דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סמארט 3 (מבחן ראשון) - מרשימה כמו אחותה, מיוחדת ממנה

Getting your Trinity Audio player ready...

יותר משישה חודשים חלפו מאז הגיעה סמארט 1 לישראל, ואפשר כבר לומר שהמהפך שעבר המותג הושלם בהצלחה. רק מעטים עוד זוכרים את ימיה של סמארט כיצרנית של מכוניות דו-מושביות זעירות לשימוש עירוני, אלה החונות בניצב למדרכות רחובות תל אביב.

לאחר קרוב ל-700 יחידות שנמכרו כאן (מספר גבוה מסך כל הסמארט הדו-מושביות שנוסעות עדיין על כבישי ישראל), סמארט הפכה מיצרנית נישתית לא קלה לעיכול למתחרה לגיטימית בזירה הלוהטת של רכבי הפנאי החשמליים-קומפקטיים. והעובדה שהיא נמכרת באולם התצוגה של מרצדס במחיר תחרותי, בוודאי שלא מפריעה לה.

ועכשיו יש לה גם אחות גדולה - סמארט 3. היא אמנם מבוססת על פלטפורמת ה-1 וחולקת עמה מכלולים רבים, אך היא גדולה ומעוצבת יותר, וגם יקרה יותר.

סיכום: סמארט מיצבה עצמה במהירות כאחת החשמליות המובילות שמגיעות כיום מסין. עם קשר תדמיתי בעיקר למרצדס היוקרתית ומכלולים שהגיעו מבית היצרנית האם ג'ילי. עם פלטפורמה עדכנית ויחידת הנעה מצוינת. היא גם נאה למראה, שימושית ומהנה לנהיגה - עד כמה שחשמלית מסוגלת לכך - ונהנית מטעינה מהירה.

  • מתחרים ישירים: זיקר X, קיה נירו, פולסטאר 2
  • מחיר: 225 אלף שקל
  • טוב: מראה, ביצועים, התנהגות כביש, אבזור
  • בסדר: טווח נסיעה, הנדסת אנוש
  • טעון שיפור: נוחות עירונית, איכות חומרים
  • ציון: 7

אבל לא הכל מושלם. ה-3 מוצאת עצמה בסביבה מורכבת יותר מבחינת מחיר. היא יקרה למשל מאקספנג G6 וטסלה מודל Y המרשימות, ואינה רחוקה מיונדאי איוניק 5 ופולקסווגן ID.5. גם נוחות הנסיעה בעיר לא מרשימה ואיכות החומרים בתא הנוסעים רק בינונית, טווח הנסיעה המעשי בקיץ לוהט מתקצר משמעותית וחסרונו של כיסוי לגג השמש הוא מינוס בלתי נסלח בקיץ ישראלי.

כל אלה בצד, גם המחיר - בוודאי של מכונית המבחן (225 אלף שקלים) אינו בצד האטרקטיבי של הקטגוריה. רק שראוי לזכור כי סמארט, למרות שהתברגנה ואינה חונה יותר בניצב למדרכה, היא עדיין מוצר מיוחד יותר, עם מראה מושך וייחוס משפחתי יוצא דופן. וזה הופך אותה בכל זאת למעט יותר מיוחדת, כזו שנמדדת לא רק לפי השימושיות שהיא מספקת, אלא גם על בסיס התדמית. ועם תא נוסעים יותר מיוחד ומושקע, היא גם תקבל ציון גבוה יותר.

איך נראית: המראה החיצוני עגלגל ונאה, בדומה לאחות הקטנה, אך הנמכת הגג (ב-8 ס"מ) והארכת המרכב (ב-13 ס"מ) מעניקים ל-3 מראה פחות קופסתי, יותר דינאמי. היא כמובן מאמצת קווים מוכרים של חשמליות, עם סבכה קדמית אטומה וכונסי אוויר צנועים בקצה הפגוש הקדמי, ידיות דלתות נשלפות וחישוקים אווירודינמיים שלטעמנו נראים פחות טוב. מקדם הגרר עומד על 0.27 - לא מרשים בעידן החשמל אך עדיף על זה של האחות הקטנה (0.29).

סביבת הנהג מודרנית ולא מצועצעת, עם מיעוט מתגים והפרדה פיזית בין הנהג לנוסע המאכלסת תאי אחסון שימושיים. תאורת האווירה מרשימה וריפוד המושבים נאה, אך איכות הפלסטיקה לא מתעלה.

מערך התצוגות כולל מסך מגע גדול ("12.8) השולט על מרבית מערכות הרכב, ברזולוציה גבוהה ותפעול נוח בדרך כלל. יש גם קישוריות לאנדרואיד ואפל שעובדת נהדר, כולל הצגת הוראות ניווט על גבי התצוגה העילית המצוינת. לוח המחוונים הדיגיטלי ("9.2) אמנם צר, אך מציג מידע באופן ברור.

כרגיל היינו שמחים לפגוש בכמה מתגים פיזיים, למשל עבור השליטה בעוצמת השמע, לכוונון המראות או למערכת המיזוג המתבצעים מהמסך. ועוד יותר היינו שמחים לו היה כיסוי בד לגג השמש העצום, שבהיעדרו נאלצנו לחבוש כובע לאורך יום הנהיגה ולהפעיל את המיזוג בעוצמה גבוהה במיוחד על מנת להתגבר על אפקט החממה. אגב, כיסוי כזה קיים באחות הקטנה והזולה יותר.

תנוחת הישיבה פחות גבוהה ושלטת מב-1 ולא היתה נוחה לכל הנהגים, בעיקר בגלל בסיס מושב מעט קצר. בסיס הגלגלים ארוך כאן מזה שב-1 ב-3.5 ס"מ (278.5 ס"מ), ומרווח הרגליים ליושבים מאחור מצוין, אך הנמכת התקרה מקשה על חגירת פעוטות במושבי בטיחות, והמושב עצמו פחות נוח למבוגרים בנסיעות ארוכות. התוספת של 2 ס"מ לרוחב (184 ס"מ) פחות מורגשת, שכן המושב האמצעי נותר קטן ונוקשה. נציין לטובה את הרצפה השטוחה, פתחי המיזוג ושקעי הטעינה היעודיים לטובת הנוסעים מאחור.

ובניגוד לאחות הקטנה, כאן המושב האחורי לא נע על מסילה, כך שנפח תא המטען נותר קבוע ועומד על 370 ליטר. נתון סביר על הנייר, מרשים יותר ובעל גישה נוחה מאוד בפועל.

מפרט האבזור כולל בין היתר מושבים דמויי עור עם חימום וכוונון חשמלי מלפנים, מצלמות וחיישני חניה היקפיים ודלת תא מטען חשמלית. גרסת "פרימיום" בה נהגנו משדרגת את הריפוד לעור אמיתי ומוסיפה גם תאורת מטריקס לד, תצוגה עילית, טעינה אלחוטית לסלולרי ומערכת שמע משודרגת (ומצוינת) עם 13 רמקולים מתוצרת Beats.

מפרט הבטיחות כולל בכל הגרסאות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת ומערכת לבקרת עירנות הנהג - שפועלת מצוין ומגיבה מיד על הסטת מבט, מבלי להפריע עם התרעות שווא.

נציין כי בקרת השיוט האדפטיבית מותאמת לתקינה האירופאית העדכנית ומשנה את מהירות הנסיעה בהתאם לתמרורים, גם בלי לדרוש את אישור הנהג. פונקציה שהתגלתה כמסוכנת כאשר הרכב בלם והאט ל-70 קמ"ש על כביש ירושלים-תל אביב, במקום בו הופיע שילוט זמני בשל עבודות בכביש. על פניו שמירה על החוק אלא שבפועל התנועה מסביב לא שינתה קצב. וזה מסוכן. ניתן לבטל את הפונקציה, אך לשם כך נדרש דפדוף בתפריטי המסך - בכל נסיעה מחדש.

איך נוסע: מנוע חשמלי-אחורי (272 כ"ס) מזניק את ה-3 מעמידה ל-100 קמ"ש ב-5.8 שניות - מהר יותר בכמעט שניה מהאחות הקטנה. בפועל התחושות נמרצות, הודות להורדת הכוח היעילה של ההנעה האחורית ולתגובת דוושה מיידית.

שלושה מצבי נהיגה ניתנים לבחירה לצד שלוש רמות שונות לרגנרציה, אך השליטה מתבצעת באמצעות מסך המגע ולא בהכרח מאותם התפריטים. הזדמנות נוספת להזכיר שמדובר בפתרון לא טוב, לא יעיל ולא חביב עלינו. העוצמתית שבהן מאפשרת אגב נהיגה ב"דוושה אחת", אך גם הרמה הנמוכה יוצרת האטה משמעותית ולא מאפשרת נהיגה חלקה.

סוללת 66 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה של 455 ק"מ בגרסה הנבחנת, תוספת של 15 ק"מ לעומת ה-1 הודות למקדם גרר נמוך יותר. בפועל השגנו 370 ק"מ בלבד ביום חם מהממוצע. ה-3 תומכת בטעינת AC בקצב של 22 קילוואט שמאפשר לנצל ביעילות גם עמדות איטיות במרחב הציבורי, ולהגיע לטעינה מלאה בתוך 3 שעות בלבד.

טעינה מהירה (150 קילוואט) מבטיחה "פחות מחצי שעה" מ-10% ל-80%. לנו זה לקח מספר דקות יותר, פער שניתן להסביר בשל מזג האוויר המאתגר.

מתלים נוקשים יחד עם חישוקי "19 וצמיגים בחתך נמוך (245/45) מייצרים נסיעה נוקשה בכבישים עירוניים, לעיתים אף קופצנית. אך על כבישים מהירים רמת השיכוך משתפרת משמעותית וגם בידוד הרעשים מצוין.

אותו כיול נוקשה אחראי גם להתנהגות כביש מצוינת עם זוויות גלגול מתונות. גם ההיגוי חד ומהיר עם תגובות מידיות לשינויי כיוון זריזים. הפתעה נעימה, שלא ציפינו לפגוש דווקא בגלגול הסיני של המותג שנולד באירופה.

  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 66 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 272 כ"ס / 35 קג"מ
  • הנעה: אחורית
  • אורך: 440 ס"מ
  • רוחב: 184.4 ס"מ
  • גובה: 155.6 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 278.5 ס"מ
  • משקל: 1,885 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי / קדמי: 370 / 15 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 5.8 שניות
  • מהירות מרבית: 180 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 225 אלף שקל (205 אלף שקל)

למאמר זה התפרסמו 34 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה