מ.וו, בולט הגידול היחסי של אינפיניטי - מותג היוקרה של ניסאן. בשנת 2014 כולה מכרה אינפיניטי בישראל 144 מכוניות. במחצית הראשונה של 2015 נמכרו כבר 246 מכוניות, גידול של כמעט 280% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

שמעון זיקרי מנכל אינפיניטי
שמעון זיקרי, מנהל אינפיניטי / צילום: רונן טופלברג

"המוצרים בשוק היוקרה נהיו הרבה יותר נגישים", מסביר שמעון זיקרי, מנהל מותג אינפיניטי ביבואנית קרסו. "הנחת המוצא היא שכולם רוצים מכונית יוקרה. ברגע שהמחירים של רכבי היוקרה ירדו, אנחנו רואים תופעה של לקוחות שמעדיפים לרדת סגמנט אחד ולרכוש מכונית יוקרתית. למשל לקוח שרוצה מכונית כמו מאזדה 6, לפעמים יעדיף לקחת רכב יוקרתי קטן יותר. ועדיין, נתח השוק של רכבי היוקרה מתוך סך השוק עדיין נמוך בהשוואה למערב אירופה. שם כ-20% מהשוק הם רכבי יוקרה, כך שיש לנו לאן לגדול".

"גם לחברות הליסינג יש תפקיד בגידול של שוק היוקרה בישראל. בשנה האחרונה מרגישים את הדחיפה של חברות הליסינג בשוק רכבי ה"יד שניה 0 ק"מ". זה היה אחד ממנועי הגידול של השוק כולו בשנה שעברה, וזה משפיע בהחלט גם על רכבי היוקרה".

גם מכוניות שלכם נמכרות שם?
לא תמצא אפילו רכב אחד של אינפיניטי במגרשי ה-0 ק"מ, וזה משהו שאני יכול להתגאות בו.

למה? זה לא ערוץ מכירה לגיטימי?
ברגע שאתה נוקט באסטרטגיית ליסינג, אתה צריך גם לקבוע תמחור שיתמוך בזה. חברות הליסינג חיות בזכות אחוז הנחה ממחיר המחירון, וזה בהכרח קושר את הרכב לאסטרטגיית התמחור הזו. אתה רואה תופעות שבהן חברות "מקלפות" את הרכב - יש למשל רכבי יוקרה בלי ריפודי עור - וזה נותן אפשרות לתמחר בצורה מסוימת ולתת הנחה. אנחנו עובדים קצת שונה. היצרן שלנו תומך בפרימיום במלוא מובן המילה, לרבות האבזור. ריפוד שאינו מעור לא מוצע בכלל כאופציה אצלנו. החלטנו לתת ערך מוסף ללקוחות במחיר אמיתי, להקטין משמעותית את אחוז ההנחה - ובאופן טבעי האסטרטגיה הזו גרמה לנו לוותר על שוק הליסינג.

אחרי כמה שנים חלשות, מתחילת השנה אתם רושמים גידול של כ-280%. מה שיניתם?
אינפיניטי נכנסה בשנת 2009 לשוק האירופאי, עם מוצר שהתאים לשוק האמריקאי - בעוד אירופה צעדה בכיוון ההפוך, עם מעבר למנועי טורבו קטנים. בשנת 2012 החליטה אינפיניטי לעשות התאמות לשוק האירופאי, להרחיב את ההיצע ולהפוך ממותג בוטיק למותג מרכזי. במסגרת התכנית הזו נקבעו מספר יעדים: עד שנת 2020 אינפיניטי רוצה להיות מותג הפרימיום הרביעי בעולם, אחרי שלוש הגרמניות (מרצדס, ב.מ.וו ואודי - נ.ר). כחלק מתכנית הפעולה נחתם הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם מרצדס שפותח את אינפיניטי לפלטפורמות חדשות. כבר בשנת 2014 ראינו את התוצאה הראשונה עם ה-Q50, כשלראשונה הוצג מנוע 4 צילינדרים אצל היצרן. בשנים הקרובות ניכנס לעוד הרבה סגמנטים שלא שיחקנו בהם עד היום. אינפיניטי נמצאת בגידול כתוצאה מחדירה לשווקים שהיא לא היתה בהם, ויש גם מאמצי חדירה לשוק הישראלי בסיוע מהיצרן שרואה בישראל שוק אסטרטגי.


אינפיניטי Q30 / צילום: אינפיניטי
איך השפיע עליכם מס רכבי היוקרה?
אני חייב להגיד שהמס הזה הוא יותר מהלך פופוליסטי מאשר מס שמשנה את חוקי המשחק. ההשפעה שלו היא על רכבים מעל 300 אלף שקל, ברמת כמה אלפי שקלים בודדים. אנחנו לא ראינו השפעה, וגם הקהל מצביע ברגליים וממשיך לקנות. מה שכן נוצר בשנים האחרונות הוא שוק של מכוניות יוקרה עם מנועים קטנים בעלי 4 צילינדרים: אם בשנת 2009 50% מהרכבי היוקרה שעלו על הכביש היו עם 6 צילינדרים ומעלה, בשנת 2014 86% מרכבי היוקרה שנמכרו הם בנפחים של 1.6-2.0 ליטר.

לאחרונה פורסם שיתאפשר יבוא מסחרי של כלי רכב בתקינה קנדית. מבחינתכם יש פה בשורה?
כרגע אינפיניטי לא כל כך פעילה בשוק הקנדי. אנחנו בודקים את זה, אבל כרגע אין לזה שום השפעה על אינפיניטי. נכון להיום היצרן עושה התאמות לשוק האירופאי, ומשם יבוא הגידול.

אינפיניטי נחשבת לעוף מוזר בין מותגי היוקרה. תנסה להגדיר את אינפיניטי ביחס למתחרים.

לאינפיניטי יש ב-DNA כמה נקודות עקרוניות, כאשר מה שחשוב ליצרן זו חווית הנהיגה. אני אדגים: לצורך העניין, כשאתה נכנס לתוך לקסוס, המטרה שלהם היא לנתק את הלקוח מהסביבה החיצונית, שלא ישמע את המנוע והגיר. באינפיניטי אנחנו אומרים בדיוק הפוך: חשוב לנו שהלקוח ירגיש את הרכב. חשובה תחושת המנוע והצליל שלו, ובדגמים מסוימים זה נכנס אפילו לתוך מערכת הסאונד. חשוב מאוד לאינפיניטי שבתוך הרכב יהיה חספוס, והלקוח יצא מהרכב בהרגשה שונה של חויית נהיגה.

היצרן אינפיניטי פונה לכיוון צעיר וספורטיבי. איך תביאו לקוחות מבוגרים, שמרנים, שבדרך כלל הולכים לאודי ומרצדס?
זאת היחודיות והזהות של אינפיניטי. קהל מחוספס, סוער יותר. הצלב על הכוונת של אינפיניטי נמצא בין פורשה לב.מ.וו. זה הכיוון של הרכבים האלה. ככה גם קל לנו יותר לשמר את הקהל.

מה האתגרים בלמכור אינפיניטי ללקוח הישראלי?
המטרה שלנו באולם התצוגה היא להכניס את הלקוח לרכב לנסיעת מבחן. זה בעצם מקדם המכירה הטוב ביותר שלנו. הלקוח הישראלי הרבה פעמים אוהב את הסמל והמוחצנות של מותגים אחרים, אבל זה נעלם ברגע שאתה נכנס לתוך הרכב.

אינפיניטי QX50
אינפיניטי QX50 / צילום: מת’יו דויל

מי הלקוחות שקונים אינפיניטי, ובמה הם שונים מלקוחות של מותגי יוקרה אחרים?
יש לנו קהל של אנשים שמבקשים לנסוע ברכב יוקרה, אבל לא רוצים את המוחצנות. רוצים 'לטוס בגובה פני הדשא', אבל עדיין לנסוע ברכב יוקרתי וליהנות מהנהיגה. יש לנו גם לקוחות שהם חובבי טכנולוגיה. הרכבים שלנו מקשרים בין טכנולוגיה שהיא משהו מאוד ממוחשב ואניליטי, לבין חווית הנהיגה והרגש.

מאיזה דגמים מגיעים הלקוחות שלכם?
יש לנו קהל גדול שאנחנו מצליחים לשמר. יש לנו הרבה נהגי אלפא רומיאו, חובבי רכב, וזה למען האמת גם משתנה מדגם לדגם. ה-Q50 משכה אלינו קהל חדש שלא הכרנו עד היום, שהגיע גם מאלפא רומיאו וגם מטויוטה קאמרי, מאזדה 6 ודגמי ב.מ.וו עם מנועים קטנים. ה-QX70, למשל, הביאה קהל מפורשה ומב.מ.וו. ה-QX60, עם 7 מקומות, חשף אותנו לקהל מגוון: מצד אחד קהל שהגיע מאודי Q7 וב.מ.וו X5, ומצד שני קהל שהגיע מלמטה מרכבים כמו יונדאי סנטה פה ופורד אקספלורר.

אתם מרגישים שאתם בתחרות עם היבוא האישי והיבוא המקביל?
אנחנו ביחסים מאוד טובים מול היצרן, ומצליחים להביא את הרכב ברמת תמחור כזאת שכמעט ולא שווה להביא רכב ביבוא אישי. בכלל, שוק היבוא האישי בירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. זכות הקיום של יבוא אישי נבעה מכמה פרמטרים: שוק רכב חלש בארה"ב ושער דולר נמוך, שני דברים שהשתנו לאחרונה, וגם במכס הצליחו לעלות על 'פוילישטיקים' בתחום הזה.

יש לכם רק שני אולמות תצוגה. אתם שוקלים להתרחב לאור ההצלחה?
זו נקודה שבהחלט עומדת על הפרק. אנחנו בוחנים את השטח, ואינפיניטי בתוך תכנית הגידול שלה מן הסתם תחייב אותנו לעשות פעולות התאמה.

מה גובה ההנחות שאתם נותנים?
אנחנו מנסים להרגיל את הלקוח הישראלי שהיה רגיל להנחות, שיסתכל על הערך של הכסף שהוא משלם. שיסתכל על המחיר הסופי וישווה בין המכוניות.

ועדיין, הורתדם 40,000 שקל מה-QX50 במבצע האחרון.
ההנחה שם נובעת משני פרמטרים: שער יורו נמוך ותמיכה של היצרן שנותן דחיפה לרכב שנמצא בסוף מחזור החיים.

מה היית רוצה לקבל מהיצרנית שחסר לך היום?
אני חייב לומר שהיצרן שלנו מגלה גמישות לדרישות שלנו, מבחינת התאמות לשוק הישראלי. נכון להיום בראש הארגון יושב מנכ"ל חדש, שהיה סמנכ"ל ב-ב.מ.וו. הוא הביא הרבה מדפוסי העבודה של הגרמנים לתוך המותג עצמו. שיטת השיווק בנויה כך שאתה קונה את הרכב ועליו מעמיס חבילות שיתאימו לשוק שלך. בכל מה שקשור להתאמה של דגמים אנחנו רואים כבר עכשיו את ההתאמות לשוק האירופאי בדגמים ומנועים קטנים יותר. הם לוקחים את השוק שלנו, מבודדים אותו מאירופה ולומדים אותו בכל שנה מחדש. אנחנו מקבלים פה התאמות ספציפיות לשוק שלנו - למשל ה-QX60, שלא הגיע לאף שוק מחוץ לארה"ב.

מתי יגיעו לישראל דגמי ה-Q30 וה-QX30?
ה-Q30 המשפחתית תוצג באופן סופי בפרנקפורט בחודש ספטמבר, וזה רכב שייוצר לראשונה באירופה (באנגליה). היצור יתחיל ברבעון האחרון, ואנחנו צפוים לראות אותו בישראל בסביבות נובמבר-דצמבר. כל תהליך אפיון הרכב נסגר בימים אלה, לרבות התמחור.

אינפיניטי QX30 קונספט
אינפיניטי QX30 קונספט / צילום: אינפיניטי


עם איזה מנועים היא תשווק?

היצור הראשון יהיה עם מנוע 2.0 טורבו-בנזין (211 כ"ס), וחודשיים לאחר מכן יתחיל גם היצור של גרסת ה-1.6 ליטר (156 כ"ס). אנחנו נביא את שניהם.

תהיה גם גרסת 122 כ"ס, שקיימת במרצדס A קלאס?
אני יכול לומר שישנן עוד יחידות הנעה, ואנחנו שוקלים אותן ובוחנים את השטח. בסוף זה יהיה עניין של תמחור.

ומה עם ה-QX30 (רכב פנאי קטן שמבוסס על ה-Q30)?
הייצור שלו אמור להתחיל 3 חודשים לאחר מכן, והוא יגיע לפה ברבעון השני של 2016.

מה קורה עם ה-Q70, שמוכרת במספרים קטנים מאוד?
סגמנט E (רכבי סאלון - נ.ר) היה פעם מאופיין במנועי 6 צילינדרים ומעלה. גם הוא עבר שינוי דרסטי בשנים האחרונות, ו-80% מהסגמנט הזה היום הוא מנועי 2 ליטר עם 4 צילינדרים. ה-70Q משווקת עם מנוע 3.7 ליטר, ומשחקת בפלח נישתי מאוד קטן בתוך הסגמנט. למרות זאת, בעקבות מהלך משותף עם היצרן, תהיה השנה מתיחת פנים ואנחנו מתכוונים לעשות מהלך מיד אחרי החגים עם תמחור מחודש שיעלה את המכירות.

מה עוד בתכניות שלכם לתקופה הקרובה?
יהיו בשנה הבאה השקות של מספר דגמים חדשים. אינפיניטי היום מכסה 45% מהסגמנטים של רכבי היוקרה. עד 2018 היא תכסה 85%.

כמה מכוניות תמכרו השנה?
היינו יכולים להחדיר עוד 40-50 מכוניות לשוק הליסינג ולהגדיל מספרים, אבל אנחנו מותג שבונה את עצמו. אני מניח שנגיע השנה לאיזור ה-350-400 מכוניות.

אתם תגיעו לאיזור ה-1,000 מכוניות בשנה, עם מותגי היוקרה המובילים?
אינפיניטי לחלוטין תהיה שם בשנים הקרובות.

איך יראה השוק בעוד שנתיים?
פלח היוקרה ימשיך לגדול בתוך השוק הכללי. לקוחות רוצים פרימיום, והריבית הנמוכה ושער היורו הם מנועים חשובים לגידול. השוק הזה גם יודע להמציא את עצמו בכל פעם מחדש. בסופו של דבר אני חושב ששוק היוקרה יגיע לנתח שוק של 12-13% בשנים הקרובות.

לדגמי אינפיניטי בישראל - אינפיניטי

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. אילו מכרו ב-2014 מכונית אחת וב-2015 3 
    , 16-08-2015

    מכוניות, זה היה משקף צמיחה של 300%.....
    זיקרי, עם כל הכבוד, רחוק מלהיות גאון שיווקי... צריך לבחון את מחירי האינפיניטי לעומת העבר, את היקף המכירות הכולל של מכוניות היוקרה ב-2015 (כגון לקסוס, אשר הפחיתה מחירים באופן דרמטיט + מבצעי הלוואות בלון שהפכו את הרכב היוקרתי נגיש לכל עקרת-בית ממוצעת) ולראות מה קרה לעומתן.

    סגור תגובה

  • 2. הנייר סובל הכל 
    נהג, 16-08-2015

    הצהרות .....הצהרות.....
    נו.....באמת....
    בכתבה נגעו בכמה נקודות חשובוץ. אחת מהן, מס' אולמות תצוגה בארץ. יש כרגע 2 אולמות תצוגה ומרכז שרות אחד. ככה הם רוצים להגדיל מכירות.
    נקודה חשובה נוספת מחיר. אם המחיר לא יהיה תרותי מספיק יספרו על יד אחת את הדגמים שימכורו גם בעשור הבא.

    סגור תגובה

  • 3. מכוניות טובות אבל  
    מוטי, 16-08-2015

    הם מתומחרות יקר מאוד וזה הסיבה שהם לא נמכרות
    בנוסף לכך כנסו לאלבר ותמצאו ב 0 ק"מ !100 א ש"ח הנחה
    הוא מת למכור ורק לא יודע איך

    סגור תגובה

חזור למעלה