דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תואר מאוד מפוקפק: זו העיר עם המכוניות הכי פחות בטיחותיות

Getting your Trinity Audio player ready...

צי הרכב במודיעין עילית הוא הישן ביותר מבין הערים בישראל, כך לפי נתוני הלמ"ס המסכמים את שנת 2022. זאת בזמן שהגיל הממוצע של כלל צי הרכב הישראלי עומד על 7.3 שנים, עלייה קלה לעומת הסקר שנערך שנה קודם לכן. נזכיר בהקשר זה כי לגיל המכונית השפעה מכרעת על רמת ההגנה שהיא מספקת לנוסעיה, כמו-גם לסביבה במקרה של תאונה.

עמותת אור ירוק מפרסמת היום (ה') את מדד גיל כלי הרכב בערים שונות בישראל, על בסיס נתוני הלמ"ס לשנת 2022. ומהדו"ח עולה כי מתוך כמעט 2.5 מיליון רכבים פרטיים בישראל נכון לסוף 2022, 782 אלף מתוכם היו כלי רכב ישנים שעלו על הכביש לפני 2012.

על פי הדו"ח, ברובם המוחלט לא הותקנו מערכות בטיחות אקטיביות שיכולות להציל חיים במקרה של תאונה, והנוסעים בהן מצויים בסכנה גדולה משמעותית מאלה הנוסעים בכלי רכב חדשים המצוידים במערכות בטיחות מתקדמות.

 שימו לב, ניכרת השפעה גדולה של ממוצע גיל המכונית בערים בהן ממוקמים מטות של חברות ליסינג גדולות, הרושמות את צי הרכב שברשותן על שמן ומשפיעות כך באופן משמעותי לטובה על גיל הרכב הממוצע.

העיר עם כלי הרכב המבוגרים ביותר היא מודיעין עילית, עם גיל רכב ממוצע של 9.8 שנים. ביתר עילית וקלנסוואה נמצאות אחריה, בעוד בירת ישראל, ירושלים, ממוקמת רביעית עם גיל ממוצע של 9.4 שנים לרכב.

ובכלל, הנתונים מגלים כי בישובים ערביים וחרדים נמצא הריכוז הגבוה ביותר של כלי רכב ישנים בהשוואה לערים אחרות. כך דוגמה אום אל פאחם (מקום 5), שפרעם (6), באקה אל גרבייה (8) וטייבה (9), נמצאות בעשרת הערים עם המכוניות הישנות ביותר, ובתווך יש את אלעד. טמרה וערד חולקות את המקום העשירי.

מנגד, הערים רמתן גן, חולון וראשון לציון ניצבות (בהתאמה) כערים בהן המכונית הממוצעת חדשה יחסית, עם גיל ממוצע בין 5.4 שנים ל-5.9. העיר תל אביב ניצבת במקום הרביעי ברשימה עם ממוצע של 6.1 שנים. במקום העשירי ניצבת העיר הוד השרון, עם ממוצע גיל של 6.8 שנים לרכב פרטי.

באור ירוק מציינים כי אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והמשרד להגנת הסביבה. התכנית אפשרה לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי גריטה תמורת 3,000 שקלים. אלא שתכנית זו פעלה לאחרונה בחודש נובמבר 2013, וגם אז ליום אחד בלבד.

כאשר התכנית יצאה לדרכה, הציע משרד האוצר לשלם לכל בעל רכב בן 20 שנה ויותר, 3,000 שקלים תמורת מכונית שבמרבית המקרים הייתה מסוכנת ומזהמת וללא מערכות בטיחות בסיסיות. זאת מתוך כוונה כי בעל הרכב יחליף אותה בחדשה, בטוחה ומזהמת פחות. הכסף המועט אותו הקציבה המדינה למהלך הסתיים במהירות, התכנית הופסקה, חזרה שוב ושוב הופסקה בפעם האחרונה, עקב הקצאת מימון נמוכה למרות דרישה גבוהה מצד הציבור.

"כלי רכב ישן מעורב ביותר תאונות דרכים מאשר כלי רכב חדש באופן יחסי" אומר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "בכלי הרכב הישנים לא מותקנים מערכות ואביזרי בטיחות מתקדמים, ולכן הסיכון של הנוסעים בהם להיפגע בתאונת דרכים גבוה יותר מאשר בכלי רכב חדש ובטוח יותר.

"מעבר לכך, כלי רכב ישנים מזהמים יותר את האוויר ולכן האינטרס של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא לעודד הצערה של כלי הרכב בישראל. באמצעות עידוד גריטת כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים נוכל לייצר מצב בו יהיו פחות כלי רכב ישנים בכבישים".

למאמר זה התפרסמו 69 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה