דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מערכות בטיחות מתקדמות

Getting your Trinity Audio player ready...



רוני מ' יצא מביתו המטופח, אי שם בפרברי העיר הגדולה, עם תיק ביד וצעד לעבר מכוניתו. כמו בשיר של מאיר אריאל, הדלתות ניחשו אותו ונפתחו מאליהן, המושב נע לאחור וקלט את רוני לתוכו. שבריר שניה לאחר מכן המושב נע לפנים, יחד עם המראות, הדוושות וההגה, עד שהגיעו לתנוחה החביבה על מר מ'. עת המכונית התחילה להתגלגל בדרכים העמוסות אל עבר הכרך העשן, כבר התנגנה ברקע המוזיקה החביבה על רוני וספר הטלפונים האישי כבר היה בכוננות, כדי לסייע להחזיר שיחות לכל המתעניינים.

היה זה בוקר עמוס עבור איש העסקים המצליח ורוב הדרך עברה עליו בשיחות קדחתניות ובתיאום פגישות ביומן האישי שהופיע על גבי הצג במכונית, מסונכרן עם היומן הנמצא במחשב מזכירתו במשרד. נהג שעבר נתיב בברוטליות קטע את שגרת הנהיגה האוטומטית של רוני, שהיה שקוע לחלוטין בפעילות המשרד הנייד. רגע לפני ההתנגשות קיבלו עשרת המחשבים ששלטו בתפקודי מכונית הפאר מידע על האירוע הבטיחותי החמור ונקטו בפעולות המתאימות. בלימה חריפה ותמרון זריז עם ההגה והבעיה נפתרה, כמעט מבלי להפריע לשיחה הקולחת שנוהלה בטלפון. מר מ' בכל זאת הבין את הרמז, אמר למחשב את היעד ובלחיצת כפתור העלים את ההגה ששכן לפניו, מותיר לחלוטין את השליטה במכונית לעצמה...

ראיית לילה מרצדס
מערכת ראיית לילה במרצדס / תמונות יצרן

ראיית לילה

הפרט המעניין ביותר בסיפור הפנטסטי שהובא לעיל הוא שחלק ניכר מהמערכות "העתידניות" המוצגות בו, כבר קיימות היום. פרט מעניין נוסף, הוא שמה שלא קיים היום כבר נמצא בפיתוח ויהיה זמין בשנים הקרובות. וכמו שקרה עם מערכות למניעת נעילת גלגלים בבלימה (ABS), מה שמתחיל למעלה, מחלחל לאחר זמן מה למטה ומגיע גם למכוניות עממיות.

כדי להציג חלק מהפיתוחים העדכניים, נצייר תמונת מצב בעזרת S קלאס של מרצדס, מכונית אשר מהווה אמת מידה טכנולוגית עכשווית ונכדה למכונית שהביאה את ה-ABS לייצור המוני. הפריטים המייחדים את מכונית הפאר הזו הם אביזרי חישה ואיסוף מידע ומערכות בינה מלאכותית, המנתחות מידע המתקבל מהסביבה, מזהות מצבי סכנה ופועלות לצמצום הסכנה.

שני אביזרי חישה ייחודיים מותקנים ב-S. מצלמת אינפרה אדום, המותקנת בחזית (בנוסף למצלמת וידאו פשוטה, המציגה את המתרחש מאחור כאשר משלבים הילוך נסיעה לאחור), משמשת כדי לייצר תמונת ראיית לילה, המוצגת בלוח השעונים ומספקת לנהג מידע על המתרחש מעבר לאלומות הפנסים. לטענת אנשי מרצדס, טווח זיהוי מכשולים בחושך גדל בעזרת המערכת ברבע, עד ליותר מהכפלה של הטווח, וכאן מדובר על שיפור עצום בבטיחות. אגב, הביקורת על אמצעי זה מדברת על עודף מידע המגיע אל הנהג, שעשוי להפריע.

אמצעי חישה נוסף הוא רדאר, המודד את המרחק של המכונית מעצמים אחרים בכביש. אין מדובר במערכת חדשה – מערכת רדאר בשם דיסטרוניק הוצגה כבר בדור הקודם של ה-S ב-1998 ושימשה כבקרת שיוט ושמירת מרחק. בדור החדש נוסף עוד רדאר, מערכת הבקרה קיבלה את התוספת "פלוס" לשמה והמידע שמפיקים שני הרדארים משמש מספר מערכות של בינה מלאכותית, המסייעות לנהג בחניה, או בשיוט, אך מסוגלות גם לבלום את המכונית בעת זיהוי סכנה, עד לעצירה מוחלטת.

המידע שמפיקות מערכות החישה מעובד על ידי מחשבים רבי עוצמה וכאשר אלה מזהים סכנות, הם מנהלים את המנוע ואת מערכת הבלימה כדי למנוע את הפגיעה ולשמור את כלי הרכב ונוסעיו מפני כל פגע. המערכת היחידה שנותרה עדיין מחוץ לשליטת המחשב היא ההגה, אבל גם מכשיר הכיוון העתיק הזה יפול בעתיד הקרוב בידי המחשב (הגם שכיום קיימת יכולת היגוי מסוימת בידי המחשב, דרך בקרת היציבות הפועלת בעזרת הבלמים).

כבישים אוטומטיים

שלל מערכות החישה וקבלת ההחלטות הגודש את מכוניות הפאר בימינו מהווה לרוב תוספת מבורכת ומגוננת. אמינות המערכות בוודאי כבר הסירה חששות בסגנון "אז מה קורה אם המחשב משתגע ובולם סתם?". יש עוד סוגי ביקורת, הדנות במחיר הטכנולוגיה, או ביכולת ההזדקנות שלה, אבל בשורה התחתונה הטכנולוגיה המתקדמת בשירות הנהג כבר נמצאת כאן והיא רק תתעצם. כבר היום נמצאים בניסוי מתקדם כבישים אוטומטיים, המתקשרים עם כלי הרכב ומאפשרים להוציא את הנהג מהמשוואה ובקצב הנוכחי, לא יחלוף עשור לפני שנראה חלק ניכר מהמערכות המתקדמות הללו משרתות מכוניות שעלותן עשירית מזו של המרצדס הגדולה

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה