דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סימולטור נהיגה: לא משחק ילדים

Getting your Trinity Audio player ready...


איזה יום יפה, השמיים כחולים והדשא בצד הכביש ירוק להפליא. אוחז הגה של אופל בידיים, 50 קמ"ש בעיר, חוצה את הצומת באור ירוק. בזווית העין אני רואה מכונית לבנה מגיחה משמאל. כנראה שרמזור אדום הוא רק המלצה עבור הנהג הזה. אני מוחץ את דוושת התאוצה ומתחמק ממנו בקושי. איזה מזל. " זהירות!" זועק קולו של דן כנר באוזניי. כנראה שלא הייתי מספיק זהיר בשביל מר כנר. הא, איך דן כנר הגיע לאופל שלי?

הקריין הידוע תרם את קולו לסימולטור הנהיגה של "החברה לתרבות הנהיגה בישראל". הסימולטור הוא מדמה נהיגה שנראה כמו רכב ומאפשר לנהגים צעירים וותיקים לרכוש מיומנויות נהיגה בצורה חווייתית ולתרגל מצבים מסוכנים. המערכת מאפשרת לתרגל את זמן התגובה ואת אופן ההתנהגות במצבי קיצון בכביש תוך התנסות ממשית בשלל מצבים מגוונים, בשימוש בגיר אוטומטי או בגיר רגיל. כיום קיים בארץ סימולטור אחד בלבד שפעיל באשדוד בביה"ס לנהיגה "המסלול המהיר", אולם החברה לתרבות הנהיגה מתכננת לפתוח עד סוף השנה מרכז לימוד נהיגה חדש באזור תל-אביב.


גם תאונה בסימולטור יכולה להיות מבהילה / צילומים: יח"צ

חצי שעה לפני שדן כנר החל לצעוק עליי, הצלם ואני מגיעים לקניון באשדוד. עורכים היכרות קצרה עם בעלי בית הספר לנהיגה ועוברים על מצגת היכרות בזמן שתלמיד לנהיגה מסיים את שיעורו על הסימולטור. זהו מוצר מדף של חברת Eca Faros הצרפתית, שמייצרת סימולטורים לטיסה בנוסף למבחר סימולטורים בתחום התעבורה (מכוניות, אופנועים ומשאיות). מחירו של שיעור על הסימולטור זהה למחיר של שיעור נהיגה "אמיתי". הסטטיסטיקה טוענת שאחוזי מעבר טסט ראשון ושני של נהגים שהתנסו על הסימולטור עומדים על 70% ומספר שיעורי הנהיגה הנלקחים טרם הטסט הוא 31 ביחס לממוצע של 40 שיעורים שלוקחים תלמידים שלא התנסו על הסימולטור. אכן מרשים בימים כאלו של מחאה חברתית וכלכלית.

אני מתיישב במושב מירוצים של OMP ואוחז הגה של אופל קורסה ישנה שמתוכו מזדקרים פקדי מאותתים ומגבים של אופל. "רוצה אוטומטי?" שואל אותי מנהל בית הספר, "ברור שלא" אני עונה. מתחילים בנסיעת הדרכה קצרה כדי להתרגל. למרות שהגרפיקה של הסימולטור מזכירה משחקי וידאו מתחילת שנות האלפיים, לא חיפשתי אם יש מקום שאפשר להכניס בו מטבע בשביל להפעיל את המשחק. ההיגוי מרגיש מעט קל מדי בנהיגה וכך גם הדוושות. מבחינת תחושות, הקשר בין הסימולטור לבין "החיים האמיתיים" הוא מעט רופף. אבל הסיפור אינו הסימולטור עצמו אלא הערך המוסף של התכנים. ה"נהיגה" ממחישה בצורה ויזואלית את הנעשה על הכביש ויכולה לדמות התנהגות בזמן תאונות דרכים, משהו שלא ניתן ללמד בשום דרך אחרת. וזה כבר חשוב.



הסימולטור הוא כלי משלים למורה הנהיגה ומאפשר התנסות בסיטואציות שלא בהכרח מתאפשרות בזמן לימוד הנהיגה. למשל, תלמיד שלומד נהיגה בקיץ לא מתנסה בנהיגה תחת גשם כבד וערפל. בנוסף, לא כל התלמידים מתנסים בנהיגת לילה או בנהיגה בכבישים מסוכנים מסוגים שונים. במערכת קיימים למעלה מ- 50 תרחישים שונים הכוללים תכניות מוכנות מראש: הדרכה ראשונית, נהיגת לילה, נהיגה ירוקה ורגישות לסכנות (שמירת מרחק, קפיצת ילד לכביש ונהיגה תחת לחץ חברתי). ניתן לבחור סוגי דרכים שונות: אזור הררי, נהיגה בעיר ודרך כפרית. כמו כן ניתן לבחור בין מצבי מזג אוויר שונים: יום בהיר, גשם וערפל. אז מתי אתם אמורים לנהוג על הסימולטור?

עדי מימרן, יו"ר החברה לתרבות הנהיגה בישראל, טוען שח"כ רונית תירוש צפויה במושב הכנסת הבא לקדם הצעת חוק שלפיה הסמכת נהגים חדשים בישראל תכלול הדרכה בסימולטור נהיגה. לפי הצעת החוק, תלמידי נהיגה יוכלו להמיר כרבע משיעורי הנהיגה המעשית בשיעורים בסימולטור. מעבר לכך, אחת לחמש שנים יזומנו נהגים לנהיגת רענון בסימולטור. הצעת החוק תחייב למעשה להקים מרכזי סימולטורים ברחבי הארץ בעלות מיליוני שקלים לכל מרכז. חזרה לכביש: אחרי כמה דקות על האופל, כבר לא הייתי כזה בר מזל. כנראה שהייתי צריך להיות ער לסימנים: מכונית שיצאה לעקיפה לתוך המסלול שלי כמעט והרימה אותי. ברמזור הבא, המכונית שחצתה ברמזור אדום התנגשה בי בצד. נראה שדן כנר לא צועק עליי לשווא. הוא באמת מנסה להחדיר במי שיושב מאחורי ההגה קצת חוכמת כביש ותרבות נהיגה. הלוואי ויצליח.


הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון אוקטובר 2011 של רכב+ - מגזין הרכב של עיתון 'הארץ' ו-iCar, המופץ בכ-80,000 עותקים לקוראי העיתון.
 

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה